Czy do Układu Słonecznego mogą trafić obiekty spoza niego?

Nasz układ jest duży, a do najbliżej gwiazdy jest bardzo daleko. Czy mogą się w naszym Układzie pojawić obiekty spoza niego? Czy są metody, które pozwalają w ogóle to stwierdzić?

Głośniki
© Sergey Nivens - stock.adobe.com

Na początku zaznaczmy, że rozpatrujemy tu obiekty, które można zaobserwować gołym okiem, gdyż nasz Układ przeszywa ogromna ilość cząstek elementarnych, których pochodzenie często nie jest z naszych stron (chociażby neutrina wytwarzane w innych gwiazdach).

Nasz Układ Słoneczny jest częścią Drogi Mlecznej, w której gwiazd i układów gwiezdnych nie brakuje. Są one rzeczywiście oddalone od siebie znacznie. Wokół gwiazd krąży wiele różnego rodzajów obiektów, najczęściej drobnych lub o średniej wielkości, takich jak komety, meteoroidy, planetoidy. Takich obiektów są biliony tylko w naszym Obłoku Oorta. Jest to bardzo liczna grupa obiektów zbudowanych głównie z lodu, tworzących w otoczkę Układu Słonecznego.

Prawdopodobnie obłok ten składa się z obiektów wyrzuconych z wewnętrznych obszarów Układu na skutek grawitacyjnych oddziaływań dużych planet, najczęściej Jowisza. Bliskie przejścia gwiazd mogą wytrącać z Obłoku komety w kierunku planet.

Niektóre z takich ciał mogą osiągnąć prędkość ucieczki i opuścić układ gwiezdny. Z czasem obiekt taki może trafić do innego układu.

Skąd zatem wiemy cokolwiek o pochodzeniu obiektów kosmicznych?

Możemy z dużym prawdopodobieństwem określić pochodzenie spoza naszego Układu obiektów, badając ich orbity wokół Słońca. Na przykład orbity hiperboliczne o dużych mimośrodach z ze znacznymi odchyleniami od ekliptyki, są dla takich obiektów charakterystyczne.

Do najsłynniejszych takich obiektów należy planetoida 1I/2017/UI znana pod nazwą 'Oumuamua, zaobserwowana w 2017 roku o silnie wydłużonym kształcie. więcej o odkryciu poniżej: