Rośliny górskie

W tym miejscu zgromadziliśmy wszystkie gatunki roślin drzewiastych i zielnych, które występują w górach.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Araukaria chilijskaAraukaria chilijska

(Araucaria araucana)

Araukaria chilijska (Araucaria araucana) to zimozielone drzewo - żywa skamielina - z rodziny araukariowatych. Szyszki są walcowate, grube, krótkie, brązowiejące. Nasiona są jadalne, długie, brązowe.

Arnika górskaArnika górska PL

(Arnica montana)

Arnika górska, kupalnik górski (Arnica montana) to roślina wieloletnia z rodziny astrowatych. To roślina trująca i lecznicza, bardzo trudna w uprawie. W Polsce spotykana głównie w Sudetach i Karpatach.

Bergenia orzęsionaBergenia orzęsiona

(Bergenia ciliata)

Bergenia orzęsiona (Bergenia ciliata) to gatunek byliny górskiej z rodziny skalnicowatych. Kwiaty są zebrane w grono lub baldachogrono, są dzwonkowate lub kubkowate. Korona jest biała lub różowa. To gatunek rosnący w Himalajach w Azji.

Bodziszek korzeniastyBodziszek korzeniasty PL

(Geranium macrorrhizum)

Bodziszek korzeniasty (Geranium macrorrhizum) to zimozielona, darniowa roślina wieloletnia z rodziny bodziszkowatych, także uprawiana jako roślina okrywowa. Zasiedla górskie tereny Europy.

Brunnera wielkolistnaBrunnera wielkolistna

(Brunnera macrophylla)

Brunnera wielkolistna (Brunnera macrophylla) to wieloletnia roślina zielna z rodziny szorstkolistnych. W Europie występuje zdziczała forma pochodząca z hodowli. Znane są różne odmiany barwne tego gatunku.

Ciemiernik białyCiemiernik biały PL

(Helleborus niger)

Ciemiernik biały (Helleborus niger) to gatunek górskiej rośliny z rodziny jaskrowatych o śnieżnobiałych kwiatach. To roślina trująca o leczniczych właściwościach, spotykana także w uprawach jako roślina ozdobna.

Ciemiężyca zielona, ciemierzyca zielonaCiemiężyca zielona, ciemierzyca zielona PL

(Veratrum lobelianum)

Ciemiężyca zielona, ciemierzyca zielona (Veratrum lobelianum) to bylina z rodziny liliowców. Niektóre źródła podają, że ciemiężyca zielona jest podgatunkiem ciemiężycy białej. Niegdyś zaliczano ten gatunek do rodziny liliowatych.

Czyściec wielkokwiatowy, bukwica wielkokwiatowaCzyściec wielkokwiatowy, bukwica wielkokwiatowa

(Stachys grandiflora)

Czyściec wielkokwiatowy, bukwica wielkokwiatowa (Stachys grandiflora) to gatunek byliny z rodziny wargowych. Odmiana 'Alba' i 'Superba' noszą nazwę czyśćca wielkopłatkowego.

Dziewięćsił bezłodygowyDziewięćsił bezłodygowy PL

(Carlina acaulis)

Dziewięćsił bezłodygowy (Carlina acaulis) to gatunek wieloletniej rośliny leczniczej bezłodygowej z rodziny astrowatych, w niektórych krajach uważanej za jarzynę. To roślina górska.

Dzięgiel litwor, arcydzięgielDzięgiel litwor, arcydzięgiel PL

(Angelica archangelica)

Dzięgiel litwor, arcydzięgiel (Angelica archangelica) to gatunek aromatycznej rośliny dwuletniej z rodziny baldaszkowatych lub według niektórych źródeł z rodziny selerowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza łodygę i liście, a w drugim zakwita.

Goździk pierzastyGoździk pierzasty PL

(Dianthus plumarius)

Goździk pierzasty, goździk postrzępiony (Dianthus plumarius) to bylina z rodziny goździkowatych, uprawiana w ogrodach dla ozdobnych kwiatów. Podgatunek D. p. praecox to endemit Karpat Zachodnich.

Języcznik zwyczajnyJęzycznik zwyczajny PL

(Phyllitis scolopendrium)

Języcznik zwyczajny (Phyllitis scolopendrium) to zimozielona, wieloletnia paproć. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Rośliny tej niegdyś używano do leczenia padaczki, gruźlicy, biegunek oraz kaszlu.

