Rośliny leśne

W tym miejscu zgromadziliśmy wszelkie gatunki roślin drzewiastych i zielnych, które występują w lasach.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Araukaria chilijskaAraukaria chilijska

(Araucaria araucana)

Araukaria chilijska (Araucaria araucana) to zimozielone drzewo - żywa skamielina - z rodziny araukariowatych. Szyszki są walcowate, grube, krótkie, brązowiejące. Nasiona są jadalne, długie, brązowe.

Arnika górskaArnika górska PL

(Arnica montana)

Arnika górska, kupalnik górski (Arnica montana) to roślina wieloletnia z rodziny astrowatych. To roślina trująca i lecznicza, bardzo trudna w uprawie. W Polsce spotykana głównie w Sudetach i Karpatach.

Aster gawędkaAster gawędka PL

(Aster amellus)

Aster gawędka (Aster amellus) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny astrowatych, zmienny, uprawiany także dla ozdobnych kwiatów. Porasta murawy, zarośla, skały, lasy. Preferuje wapienne podłoże.

Aster nowoangielski, aster amerykańskiAster nowoangielski, aster amerykański

(Aster novae-angliae)

Aster nowoangielski, aster amerykański, marcinki nowoangielskie (Aster novae-angliae) to roślina wieloletnia z rodziny astrowatych, dość powszechnie uprawiany jako roślina ozdobna ogrodowa, dziczejąca.

Barszcz zwyczajnyBarszcz zwyczajny PL

(Heracleum sphondylium)

Barszcz zwyczajny (Heracleum sphondylium) to dwuletnia roślina lub bylina lecznicza z rodziny baldaszkowatych o charakterystycznym zapachu, niegdyś warzywo. Gatunek jest podobny do barszczu syberyjskiego.

Barwinek pospolityBarwinek pospolity PL

(Vinca minor)

Barwinek pospolity (Vinca minor L.) to krzewinka z rodziny toinowatych, zimozielona o pędach czołgających się i i kwiatonośnych, często uprawiana jako roślina ozdobna. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Bażyna czarnaBażyna czarna PL

(Empetrum nigrum)

Bażyna czarna (Empetrum nigrum) to gatunek zimozielonej krzewinki z rodziny bażynowatych, jedyny przedstawiciel tej rodziny w Polsce. Roślina rzadko owocująca, owocem smaczna i jadalna jagoda. Gatunek bardzo podobny to bażyna obupłciowa.

Berberys zwyczajnyBerberys zwyczajny PL

(Berberis vulgaris)

Berberys zwyczajny (Berberis vulgaris) to krzew ciernisty z rodziny berberysowatych, uprawiany jako roślina ozdobna w ogrodach oraz roślina lecznicza. Kwiaty wydzielają nieprzyjemny zapach. Owoce są jadalne.

Bergenia grubolistnaBergenia grubolistna

(Bergenia crassifolia)

Bergenia grubolistna (Bergenia crassifolia) to gatunek zimozielonej rośliny z rodziny skalnicowatych, uprawiany jako roślina ozdobna. To także roślina o leczniczych właściwościach. W naturze występuje w Azji, gdzie rośnie w lasach.

Bez czarnyBez czarny PL

(Sambucus nigra)

Bez czarny, dziki bez czarny (Sambucus nigra) to krzew z rodziny przewiertniowatych. Jest to roślina lecznicza i trująca. Roślina wydziela nieprzyjemny, duszący zapach. Krzew ma kulisty pokrój. Osiąga wysokość maksymalnie do 10 m.

Blekot pospolityBlekot pospolity PL

(Aethusa cynapium)

Blekot pospolity (Aethusa cynapium) to wieloletnia roślina zielna z rodziny baldaszkowatych o dużej zmienności, wydzielająca nieprzyjemny zapach. znane są minimum 2 podgatunki: cynapium i agrestis.

Bluszcz pospolityBluszcz pospolity PL

(Hedera helix)

Bluszcz pospolity (Hedera helix) to wieloletnia roślina, pnącze płożące lub pnące się nawet na wysokość 20-30 m. To roślina trująca. Wiele ptaków zjada owoce bluszczu. Liście są zimozielone, lekko błyszczące, zmienne w budowie.

Bluszczyk kurdybanekBluszczyk kurdybanek PL

(Glechoma hederacea)

Bluszczyk kurdybanek (Glechoma hederacea) to bylina z rodziny jasnotowatych, bardzo pospolita w naszym kraju, wykorzystywana jako zioło i przyprawa. Nie jest zalecane spożywanie dużych ilości kurdybanka. Zwierzęta unikają tej rośliny.

Bodziszek cuchnącyBodziszek cuchnący PL

(Geranium robertianum)

Bodziszek cuchnący (Geranium robertianum) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny bodziszkowatych, wydzielająca nieprzyjemny zapach, pospolita w naszych lasach liściastych.

Bodziszek czerwony, bodziszek krwistyBodziszek czerwony, bodziszek krwisty PL

(Geranium sanguineum)

Bodziszek czerwony, bodziszek krwisty (Geranium sanguineum) to bylina z rodziny bodziszkowatych. Kwiaty są duże, pięciokrotne, pojedyncze, różowo-purpurowe z niewielkim wcięciem na szczycie płatków.

Bodziszek korzeniastyBodziszek korzeniasty PL

(Geranium macrorrhizum)

Bodziszek korzeniasty (Geranium macrorrhizum) to zimozielona, darniowa roślina wieloletnia z rodziny bodziszkowatych, także uprawiana jako roślina okrywowa. Zasiedla górskie tereny Europy.

Bodziszek żałobnyBodziszek żałobny PL

(Geranium phaeum)

Bodziszek żałobny (Geranium phaeum) to wieloletnia roślina z rodziny bodziszkowatych, tworząca kępy, spotykana także w uprawach jako roślina ozdobna. Kwiaty są ciemnofioletowe, niemalże czarne lub brunatnoczerwone.

Borówka bagienna, pijanica, łochyniaBorówka bagienna, pijanica, łochynia PL

(Vaccinium uliginosum)

Borówka bagienna, borówka pijanica, łochynia (Vaccinium uliginosum) to gatunek krzewinki lub krzewu z rodziny wrzosowatych, podobna do borówki halnej (Vaccinium gaultheroides).

Borówka czarna, czernica, czarna jagodaBorówka czarna, czernica, czarna jagoda PL

(Vaccinium myrtillus)

Borówka czarna, czernica, czarna jagoda (Vaccinium myrtillus) to wieloletnia krzewinka występująca w lasach, rodząca powszechnie zbierane jagody. To roślina lecznicza (owoc). Jest wykorzystywana przy leczeniu biegunki, owoce są antyseptyczne.

Brunnera wielkolistnaBrunnera wielkolistna

(Brunnera macrophylla)

Brunnera wielkolistna (Brunnera macrophylla) to wieloletnia roślina zielna z rodziny szorstkolistnych. W Europie występuje zdziczała forma pochodząca z hodowli. Znane są różne odmiany barwne tego gatunku.

Brzoza brodawkowataBrzoza brodawkowata PL

(Betula pendula)

Brzoza brodawkowata, brzoza zwisła (Betula pendula) to pospolite drzewo z rodziny brzozowatych o silnie rozwiniętej koronie i białej korze. Znanych jest wiele odmian.. To gatunek pionierski na trudnych, piaszczystych terenach.

Buk pospolity, buk zwyczajnyBuk pospolity, buk zwyczajny PL

(Fagus salvatica)

Buk pospolity, buk zwyczajny (Fagus salvatica) to drzewo z rodziny bukowatych, jedno z najpiękniejszych gatunków drzew w Polsce, rodzących jadalne orzeszki. To jedno z najpiękniejszych drzew Polski, szczególnie jesienią, gdy liście przyjmują różne barwy.

Buławnik czerwonyBuławnik czerwony PL

(Cephalanthera rubra)

Buławnik czerwony (Cephalanthera rubra) to wieloletnia roślina z rodziny storczykowatych. W Polsce to storczyk rzadko występujący, głównie na niżu. Rośnie w zaroślach i lasach liściastych.

Cebulica dwulistnaCebulica dwulistna PL

(Scilla bifolia)

Cebulica dwulistna (Scilla bifolia) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny liliowatych, spotykana w uprawach ogrodowych i dziczejąca. To także roślina trująca i gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Cebulica syberyjskaCebulica syberyjska

(Scilla siberica)

Cebulica syberyjska (Scilla siberica) to wieloletnia roślina z rodziny liliowatych, spotykana w naszych ogrodach jako roślina ozdobna, przejściowo dziczejąca. W naturze cebulica syberyjska rośnie w Azji.

Cedr himalajskiCedr himalajski

(Cedrus deodara)

Cedr himalajski (Cedrus deodara) to drzewo iglaste z rodziny sosnowatych, pochodzące z Himalajów. Osiąga wysokość 40 m, w uprawach w Polsce do 20 m. Igły mają niebieskawozielony kolor, mają do 5 cm długości.

Chmiel zwyczajnyChmiel zwyczajny PL

(Humulus lupulus)

Chmiel zwyczajny (Humulus lupulus) to gatunek pnącza, wieloletniej rośliny uprawnej z rodziny konopiowatych o leczniczych właściwościach. Szyszki chmielu są surowcem do produkcji piwa.

Ciemiężyca zielona, ciemierzyca zielonaCiemiężyca zielona, ciemierzyca zielona PL

(Veratrum lobelianum)

Ciemiężyca zielona, ciemierzyca zielona (Veratrum lobelianum) to bylina z rodziny liliowców. Niektóre źródła podają, że ciemiężyca zielona jest podgatunkiem ciemiężycy białej. Niegdyś zaliczano ten gatunek do rodziny liliowatych.

Cis pospolityCis pospolity PL

(Taxus baccata)

Cis pospolity (Taxus baccata) to gatunek zimozielonego drzewa lub krzewu z rodziny cisowatych. To roślina o leczniczych właściwościach. Z igieł cisu wytwarza się półprodukt, który służy do produkcji leku na nowotwory.

Cyprysik LawsonaCyprysik Lawsona

(Chamaecyparis lawsoniana)

Cyprysik Lawsona (Chamaecyparis lawsoniana) to drzewo z rodziny cyprysowatych o wąskim pokroju i prostym pniu. Znanych jest około 240 odmian tego gatunku. Ten gatunek cyprysika jest największym i najszybciej rosnącym drzewem z tego rodzaju.

Czeremcha amerykańskaCzeremcha amerykańska

(Prunus serotina)

Czeremcha amerykańska, czeremcha późna (Prunus serotina) to gatunek drzewa lub krzewu z rodziny różowatych, niegdyś dość często sadzony w lasach jako podszyt, dziś zdziczały i mający charakter inwazyjny.

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzikaCzereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika PL

(Cerasus avium)

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika (Cerasus avium) to drzewo owocowe z rodziny różowatych, często spotykane w uprawach, dziczejące. Rośnie w lasach liściastych, mieszanych, przy miedzach.

Czosnek niedźwiedziCzosnek niedźwiedzi PL

(Allium ursinum)

Czosnek niedźwiedzi (Allium ursinum) to gatunek leczniczej i uprawnej byliny. Spożywa się liście czosnku niedźwiedziego. Ma działanie bakteriobójcze, przeciwnowotworowe, obniża ciśnienie krwi, działa przeciwmiażdżycowo, przeciwgrzybiczo.

Czworolist pospolityCzworolist pospolity PL

(Paris quadrifolia)

Czworolist pospolity (Paris quadrifolia) to gatunek trującej, wieloletniej rośliny kłączowej z rodziny liliowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Rośnie w lasach liściastych.

Czyściec błotnyCzyściec błotny PL

(Stachys palustris)

Czyściec błotny (Stachys palustris) to gatunek rośliny wieloletniej, rozłogowej z rodziny jasnotowatych. W Polsce to roślina pospolita na terenie całego kraju. Liście oraz kłącze są jadalne.

Czyściec leśnyCzyściec leśny PL

(Stachys sylvatica)

Czyściec leśny (Stachys sylvatica) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych, wydająca nieprzyjemny zapach. To roślina lecznicza i gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Dąb bezszypułkowyDąb bezszypułkowy PL

(Quercus petraea)

Dąb bezszypułkowy (Quercus petraea) to drzewo liściaste z rodziny bukowatych podobne do dębu szypułkowego. Drzewo to jest rzadko sadzone w ogrodach jako roślina ozdobna. Sadzone są zwykle odmiany ozdobne.

Dąb czerwonyDąb czerwony

(Quercus rubra)

Dąb czerwony (Quercus rubra) to gatunek drzewa z rodziny bukowatych o charakterystycznych ostrych zakończeniach klap liści. To drzewo o rozłożystej koronie

Dąb szypułkowyDąb szypułkowy PL

(Quercus robur)

Dąb szypułkowy (Quercus robur L.) to drzewo liściaste z rodziny bukowatych, jedno z najbardziej okazałych i najdłużej żyjących drzew liściastych w naszym kraju i całej Europie.

Dąbrówka rozłogowaDąbrówka rozłogowa PL

(Ajuga reptans)

Dąbrówka rozłogowa (Ajuga reptans) to gatunek byliny z ulistnionymi rozłogami, zakorzeniającymi się. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Świeże liście stosuje się jako składnik maści do leczenia ran i kojenia bólu.

Dereń jadalnyDereń jadalny

(Cornus mas)

Dereń jadalny, dereń właściwy (Cornus mas L.) to gatunek krzewu lub niewysokiego drzewa z rodziny dereniowatych. To dość gęsty krzew o sztywnej i szerokiej sylwetce. To roślina miododajna.

Dereń rozłogowyDereń rozłogowy

(Cornus sericea)

Dereń rozłogowy (Cornus sericea) to gatunek niewysokiego krzewu z rodziny dereniowatych, bardzo podobny do derenia białego. Kwiaty są małe, zebrane w baldachy, żółtobiałe. Owoc jest mały, biały i kulisty.

Dereń świdwaDereń świdwa PL

(Cornus sanguinea)

Dereń świdwa (Cornus sanguinea) to krzew z rodziny dereniowatych, podobny do derenia białego i derenia rozłogowego, od których różni się kształtem pestki. Owoc to niejadalny pestkowiec, kulisty, ma purpurowoczarny kolor.

Długosz królewskiDługosz królewski PL

(Osmunda regalis)

Długosz królewski (Osmunda regalis) to okazała i wieloletni gatunek rodzimej paproci, jedynego przedstawiciela rodziny długoszowatych w naszym kraju. Należy do bardzo starej i szczątkowej już grupy paproci.

Dyptam jesionolistny, krzak MojżeszaDyptam jesionolistny, krzak Mojżesza PL

(Dictamnus albus)

Dyptam jesionolistny, krzak Mojżesza (Dictamnus albus) to trująca bylina kłączowa z rodziny rutowatych o leczniczych właściwościach, uprawiana jako roślina ozdobna. Wydziela zapach pomarańczy.

Dziewanna fioletowaDziewanna fioletowa PL

(Verbascum phoeniceum)

Dziewanna fioletowa (Verbascum phoeniceum) to gatunek rośliny jednorocznej, dwuletniej lub wieloletniej z rodziny trędownikowatych. To także roślina ozdobna, czasem uprawiana w ogrodach.

Dziewanna wielkokwiatowaDziewanna wielkokwiatowa PL

(Verbascum densi-florum)

Dziewanna wielkokwiatowa (Verbascum densi-florum) to gatunek okazałej rośliny dwuletniej z rodziny trędownikowatych, podobna do dziewanny kutnerowatej, od której różni się większymi kwiatami.

Dziewięćsił bezłodygowyDziewięćsił bezłodygowy PL

(Carlina acaulis)

Dziewięćsił bezłodygowy (Carlina acaulis) to gatunek wieloletniej rośliny leczniczej bezłodygowej z rodziny astrowatych, w niektórych krajach uważanej za jarzynę. To roślina górska.

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie zieleDziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele PL

(Hypercium perforatum)

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele (Hypercium perforatum) to gatunek rośliny zielnej, wieloletniej z rodziny dziurawcowatych. To cenna roślina lecznicza uprawiana na masową skalę. To nasz najbardziej pospolity dziurawiec.

