Rośliny łąkowe

W tym miejscu zgromadziliśmy gatunki roślin drzewiastych i zielnych, które występują na naszych łąkach. Rośliny pól uprawnych zostały sklasyfikowane w roślinach użytkowych lub w roślinach synantripijnych.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Babka lancetowataBabka lancetowata PL

(Plantago lanceolata)

Babka lancetowata(Plantago lanceolata) to roślina zielna lecznicza z rodziny babkowatych. Jest to roślina łąk i pastwisk, rośnie na przydrożach i terenach ruderalnych. Jest pospolita w całym kraju.

Babka zwyczajnaBabka zwyczajna PL

(Plantago major)

Babka zwyczajna (Plantago major) to bylina lub roślina jednoroczna z rodziny babkowatych o właściwościach leczniczych. Liście zawierają substancje, które sprzyjają gojeniu się ran. Od dawna okłady z babki stosowano na oparzenia, użądlenia, otarcia.

Bluszczyk kurdybanekBluszczyk kurdybanek PL

(Glechoma hederacea)

Bluszczyk kurdybanek (Glechoma hederacea) to bylina z rodziny jasnotowatych, bardzo pospolita w naszym kraju, wykorzystywana jako zioło i przyprawa. Nie jest zalecane spożywanie dużych ilości kurdybanka. Zwierzęta unikają tej rośliny.

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie zieleDziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele PL

(Hypercium perforatum)

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele (Hypercium perforatum) to gatunek rośliny zielnej, wieloletniej z rodziny dziurawcowatych. To cenna roślina lecznicza uprawiana na masową skalę. To nasz najbardziej pospolity dziurawiec.

Goździk kropkowany, goździk widełkowatyGoździk kropkowany, goździk widełkowaty PL

(Dianthus deltoides)

Goździk kropkowany, goździk widełkowaty (Dianthus deltoides) to gatunek byliny o długim kłączu i o charakterystycznych różowych, ząbkowanych płatkach kwiatków. Kwiaty są różowe i nie wydzielają zapachu.

Hyzop lekarskiHyzop lekarski

(Hyssopus officinalis)

Hyzop lekarski (Hyssopus officinalis) to wieloletnia, zimotrwała roślina zielna z rodziny wargowych, rzadko uprawiana. Zioło to ma działanie wykrztuśne, hamuje nadmierną potliwość, podnosi ciśnienie krwi.

Jałowiec pospolityJałowiec pospolity PL

(Juniperus communis)

Jałowiec pospolity (Juniperus communis) to krzew z rodziny cyprysowatych o zmiennym pokroju, czasem przyjmujący formę niewysokiego drzewa. To gatunek pionierski, rośnie na prawie każdym podłożu. To także roślina ozdobna sadzona w ogrodach.

Jarzmianka większaJarzmianka większa PL

(Astrantia major)

Jarzmianka większa (Astrantia major) to wieloletnia roślina zielna z rodziny baldaszkowatych. Kwiaty są w baldaszkach o średnicy do 4 cm, z czerwone lub białe. Są poligamiczne. Łodyga jest naga, wzniosła, słabo ulistniona.

Jaskier ostryJaskier ostry PL

(Ranunculus acris)

Jaskier ostry (Ranunculus acris) to jeden z najbardziej trujących jaskrów. Jest jednym z najbardziej trujących jaskrów. Co ciekawe, właściwości trujące giną w stanie zasuszonym. Jest więc nieszkodliwa w sianie.

Jeżówka purpurowaJeżówka purpurowa

(Echinacea purpurea)

Jeżówka purpurowa (Echinacea purpurea) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. To roślina ozdobna i lecznicza. W uprawach spotyka się wiele odmian. Jeżówka w naturze porasta wschodnią część Ameryki Północnej.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

(Trifolium repens)

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwonaKoniczyna łąkowa, koniczyna czerwona PL

(Trifolium pratense)

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwona, kądziółka (Trifolium pratense L.) to roślina pastewna z rodziny bobowatych. W uprawach mamy kilka odmian. Jest to roślina uprawiana jako roślina pastewna.

Kostrzewa sinaKostrzewa sina

(Festuca glauca)

Kostrzewa sina (Festuca glauca) to gatunek wieloletniej trawy darniowej lub kępkowej. To trawa ozdobna spotykana w naszych ogrodach. Występuje w Europie Zachodniej. Porasta suche murawy. W Polsce spotykana jedynie w uprawach ozdobnych.

