Rośliny łąkowe

W tym miejscu zgromadziliśmy gatunki roślin drzewiastych i zielnych, które występują na naszych łąkach. Rośliny pól uprawnych zostały sklasyfikowane w roślinach użytkowych lub w roślinach synantripijnych.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Arnika górskaArnika górska PL

(Arnica montana)

Arnika górska, kupalnik górski (Arnica montana) to roślina wieloletnia z rodziny astrowatych. To roślina trująca i lecznicza, bardzo trudna w uprawie. W Polsce spotykana głównie w Sudetach i Karpatach.

Aster nowobelgijski, aster wirginijskiAster nowobelgijski, aster wirginijski

(Aster novi-belgii)

Aster nowobelgijski, aster wirginijski, marcinki wirginijskie (Aster novi-belgii) to roślina wieloletnia z rodziny astrowatych, cenna roślina rabatowa. To jeden z bardziej pospolitych jesiennych astrów w uprawie roślin ozdobnych.

Babka lancetowataBabka lancetowata PL

(Plantago lanceolata)

Babka lancetowata(Plantago lanceolata) to roślina zielna lecznicza z rodziny babkowatych. Jest to roślina łąk i pastwisk, rośnie na przydrożach i terenach ruderalnych. Jest pospolita w całym kraju.

Babka zwyczajnaBabka zwyczajna PL

(Plantago major)

Babka zwyczajna (Plantago major) to bylina lub roślina jednoroczna z rodziny babkowatych o właściwościach leczniczych. Liście zawierają substancje, które sprzyjają gojeniu się ran. Od dawna okłady z babki stosowano na oparzenia, użądlenia, otarcia.

Barszcz zwyczajnyBarszcz zwyczajny PL

(Heracleum sphondylium)

Barszcz zwyczajny (Heracleum sphondylium) to dwuletnia roślina lub bylina lecznicza z rodziny baldaszkowatych o charakterystycznym zapachu, niegdyś warzywo. Gatunek jest podobny do barszczu syberyjskiego.

Bluszczyk kurdybanekBluszczyk kurdybanek PL

(Glechoma hederacea)

Bluszczyk kurdybanek (Glechoma hederacea) to bylina z rodziny jasnotowatych, bardzo pospolita w naszym kraju, wykorzystywana jako zioło i przyprawa. Nie jest zalecane spożywanie dużych ilości kurdybanka. Zwierzęta unikają tej rośliny.

Bodziszek łąkowyBodziszek łąkowy PL

(Geranium pratense)

Bodziszek łąkowy (Geranium pratense) to roślina wieloletnia z rodziny bodziszkowatych, nierzadko tworząca rozległe skupiska. Pokryta jest gruczołowatymi włoskami. To także ogrodowa roślina ozdobna.

Czyściec błotnyCzyściec błotny PL

(Stachys palustris)

Czyściec błotny (Stachys palustris) to gatunek rośliny wieloletniej, rozłogowej z rodziny jasnotowatych. W Polsce to roślina pospolita na terenie całego kraju. Liście oraz kłącze są jadalne.

Dwulistnik muszyDwulistnik muszy PL

(Ophrys insectifera)

Dwulistnik muszy (Ophrys insectifera) to nasz rodzimy storczyk, bardzo rzadko w Polsce spotykany. Kwiat przypomina muchę, która przysiadła na łodydze. Liście są odziomkowe.

Dziewięćsił bezłodygowyDziewięćsił bezłodygowy PL

(Carlina acaulis)

Dziewięćsił bezłodygowy (Carlina acaulis) to gatunek wieloletniej rośliny leczniczej bezłodygowej z rodziny astrowatych, w niektórych krajach uważanej za jarzynę. To roślina górska.

Dziewięćsił popłocholistnyDziewięćsił popłocholistny PL

(Carlina onopordifolia)

Dziewięćsił popłocholistny (Carlina onopordifolia) to wieloletnia roślina z rodziny astrowatych, wydzielająca mleczny sok. Rośnie tylko w Europie na kilku obszarach w Polsce i Ukrainie..

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie zieleDziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele PL

(Hypercium perforatum)

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele (Hypercium perforatum) to gatunek rośliny zielnej, wieloletniej z rodziny dziurawcowatych. To cenna roślina lecznicza uprawiana na masową skalę. To nasz najbardziej pospolity dziurawiec.

Dzwonek rozpierzchłyDzwonek rozpierzchły PL

(Campanula patula)

Dzwonek rozpierzchły (Campanula patula) to gatunek rośliny dwuletniej lub wieloletniej z rodziny dzwonkowatych. To jeden z naszych najbardziej pospolitych dzwonków. Rośnie na łąkach, skrajach lasów, zrębach.

Fiołek trójbarwnyFiołek trójbarwny PL

(Viola tricolor)

Fiołek trójbarwny, bratek trójbarwny (Viola tricolor) to gatunek rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny fiołkowatych. To przodek fiołka ogrodowego. Fiołek ten jest wskaźnikiem gleby kwaśnej. To jednocześnie pospolity ogrodowy chwast.

