Które ptaki gniazdują najdalej?

Bieguny to rejony o ekstremalnych warunkach pogodowych. Jak daleko w tych warunkach ptaki mogą się rozmnażać i wysiadywać jaja? Czy potrafią to tylko pingwiny?

Okazuje się, że niektóre gatunki ptaków lubują się w ekstremalnych warunkach zimna, nawet podczas rozrodu.

Na północy, powyżej 79° szerokości geograficznej możemy spotkać mewę modrodziobą. Mewa ta żyje na Morzu Arktycznym, na dryfujących lodach za Kołem Podbiegunowym. Gniazduje na Spitsbergenie, ziemi Franciszka Józefa, na wyspach Królowej Elżbiety, Ziemi Baffina i w północnych rejonach Grenlandii.

Z lądowych ptaków najdalej na północ gnieździ się, zimująca także w Polsce, śnieguła. Rejony, w których gniazduje to północna Grenlandia powyżej 75° szerokości geograficznej.

A co z południem? Tu króluje petrel śnieżny (Pagodroma nivea). Ten morski ptak zakłada gniazda na górze Provender w górach Shackletona. To powyżej 80° szerokości geograficznej południowej! Nie ma innego ptaka, który jest w stanie wychować potomstwo tak blisko bieguna, ponad 250 km od morza.

A co z pingwinami? One również gniazdują na Antarktydzie, jednakże stanowiska lęgowe znajdują się blisko morza, a nie w głębi lądu.

Czy można spowolnić fotony?
Fotony są składnikiem światła. Wiemy że poruszają się ze stałą prędkością światła, która jest uniwersalną stałą fizyczną. Czy istnieje możliwość spowolnienia fotonów?
Dlaczego gwiazdy zataczają okręgi wokół Gwiazdy Polarnej?
Dlaczego na zdjęciach nieba nocnego z długim czasem naświetlania gwiazdy wydają się krążyć wokół Gwiazdy Polarnej?
Czy liczb całkowitych jest więcej od liczb naturalnych?
Zdrowy rozsądek podpowiada nam, że liczb całkowitych jest około dwa razy więcej niż liczb naturalnych. Jest jednak zupełnie inaczej.