Dzwonek brzoskwiniolistnyDzwonek brzoskwiniolistny PL

(Campanula persicifolia)

Dzwonek brzoskwiniolistny (Campanula persicifolia) to wieloletnia roślina zielna z rodziny dzwonkowatych, z długim, czołgającym się kłączem. Roślina ta ma jadalne liście. Kwiaty są dość duże, w kształcie dzwonka

Dzwonek czosnaczkolistnyDzwonek czosnaczkolistny

(Campanula alliariifolia)

Dzwonek czosnaczkolistny (Campanula alliariifolia) to gatunek byliny z rodziny dzwonkowatych, bywa uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. Gatunek występuje w Turcji i na Kaukazie. Kwiaty są kremowobiałe lub niebieskawe.

Dzwonek pokrzywolistnyDzwonek pokrzywolistny PL

(Campanula trachelium)

Dzwonek pokrzywolistny (Campanula trachelium) to gatunek wieloletniej rośliny zielnej z rodziny dzwonkowatych, o pięknych niebieskich lub fioletowych kwiatach. Z zerwanego liścia sączy się sok mleczny. Jest to gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Dzwonek rozpierzchłyDzwonek rozpierzchły PL

(Campanula patula)

Dzwonek rozpierzchły (Campanula patula) to gatunek rośliny dwuletniej lub wieloletniej z rodziny dzwonkowatych. To jeden z naszych najbardziej pospolitych dzwonków. Rośnie na łąkach, skrajach lasów, zrębach.

Dzwonek skupionyDzwonek skupiony PL

(Campanula glomerata)

Dzwonek skupiony (Campanula glomerata) to wieloletnia roślina z rodziny dzwonkowatych o zmiennym wyglądzie, także roślina ozdobna. Gatunek ten rośnie w lasach, na murawach oraz w zaroślach.

Fiołek leśnyFiołek leśny PL

(Viola reichenbachiana)

Fiołek leśny (Viola reichenbachiana) to gatunek byliny rozłogowej z rodziny fiołkowatych podobny do fiołka Rivina. To gatunek wskaźnikowy starych lasów liściastych. Kwiaty i liście są jadalne.

Fiołek wonnyFiołek wonny

(Viola odorata)

Fiołek wonny (Viola odorata) to roślina wieloletnia z rodziny fiołkowatych, uprawiana jako roślina ozdobna, dziczejąca i jadalna (kwiaty i liście). Nierzadko tworzy łany. Ma własności lecznicze.

Floks wiechowatyFloks wiechowaty

(Phlox paniculata)

Floks wiechowaty, płomyk wiechowaty (Phlox paniculata) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny wielosiłowatych, często uprawiany jako roślina ozdobna, tworzący wiele mieszańców, dziczejący.

Funkia SieboldaFunkia Siebolda

(Hosta sieboldii)

Funkia Siebolda (Hosta sieboldii) to gatunek byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Funkia powabna pochodzi z Japonii. Kwitnie w lipcu i sierpniu. Osiąga wysokość 80 cm.

Gajowiec żółtyGajowiec żółty PL

(Lamiastrum galeobdolon)

Gajowiec żółty (Lamiastrum galeobdolon) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny wargowych z płożącymi się rozłogami nadziemnymi. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Glistnik jaskółcze zieleGlistnik jaskółcze ziele PL

(Chelidonium majus)

Glistnik jaskółcze ziele (Chelidonium majus) to wieloletnia roślina z rodziny makowatych o właściwościach leczniczych, wydzielająca charakterystyczny sok mleczny o kolorze pomarańczowym ze zranionych części rośliny.

Głowienka wielkokwiatowaGłowienka wielkokwiatowa PL

(Prunella grandiflora)

Głowienka wielkokwiatowa (Prunella grandiflora) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny jasnotowatych. Jest także uprawiana w wielu odmianach. Zasiedla lasy i łąki, wapienne wzgórza. W Polsce występuje na niżu, rzadko w górach.

Głóg jednoszyjkowyGłóg jednoszyjkowy PL

(Crataegus monogyna)

Głóg jednoszyjkowy (Crataegus monogyna) to krzew lub niewysokie drzewo z rodziny różowatych, najbardziej pospolity gatunek głogu. Owoce są jadalne. Głóg daje schronienie oraz pożywienie wielu gatunkom ptaków.

Goździk kartuzekGoździk kartuzek PL

(Dianthus carthusianorum)

Goździk kartuzek (Dianthus carthusianorum) to wieloletnia roślina z rodziny goździkowatych. Rośnie w lasach sosnowych, na suchych murawach. Goździk kartuzek występuje w Europie, Azji Mniejszej, a w Polsce prawie wszędzie pospolity.

Goździk kropkowany, goździk widełkowatyGoździk kropkowany, goździk widełkowaty PL

(Dianthus deltoides)

Goździk kropkowany, goździk widełkowaty (Dianthus deltoides) to gatunek byliny o długim kłączu i o charakterystycznych różowych, ząbkowanych płatkach kwiatków. Kwiaty są różowe i nie wydzielają zapachu.

Grab pospolity, grab zwyczajnyGrab pospolity, grab zwyczajny PL

(Carpinus betulus)

Grab pospolity, grab zwyczajny (Carpinus betulus L.) to drzewo z rodziny leszczynowatych, tworzący dolną warstwę drzewostanu w bardzo wielu naszych lasach. Owoc to płaski orzeszek posiadający trójklapowe skrzydełko.

Gwiazdnica pospolitaGwiazdnica pospolita PL

(Stellaria media)

Gwiazdnica pospolita (Stellaria media) to jednoroczna lub ozima roślina zielna z rodziny goździkowatych. Znana jest także większa forma tego gatunku o nazwie maxima. Gdy warunki są sprzyjające, roślina ta kwitnie przez cały rok.

Gwiazdnica wielkokwiatowaGwiazdnica wielkokwiatowa PL

(Stellaria holostea)

Gwiazdnica wielkokwiatowa (Stellaria holostea) to wieloletnia roślina z rodziny goździkowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Płatki korony są białe, do połowy rozcięte.

Hakonechloa smukłaHakonechloa smukła

(Hakonechloa macra)

Hakonechloa smukła (Hakonechloa macra) to wieloletnia trawa z rodziny wiechlinowatych. Jest to jedyny przedstawiciel rodzaju Hakonechloa. Jest to cenna roślina okrywowa w ogrodach. Nadaje się do sadzenia w pojemnikach.

Jałowiec pospolityJałowiec pospolity PL

(Juniperus communis)

Jałowiec pospolity (Juniperus communis) to krzew z rodziny cyprysowatych o zmiennym pokroju, czasem przyjmujący formę niewysokiego drzewa. To gatunek pionierski, rośnie na prawie każdym podłożu. To także roślina ozdobna sadzona w ogrodach.

Janowiec barwierski, żółcidłoJanowiec barwierski, żółcidło PL

(Genista tinctoria)

Janowiec barwierski, żółcidło (Genista tinctoria) to krzew lub krzewinka z rodziny bobowatych, niegdyś stosowana w barwierstwie. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Pędy są miotlasto rozgałęzione.

Jarząb mącznyJarząb mączny PL

(Sorbus aria)

Jarząb mączny, mąkinia (Sorbus aria) to drzewo lub krzew z rodziny różowatych, sadzony jako drzewo ozdobne. W ogrodach najczęściej sadzi się odmiany. Drzewo to jest podobne do jarzębu greckiego.

Jarząb szwedzkiJarząb szwedzki PL

(Sorbus intermedia)

Jarząb szwedzki (Sorbus intermedia) to drzewo z rodziny różowatych o szerokiej koronie. Drzewo to dość często sadzi się jako drzewo ozdobne w parkach i alejach. Można go spotkać od Kołobrzegu do Gdańska w nadmorskich lasach.

Jarzmianka większaJarzmianka większa PL

(Astrantia major)

Jarzmianka większa (Astrantia major) to wieloletnia roślina zielna z rodziny baldaszkowatych. Kwiaty są w baldaszkach o średnicy do 4 cm, z czerwone lub białe. Są poligamiczne. Łodyga jest naga, wzniosła, słabo ulistniona.

Jaskier wiosenny, ziarnopłon wiosennyJaskier wiosenny, ziarnopłon wiosenny PL

(Ranunculus ficaria)

Jaskier wiosenny, ziarnopłon wiosenny (Ranunculus ficaria) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. Tworzy w lasach zwarte kobierce zielonych liści, a wiosną dodatkowo żółtych kwiatów.