Firletka poszarpanaFirletka poszarpana PL

(Lychnis flos-cuculi)

Firletka poszarpana (Lychnis flos-cuculi) to wieloletnia roślina z rodziny goździkowatych o leczniczych właściwościach. Jeżeli występuje w dużej ilości stanowi chwast łąkowy, który obniża wartość siana i może być także trująca.

Głowienka wielkokwiatowaGłowienka wielkokwiatowa PL

(Prunella grandiflora)

Głowienka wielkokwiatowa (Prunella grandiflora) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny jasnotowatych. Jest także uprawiana w wielu odmianach. Zasiedla lasy i łąki, wapienne wzgórza. W Polsce występuje na niżu, rzadko w górach.

Goździk kartuzekGoździk kartuzek PL

(Dianthus carthusianorum)

Goździk kartuzek (Dianthus carthusianorum) to wieloletnia roślina z rodziny goździkowatych. Rośnie w lasach sosnowych, na suchych murawach. Goździk kartuzek występuje w Europie, Azji Mniejszej, a w Polsce prawie wszędzie pospolity.

Goździk kropkowany, goździk widełkowatyGoździk kropkowany, goździk widełkowaty PL

(Dianthus deltoides)

Goździk kropkowany, goździk widełkowaty (Dianthus deltoides) to gatunek byliny o długim kłączu i o charakterystycznych różowych, ząbkowanych płatkach kwiatków. Kwiaty są różowe i nie wydzielają zapachu.

Hyzop lekarskiHyzop lekarski

(Hyssopus officinalis)

Hyzop lekarski (Hyssopus officinalis) to wieloletnia, zimotrwała roślina zielna z rodziny wargowych, rzadko uprawiana. Zioło to ma działanie wykrztuśne, hamuje nadmierną potliwość, podnosi ciśnienie krwi.

Jałowiec pospolityJałowiec pospolity PL

(Juniperus communis)

Jałowiec pospolity (Juniperus communis) to krzew z rodziny cyprysowatych o zmiennym pokroju, czasem przyjmujący formę niewysokiego drzewa. To gatunek pionierski, rośnie na prawie każdym podłożu. To także roślina ozdobna sadzona w ogrodach.

Janowiec barwierski, żółcidłoJanowiec barwierski, żółcidło PL

(Genista tinctoria)

Janowiec barwierski, żółcidło (Genista tinctoria) to krzew lub krzewinka z rodziny bobowatych, niegdyś stosowana w barwierstwie. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Pędy są miotlasto rozgałęzione.

Jarzmianka większaJarzmianka większa PL

(Astrantia major)

Jarzmianka większa (Astrantia major) to wieloletnia roślina zielna z rodziny baldaszkowatych. Kwiaty są w baldaszkach o średnicy do 4 cm, z czerwone lub białe. Są poligamiczne. Łodyga jest naga, wzniosła, słabo ulistniona.

Jaskier ostryJaskier ostry PL

(Ranunculus acris)

Jaskier ostry (Ranunculus acris) to jeden z najbardziej trujących jaskrów. Jest jednym z najbardziej trujących jaskrów. Co ciekawe, właściwości trujące giną w stanie zasuszonym. Jest więc nieszkodliwa w sianie.

Jaskier wiosenny, ziarnopłon wiosennyJaskier wiosenny, ziarnopłon wiosenny PL

(Ranunculus ficaria)

Jaskier wiosenny, ziarnopłon wiosenny (Ranunculus ficaria) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. Tworzy w lasach zwarte kobierce zielonych liści, a wiosną dodatkowo żółtych kwiatów.

Jeżówka purpurowaJeżówka purpurowa

(Echinacea purpurea)

Jeżówka purpurowa (Echinacea purpurea) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. To roślina ozdobna i lecznicza. W uprawach spotyka się wiele odmian. Jeżówka w naturze porasta wschodnią część Ameryki Północnej.

Knieć błotna, kaczeniecKnieć błotna, kaczeniec PL

(Caltha palustris)

Knieć błotna, kaczeniec (Caltha palustris) to wieloletnia roślina z rodziny jaskrowatych, jeden z lepiej rozpoznawalnych krajowych kwiatów łąkowych. To roślina silnie trująca. Często występuje masowo.

Komonica zwyczajnaKomonica zwyczajna PL

(Lotus corniculatus)

Komonica zwyczajna (Lotus corniculatus) to roślina wieloletnia z rodziny motylkowatych, cenna roślina miododajna i pastewna, dodawana często do mieszanek łąkowych i pastewnych.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

(Trifolium repens)

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwonaKoniczyna łąkowa, koniczyna czerwona PL

(Trifolium pratense)

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwona, kądziółka (Trifolium pratense L.) to roślina pastewna z rodziny bobowatych. W uprawach mamy kilka odmian. Jest to roślina uprawiana jako roślina pastewna.

