Owoce

Owoce to występujący u części roślin organ powstający z zalążni słupka, który zawiera w swym wnętrzu nasiona. Część owoców jest jadalna przez człowieka i zwierzęta. Jest to zatem rodzaj pożywienia. Owoce mają zwykle grubą warstwę miąższu i przyjemny, najczęściej słodki smak i aromat. Owoce stanowią istotne źródło minerałów, witamin i składników odżywczych.

W tym miejscu przedstawiamy owoce drzew, krzewów i krzewinek oraz bylin, rosnących w Polsce i nie tylko.

KOLOR KWIATÓW

synantropijne
wodne
pozostałe
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Atlas owoców

Ananas jadalnyAnanas jadalny

(Ananas comosus)

Ananas jadalny (Ananas comosus) to gatunek rośliny z rodziny ananasowatych. To bylina, jadalny i smaczny owoc, a także roślina doniczkowa .

Aronia czarna, aronia czarnoowocowaAronia czarna, aronia czarnoowocowa

(Aronia melanocapra)

Aronia czarna, aronia czarnoowocowa (Aronia melanocapra) to krzew z rodziny różowatych, powszechnie uprawiany w Europie i w Polsce dla jadalnych owoców a także jako roślina ozdobna. Dziko aronia czarna rośnie w Ameryce Północnej. U nas uprawiana.

AwokadoAwokado

(Persea americana)

Awokado, smaczliwka wdzięczna, sasafrzan, smaczlin, smaczliwka właściwa (Persea americana) to gatunek rośliny z rodziny wawrzynowatych.

Borówka bagienna, pijanica, łochyniaBorówka bagienna, pijanica, łochynia PL

(Vaccinium uliginosum)

Borówka bagienna, borówka pijanica, łochynia (Vaccinium uliginosum) to gatunek krzewinki lub krzewu z rodziny wrzosowatych, podobna do borówki halnej (Vaccinium gaultheroides).

Borówka brusznicaBorówka brusznica PL

(Vaccinium vitis-idaea)

Borówka brusznica, borówka czerwona (Vaccinium vitis-idaea) to gatunek rośliny, krzewinki z rodziny wrzosowatych o jadalnych owocach. Zwykle tworzy kępy, rzadko całe łany.

Borówka czarna, czernica, czarna jagodaBorówka czarna, czernica, czarna jagoda PL

(Vaccinium myrtillus)

Borówka czarna, czernica, czarna jagoda (Vaccinium myrtillus) to wieloletnia krzewinka występująca w lasach, rodząca powszechnie zbierane jagody. To roślina lecznicza (owoc). Jest wykorzystywana przy leczeniu biegunki, owoce są antyseptyczne.

Borówka wysoka, borówka amerykańskaBorówka wysoka, borówka amerykańska

(Vaccinium corymbosum)

Borówka wysoka, borówka amerykańska (Vaccinium corymbosum) to krzew z rodziny wrzosowatych, dość często uprawiany dla smacznych jagód, także na przemysłową skalę. Owoce zawierają duże ilości antyoksydantów, soli mineralnych, witamin i pektyn.

Brzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajnaBrzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajna

(Prunus persica)

Brzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajna (Prunus persica) to drzewo owocowe z rodziny różowatych o bardzo smacznych owocach. Wymaga miejsca zacisznego, dobrze nasłonecznionego.

Cytryna zwyczajnaCytryna zwyczajna

(Citrus limon)

Cytryna zwyczajna (Citrus limon) to gatunek niewysokiego drzewa z rodziny rutowatych, które rodzi cytryny, popularne owoce sprzedawane na masową skalę na całym świecie. Roślina ta pochodzi z Chin, choć dziś tam nie występuje.

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzikaCzereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika PL

(Cerasus avium)

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika (Cerasus avium) to drzewo owocowe z rodziny różowatych, często spotykane w uprawach, dziczejące. Rośnie w lasach liściastych, mieszanych, przy miedzach.