Jasnota białaJasnota biała

(Lamium album)

Jasnota biała (Lamium album) to cenna, wieloletnia roślina lecznicza z rodziny jasnotowatych. Liście są podobne do liści pokrzywy. Kwiaty i ziele są jadalne. Kwiaty są zebrane w kłosokształtne kwiatostany, siedzące lub na krótkich szypułkach, białe.

Jemioła pospolitaJemioła pospolita PL

(Viscum album)

Jemioła pospolita (Viscum album) to półpasożytniczy krzew w kształcie kuli, rozwijający się na drzewach i krzewach. Jemioła pobiera od rośliny żywicielki tylko wodę i sole mineralne.

Jesion wyniosłyJesion wyniosły PL

(Fraxinus excelsior)

Jesion wyniosły (Fraxinus excelsior) to drzewo z rodziny oliwkowatych, podobne do gatunku o nazwie jesion pensylwański. Osiąga wysokość zwykle 15-30 m. To drzewo wiatropylne.

Jeżówka purpurowaJeżówka purpurowa

(Echinacea purpurea)

Jeżówka purpurowa (Echinacea purpurea) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. To roślina ozdobna i lecznicza. W uprawach spotyka się wiele odmian. Jeżówka w naturze porasta wschodnią część Ameryki Północnej.

Języcznik zwyczajnyJęzycznik zwyczajny PL

(Phyllitis scolopendrium)

Języcznik zwyczajny (Phyllitis scolopendrium) to zimozielona, wieloletnia paproć. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Rośliny tej niegdyś używano do leczenia padaczki, gruźlicy, biegunek oraz kaszlu.

Jodła jednobarwna, jodła kalifornijskaJodła jednobarwna, jodła kalifornijska

(Abies concolor)

Jodła jednobarwna, jodła kalifornijska (Abies concolor) to gatunek drzewa z rodziny sosnowatych, szybko rosnący, o regularnym, stożkowatym lub walcowatym pokroju. To jedno z najpiękniejszych drzew iglastych na świecie.

Jodła kaukaskaJodła kaukaska

(Abies nordmanniana)

Jodła kaukaska (Abies nordmanniana) to gatunek drzewa iglastego, należący do rodziny sosnowatych, bardzo podobny do jodły pospolitej. Ma gęstą i regularną koronę o stożkowatym pokroju.

Kalina koralowaKalina koralowa PL

(Viburnum opulus)

Kalina koralowa (Viburnum opulus) to krzew z rodziny przewiertniowatych, czasem uprawiana w ogrodach. Ma charakterystyczne kwiatostany i lśniące, czerwone owoce. Jest to roślina trująca o właściwościach leczniczych.

Kasztanowiec zwyczajny, kasztanowiec białyKasztanowiec zwyczajny, kasztanowiec biały

(Aesculus hippocastanum)

Kasztanowiec zwyczajny jedno z lepiej rozpoznawalnych gatunków drzew. Kasztanowiec to jeden z najwcześniej wprowadzonych obcych gatunków drzew. Drewno kasztanowca wykorzystywane jest do produkcji beczek, mebli, elementów dekoracyjnych.

Klon japońskiKlon japoński

(Acer japonicum)

Klon japoński (Acer japonicum) to wysoki, dość gęsty krzew z rodziny klonowatych. W uprawach spotyka się najczęściej odmiany. W naturze występuje jedynie w Japonii, gdzie rośnie w lasach pod koronami innych drzew.

Klon jaworKlon jawor PL

(Acer pseudoplatanus)

Klon jawor (Acer pseudoplatanus) to rodzime drzewo liściaste z rodziny klonowatych. Drzewo to źle znosi suszę i warunki miejskie. Żyje zwykle około 200 lat. Osiąga wysokość 40 m. Drewno jaworowe nie jest trwałe, ale podlega łatwej obróbce.

Klon pospolity, klon zwyczajnyKlon pospolity, klon zwyczajny PL

(Acer platanoides)

Klon pospolity, klon zwyczajny (Acer platanoides) to pospolite w naszym kraju drzewo z rodziny klonowatych. Z soku z pnia można pozyskiwać cukier. Liście są złożone z pięciu-siedmiu klap z ząbkowanymi brzegami.

Klon srebrzystyKlon srebrzysty

(Acer saccharinum)

Klon srebrzysty (Acer saccharinum) to drzewo z rodziny klonowatych, uprawiany jako drzewo ozdobne, szybko rosnące, o rozłożystej, odwrotnie stożkowatej koronie. Ojczyzną klonu srebrzystego jest Ameryka Północna.

Kłokoczka południowaKłokoczka południowa PL

(Staphylea pinnata)

Kłokoczka południowa (Staphylea pinnata) to gatunek krzewu z rodziny kłokoczkowatych, jedyny przedstawiciel rodziny, którego można spotkać w Polsce. Kwiaty pachną kiszonymi ogórkami. W Polsce spotykana w lasach liściastych i zaroślach na południu kraju.

Kocanki piaskoweKocanki piaskowe PL

(Helichrysum arenarium)

Kocanki piaskowe (Helichrysum arenarium) to bylina z rodziny złożonych, biało filcowana, posiadająca lecznicze właściwości. Kocanki piaskowe rosną na suchych, piaszczystych terenach, przy drogach i na wrzosowiskach.

Kokoryczka sierpowataKokoryczka sierpowata

(Polygonatum falcatum)

Kokoryczka sierpowata (Polygonatum falcatum) to gatunek byliny z rodziny liliowatych, uprawiana jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane po 2-5 w zwisające pęczki, w kolorze białym lub zielonkawym.

Kokoryczka wielokwiatowaKokoryczka wielokwiatowa PL

(Polygonatum multiflorum)

Kokoryczka wielokwiatowa (Polygonatum multiflorum) to gatunek wieloletniej rośliny trującej z rodziny liliowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. To także roślina ozdobna, uprawiana w ogrodach. To także roślina lecznicza.

Kokoryczka wonnaKokoryczka wonna PL

(Polygonatum odoratum)

Kokoryczka wonna (Polygonatum odoratum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny liliowatych. To trująca roślina o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

(Trifolium repens)

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Konwalia majowa, lanuszkaKonwalia majowa, lanuszka PL

(Convallaria majalis)

Konwalia majowa, lanuszka (Convallaria majalis) to kłączowa roślina wieloletnia z rodziny liliowatych. Jest to roślina trująca, ma też lecznicze właściwości. W lasach tworzy czasem duże łany. To także roslina ozdobna.

Konwalijka dwulistna, majownikKonwalijka dwulistna, majownik PL

(Maianthemum bifolium)

Konwalijka dwulistna, majownik (Maianthemum bifolium) to trujący gatunek rośliny wieloletniej, kłączowej z rodziny liliowatych, tworząca całe łany w poszyciu leśnym. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Kopytnik pospolityKopytnik pospolity PL

(Asarum europaeum)

Kopytnik pospolity (Asarum europaeum) to ekspansywna roślina leśna, bylina z rodziny kokornakowców o leczniczych właściwościach. Jako jedna z nielicznych roślin rośnie w cienistych i bardzo wilgotnych miejscach.

Kosaciec syberyjskiKosaciec syberyjski PL

(Iris sibirica)

Kosaciec syberyjski, kosacz (Iris sibirica) to roślina wieloletnia z rodziny kosaćcowatych, uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. Rośnie często kępkowo. Roślina ta znajduje się pod ochroną ścisłą.

Kostrzewa czerwonaKostrzewa czerwona PL

(Festuca rubra)

Kostrzewa czerwona (Festuca rubra) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny wiechlinowatych, trawa luźnokępkowa i gęstokępkowa uprawiana w mieszankach i do zadarniania terenów. Gatunek bardzo zmienny morfologicznie.

Kostrzewa różnolistnaKostrzewa różnolistna PL

(Festuca heterophylla)

Kostrzewa różnolistna (Festuca heterophylla) to gęstokępkowa trawa, pozbawiona rozłogów o wzniesionych źdźbłach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Gatunek wykorzystywany w ogrodnictwie.

Kruszyna pospolitaKruszyna pospolita PL

(Frangula alnus)

Kruszyna pospolita (Frangula alnus) to krzew liściasty - jedyny w Polsce przedstawiciel rodziny szakłakowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. To także krzew ozdobny. Na drzewie zwykle występują i kwiaty i owoce w różnym stadium dojrzewan

Kuklik zwisłyKuklik zwisły PL

(Geum rivale)

Kuklik zwisły (Geum rivale) to miękko owłosiona, wieloletnia roślina lecznicza z rodziny różowatych, tworząca kępy. Rośnie na wilgotnych łąkach, w zaroślach i lasach. Preferuje półcień, gleby wilgotne.