Kosaciec gładkiKosaciec gładki

(Iris laevigata)

Kosaciec gładki (Iris laevigata) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny kosaćcowatych o pełzających kłączach, którego odmiany spotykane są w uprawach ogrodowych. Gatunek w naturze występuje w Azji.

Kosaciec mieczolistnyKosaciec mieczolistny

(Iris ensata)

Kosaciec mieczolistny (Iris ensata) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny kosaćcowatych, spotykany w ogrodowych uprawach. Gatunek występuje w Azji (Syberia, Chiny, Japonia, Korea).

Kosaciec syberyjskiKosaciec syberyjski PL

(Iris sibirica)

Kosaciec syberyjski, kosacz (Iris sibirica) to roślina wieloletnia z rodziny kosaćcowatych, uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. Rośnie często kępkowo. Roślina ta znajduje się pod ochroną ścisłą.

Kostrzewa czerwonaKostrzewa czerwona PL

(Festuca rubra)

Kostrzewa czerwona (Festuca rubra) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny wiechlinowatych, trawa luźnokępkowa i gęstokępkowa uprawiana w mieszankach i do zadarniania terenów. Gatunek bardzo zmienny morfologicznie.

Kostrzewa łąkowaKostrzewa łąkowa PL

(Festuca pratensis)

Kostrzewa łąkowa (Festuca pratensis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny wiechlinowatych, trawa luźnokępkowa. Czasem uprawiana, to cenna trawa pastewna i daje obfite plony.

Kostrzewa sina, kostrzewa popielataKostrzewa sina, kostrzewa popielata

(Festuca glauca)

Kostrzewa sina (Festuca glauca) to gatunek wieloletniej trawy darniowej lub kępkowej. To trawa ozdobna spotykana w naszych ogrodach. Występuje w Europie Zachodniej. Porasta suche murawy. W Polsce spotykana jedynie w uprawach ozdobnych.

Kozibród łąkowyKozibród łąkowy PL

(Tragopogon pratensis)

Kozibród łąkowy (Tragopogon pratensis) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny astrowatych. Rośnie na murawach, łąkach, przy drogach i na terenach ruderalnych. Występuje w Europie i Azji.

Kozłek lekarskiKozłek lekarski PL

(Valeriana officinalis)

Kozłek lekarski (Valeriana officinalis) to gatunek byliny aromatycznej z rodziny kozłkowatej, znana od wielu lat roślina lecznicza. W uprawie spotyka się odmianę Anthos, która zawiera większą ilość substancji czynnych.

Krwawnica pospolitaKrwawnica pospolita PL

(Lythrum salicaria)

Krwawnica pospolita (Lythrum salicaria) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny krwawnicowatych. To roślina uprawna o leczniczych właściwościach. Krwawnica pospolita ma właściwości przeciwkrwotoczne i ściągające.

Krwiściąg lekarskiKrwiściąg lekarski PL

(Sanguisorba officinalis)

Krwiściąg lekarski (Sanguisorba officinalis) to gatunek byliny leczniczej z rodziny różowatych. Ziele oraz korzeń są źródłem garbników, saponiny, flawonoidów. Zioło to jest stosowane jako środek moczopędny i przeciwkrwotoczny.

Kuklik zwisłyKuklik zwisły PL

(Geum rivale)

Kuklik zwisły (Geum rivale) to miękko owłosiona, wieloletnia roślina lecznicza z rodziny różowatych, tworząca kępy. Rośnie na wilgotnych łąkach, w zaroślach i lasach. Preferuje półcień, gleby wilgotne.

Kupkówka pospolita, rajgras niemieckiKupkówka pospolita, rajgras niemiecki PL

(Dactylis glomerata)

Kupkówka pospolita, rajgras niemiecki, rżniączka pospolita (Dactylis glomerata) to pospolity gatunek wieloletniej trawy kępkowej, bez rozłogów, uprawiana na łąkach. W Polsce pospolita na terenie całego kraju.

Len złocistyLen złocisty PL

(Linum flavum)

Len złocisty (Linum flavum) to bylina z rodziny lnowatych. W Polsce spotykany na Wyżynie Małopolskiej, Lubelskiej i na Roztoczu. Rośnie na murawach kserotermicznych, porasta górskie zbocza.

Lepnica biała, bniec białyLepnica biała, bniec biały PL

(Silene latifolia)

Lepnica biała, bniec biały (Silene latifolia) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny goździkowatych, pospolity chwast polny. Bniec biały rośnie na terenach ruderalnych, na polach i łąkach.

Łubin trwałyŁubin trwały

(Lupinus polyphyllus)

Łubin trwały (Lupinus polyphyllus) to roślina wieloletnia z rodziny bobowatych, często uprawiana jako roślina ozdobna, dziczejąca. Forma zdziczała występuje w wielu rejonach na świecie, w tym w Polsce.

Łyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowataŁyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowata PL

(Gypsophila paniculata)

Łyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowata (Gypsophila paniculata) to roślina wieloletnia z rodziny goździkowatych, uprawiana w wielu odmianach jako roślina ozdobna. Kwiaty są liczne, drobne, zebrane w wiechę.

Mieczyk dachówkowatyMieczyk dachówkowaty PL

(Gladiolus imbricatus)

Mieczyk dachówkowaty (Gladiolus imbricatus) to wieloletnia roślina z rodziny kosaćcowatych. W podziemnej części znajduje się podwójna bulwa otoczona pochwami liściowymi. Rośnie na łąkach, w lasach dębowych oraz w zaroślach.

Mięta długolistnaMięta długolistna PL

(Mentha longifolia)

Mięta długolistna (Mentha longifolia) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych, która wytwarza silny aromat. Charakterystyczny zapach roślinie nadaje mentol - alkohol. Mięta działa orzeźwiająco i pobudzająco oraz przeciwskurczowo.

Miłek wiosennyMiłek wiosenny PL

(Adonis vernalis)

Miłek wiosenny (Adonis vernalis) to bylina z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach, znajdująca się pod ścisłą ochroną. Czasem jest uprawiana jako roślin ozdobna.

Miskant cukrowyMiskant cukrowy

(Miscanthus sacchariflorus)

Miskant cukrowy (Miscanthus sacchariflorus) to trawa należąca do rodziny wiechlinowatych. Osiąga wysokość 60-240 cm. Źdźbła są dość cienkie, nierozgałęzione, pełne. W Polsce bylina ta bywa uprawiana jako trawa ozdobna.

Mniszek pospolity, mniszek lekarskiMniszek pospolity, mniszek lekarski PL

(Taraxacum officinale)

Mniszek pospolity, mniszek lekarski (Taraxacum officinale) to pospolita bylina lecznicza z rodziny astrowatych. To znany powszechnie dmuchawiec, mlecz. Ma właściwości żółciopędne, oczyszczające krew, pobudzające i poprawiające przemianę materii.

Mozga kanaryjska, kanarkowe siemięMozga kanaryjska, kanarkowe siemię

(Phalaris canariensis)

Mozga kanaryjska, kanarkowe siemię (Phalaris canariensis) to roślina jednoroczna z rodziny wiechlinowatych, rzadko uprawiana i dziczejąca. Kwiatostan jest kłosokształtny, krótki i szeroki.

Narcyz biały, narcyz wonnyNarcyz biały, narcyz wonny

(Narcissus poeticus)

Narcyz biały, narcyz wonny (Narcissus poeticus) to gatunek wieloletniej rośliny trującej z rodziny amarylkowatych, często spotykany w uprawach ogrodowych.

Narcyz trąbkowyNarcyz trąbkowy PL

(Narcissus pseudonarcissus)

Narcyz trąbkowy (Narcissus pseudonarcissus) to bylina z rodziny amarylkowatych, uprawiana w przydomowych ogrodach, a także na kwiaty cięte. Kolor kwiatów jednobarwny - żółty, czasem dwubarwny: kremowy i żółty.

Nasięźrzał pospolityNasięźrzał pospolity PL

(Ophioglossum vulgatum)

Nasięźrzał pospolity (Ophioglossum vulgatum) to wieloletnia roślina z rodziny nasięźrzałowatych z charakterystycznym kłosem zarodnionośnym. To bardzo nietypowa paproć.

Oman wielkiOman wielki

(Inula helenium)

Oman wielki (Inula helenium) to lecznicza i przyprawowa bylina zimotrwała z rodziny astrowatych. Oman wielki działa pobudzająco i na czynność nerek oraz na układ trawienny. Ma także właściwości antyseptyczne i wykrztuśne.

Ostrożeń polnyOstrożeń polny PL

(Cirsium arvense)

Ostrożeń polny (Cirsium arvense) to roślina wieloletnia z rodziny złożonych. To jedyny gatunek dwupienny o wyłącznie jednopłciowych koszyczkach. Kwiaty są różowo-fioletowe, bardzo rzadko białe, zebrane w liczne koszyczki.

Ostrożeń warzywnyOstrożeń warzywny PL

(Cirsium oleraceum)

Ostrożeń warzywny (Cirsium oleraceum) to wieloletnia roślina lecznicza i miododajna z rodziny astrowatych, niegdyś wykorzystywany jako warzywo, dziś zapomniana. Osiąga wysokość 50-150 cm.

Pajęcznica liliowataPajęcznica liliowata PL

(Anthericum liliago)

Pajęcznica liliowata (Anthericum liliago) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny liliowatych, który nie wytwarza cebuli, co jest dość wyjątkowe w tej rodzinie. Tworzy niewielkie kępy.

Pełnik europejskiPełnik europejski PL

(Trollius europaeus)

Pełnik europejski (Trollius europaeus) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych o pięknych, kulistych kwiatach. W Polsce jest rośliną rzadką, częściej spotykaną wysoko w górach.