Jodła koreańskaJodła koreańska

(Abies koreana)

Jodła koreańska (Abies koreana) to azjatyckie drzewo z rodziny sosnowatych. Ma pokrój szerokiego stożka. To wolno rosnące drzewo, przyrasta zaledwie 15 cm rocznie. Osiąga wysokość 10 m. To jedna z najcenniejszych jodeł w uprawie.

Kokoryczka sierpowataKokoryczka sierpowata

(Polygonatum falcatum)

Kokoryczka sierpowata (Polygonatum falcatum) to gatunek byliny z rodziny liliowatych, uprawiana jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane po 2-5 w zwisające pęczki, w kolorze białym lub zielonkawym.

Komosa ryżowaKomosa ryżowa

(Chenopodium quinoa)

Komosa ryżowa (Chenopodium quinoa Willd.) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny komosowatych, rośliny uprawnej, dającej wartościowe nasiona i jadalne liście. Nasiona to jedne z najbardziej odżywczych nasion świata, zawierające aż 19% białka.

Kosaciec szczecinkowatyKosaciec szczecinkowaty

(Iris setosa)

Kosaciec szczecinkowaty (Iris setosa) to gatunek byliny z rodziny kosaćcowatych o pięknych, fioletowych kwiatach. Są one pojedyncze lub po 2-3 sztuki w gronach, są niebieskie lub fioletowe.

Kosodrzewina, sosna górska, sosna kosa, kosówkaKosodrzewina, sosna górska, sosna kosa, kosówka PL

(Pinus mugo)

Kosodrzewina, sosna górska (Pinus mugo) to wysoki krzew lub małe drzewo, typowe dla krajobrazu wysokogórskiego, tworząc całe piętro. Piętro kosówki w naszych górach powstało zaledwie kilka tysięcy lat temu.

Liliowiec ogrodowyLiliowiec ogrodowy

(Hemerocallis ×hybrida)

Liliowiec ogrodowy (Hemerocallis ×hybrida) to bylina z rodziny liliowatych. To cenna roślina rabatowa. Znanych jest kilkadziesiąt tysięcy odmian hodowlanych. Kwitnie w okresie od maja do września, różnie w zależności od odmiany, najczęściej jednak w lipcu

Modrzew europejski, modrzew pospolityModrzew europejski, modrzew pospolity PL

(Larix decidua)

Modrzew europejski (Larix decidua) to drzewo szpilkowe, które jako jedyne u nas zrzuca igły na zimę. To najbardziej światłolubne rodzime drzewo iglaste. Znane są w Polsce dwa podgatunki: modrzew europejski typowy oraz modrzew europejski polski.

Paprotnik kolczystyPaprotnik kolczysty PL

(Polystichum aculeatum)

Paprotnik kolczysty (Polystichum aculeatum) to gatunek wieloletniej i zimotrwałej paproci z rodziny narecznicowatych (do niedawna paprotnikowatych). To także gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Parzydło leśneParzydło leśne PL

(Aruncus dioicus)

Parzydło leśne (Aruncus dioicus) to trująca, wieloletnia roślina z rodziny różowatych. To także roślina uprawiana w ogrodach, głównie odmiany. Parzydło leśne znajduje się pod ścisłą ochroną. To roślina dwupienna.

Podbiałek alpejskiPodbiałek alpejski PL

(Homogyne alpina)

Podbiałek alpejski (Homogyne alpina) to bylina z rodziny złożonych (astrowatych), pospolita roślina występująca tylko w górach. W Polsce występuje w Sudetach i Karpatach. Zakwita przed wytworzeniem liści.

Podrzeń żebrowiecPodrzeń żebrowiec PL

(Blechnum spicant)

Podrzeń żebrowiec (Blechnum spicant) to gatunek wieloletniej paproci z rodziny podrzeniowatych o charakterystycznym wyglądzie liści płodnych. W Polsce występuje dość pospolicie w górskich lasach.

Rdest żyworodnyRdest żyworodny PL

(Bistorta vivipara)

Rdest żyworodny (Bistorta vivipara) to gatunek byliny z rodziny rdestowatych, występująca jedynie w górach. W Polsce rdest żyworodny jest spotykany jedynie w Karpatach.

