Rośliny łąkowe

W tym miejscu zgromadziliśmy gatunki roślin drzewiastych i zielnych, które występują na naszych łąkach. Rośliny pól uprawnych zostały sklasyfikowane w roślinach użytkowych lub w roślinach synantripijnych.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Babka lancetowataBabka lancetowata PL

(Plantago lanceolata)

Babka lancetowata(Plantago lanceolata) to roślina zielna lecznicza z rodziny babkowatych. Jest to roślina łąk i pastwisk, rośnie na przydrożach i terenach ruderalnych. Jest pospolita w całym kraju.

Babka zwyczajnaBabka zwyczajna PL

(Plantago major)

Babka zwyczajna (Plantago major) to bylina lub roślina jednoroczna z rodziny babkowatych o właściwościach leczniczych. Liście zawierają substancje, które sprzyjają gojeniu się ran. Od dawna okłady z babki stosowano na oparzenia, użądlenia, otarcia.

Goździk kropkowany, goździk widełkowatyGoździk kropkowany, goździk widełkowaty PL

(Dianthus deltoides)

Goździk kropkowany, goździk widełkowaty (Dianthus deltoides) to gatunek byliny o długim kłączu i o charakterystycznych różowych, ząbkowanych płatkach kwiatków. Kwiaty są różowe i nie wydzielają zapachu.

Hyzop lekarskiHyzop lekarski

(Hyssopus officinalis)

Hyzop lekarski (Hyssopus officinalis) to wieloletnia, zimotrwała roślina zielna z rodziny wargowych, rzadko uprawiana. Zioło to ma działanie wykrztuśne, hamuje nadmierną potliwość, podnosi ciśnienie krwi.

Jarzmianka większaJarzmianka większa PL

(Astrantia major)

Jarzmianka większa (Astrantia major) to wieloletnia roślina zielna z rodziny baldaszkowatych. Kwiaty są w baldaszkach o średnicy do 4 cm, z czerwone lub białe. Są poligamiczne. Łodyga jest naga, wzniosła, słabo ulistniona.

Jaskier ostryJaskier ostry PL

(Ranunculus acris)

Jaskier ostry (Ranunculus acris) to jeden z najbardziej trujących jaskrów. Jest jednym z najbardziej trujących jaskrów. Co ciekawe, właściwości trujące giną w stanie zasuszonym. Jest więc nieszkodliwa w sianie.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

(Trifolium repens)

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwonaKoniczyna łąkowa, koniczyna czerwona PL

(Trifolium pratense)

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwona, kądziółka (Trifolium pratense L.) to roślina pastewna z rodziny bobowatych. W uprawach mamy kilka odmian. Jest to roślina uprawiana jako roślina pastewna.

Krwiściąg lekarskiKrwiściąg lekarski PL

(Sanguisorba officinalis)

Krwiściąg lekarski (Sanguisorba officinalis) to gatunek byliny leczniczej z rodziny różowatych. Ziele oraz korzeń są źródłem garbników, saponiny, flawonoidów. Zioło to jest stosowane jako środek moczopędny i przeciwkrwotoczny.

Łyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowataŁyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowata PL

(Gypsophila paniculata)

Łyszczec wiechowaty, gipsówka wiechowata (Gypsophila paniculata) to roślina wieloletnia z rodziny goździkowatych, uprawiana w wielu odmianach jako roślina ozdobna. Kwiaty są liczne, drobne, zebrane w wiechę.

Mięta długolistnaMięta długolistna PL

(Mentha longifolia)

Mięta długolistna (Mentha longifolia) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych, która wytwarza silny aromat. Charakterystyczny zapach roślinie nadaje mentol - alkohol. Mięta działa orzeźwiająco i pobudzająco oraz przeciwskurczowo.

Miskant cukrowyMiskant cukrowy

(Miscanthus sacchariflorus)

Miskant cukrowy (Miscanthus sacchariflorus) to trawa należąca do rodziny wiechlinowatych. Osiąga wysokość 60-240 cm. Źdźbła są dość cienkie, nierozgałęzione, pełne. W Polsce bylina ta bywa uprawiana jako trawa ozdobna.

Mniszek pospolity, mniszek lekarskiMniszek pospolity, mniszek lekarski PL

(Taraxacum officinale)

Mniszek pospolity, mniszek lekarski (Taraxacum officinale) to pospolita bylina lecznicza z rodziny astrowatych. To znany powszechnie dmuchawiec, mlecz. Ma właściwości żółciopędne, oczyszczające krew, pobudzające i poprawiające przemianę materii.

Narcyz trąbkowyNarcyz trąbkowy PL

(Narcissus pseudonarcissus)

Narcyz trąbkowy (Narcissus pseudonarcissus) to bylina z rodziny amarylkowatych, uprawiana w przydomowych ogrodach, a także na kwiaty cięte. Kolor kwiatów jednobarwny - żółty, czasem dwubarwny: kremowy i żółty.

Oman wielkiOman wielki

(Inula helenium)

Oman wielki (Inula helenium) to lecznicza i przyprawowa bylina zimotrwała z rodziny astrowatych. Oman wielki działa pobudzająco i na czynność nerek oraz na układ trawienny. Ma także właściwości antyseptyczne i wykrztuśne.