Perz właściwyPerz właściwy PL

(Elymus repens)

Perz właściwy to trawa, pospolity chwast, trudny do wytępienia, a jednocześnie roślina zielna o właściwościach leczniczych. Jest podobny do życicy. Różni się od niej tym, że kłoski perzu są zorientowane szerszą stroną w kierunku osi kłosa.

Pierwiosnka lekarska, kluczyki, pierwiosnek lekarskiPierwiosnka lekarska, kluczyki, pierwiosnek lekarski PL

(Primula veris)

Pierwiosnka lekarska, kluczyki, pierwiosnek lekarski (Primula veris) to gatunek kępkowej, wieloletniej rośliny leczniczej z rodziny pierwiosnkowatych. Roślina jest także dość często uprawiana.

Pięciornik błotny, siedmiopalecznik błotnyPięciornik błotny, siedmiopalecznik błotny PL

(Potentilla palustris)

Pięciornik błotny, siedmiopalecznik błotny (Potentilla palustris) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny różowatych. Rośnie na torfowiskach, wilgotnych łąkach, w olszynach i wzdłuż cieków wodnych. W Polsce dość pospolity.

Pięciornik gęsiPięciornik gęsi PL

(Potentilla anserina)

Pięciornik gęsi (Potentilla anserina) to pospolita bylina z rodziny różowatych, wytwarzająca rozłogi, o charakterystycznych liściach i żółtych kwiatach. Jest to roślina lecznicza.

Piwonia chińskaPiwonia chińska

(Paeonia lactiflora)

Piwonia chińska (Paeonia lactiflora) to wieloletnia roślina z rodziny piwoniowatych o pięknych i dużych kwiatach, często uprawiana jako roślina ozdobna, także jako lecznicza. To roślina uprawiana w chinach od 2500 lat.

Powojnik prostyPowojnik prosty PL

(Clematis recta)

Powojnik prosty (Clematis recta) to wieloletnia roślina zielna z rodziny jaskrowatych. Roślina ta bywa uprawiana jako bylina ozdobna w przydomowych ogrodach. Kwiaty są obupłciowe, pachnące, białe.

Prawoślaz lekarskiPrawoślaz lekarski PL

(Althaea officinalis)

Prawoślaz lekarski (Althaea officinalis) to roślina wieloletnia z rodziny ślazowatych, także uprawiana, o znanych od wielu wieków leczniczych właściwościach. W Polsce gatunek rzadki, można go spotkać na niżu.

Proso rózgowateProso rózgowate

(Panicum virgatum)

Proso rózgowate (Panicum virgatum) to bylina z rodziny wiechlinowatych (traw). Osiąga wysokość 60-200 cm. Źdźbła są wyprostowane, nierozgałęzione, czerwonawe w węzłach, poza tym zielone, omszone lub nagie.

Przelot pospolity, wełnicaPrzelot pospolity, wełnica PL

(Anthyllis vulneraria)

Przelot pospolity, wełnica (Anthyllis vulneraria) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny bobowatych o leczniczych właściwościach, zmienny w wyglądzie, wytwarzający wiele form, z których niektóre są uważane za odrębne gatunki.

Przetacznik długolistnyPrzetacznik długolistny PL

(Veronica longifolia)

Przetacznik długolistny (Veronica longifolia) to wieloletnia roślina z rodziny trędownikowatych, uprawiany także dla ozdobnych kwiatów. Gatunek w Polsce spotykany przede wszystkim na niżu. Występuje w Europie i Azji.

Przetacznik kłosowyPrzetacznik kłosowy PL

(Veronica spicata)

Przetacznik kłosowy (Veronica spicata) to bylina darniowa z rodziny trędownikowatych, uprawiana także jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane w kłos szczytowy o długości zwykle 10 cm, zwykle korona ma niebieski kolor

Przetacznik ożankowyPrzetacznik ożankowy PL

(Veronica chamaedrys)

Przetacznik ożankowy (Veronica chamaedrys) to pospolita bylina z rodziny trędownikowatych o charakterystycznych, pięknych niebieskich kwiatach. Gatunek podobny: przetacznik pannoński.

Przytulia czepnaPrzytulia czepna PL

(Galium aparine)

Przytulia czepna (Galium aparine) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny marzanowatych. Liście są pokryte haczykowatymi włoskami, przez co roślina czepia się z łatwością praktycznie wszystkiego. Bywa uciążliwym chwastem.

Przytulia właściwaPrzytulia właściwa PL

(Galium verum)

Przytulia właściwa (Galium verum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny marzanowatych. W Polsce gatunek pospolity na terenie całego kraju. Rośnie na łąkach, miedzach, w zaroślach i na skrajach lasów.

Rodgersja pierzastaRodgersja pierzasta

(Rodgersia pinnata)

Rodgersja pierzasta (Rodgersia pinnata) to gatunek byliny z rodziny skalnicowatych, uprawiany jako roślina ozdobna. Gatunek występuje w Azji. Kwiaty są kremowobiałe lub różowe, zebrane w stożkowaty kwiatostan.