Kupkówka pospolita, rajgras niemieckiKupkówka pospolita, rajgras niemiecki PL

(Dactylis glomerata)

Kupkówka pospolita, rajgras niemiecki, rżniączka pospolita (Dactylis glomerata) to pospolity gatunek wieloletniej trawy kępkowej, bez rozłogów, uprawiana na łąkach. W Polsce pospolita na terenie całego kraju.

Lepnica biała, bniec białyLepnica biała, bniec biały PL

(Silene latifolia)

Lepnica biała, bniec biały (Silene latifolia) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny goździkowatych, pospolity chwast polny. Bniec biały rośnie na terenach ruderalnych, na polach i łąkach.

Leszczyna pospolita, orzech laskowyLeszczyna pospolita, orzech laskowy PL

(Corylus avellana)

Leszczyna pospolita, orzech laskowy (Corylus avellana) to wysoki krzew liściasty z rodziny leszczynowatych, uprawiany dla orzechów laskowych. To krzew mało wymagający w uprawie.

Ligustr pospolityLigustr pospolity PL

(Ligustrum vulgare)

Ligustr pospolity (Ligustrum vulgare) to gęsty krzew z rodziny oliwkowatych, jedyny nasz krajowy przedstawiciel rodzaju Ligustrum. Niegdyś była to podstawowa roślina na żywopłoty. Owoc jest to granatowy lub czarny pestkowiec, kulisty, trujący dla ludzi.

Lilak pospolityLilak pospolity PL

(Syringa vulgaris)

Lilak pospolity, bez turecki (Syringa vulgaris) to pospolity krzew z rodziny oliwkowatych, kwitnący na fioletowo lub biało o wielu odmianach. Mimo, iż jest to gatunek nektarodajny, dla naszych pszczół jest niedostępny, gdyż rurka korony jest zbyt długa.

Lilia złotogłówLilia złotogłów PL

(Lilium martagon)

Lilia złotogłów (Lilium martagon) to roślina wieloletnia z rodziny liliowatych z charakterystyczną, złocistą cebulą, pokrytą łuskami i pięknymi kwiatami. To także roślina lecznicza, trująca oraz gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Lipa drobnolistnaLipa drobnolistna PL

(Tilia cordata)

Lipa drobnolistna (Tilia cordata) to drzewo liściaste z rodziny lipowatych o miododajnych kwiatach i leczniczych właściwościach. Z uwagi na miękkie drewno, lipa jest cennym surowcem rzeźbiarskim.

Lipa szerokolistna, lipa wielkolistnaLipa szerokolistna, lipa wielkolistna PL

(Tilia platyphyllos)

Lipa szerokolistna, lipa wielkolistna (Tilia platyphyllos) to gatunek drzewa liściastego z rodziny lipowatych, ceniony w pszczelarstwie. Ma dużą, szerokostożkową lub kopulastą koronę. To także roślina lecznicza.

Łopian większyŁopian większy PL

(Arctium lappa)

Łopian większy (Arctium lappa) to dwuletnia roślina lecznicza z rodziny astrowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza różyczkę z liści, a w drugim roku pęd kwiatowy. Korzenie pierwszoroczne, obrane łodygi i ogonki liściowe są jadalne.

Łuskiewnik różowyŁuskiewnik różowy PL

(Lathraea squamaria)

Łuskiewnik różowy (Lathraea squamaria) to bylina bezzieleniowa z rodziny trędownikowatych, roślina pasożytnicza. Po wysiewie nasion z torebek naziemna cześć rośliny obumiera już w lecie. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Macierzanka piaskowaMacierzanka piaskowa PL

(Thymus serpyllum)

Macierzanka piaskowa (Thymus serpyllum) to roślina przyprawowa z rodziny wargowych, krzewinka lub półkrzew o zmiennym wyglądzie. Jest zimozielony. Tworzy zwarte darnie. Wydziela intensywny aromat. Inne nazwy tej rośliny to: cząberek, tymianek wąskolistny.

Malina właściwaMalina właściwa PL

(Rubus idaeus)

Malina właściwa (Rubus idaeus) to krzew z rodziny różowatych o jadalnych, smacznych owocach. Polska jest drugim na świecie producentem malin po Rosji. Największe plantacje znajdują się na Mazowszu.

Mieczyk dachówkowatyMieczyk dachówkowaty PL

(Gladiolus imbricatus)

Mieczyk dachówkowaty (Gladiolus imbricatus) to wieloletnia roślina z rodziny kosaćcowatych. W podziemnej części znajduje się podwójna bulwa otoczona pochwami liściowymi. Rośnie na łąkach, w lasach dębowych oraz w zaroślach.

Mikrobiota syberyjskaMikrobiota syberyjska

(Microbiota decussata)

Mikrobiota syberyjska (Microbiota decussata) to niski i rozłożysty krzew z rodziny cyprysowatych. Przy 0,5m wysokości dorasta do kilku metrów szerokości. W Polsce jest rzadko uprawiana.

Miodunka ćmaMiodunka ćma PL

(Pulmonaria obscura)

Miodunka ćma (Pulmonaria obscura) to gatunek wieloletniej rośliny leczniczej z rodziny szorstkolistnych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. W Polsce jest wszędzie pospolita. Rośnie w żyznych lasach liściastych.

Miodunka plamista, miodunka lekarskaMiodunka plamista, miodunka lekarska PL

(Pulmonaria officinalis)

Miodunka plamista, miodunka lekarska (Pulmonaria officinalis) to bylina z rodziny szorstkolistnych o charakterystycznych liściach, pokrytych okrągłymi, jasnymi plamami. Miodunka lekarska ma działanie uspakajające, wyksztuśne oraz ściągające.

Mniszek pospolity, mniszek lekarskiMniszek pospolity, mniszek lekarski PL

(Taraxacum officinale)

Mniszek pospolity, mniszek lekarski (Taraxacum officinale) to pospolita bylina lecznicza z rodziny astrowatych. To znany powszechnie dmuchawiec, mlecz. Ma właściwości żółciopędne, oczyszczające krew, pobudzające i poprawiające przemianę materii.

Naparstnica purpurowaNaparstnica purpurowa

(Digitalis purpura)

Naparstnica purpurowa (Digitalis purpura) to roślina dwuletnia lub wieloletnia z rodziny trędownikowatych o wyjątkowo ozdobnych kwiatach. Kwiaty są dość duże, różowo-purpurowe, dzwonkowate, zwisające, zebrane w grono

Naparstnica zwyczajnaNaparstnica zwyczajna PL

(Digitalis grandiflora)

Naparstnica zwyczajna (Digitalis grandiflora) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny z rodziny trędownikowatych. Jest to roślina trująca o leczniczych właściwościach. To także roślina ozdobna.

Narecznica samczaNarecznica samcza PL

(Dryopteris filix-mas)

Narecznica samcza, nerecznica samcza (Dryopteris filix-mas) to wieloletnia roślina z rodziny nerecznicowaytch, częściowo zimozielona. Paproć ta jest trująca, ma także lecznicze właściwości. To także gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Nasięźrzał pospolityNasięźrzał pospolity PL

(Ophioglossum vulgatum)

Nasięźrzał pospolity (Ophioglossum vulgatum) to wieloletnia roślina z rodziny nasięźrzałowatych z charakterystycznym kłosem zarodnionośnym. To bardzo nietypowa paproć.

Nawłoć kanadyjskaNawłoć kanadyjska

(Solidago canadensis)

Nawłoć kanadyjska (Solidago canadensis) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny złożonych. To gatunek obcy. Pochodzi z Ameryki Północnej. Tam występuje na preriach i w lasopreriach, przede wszystkim w dolinach rzek.

Nawrot czerwonobłękitnyNawrot czerwonobłękitny PL

(Lithospermum purpuro-caeruleum)

Nawrot czerwonobłękitny (Lithospermum purpuro-caeruleum) to gatunek byliny z rodziny szorstkolistnych, spotykanej także rzadko w uprawach ogrodowych. W Polsce występuje tylko w Bielinku nad Odrą.