Perz właściwyPerz właściwy PL

(Elymus repens)

Perz właściwy to trawa, pospolity chwast, trudny do wytępienia, a jednocześnie roślina zielna o właściwościach leczniczych. Jest podobny do życicy. Różni się od niej tym, że kłoski perzu są zorientowane szerszą stroną w kierunku osi kłosa.

Powojnik prostyPowojnik prosty PL

(Clematis recta)

Powojnik prosty (Clematis recta) to wieloletnia roślina zielna z rodziny jaskrowatych. Roślina ta bywa uprawiana jako bylina ozdobna w przydomowych ogrodach. Kwiaty są obupłciowe, pachnące, białe.

Proso rózgowateProso rózgowate

(Panicum virgatum)

Proso rózgowate (Panicum virgatum) to bylina z rodziny wiechlinowatych (traw). Osiąga wysokość 60-200 cm. Źdźbła są wyprostowane, nierozgałęzione, czerwonawe w węzłach, poza tym zielone, omszone lub nagie.

Przetacznik kłosowyPrzetacznik kłosowy PL

(Veronica spicata)

Przetacznik kłosowy (Veronica spicata) to bylina darniowa z rodziny trędownikowatych, uprawiana także jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane w kłos szczytowy o długości zwykle 10 cm, zwykle korona ma niebieski kolor

Przetacznik ożankowyPrzetacznik ożankowy PL

(Veronica chamaedrys)

Przetacznik ożankowy (Veronica chamaedrys) to pospolita bylina z rodziny trędownikowatych o charakterystycznych, pięknych niebieskich kwiatach. Gatunek podobny: przetacznik pannoński.

Ruta zwyczajnaRuta zwyczajna PL

(Ruta graveolens)

Ruta zwyczajna (Ruta graveolens) to bylina z rodziny rutowatych o pachnących liściach. Zioło to ma właściwości moczopędne, oczyszczające wątrobę, pęcherz i nerki, reguluje ciśnienie krwi.

Sasanka zwyczajnaSasanka zwyczajna PL

(Pulsatilla vulgaris)

Sasanka zwyczajna (Pulsatilla vulgaris) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych o leczniczych własnościach, uprawianej jako roślina ozdobna. Kwiaty są duże, owłosione na zewnątrz, niebiesko-fioletowe, rzadko białe.

Turzyca cienistaTurzyca cienista PL

(Carex umbrosa)

Turzyca cienista (Carex umbrosa) to gatunek byliny z rodziny turzycowatych, dość rzadki w Polsce. Liście są płaskie, sztywne, szorstkie na brzegach, o szerokości 20 mm. Kwitnie w okresie od kwietnia do maja.

Turzyca muskegońskaTurzyca muskegońska

(Turzyca muskegońska)

Turzyca muskegońska (Carex muskingumensis) to gatunek turzycy, uprawiany w ogrodach jako trawa ozdobna. Osiąga wysokość 40-100 cm. Liście są wąskie, zielone lub żółtozielone, mają do 25 cm długości.

Turzyca wiosennaTurzyca wiosenna PL

(Carex caryophyllea)

Turzyca wiosenna (Carex caryophyllea Latourr.) to gatunek pospolitej u nas, wieloletniej rośliny zielnej, o pełzających rozłogach. Osiąga wysokość 10-25 cm. Liście są zimozielone, odginające się na zewnątrz.

Turzyca włosistaTurzyca włosista

(Carex comans)

Turzyca włosista (Carex comans) to gatunek gęstokępkowej byliny z rodziny turzycowatych. To gatunek pochodzący z Nowej Zelandii. Uprawiany jako roślina ozdobna w co najmniej kilku odmianach.

Turzyca żytowataTurzyca żytowata PL

(Carex secalina)

Turzyca żytowata (Carex secalina) to gatunek turzycy, krytycznie zagrożonej wyginięciem w Polsce. W Polsce rośnie na łąkach tylko na wybranych stanowiskach w okolicy Inowrocławia. Osiąga wysokość 10-30 cm.

Wiązówka błotnaWiązówka błotna PL

(Filipendula ulmaria)

Wiązówka błotna (Filipendula ulmaria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, związana z wodnym lub podmokłym środowiskiem. Roślina ta była wykorzystywana do uzyskiwania kwasu salicylowego - środka podobnego do aspiryny.

Wilczomlecz pstry, ostromlecz pstryWilczomlecz pstry, ostromlecz pstry PL

(Euphorbia epithymoides)

Wilczomlecz pstry, ostromlecz pstry (Euphorbia epithymoides L.) to skrajnie rzadki u nas gatunek rośliny z rodziny wilczomleczowatych, wydzielający trujący, biały sok. To jedna z najrzadziej spotykanych w Polsce roślin.

Żelaźniak bulwiastyŻelaźniak bulwiasty

(Phlomis tuberosa)

Żelaźniak bulwiasty (Phlomis tuberosa) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych o przykrym zapachu. Łodyga jest wzniesiona, czerwonawa, rzadko owłosione w niższych partiach.

Żywokost lekarskiŻywokost lekarski PL

(Symphytum officinale)

Żywokost lekarski (Symphytum officinale) to bylina z rodziny szorstkolistnych, cenna roślina miododajna, trująca ale o leczniczych właściwościach. W Polsce istnieje całkowity zakaz stosowania żywokostu lekarskiego.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 31