Ruta zwyczajnaRuta zwyczajna PL

(Ruta graveolens)

Ruta zwyczajna (Ruta graveolens) to bylina z rodziny rutowatych o pachnących liściach. Zioło to ma właściwości moczopędne, oczyszczające wątrobę, pęcherz i nerki, reguluje ciśnienie krwi.

Rutwica lekarskaRutwica lekarska

(Galega officinalis)

Rutwica lekarska (Galega officinalis) to roślina trująca o leczniczych właściwościach z rodziny bobowatych. Ziele tej rośliny ma działanie pobudzające wydzielanie mleka u karmiących matek. Obniża znacznie poziom cukru we krwi.

Rzepik pospolityRzepik pospolity PL

(Agrimonia eupatoria)

Rzepik pospolity (Agrimonia eupatoria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, bardzo podobny do rzepiku szczeciniastego i wonnego i trudna do oznaczenia. To roślina naszych łąk, pastwisk, lasów i przydroży.

Rzeżucha łąkowaRzeżucha łąkowa PL

(Cardamine pratensis)

Rzeżucha łąkowa (Cardamine pratensis) to lecznicza i przyprawowa roślina wieloletnia z rodziny kapustowatych. Rośnie na łąkach, rowach i w zaroślach. Kwiaty są w kolorze lila-róż lub białe.

Sasanka zwyczajnaSasanka zwyczajna PL

(Pulsatilla vulgaris)

Sasanka zwyczajna (Pulsatilla vulgaris) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych o leczniczych własnościach, uprawianej jako roślina ozdobna. Kwiaty są duże, owłosione na zewnątrz, niebiesko-fioletowe, rzadko białe.

Sesleria błotnaSesleria błotna PL

(Sesleria caerulea)

Sesleria błotna (Sesleria caerulea) to roślina z rodziny wiechlinowatych, tworząca dość luźne darnie, które od środka obumierają, tworząc pierścień z trawy. W Polsce bardzo rzadka.

Sit sinySit siny PL

(Juncus inflexus)

Sit siny (Juncus inflexus) to wieloletnia, gęstokępkowa roślina z rodziny sitowatych. Sit siny rośnie na mokradłach. W Polsce występuje często na niżu. Liście odziomkowe są brunatnych pochwach.

Skrzyp błotnySkrzyp błotny PL

(Equisteum palustre)

Skrzyp błotny (Equisteum palustre) to gatunek wieloletniej, trującej rośliny z rodziny skrzypowatych, bardzo podobnej do skrzypu polnego. Tutaj pędy zarodnionośne i płonne rosną w tym samym czasie. Gałązki boczne ułożone w okółkach, z czarnymi pochwami u n

Szachownica kostkowataSzachownica kostkowata PL

(Fritillaria meleagris)

Szachownica kostkowata (Fritillaria meleagris) to wieloletnia roślina cebulowa z rodziny liliowatych z niezwykłym deseniem na płatkach kwiatów, przypominającym szachownicę. Jest krytycznie zagrożona wymarciem.

Szafran wiosenny, krokusSzafran wiosenny, krokus PL

(Crocus vernus)

Szafran wiosenny, krokus (Crocus vernus) to gatunek wieloletniej rośliny cebulowej z rodziny kosaćcowatych - znany powszechnie zwiastun wiosny. Rośnie na łąkach i polanach w strefie regla dolnego na pogórzu.

Szczaw kędzierzawySzczaw kędzierzawy PL

(Rumex crispus)

Szczaw kędzierzawy (Rumex crispus) to wieloletnia roślina z rodziny rdestowatych. Rośnie na łąkach, pastwiskach, polach, na terenach ruderalnych. Kwiaty są drobne, zebrane w długi i gęsty kwiatostan.

Świerzbnica polnaŚwierzbnica polna PL

(Knautia arvensis)

Świerzbnica polna (Knautia arvensis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny szczeciowatych, bardzo zmienny. To roślina miododajna o leczniczych właściwościach. Kwiaty są zwykle fioletowe, zebrane w półkolisty kwiatostan.

Świetlik łąkowyŚwietlik łąkowy PL

(Euphrasia rostkoviana)

Świetlik łąkowy (Euphrasia rostkoviana) to jednoroczna roślina zielna, półpasożytnicza z rodziny trędownikowatych, trująca o leczniczych właściwościach. Najczęściej stosowany zewnętrznie na oczy podczas zapalenia spojówek.

Tasznik pospolityTasznik pospolity PL

(Capsella bursa-pastoris)

Tasznik pospolity (Capsella bursa-pastoris) to jednoroczna lub dwuletnia, pospolita w sąsiedztwie człowieka roślina z rodziny kapustowatych. Jest łatwa do rozpoznania pod owocach - są to sercowate łuszczynki.

