Jaki jest największy motyl świata?

Jakie gatunki motyli są uznawane za największe na świecie? Czy motyl taki żyje w Polsce? To motyle dzienne czy ćmy? Poznaj największe motyle świata.

Motyle o największych rozmiarach, licząc rozpiętość skrzydeł lub ich powierzchnię, żyją w strefie tropikalnej. W Polsce ich nie znajdziemy.

Jednakże nawet tam niełatwo je znaleźć. To zwykle rzadkie owady, które żyją dość krótko. Co gorsza są obiektem odłowu dla celów kolekcjonerskich.

Przegląd gatunków

Oto największe gatunki motyli nocnych, dziennych i krajowych.

Jeśli przyjąć największą rozpiętość skrzydeł, to za największy gatunek świata należy uznać ćmę z rodziny sówkowatych o nazwie łacińskiej Thysania agrippina. Rozpiętość skrzydeł wynosi do 30 cm. W dzień ćma odpoczywa na pniu drzewa, a dzięki kryptycznemu ubarwieniu skrzydeł doskonale maskuje się na tle kory. W locie przypomina nietoperza. To motyl nocny z Ameryki południowej. Gatunek ten przedstawia poniższe zdjęcie.

Thysania agrippina
Thysania agrippina © Zakharchenko - stock.adobe.com

Jeżeli zaś przyjąć, że największy motyl świata to motyl o największej powierzchni skrzydeł, to za takiego motyla należy uznać gatunek o nazwie pawica atlas (Attacus atlas). To również ćma, czyli motyl nocny. Ten gatunek pochodzi z tropikalnej Azji i ma piękne ubarwienie skrzydeł oraz odwłoka. Rozpiętość skrzydeł również sięga 30 cm, zwykle jednak jest nieco mniejsza.

Attacus atlas
Attacus atlas © bimserd - stock.adobe.com

Motyle dzienne też mają imponujące rozmiary skrzydeł. Największy motyl dzienny to Ornithoptera alexandrae, należący do rodziny paziowatych. Jego rozpiętość skrzydeł może wynosić nawet 28 cm. To niezwykle rzadki gatunek, który występuje na niewielkim obszarze Nowej Gwinei.

Ornithoptera alexandrae
Ornithoptera alexandrae © photosvac  - stock.adobe.com

Krajowe gatunki

Za największe polskie gatunki uznawane są motyle nocne z rodziny pawicowatych.

Pawica gruszówka (Saturnia pyri) to największy motyl Europy i Polski. W Polsce notowany ostatnio na początku XX wieku w okolicach Zamościa. Preferuje zarośla, parki, sady, ogrody i przydrożne, owocowe drzewa. Rozpiętość skrzydeł tej ćmy wynosi nawet 16 cm.

Pawica gruszówka (Saturnia pyri)
Pawica gruszówka (Saturnia pyri) © Vitalii Hulai - stock.adobe.com

Zmierzchnica trupia główka (Acherontia atropos) to największy motyl Europy i jednocześnie Polski, biorąc pod uwagę jego masę. Tułów i głowa są ciemnobrunatne. Na grzbiecie znajduje się jasny rysunek przypominający trupią czaszkę. Motyl ten występuje w Europie, Azji i w Afryce. W Polsce można go spotkać na terenie całego kraju, ale bardzo rzadko. Spotykany głównie na południu Polski. Występuje na terenach zurbanizowanych, rolniczych. Rozpiętość skrzydeł: od 11 cm do 12,5 cm.

Zmierzchnica trupia główka (Acherontia atropos)
Zmierzchnica trupia główka (Acherontia atropos) © jewo55  - stock.adobe.com

Gąsienice

Gąsienice również mogą mieć imponujące rozmiary.

Krajowe gąsienice trociniarki czerwicy mogą osiągać 10 cm długości. Miałem okazję spotkać takiego stwora na swojej drodze i robi to imponujące wrażenie.

Trociniarka czerwica - gąsienica
Trociniarka czerwica © medianauka.pl

Nic jednak nie przebije gąsienicy motyla o łacińskiej nazwie Citheronia regalis z Ameryki Południowej. Wystarczy spojrzeć na film:

Indyki — czego o nich nie wiecie?
Indyki są znane przede wszystkim jako ptaki hodowlane. Czy można je spotkać w naturze?
Piranie — mit czy rzeczywistość?
Piranie uchodzą za wyjątkowo krwiożercze ryby rodem z horrorów. Czy rzeczywiście piranie są na tyle niebezpieczne, by zagrozić człowiekowi?