Kozłek lekarskiKozłek lekarski PL

(Valeriana officinalis)

Kozłek lekarski (Valeriana officinalis) to gatunek byliny aromatycznej z rodziny kozłkowatej, znana od wielu lat roślina lecznicza. W uprawie spotyka się odmianę Anthos, która zawiera większą ilość substancji czynnych.

Krwiściąg lekarskiKrwiściąg lekarski PL

(Sanguisorba officinalis)

Krwiściąg lekarski (Sanguisorba officinalis) to gatunek byliny leczniczej z rodziny różowatych. Ziele oraz korzeń są źródłem garbników, saponiny, flawonoidów. Zioło to jest stosowane jako środek moczopędny i przeciwkrwotoczny.

Łyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowataŁyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowata PL

(Gypsophila paniculata)

Łyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowata (Gypsophila paniculata) to roślina wieloletnia z rodziny goździkowatych, uprawiana w wielu odmianach jako roślina ozdobna. Kwiaty są liczne, drobne, zebrane w wiechę.

Mięta długolistnaMięta długolistna PL

(Mentha longifolia)

Mięta długolistna (Mentha longifolia) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych, która wytwarza silny aromat. Charakterystyczny zapach roślinie nadaje mentol - alkohol. Mięta działa orzeźwiająco i pobudzająco oraz przeciwskurczowo.

Miskant cukrowyMiskant cukrowy

(Miscanthus sacchariflorus)

Miskant cukrowy (Miscanthus sacchariflorus) to trawa należąca do rodziny wiechlinowatych. Osiąga wysokość 60-240 cm. Źdźbła są dość cienkie, nierozgałęzione, pełne. W Polsce bylina ta bywa uprawiana jako trawa ozdobna.

Mniszek pospolity, mniszek lekarskiMniszek pospolity, mniszek lekarski PL

(Taraxacum officinale)

Mniszek pospolity, mniszek lekarski (Taraxacum officinale) to pospolita bylina lecznicza z rodziny astrowatych. To znany powszechnie dmuchawiec, mlecz. Ma właściwości żółciopędne, oczyszczające krew, pobudzające i poprawiające przemianę materii.

Narcyz trąbkowyNarcyz trąbkowy PL

(Narcissus pseudonarcissus)

Narcyz trąbkowy (Narcissus pseudonarcissus) to bylina z rodziny amarylkowatych, uprawiana w przydomowych ogrodach, a także na kwiaty cięte. Kolor kwiatów jednobarwny - żółty, czasem dwubarwny: kremowy i żółty.

Oman wielkiOman wielki

(Inula helenium)

Oman wielki (Inula helenium) to lecznicza i przyprawowa bylina zimotrwała z rodziny astrowatych. Oman wielki działa pobudzająco i na czynność nerek oraz na układ trawienny. Ma także właściwości antyseptyczne i wykrztuśne.

Perz właściwyPerz właściwy PL

(Elymus repens)

Perz właściwy to trawa, pospolity chwast, trudny do wytępienia, a jednocześnie roślina zielna o właściwościach leczniczych. Jest podobny do życicy. Różni się od niej tym, że kłoski perzu są zorientowane szerszą stroną w kierunku osi kłosa.

Powojnik prostyPowojnik prosty PL

(Clematis recta)

Powojnik prosty (Clematis recta) to wieloletnia roślina zielna z rodziny jaskrowatych. Roślina ta bywa uprawiana jako bylina ozdobna w przydomowych ogrodach. Kwiaty są obupłciowe, pachnące, białe.

Proso rózgowateProso rózgowate

(Panicum virgatum)

Proso rózgowate (Panicum virgatum) to bylina z rodziny wiechlinowatych (traw). Osiąga wysokość 60-200 cm. Źdźbła są wyprostowane, nierozgałęzione, czerwonawe w węzłach, poza tym zielone, omszone lub nagie.

Przetacznik kłosowyPrzetacznik kłosowy PL

(Veronica spicata)

Przetacznik kłosowy (Veronica spicata) to bylina darniowa z rodziny trędownikowatych, uprawiana także jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane w kłos szczytowy o długości zwykle 10 cm, zwykle korona ma niebieski kolor

Przetacznik ożankowyPrzetacznik ożankowy PL

(Veronica chamaedrys)

Przetacznik ożankowy (Veronica chamaedrys) to pospolita bylina z rodziny trędownikowatych o charakterystycznych, pięknych niebieskich kwiatach. Gatunek podobny: przetacznik pannoński.

Ruta zwyczajnaRuta zwyczajna PL

(Ruta graveolens)

Ruta zwyczajna (Ruta graveolens) to bylina z rodziny rutowatych o pachnących liściach. Zioło to ma właściwości moczopędne, oczyszczające wątrobę, pęcherz i nerki, reguluje ciśnienie krwi.