Tojeść rozesłana, pieniążekTojeść rozesłana, pieniążek PL

(Lysimachia nummularia)

Tojeść rozesłana, pieniążek (Lysimachia nummularia) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny pierwiosnkowatych. Zasiedla łąki, rowy, brzegi wód, olszyny. Kwiaty są żółte, promieniste, pięciokrotne, na długich szypułkach

Tojeść zwyczajna, tojeść pospolitaTojeść zwyczajna, tojeść pospolita PL

(Lysimachia vulgaris)

Tojeść zwyczajna, tojeść pospolita (Lysimachia vulgaris) to wieloletnia roślina z rodziny pierwiosnkowatych, niegdyś roślina barwierska. To roślina leśna, rośnie też na łąkach wzdłuż cieków wodnych.

Trzcina pospolitaTrzcina pospolita PL

(Phragmites australis)

Trzcina pospolita (Phragmites australis) to gatunek wysokiej, wieloletniej trawy, związany z wodnym środowiskiem. To roślina o zasięgu kosmopolitycznym. Trzcina porasta brzegi wód płynących i stojących, podmokłe łąki, torfowiska, pola i olsy.

Trzęślica modra, trzęślica jednokolankowaTrzęślica modra, trzęślica jednokolankowa PL

(Molinia caerulea)

Trzęślica modra, trzęślica jednokolankowa (Molinia caerulea) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny wiechlinowatych z krótkimi rozłogami, to trawa gęstokępkowa. Ma niską wartość pastewną - bez znaczenia w rolnictwie.

Turówka wonna, żubrówkaTurówka wonna, żubrówka PL

(Hierochloe odorata)

Turówka wonna, żubrówka (Hierochloe odorata) to aromatyczna darniowa trawa z rodziny wiechlinowatych z długimi rozłogami. To rzadki gatunek trawy. znajduje się w Polsce pod ochroną ścisłą. To trawa wykorzystywana między innymi do aromatyzowania napojów.

Turzyca cienistaTurzyca cienista PL

(Carex umbrosa)

Turzyca cienista (Carex umbrosa) to gatunek byliny z rodziny turzycowatych, dość rzadki w Polsce. Liście są płaskie, sztywne, szorstkie na brzegach, o szerokości 20 mm. Kwitnie w okresie od kwietnia do maja.

Turzyca muskegońskaTurzyca muskegońska

(Turzyca muskegońska)

Turzyca muskegońska (Carex muskingumensis) to gatunek turzycy, uprawiany w ogrodach jako trawa ozdobna. Osiąga wysokość 40-100 cm. Liście są wąskie, zielone lub żółtozielone, mają do 25 cm długości.

Turzyca wiosennaTurzyca wiosenna PL

(Carex caryophyllea)

Turzyca wiosenna (Carex caryophyllea Latourr.) to gatunek pospolitej u nas, wieloletniej rośliny zielnej, o pełzających rozłogach. Osiąga wysokość 10-25 cm. Liście są zimozielone, odginające się na zewnątrz.

Turzyca włosistaTurzyca włosista

(Carex comans)

Turzyca włosista (Carex comans) to gatunek gęstokępkowej byliny z rodziny turzycowatych. To gatunek pochodzący z Nowej Zelandii. Uprawiany jako roślina ozdobna w co najmniej kilku odmianach.

Turzyca żytowataTurzyca żytowata PL

(Carex secalina)

Turzyca żytowata (Carex secalina) to gatunek turzycy, krytycznie zagrożonej wyginięciem w Polsce. W Polsce rośnie na łąkach tylko na wybranych stanowiskach w okolicy Inowrocławia. Osiąga wysokość 10-30 cm.

Tymotka łąkowa, brzanka pastewnaTymotka łąkowa, brzanka pastewna PL

(Phleum pratense)

Tymotka łąkowa, brzanka pastewna (Phleum pratense) to wieloletnia trawa kępkowa, jedna z najcenniejszych traw pastewnych, odporna na suszę i mróz oraz zadeptywanie, choć nigdy nie jest rośliną dominującą w zbiorowiskach traw.

Wiązówka błotnaWiązówka błotna PL

(Filipendula ulmaria)

Wiązówka błotna (Filipendula ulmaria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, związana z wodnym lub podmokłym środowiskiem. Roślina ta była wykorzystywana do uzyskiwania kwasu salicylowego - środka podobnego do aspiryny.

Wiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowataWiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowata PL

(Filipendula vulgaris)

Wiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowata (Filipendula vulgaris) to gatunek byliny z rodziny różowatych. To także roślina ozdobna i roślina o leczniczych właściwościach. W Polsce występuje pospolicie na niżu.

Wiechlina łąkowa, gęsia trawkaWiechlina łąkowa, gęsia trawka PL

(Poa pratensis)

Wiechlina łąkowa, gęsia trawka, wyklina łąkowa (Poa pratensis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny wiechlinowatych. To trawa luźnokępkowa z podziemnymi rozłogami o bardzo dużej wartości pastewnej.