Dereń jadalnyDereń jadalny

(Cornus mas)

Dereń jadalny, dereń właściwy (Cornus mas L.) to gatunek krzewu lub niewysokiego drzewa z rodziny dereniowatych. To dość gęsty krzew o sztywnej i szerokiej sylwetce. To roślina miododajna.

Granat właściwyGranat właściwy

(Punica granatum)

Granat właściwy (Punica granatum) to mocno rozgałęziony krzew z rodziny krwawnicowatych. W uprawach można znaleźć odmiany owocowe i ozdobne. Owoc ma kształt kuli, barwę żółtą lub czerwoną, średnicę do 12 cm.

Grusza domowa, grusza pospolita, grusza polnaGrusza domowa, grusza pospolita, grusza polna PL

(Pyrus communis)

Grusza domowa, grusza uprawna (Pyrus communis) to gatunek drzewa owocowego o nieforemnym pokroju z rodziny różowatych.

Jabłoń domowaJabłoń domowa PL

(Malus domestica)

Jabłoń domowa (Malus domestica) to drzewo owocowe z rodziny różowatych, mieszaniec rożnych gatunków. To najpopularniejsze drzewo owocowe w Polsce. Znamy aż ponad 10 tysięcy odmian jabłoni domowej.

Jeżyna krzewiastaJeżyna krzewiasta PL

(Rubus fruticosus)

Jeżyna krzewiasta (Rubus fruticosus) to roślina z rodziny różowatych, wieloznaczna nazwa posiadająca w literaturze różne znaczenie, najczęściej stosowany dla jeżyn spotykanych w uprawach.

Jeżyna popielicaJeżyna popielica PL

(Rubus caesius)

Jeżyna popielica (Rubus caesius) to gatunek rośliny, niskiego krzewu z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach. Pędy są dwuletnie, wygięte łukowato, u nasady zdrewniałe.

Leszczyna pospolita, orzech laskowyLeszczyna pospolita, orzech laskowy PL

(Corylus avellana)

Leszczyna pospolita, orzech laskowy (Corylus avellana) to wysoki krzew liściasty z rodziny leszczynowatych, uprawiany dla orzechów laskowych. To krzew mało wymagający w uprawie.

Malina kamionkaMalina kamionka PL

(Rubus saxatilis)

Malina kamionka (Rubus saxatilis) to wieloletnia roślina zielna z rodziny różowatych o jadalnych, bardzo kwaśnych owocach.

Malina moroszkaMalina moroszka PL

(Rubus chamaemorus)

Malina moroszka (Rubus chamaemorus) to wieloletnia roślina zielna z rodziny różowatych, wytwarzająca czołgające się kłącze. Ma jadalne owoce.

Malina właściwaMalina właściwa PL

(Rubus idaeus)

Malina właściwa (Rubus idaeus) to krzew z rodziny różowatych o jadalnych, smacznych owocach. Polska jest drugim na świecie producentem malin po Rosji. Największe plantacje znajdują się na Mazowszu.

Morela zwyczajnaMorela zwyczajna

(Prunus armeniaca)

Morela zwyczajna, morela pospolita (Prunus armeniaca) to drzewo owocowe z rodziny różowatych o nieregularnie kulistym pokroju i smacznych owocach.

Morwa białaMorwa biała PL

(Morus alba)

Morwa biała (Morus alba L.) to drzewo lub duży krzew z rodziny morwowatych, należący do rzędu pokrzywowców. To podstawowe drzewo służące do hodowli jedwabników. Morwę białą uprawia się także dla jadalnych owoców.

Orzech włoskiOrzech włoski

(Juglans regia)

Orzech włoski, orzech królewski (Juglans regia L.) to wysokie drzewo z rodziny orzechowatych, sadzone jako drzewo użytkowe dla jadalnych , dużych, popularnych w przemyśle spożywczym orzechów włoskich.

Pigwa pospolitaPigwa pospolita

(Cydonia oblonga)

Pigwa pospolita (Cydonia oblonga) to drzewo owocowe lub krzew z rodziny różowatych, uprawiane także w naszym kraju, mylone z pigwowcem. Posiada lecznicze właściwości. To jedno z najstarszych drzew owocowych.