Niecierpek drobnokwiatowyNiecierpek drobnokwiatowy

(Impatiens parviflora)

Niecierpek drobnokwiatowy (Impatiens parviflora) to jednoroczna, inwazyjna roślina zielna, tworząca w lasach całe łany. Niecierpek drobnokwiatowy ma azjatyckie pochodzenie.

Niecierpek pospolityNiecierpek pospolity PL

(Impatiens noli-tangere)

Niecierpek pospolity (Impatiens noli-tangere) to leśna roślina jednoroczna z rodziny niecierpkowatych, z charakterystycznymi, dość dużymi i żółtymi kwiatami. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Niezapominajka leśnaNiezapominajka leśna PL

(Myosotis sylvatica)

Niezapominajka leśna (Myosotis sylvatica) to gatunek rośliny dwuletniej lub byliny z rodziny szorstkolistnych. Spotykana także w uprawach jako roślina ozdobna. Porasta lasy liściaste, zarośla. Preferuje półcień.

Niezapominajka polnaNiezapominajka polna

(Myosotis arvensis)

Niezapominajka polna (Myosotis arvensis) to gatunek rośliny rocznej z rodziny szorstkolistnych, chwast zbożowy i roślin okopowych oraz pastewnych. Jest podobny do niezapominajki piaskowej i pagórkowej.

Obrazki plamisteObrazki plamiste PL

(Arum maculatum)

Obrazki plamiste (Arum maculatum) to roślina z rodziny obrazkowatych. Jest rośliną trującą o leczniczych właściwościach, czasem uprawianą w ogrodach. Roślina występuje w wilgotnych lasach i zaroślach, to rzadkość w naszej florze.

Obuwik pospolityObuwik pospolity PL

(Cypripedium calceolus)

Obuwik pospolity (Cypripedium calceolus) to wieloletnia roślina kłączowa z rodziny storczykowatych - nasz najpiękniejszy krajowy storczyk. To typowy kwiat pułapkowy - owad szukający wyjścia pozostawia pyłek.

Orlica pospolitaOrlica pospolita PL

(Pteridium aquilinum)

Orlica pospolita (Pteridium aquilinum) to gatunek wieloletniej paproci z rodziny orlicowatych, jedyny przedstawiciel rodziny w Polsce. Zwykle rośnie łanowo. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Orlik pospolityOrlik pospolity PL

(Aquilegia vulgaris)

Orlik pospolity (Aquilegia vulgaris) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych, jedyny krajowy przedstawiciel rodzaju Aquilegia. Jest czasem uprawiany jako roślina ozdobna, także na kwiaty cięte, dziczejąca.

Ostrokrzew chińskiOstrokrzew chiński

(Ilex cornuta)

Ostrokrzew chiński (Ilex cornuta) to gatunek zimozielonego krzewu z rodziny ostrokrzewowatych. Liście są sztywne, błyszczące, mają kolczasto zębaty brzeg, są skórzaste.

Ostrożeń polnyOstrożeń polny PL

(Cirsium arvense)

Ostrożeń polny (Cirsium arvense) to roślina wieloletnia z rodziny złożonych. To jedyny gatunek dwupienny o wyłącznie jednopłciowych koszyczkach. Kwiaty są różowo-fioletowe, bardzo rzadko białe, zebrane w liczne koszyczki.

Paprotka zwyczajnaPaprotka zwyczajna PL

(Polypodium vulgare)

Paprotka zwyczajna (Polypodium vulgare) to roślina wieloletnia, paproć - przedstawiciel rodziny paprotkowatych. Liście są skórzaste, lancetowate, pojedynczo pierzaste, całobrzegie, długoogonkowe, wyróżniające gatunek spośród innych paproci.

Paprotnik BraunaPaprotnik Brauna PL

(Polystichum braunii)

Paprotnik Brauna (Polystichum braunii) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny narecznicowatych. Paproć ta ma sezonowe liście. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Paprotnik kolczystyPaprotnik kolczysty PL

(Polystichum aculeatum)

Paprotnik kolczysty (Polystichum aculeatum) to gatunek wieloletniej i zimotrwałej paproci z rodziny narecznicowatych (do niedawna paprotnikowatych). To także gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Parzydło leśneParzydło leśne PL

(Aruncus dioicus)

Parzydło leśne (Aruncus dioicus) to trująca, wieloletnia roślina z rodziny różowatych. To także roślina uprawiana w ogrodach, głównie odmiany. Parzydło leśne znajduje się pod ścisłą ochroną. To roślina dwupienna.

Pełnik europejskiPełnik europejski PL

(Trollius europaeus)

Pełnik europejski (Trollius europaeus) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych o pięknych, kulistych kwiatach. W Polsce jest rośliną rzadką, częściej spotykaną wysoko w górach.

Pęcherznica kalinolistnaPęcherznica kalinolistna

(Physocarpus opulifolius)

Pęcherznica kalinolistna (Physocarpus opulifolius) to gatunek krzewu z rodziny różowatych, czasem spotykany w naszych ogrodach. To krzew o wyprostowanym pokroju na początku rozwoju, wraz z wiekiem gałęzie przewisają.

Pierwiosnka lekarska, kluczyki, pierwiosnek lekarskiPierwiosnka lekarska, kluczyki, pierwiosnek lekarski PL

(Primula veris)

Pierwiosnka lekarska, kluczyki, pierwiosnek lekarski (Primula veris) to gatunek kępkowej, wieloletniej rośliny leczniczej z rodziny pierwiosnkowatych. Roślina jest także dość często uprawiana.

Pięciornik białyPięciornik biały PL

(Potentilla alba)

Pięciornik biały (Potentilla alba) to wieloletnia roślina z rodziny różowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. To gatunek europejski. W Polsce spotykany na rozproszonych stanowiskach w całym kraju.

Pióropusznik strusiPióropusznik strusi PL

(Matteuccia struthiopteris)

Pióropusznik strusi (Matteuccia struthiopteris) to jedna z najbardziej dekoracyjnych paproci. Przypomina strusie pióra. To roślina wieloletnia i dużych rozmiarów. Najczęściej można ją spotkać w olszynie nadrzecznej i górskiej.

Piwonia chińskaPiwonia chińska

(Paeonia lactiflora)

Piwonia chińska (Paeonia lactiflora) to wieloletnia roślina z rodziny piwoniowatych o pięknych i dużych kwiatach, często uprawiana jako roślina ozdobna, także jako lecznicza. To roślina uprawiana w chinach od 2500 lat.

Piwonia lekarskaPiwonia lekarska

(Paeonia officinalis)

Piwonia lekarska (Paeonia officinalis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny piwoniowatych, uprawiana od dawnych czasów w ogrodach dla pięknych kwiatów. To roślina trująca o leczniczych właściwościach.

Podagrycznik pospolity, śnitkaPodagrycznik pospolity, śnitka PL

(Aegopodium podagraria)

Podagrycznik pospolity, śnitka (Aegopodium podagraria) to wieloletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, tworząca nierzadko łany. To roślina o leczniczych właściwościach. Roślina spotykana także w uprawach ogrodowych.

Podbiał pospolityPodbiał pospolity PL

(Tussilago farfara)

Podbiał pospolity (Tussilago farfara) to bylina kłączowa, z łuskowatymi rozłogami o leczniczych właściwościach, jeden ze zwiastunów wiosny. Kwiaty są w koszyczkach o średnicy do 3 cm, żółte, zamknięte podczas niepogody i w nocy.

Podbiałek alpejskiPodbiałek alpejski PL

(Homogyne alpina)

Podbiałek alpejski (Homogyne alpina) to bylina z rodziny złożonych (astrowatych), pospolita roślina występująca tylko w górach. W Polsce występuje w Sudetach i Karpatach. Zakwita przed wytworzeniem liści.

Podrzeń żebrowiecPodrzeń żebrowiec PL

(Blechnum spicant)

Podrzeń żebrowiec (Blechnum spicant) to gatunek wieloletniej paproci z rodziny podrzeniowatych o charakterystycznym wyglądzie liści płodnych. W Polsce występuje dość pospolicie w górskich lasach.

Pokrzywa zwyczajnaPokrzywa zwyczajna PL

(Urtica dioica)

Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) to gatunek byliny z rodziny pokrzywowatych o właściwościach leczniczych i parzących. Ziele działa moczopędnie. Jest nieocenione przy pozbywaniu się z organizmu mocznika, szkodliwych substancji.