Sasanka zwyczajnaSasanka zwyczajna PL

(Pulsatilla vulgaris)

Sasanka zwyczajna (Pulsatilla vulgaris) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych o leczniczych własnościach, uprawianej jako roślina ozdobna. Kwiaty są duże, owłosione na zewnątrz, niebiesko-fioletowe, rzadko białe.

Szafran wiosenny, krokusSzafran wiosenny, krokus PL

(Crocus vernus)

Szafran wiosenny, krokus (Crocus vernus) to gatunek wieloletniej rośliny cebulowej z rodziny kosaćcowatych - znany powszechnie zwiastun wiosny. Rośnie na łąkach i polanach w strefie regla dolnego na pogórzu.

Turówka wonna, żubrówkaTurówka wonna, żubrówka PL

(Hierochloe odorata)

Turówka wonna, żubrówka (Hierochloe odorata) to aromatyczna darniowa trawa z rodziny wiechlinowatych z długimi rozłogami. To rzadki gatunek trawy. znajduje się w Polsce pod ochroną ścisłą. To trawa wykorzystywana między innymi do aromatyzowania napojów.

Turzyca cienistaTurzyca cienista PL

(Carex umbrosa)

Turzyca cienista (Carex umbrosa) to gatunek byliny z rodziny turzycowatych, dość rzadki w Polsce. Liście są płaskie, sztywne, szorstkie na brzegach, o szerokości 20 mm. Kwitnie w okresie od kwietnia do maja.

Turzyca muskegońskaTurzyca muskegońska

(Turzyca muskegońska)

Turzyca muskegońska (Carex muskingumensis) to gatunek turzycy, uprawiany w ogrodach jako trawa ozdobna. Osiąga wysokość 40-100 cm. Liście są wąskie, zielone lub żółtozielone, mają do 25 cm długości.

Turzyca wiosennaTurzyca wiosenna PL

(Carex caryophyllea)

Turzyca wiosenna (Carex caryophyllea Latourr.) to gatunek pospolitej u nas, wieloletniej rośliny zielnej, o pełzających rozłogach. Osiąga wysokość 10-25 cm. Liście są zimozielone, odginające się na zewnątrz.

Turzyca włosistaTurzyca włosista

(Carex comans)

Turzyca włosista (Carex comans) to gatunek gęstokępkowej byliny z rodziny turzycowatych. To gatunek pochodzący z Nowej Zelandii. Uprawiany jako roślina ozdobna w co najmniej kilku odmianach.

Turzyca żytowataTurzyca żytowata PL

(Carex secalina)

Turzyca żytowata (Carex secalina) to gatunek turzycy, krytycznie zagrożonej wyginięciem w Polsce. W Polsce rośnie na łąkach tylko na wybranych stanowiskach w okolicy Inowrocławia. Osiąga wysokość 10-30 cm.

Wiązówka błotnaWiązówka błotna PL

(Filipendula ulmaria)

Wiązówka błotna (Filipendula ulmaria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, związana z wodnym lub podmokłym środowiskiem. Roślina ta była wykorzystywana do uzyskiwania kwasu salicylowego - środka podobnego do aspiryny.

Wierzba szara, łozaWierzba szara, łoza PL

(Salix cinerea)

Wierzba szara, łoza (Salix cinerea) to krzew, gęsto rozgałęziony, rosnący w szerokich kępach, tworzący zarośla, które nazywają się łozowiskami. Łoza bardzo łatwo się krzyżuje z innymi gatunkami wierzb.

Wilczomlecz pstry, ostromlecz pstryWilczomlecz pstry, ostromlecz pstry PL

(Euphorbia epithymoides)

Wilczomlecz pstry, ostromlecz pstry (Euphorbia epithymoides L.) to skrajnie rzadki u nas gatunek rośliny z rodziny wilczomleczowatych, wydzielający trujący, biały sok. To jedna z najrzadziej spotykanych w Polsce roślin.

Żelaźniak bulwiastyŻelaźniak bulwiasty

(Phlomis tuberosa)

Żelaźniak bulwiasty (Phlomis tuberosa) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych o przykrym zapachu. Łodyga jest wzniesiona, czerwonawa, rzadko owłosione w niższych partiach.

Żywokost lekarskiŻywokost lekarski PL

(Symphytum officinale)

Żywokost lekarski (Symphytum officinale) to bylina z rodziny szorstkolistnych, cenna roślina miododajna, trująca ale o leczniczych właściwościach. W Polsce istnieje całkowity zakaz stosowania żywokostu lekarskiego.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 40