Wiechlina zwyczajnaWiechlina zwyczajna PL

(Poa trivialis)

Wiechlina zwyczajna (Poa trivialis) to gatunek wieloletniej trawy luźnokępkowej. W Polsce to trawa pospolita na terenie całego kraju. Rośnie w lasach, na łąkach i w zaroślach, czasem uprawiana.

Wielosił błękitnyWielosił błękitny PL

(Polemonium caeruleum)

Wielosił błękitny (Polemonium caeruleum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny wielosiłowatych, jedyny przedstawiciel rodzaju Polemonium w naszym kraju. Gatunek rzadko uprawiany jako roślina ozdobna i lecznicza.

Wierzba pięciopręcikowa, wierzba laurowaWierzba pięciopręcikowa, wierzba laurowa PL

(Salix pentandra)

Wierzba pięciopręcikowa, wierzba laurowa (Salix pentandra) to gatunek krzewu lub niskiego drzewa z rodziny wierzbowatych. Gatunek występuje w Europie i w Azji. Rośnie na łozowiskach i w olszynach, nad rzekami, w górach.

Wierzba purpurowaWierzba purpurowa PL

(Salix purpurea)

Wierzba purpurowa (Salix purpurea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, o czerwonych pędach, uprawiana na wiklinę. Przy suszeniu liście czernieją. To roślina o leczniczych właściwościach. Surowcem zielarskim jest kora.

Wierzba szara, łozaWierzba szara, łoza PL

(Salix cinerea)

Wierzba szara, łoza (Salix cinerea) to krzew, gęsto rozgałęziony, rosnący w szerokich kępach, tworzący zarośla, które nazywają się łozowiskami. Łoza bardzo łatwo się krzyżuje z innymi gatunkami wierzb.

Wierzbownica drobnokwiatowaWierzbownica drobnokwiatowa PL

(Epilobium parviflorum)

Wierzbownica drobnokwiatowa (Epilobium parviflorum) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny wiesiołkowatych o dużej zmienności. Kwiaty są dość drobne, fioletowo-różowe, o czterech płatkach z wąskim słupkiem.

Wilczomlecz pstry, ostromlecz pstryWilczomlecz pstry, ostromlecz pstry PL

(Euphorbia epithymoides)

Wilczomlecz pstry, ostromlecz pstry (Euphorbia epithymoides L.) to skrajnie rzadki u nas gatunek rośliny z rodziny wilczomleczowatych, wydzielający trujący, biały sok. To jedna z najrzadziej spotykanych w Polsce roślin.

Wyczyniec łąkowyWyczyniec łąkowy PL

(Alopecurus pratensis)

Wyczyniec łąkowy (Alopecurus pratensis) to wieloletnia roślina z rodziny wiechlinowatych, trawa luźnokępkowa, jedna z najcenniejszych traw pastewnych, często uprawiana na pastwiskach.

Wyka ptasiaWyka ptasia PL

(Vicia cracca)

Wyka ptasia (Vicia cracca) to roślina wieloletnia z rodziny motylkowatych, wytwarzająca wijące się, delikatne pędy. Roślina ta ma średnią wartość pastewną i jest chętnie zjadana przez zwierzęta.

Zawciąg pospolity, zawciąg nadmorski, laseczkiZawciąg pospolity, zawciąg nadmorski, laseczki PL

(Armeria maritima)

Zawciąg pospolity, zawciąg nadmorski, laseczki (Armeria maritima) to roślina zielna lub niski krzew z rodziny ołownicowatych (zawciągowatych). To często spotykana roślina w skalnych ogrodach.

Zawilec żółtyZawilec żółty PL

(Anemone ranunculoides)

Zawilec żółty (Anemone ranunculoides) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych. To także cenna roślina ogrodowa okrywowa, która zasiedla cieniste obszary.

Żelaźniak bulwiastyŻelaźniak bulwiasty

(Phlomis tuberosa)

Żelaźniak bulwiasty (Phlomis tuberosa) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych o przykrym zapachu. Łodyga jest wzniesiona, czerwonawa, rzadko owłosione w niższych partiach.

Żółwik nagi, żółwik gładkiŻółwik nagi, żółwik gładki

(Chelone glabra)

Żółwik nagi, żółwik gładki (Chelone glabra) to gatunek byliny z rodziny trędownikowatych. Gatunek ten występuje w Ameryce Północnej, gdzie rośnie na wilgotnych łąkach, w zaroślach.

Życica trwałaŻycica trwała PL

(Lolium perenne)

Życica trwała, rajgras angielski (Lolium perenne) to wieloletnia trawa luźnokępkowa, cenna roślina pastewna, wysiewana na trawnikach, boiskach, placach rekreacyjnych. Jest bardzo odporna na zadeptywanie oraz wypas zwierząt.

Żywokost lekarskiŻywokost lekarski PL

(Symphytum officinale)

Żywokost lekarski (Symphytum officinale) to bylina z rodziny szorstkolistnych, cenna roślina miododajna, trująca ale o leczniczych właściwościach. W Polsce istnieje całkowity zakaz stosowania żywokostu lekarskiego.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 117