Rodgersja stopowcowataRodgersja stopowcowata

(Rodgersia podophylla)

Rodgersja stopowcowata (Rodgersia podophylla) to wieloletnia roślina z rodziny skalnicowatych. Kwiaty są zebrane w wiechy szczytowe, białe lub kremowe. Rodgersja stopowcowata występuje w Japonii, Chinach i Korei w górach.

Rozchodnik okazałyRozchodnik okazały

(Hylotelephium spectabile)

Rozchodnik okazały (Hylotelephium spectabile) to bylina z rodziny gruboszowatych, uprawiana u nas jako roślina ozdobna. W naturze występuje w północnej części Chin, Korei. Zasiedla tereny górskie.

Sasanka zwyczajnaSasanka zwyczajna PL

(Pulsatilla vulgaris)

Sasanka zwyczajna (Pulsatilla vulgaris) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych o leczniczych własnościach, uprawianej jako roślina ozdobna. Kwiaty są duże, owłosione na zewnątrz, niebiesko-fioletowe, rzadko białe.

Sesleria SadleraSesleria Sadlera PL

(Sesleria sadlerana)

Sesleria Sadlera (Sesleria sadlerana) to gatunek trawy kępkowej o wyprostowanych źdźbłach. Osiąga wysokość 50 cm. Liście mają długość do 30 cm, są płaskie lub lekko pofałdowane. Liść zawiera ponad 17 nerwów.

Smagliczka Arduina, smagliczka skalnaSmagliczka Arduina, smagliczka skalna PL

(Alyssum saxatile)

Smagliczka Arduina, smagliczka wapienna, smagliczka skalna (Alyssum saxatile) to gatunek rośliny wieloletniej ozdobnej z rodziny kapustowatych, spotykana w skalnych ogródkach. Występuje u nas tylko w Pieninach.

Sośnica japońskaSośnica japońska

(Sciadopitys verticillata)

Sośnica japońska (Sciadopitys verticillata) to jedyny gatunek drzewa z rodziny sośnicowatych, żywa skamielina. Sośnica japońska rośnie tylko w górach Japonii. Poza tym bywa uprawiana w ogrodach jako drzewo ozdobne.

Szafran wiosenny, krokusSzafran wiosenny, krokus PL

(Crocus vernus)

Szafran wiosenny, krokus (Crocus vernus) to gatunek wieloletniej rośliny cebulowej z rodziny kosaćcowatych - znany powszechnie zwiastun wiosny. Rośnie na łąkach i polanach w strefie regla dolnego na pogórzu.

Świerk serbskiŚwierk serbski

(Picea omorika)

Świerk serbski (Picea omorika) to szybko rosnące drzewo iglaste o kolumnowym pokroju o łukowato wygiętych gałęziach ku górze. Drzewo to występuje w około 30 odmianach.

Turzyca Morrowa, turzyca japońskaTurzyca Morrowa, turzyca japońska

(Carex morrowii)

Turzyca Morrowa, turzyca japońska (Carex morrowii) to bardzo cenny gatunek turzycy. Osiąga wysokość 20-40 cm. Źdźbła są gładkie, liczne. Liście do 15 cm długości, zaostrzone.

Ubiorek wiecznie zielonyUbiorek wiecznie zielony

(Iberis sempervirens)

Ubiorek wiecznie zielony (Iberis sempervirens) to gatunek zimozielonej krzewinki z rodziny kapustowatych, spotykany także w ogrodach jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane w groniaste kwiatostany, są białe.

Wrotycz maruna, złocień marunaWrotycz maruna, złocień maruna

(Tanacetum parthenium)

Wrotycz maruna, złocień maruna (Tanacetum parthenium) to gatunek wieloletniej rośliny leczniczej z rodziny złożonych. Jest silnie aromatyczna, uprawiana w ogrodach także dla walorów estetycznych. W uprawie spotykane są różne odmiany.

Żurawka walcowataŻurawka walcowata

(Heuchera cylindrica)

Żurawka walcowata (Heuchera cylindrica) to gatunek rośliny wieloletniej, zimozielonej. W uprawach spotykana jest odmiana Greenfinch. Kwitnie od lipca do sierpnia.. Osiąga wysokość 80 cm.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 36