Pokrzywa żegawkaPokrzywa żegawka

(Urtica urens)

Pokrzywa żegawka (Urtica urens) to gatunek rocznej rośliny leczniczej z rodziny pokrzywowatych, pokrytej szczeciniastymi, parzącymi włoskami, to pospolity chwast. Pokrzywa żegawka jest gatunkiem kosmopolitycznym. W Polsce to archeofit.

Porzeczka agrestPorzeczka agrest PL

(Ribes uva-crispa)

Porzeczka agrest (Ribes uva-crispa) to krzew z rodziny agrestowatych, powszechnie uprawiany z uwagi na smaczne owoce. Poza uprawami agrest występuje dziko na terenie całego kraju.

Porzeczka alpejskaPorzeczka alpejska PL

(Ribes alpinum)

Porzeczka alpejska (Ribes alpinum) to gatunek krzewu z rodziny agrestowatych, rodzący czerwone i bardzo mdłe w smaku owoce, spotykana w uprawach. Odmiana Shmidt nadaje się na żywopłoty.

Porzeczka czarnaPorzeczka czarna PL

(Ribes nigrum)

Porzeczka czarna (Ribes nigrum) to aromatyczny krzew owocowy z rodziny agrestowatych o sztywnych gałązkach. To roślina uprawna o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Poziomka pospolitaPoziomka pospolita PL

(Fragaria vesca)

Poziomka pospolita (Fragaria vesca) to wieloletnia roślina zielna, także roślina uprawna w ogrodach w wielu odmianach. Owoc mięsisty, czerwony, pozorny, wydający zapach, z licznymi niełupkami. Owoc jest jadalny.

Proso rózgowateProso rózgowate

(Panicum virgatum)

Proso rózgowate (Panicum virgatum) to bylina z rodziny wiechlinowatych (traw). Osiąga wysokość 60-200 cm. Źdźbła są wyprostowane, nierozgałęzione, czerwonawe w węzłach, poza tym zielone, omszone lub nagie.

Przetacznik ożankowyPrzetacznik ożankowy PL

(Veronica chamaedrys)

Przetacznik ożankowy (Veronica chamaedrys) to pospolita bylina z rodziny trędownikowatych o charakterystycznych, pięknych niebieskich kwiatach. Gatunek podobny: przetacznik pannoński.

Przylaszczka pospolita, trojanekPrzylaszczka pospolita, trojanek PL

(Hepatica nobilis)

Przylaszczka pospolita, trojanek (Hepatica nobilis) to wieloletnia roślina lecznicza i trująca z rodziny jaskrowatych, częściowo zimozielona. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Bywa także uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna.

Przytulia właściwaPrzytulia właściwa PL

(Galium verum)

Przytulia właściwa (Galium verum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny marzanowatych. W Polsce gatunek pospolity na terenie całego kraju. Rośnie na łąkach, miedzach, w zaroślach i na skrajach lasów.

Przytulia wonna, marzanka wonnaPrzytulia wonna, marzanka wonna PL

(Galium odoratum)

Przytulia wonna, marzanka wonna (Galium odoratum) to wieloletnia lecznicza roślina zielna z rodziny marzanowatych. Ziele to zawiera kumarynę i olejki eteryczne. Napar z ziela działa uspokajająco i pobudzająco na trawienie.

Psianka słodkogórzPsianka słodkogórz PL

(Solanum dulcamara)

Psianka słodkogórz (Solanum dulcamara) to gatunek byliny, kłącza lub półkrzewu z rodziny psiankowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Rośnie w wilgotnych lasach i zaroślach, często nad brzegami wód.

Rannik zimowyRannik zimowy

(Eranthis hyemalis)

Rannik zimowy (Eranthis hyemalis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych, wczesnowiosenna roślina bulwkowa, rzadko spotykany w uprawach, dziczejący. Jest to podobny do rannika cylickiego.

Rdest ostrogorzki, pieprz wodnyRdest ostrogorzki, pieprz wodny PL

(Polygonum hydropiper)

Rdest ostrogorzki, pieprz wodny (Polygonum hydropiper) to trująca roślina roczna z rodziny rdestowatych, mająca smak pieprzu. Surowe ziele może być stosowane jako przyprawa. Dla zwierząt jest toksyczna.

Rdest ptasi, rdest różnolistnyRdest ptasi, rdest różnolistny PL

(Polygonum aviculare)

Rdest ptasi, rdest różnolistny (Polygonum aviculare) to roślina jednoroczna, rzadziej dwuletnia. Ma znane od lat właściwości lecznicze. W uprawach jest uciążliwym chwastem. Najczęściej spotykany wzdłuż dróg, ścieżek, na polach, także w miastach.

Rdestowiec ostrokończystyRdestowiec ostrokończysty

(Reynoutria japonica)

Rdestowiec ostrokończysty, rdest ostrokończysty (Reynoutria japonica) to bylina z rodziny rdestowatych, przypominająca krzew, tworząca gęste zarośla. Jest uprawiany jako roślina ozdobna, dziczejąca.

Robinia akacjowa, grochodrzewRobinia akacjowa, grochodrzew

(Robinia pseudacacia)

Robinia akacjowa, grochodrzew akacjowy (Robinia pseudacacia) to drzewo z rodziny bobowatych. Dzięki umiejętności wiązania azotu z powietrza jest doskonałą rośliną pionierską. Jest to też cenna roślina miododajna.

Rodgersja pierzastaRodgersja pierzasta

(Rodgersia pinnata)

Rodgersja pierzasta (Rodgersia pinnata) to gatunek byliny z rodziny skalnicowatych, uprawiany jako roślina ozdobna. Gatunek występuje w Azji. Kwiaty są kremowobiałe lub różowe, zebrane w stożkowaty kwiatostan.

Rosiczka okrągłolistnaRosiczka okrągłolistna PL

(Drosera rotundiflora)

Rosiczka okrągłolistna (Drosera rotundiflora) to owadożerna roślina wieloletnia z rodziny rosiczkowatych o leczniczych właściwościach, tworząca rozetę owalnych liści przystosowanych do chwytania małych owadów.

Rozchodnik ostryRozchodnik ostry PL

(Sedum acre)

Rozchodnik ostry (Sedum acre) to gatunek wieloletniej rośliny zielnej z rodziny gruboszowatych, także uprawiana w ogrodach jako roślina okrywowa. Jest to roślina trująca. Kwiaty są miododajne.

Rozchodnik ościstyRozchodnik ościsty PL

(Sedum reflexum)

Rozchodnik ościsty (Sedum reflexum) to wieloletnia roślina z rodziny gruboszowatych, rzadko uprawiana jako roślina ozdobna, podobna do rozchodnika żółtawego. Rośnie na piaskach w suchych lasach, na skałach i murach, na suchych murawach.

Rudbekia naga, rudbekia sieczna, rotacznica nagaRudbekia naga, rudbekia sieczna, rotacznica naga

(Rudbeckia laciniata)

Rudbekia naga, rotacznica naga (Rudbeckia laciniata) to bylina z rodziny astrowatych, uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. To gatunek u nas obcy. Pochodzi z Ameryki Północnej. Zdziczała odmiana występuje głównie w południowej części kraju.

Rutewka orlikolistnaRutewka orlikolistna PL

(Thalictrum aquilegiifolium)

Rutewka orlikolistna (Thalictrum aquilegiifolium) to bylina z rodziny jaskrowatych, spotykana w ogrodach jako roślina ozdobna. Zasiedla zwykle lasy i zarośla, u nas dość pospolita na terenie całej Polski.

Rzepik pospolityRzepik pospolity PL

(Agrimonia eupatoria)

Rzepik pospolity (Agrimonia eupatoria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, bardzo podobny do rzepiku szczeciniastego i wonnego i trudna do oznaczenia. To roślina naszych łąk, pastwisk, lasów i przydroży.

Siódmaczek leśnySiódmaczek leśny PL

(Trientalis europaea)

Siódmaczek leśny (Trientalis europaea) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny pierwiosnkowatych, jedyny krajowy przedstawiciel rodzaju Trientalis. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Skrzyp błotnySkrzyp błotny PL

(Equisteum palustre)

Skrzyp błotny (Equisteum palustre) to gatunek wieloletniej, trującej rośliny z rodziny skrzypowatych, bardzo podobnej do skrzypu polnego. Tutaj pędy zarodnionośne i płonne rosną w tym samym czasie. Gałązki boczne ułożone w okółkach, z czarnymi pochwami u n

Skrzyp leśnySkrzyp leśny PL

(Equisteum sylvaticum)

Skrzyp leśny (Equisteum sylvaticum) to wieloletnia roślina z rodziny skrzypowatych. Czasem rośnie łanowo w poszyciu leśnym. To także gatunek wskaźnikowy starych lasów. W Polsce to gatunek pospolity na terenie całego kraju. Gatunek występuje w lasach.