Pigwowiec japońskiPigwowiec japoński

(Chaenomeles japonica)

Pigwowiec japoński (Chaenomeles japonica) to niski krzew z rodziny różowatych, mylnie nazywany czasem pigwą japońską. W uprawach sadzone różne odmiany. Roślina ta pochodzi z Japonii. U nas spotykany w uprawach, niegdyś najczęściej sadzony pigwowiec.

Pigwowiec okazałyPigwowiec okazały

(Chaenomeles speciosa)

Pigwowiec okazały. pigwowiec chiński, pigwa japońska (Chaenomeles speciosa) to krzew z rodziny różowatych, dość często spotykany u nas w uprawach ogrodowych.

Porzeczka agrestPorzeczka agrest PL

(Ribes uva-crispa)

Porzeczka agrest (Ribes uva-crispa) to krzew z rodziny agrestowatych, powszechnie uprawiany z uwagi na smaczne owoce. Poza uprawami agrest występuje dziko na terenie całego kraju.

Porzeczka czarnaPorzeczka czarna PL

(Ribes nigrum)

Porzeczka czarna (Ribes nigrum) to aromatyczny krzew owocowy z rodziny agrestowatych o sztywnych gałązkach. To roślina uprawna o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Porzeczka zwyczajnaPorzeczka zwyczajna PL

(Ribes rubrum)

Porzeczka zwyczajna (Ribes rubrum) to krzew z rodziny agrestowatych, powszechnie uprawiany w przydomowych ogrodach. Porzeczka czerwona (Ribes spicatum) to inny gatunek, występujący pospolicie w Europie i w Azji w lasach łęgowych.

Poziomka pospolitaPoziomka pospolita PL

(Fragaria vesca)

Poziomka pospolita (Fragaria vesca) to wieloletnia roślina zielna, także roślina uprawna w ogrodach w wielu odmianach. Owoc mięsisty, czerwony, pozorny, wydający zapach, z licznymi niełupkami. Owoc jest jadalny.

Śliwa domowa, węgierkaŚliwa domowa, węgierka PL

(Prunus domestica)

Śliwa domowa, węgierka (Prunus domestica) to gatunek drzewa owocowego z rodziny różowatych. To mieszaniec tarniny i ałyczy. Znanych jest około 2000 odmian.

Śliwa wiśniowa, ałycza, mirabelkaŚliwa wiśniowa, ałycza, mirabelka

(Prunus cerasifera)

Śliwa wiśniowa, ałycza (Prunus cerasifera) to niewielkie drzewo owocowe z rodziny różowatych. Od tysięcy lat jest uprawiane w Europie dla owoców - mirabelek. U nas spotykana w uprawach, a także w naturze jako gatunek obcy.

TruskawkaTruskawka

(Fragaria ×ananassa)

Truskawka (Fragaria ×ananassa) to bylina z rodziny różowatych, powstała z krzyżówek poziomki wirginijskiej i chilijskiej. To roślina uprawiana powszechnie dla smacznych owoców. Roślina ta przypomina bardzo poziomkę.

Winorośl właściwaWinorośl właściwa

(Vitis vinifera)

Winorośl właściwa, latorośl winna (Vitis vinifera) to gatunek zdrewniałego pnącza, często uprawiany. To roślina uprawna, z której wytwarza się wino, rodzynki. Z nasion zaś wytwarza się olej.

Żurawina błotnaŻurawina błotna PL

(Vaccinium oxycoccos)

Żurawina błotna (Vaccinium oxycoccos) to krzewinka z rodziny wrzosowatych, tworząca luźne i niskie darnie na skrajach przejściowych torfowisk o kwaśnych i jadalnych jagodach.

Żurawina wielkoowocowaŻurawina wielkoowocowa

(Vaccinium macrocarpon)

Żurawina wielkoowocowa (Vaccinium macrocarpon) to roślina wieloletnia, krzewinka z rodziny wrzosowatych, roślina uprawna. W uprawie stosowana jest odmiana Early Black. Jagody żurawiny mogą być spożywane na surowo lub w przetworach.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 36