Skrzyp olbrzymiSkrzyp olbrzymi PL

(Equisteum telmateia)

Skrzyp olbrzymi (Equisteum telmateia) to wieloletnia roślina zielna z rodziny skrzypowatych, największy krajowy skrzyp. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Kłącze jest silnie rozgałęzione, wnika na głębokość nawet 1 metra.

Skrzyp polnySkrzyp polny PL

(Equisteum arvense)

Skrzyp polny (Equisteum arvense L.) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny skrzypowatych, uważanej za uciążliwy chwast polny, posiadającej lecznicze właściwości. Przypomina małą choinkę. To nasz najbardziej pospolity skrzyp.

Skrzyp zimowySkrzyp zimowy PL

(Equisteum hyemale)

Skrzyp zimowy (Equisteum hyemale) to wieloletnia roślina zimozielona z rodziny skrzypowatych o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. W Polsce spotykany rzadko.

Słonecznik bulwiasty, topinamburSłonecznik bulwiasty, topinambur

(Helianthus tuberosus)

Słonecznik bulwiasty, topinambur (Helianthus tuberosus L.) to bylina z rodziny astrowatych, która w końcowym okresie wegetacji wytwarza charakterystyczne i jadalne bulwy. To u nas gatunek obcy i uprawny.

Sosna BanksaSosna Banksa

(Pinus banksiana)

Sosna Banksa (Pinus banksiana) to drzewo iglaste z rodziny sosnowatych o rzadkiej koronie, nieforemnej. Sosna Banksa pochodzi z Ameryki Północnej. W Europie to rzadki gatunek, Polsce również rzadko spotykany i to w uprawach.

Sosna koreańskaSosna koreańska

(Pinus koraiensis)

Sosna koreańska (Pinus koraiensis) to gatunek drzewa szpilkowego z rodziny sosnowatych o szerokostożkowatym pokroju o jadalnych nasionach. Czasem sadzona jako drzewo ozdobne.

Sosna wydmowaSosna wydmowa

(Pinus contorta)

Sosna wydmowa (Pinus contorta) to gatunek drzewa z rodziny sosnowatych o wąskim i strzelistym pokroju. Szyszki są małe z kolcami na łuskach. Osiąga wysokość zwykle 25 m, najwięcej 35 m.

Sośnica japońskaSośnica japońska

(Sciadopitys verticillata)

Sośnica japońska (Sciadopitys verticillata) to jedyny gatunek drzewa z rodziny sośnicowatych, żywa skamielina. Sośnica japońska rośnie tylko w górach Japonii. Poza tym bywa uprawiana w ogrodach jako drzewo ozdobne.

Strzęplica sinaStrzęplica sina PL

(Koeleria glauca)

Strzęplica sina (Koeleria glauca) to gatunek trawy gęstokępkowej, pospolitej na niżu. Rośnie na piaskowych murawach, w sosnowych lasach w Europie oraz w zachodniej części Azji. W Polsce nie występuje w górach.

Suchodrzew pospolity, wiciokrzew pospolitySuchodrzew pospolity, wiciokrzew pospolity PL

(Lonicera xylosteum)

Suchodrzew pospolity, to krzew z rodziny przewiertniowatych, najpospolitszy z naszych wiciokrzewów. Owoce to czerwone jagody o centymetrowej średnicy, wyrastające parami na jednej szypułce, zrośnięte nasadami. Owoce są trujące.

Szakłak pospolitySzakłak pospolity PL

(Rhamnus catharticus)

Szakłak pospolity (Rhamnus catharticus) to krzew z cierniami lub małe drzewo z rodziny szakłakowatych. To trująca roślina o leczniczych właściwościach. Rośnie na skrajach lasów oraz w zaroślach.

Szczawik zajęczySzczawik zajęczy PL

(Oxalis acetosella)

Szczawik zajęczy, zajęcza kapusta (Oxalis acetosella) to gatunek rośliny zielnej z rodziny szczawikowatych, pospolicie występującej w naszych lasach, o jadalnych liściach. Liście wystawione na słońce składają się i opadają w dół.

Szczeć pospolita, szczeć leśnaSzczeć pospolita, szczeć leśna PL

(Dipsacus fullonum)

Szczeć pospolita, szczeć leśna (Dipsacus fullonum) to roślina dwuletnia z rodziny szczeciowatych. Bywa uprawiana jako roślina ozdobna. To także roślina lecznicza. W Polsce to pospolita roślina na terenie całego kraju.

Szczotlicha siwa, kozia bródkaSzczotlicha siwa, kozia bródka PL

(Corynephorus canescens)

Szczotlicha siwa, kozia bródka (Corynephorus canescens) to roślina z rodziny wiechlinowatych, gęstokępkowa trawa. To trawa jednoroczna, dwuletnia lub wieloletnia. Jest wyjątkowo odporna na suszę.

(Malva moschata)

Ślaz piżmowy (Malva moschata) to roślina wieloletnia z rodziny ślazowatych o leczniczych właściwościach i jadalna, po zasuszeniu pachnąca intensywnie piżmem. W Polsce występuje głównie na północy kraju.

Śliwa tarninaŚliwa tarnina PL

(Prunus spinosa)

Śliwa tarnina (Prunus spinosa) to ciernisty krzew z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach z charakterystycznymi, niebieskoczarnymi owocami. orasta zarośla i skraje lasów, miedze i przydroża.

Śnieżyca wiosennaŚnieżyca wiosenna PL

(Leucojum vernum)

Śnieżyca wiosenna (Leucojum vernum) to bylina z rodziny amarylkowatych, często uprawiana roślina ozdobna, dziczejąca. Roślina obumiera zaraz po wydaniu owoców z początkiem lata.

Śnieżyczka przebiśniegŚnieżyczka przebiśnieg PL

(Galanthus nivalis)

Śnieżyczka przebiśnieg (Galanthus nivalis) to bylina z rodziny amarylkowatych, zwiastun wiosny. Niestety poprzez utratę środowisk naturalnych oraz bezmyślne zrywanie przez człowieka kwiatów i wykopywanie cebulek jest gatunkiem ginącym.

Świerk białyŚwierk biały

(Picea glauca)

Świerk biały (Picea glauca) to drzewo iglaste z rodziny sosnowatych o gęstej koronie o stożkowatym pokroju w młodości i jasnych, prawie białych pędach. Odmiany tego drzewa są sadzone jako roślina ozdobna w parkach i ogrodach.

Świerk kłujący, świerk srebrnyŚwierk kłujący, świerk srebrny

(Picea pungens)

Świerk kłujący (Picea pungens) to drzewo iglaste o stożkowatym pokroju z rodziny sosnowatych, znane powszechnie jako świerk srebrny, jedno z najczęściej stosowanych drzew na bożonarodzeniowe choinki. Gałęzie stosowane w bukieciarstwie.

Świerk serbskiŚwierk serbski

(Picea omorika)

Świerk serbski (Picea omorika) to szybko rosnące drzewo iglaste o kolumnowym pokroju o łukowato wygiętych gałęziach ku górze. Drzewo to występuje w około 30 odmianach.

Świerzbnica polnaŚwierzbnica polna PL

(Knautia arvensis)

Świerzbnica polna (Knautia arvensis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny szczeciowatych, bardzo zmienny. To roślina miododajna o leczniczych właściwościach. Kwiaty są zwykle fioletowe, zebrane w półkolisty kwiatostan.

Tojeść zwyczajna, tojeść pospolitaTojeść zwyczajna, tojeść pospolita PL

(Lysimachia vulgaris)

Tojeść zwyczajna, tojeść pospolita (Lysimachia vulgaris) to wieloletnia roślina z rodziny pierwiosnkowatych, niegdyś roślina barwierska. To roślina leśna, rośnie też na łąkach wzdłuż cieków wodnych.

Topola białaTopola biała PL

(Populus alba)

Topola biała, białodrzew (Populus alba) to drzewo liściaste z rodziny wierzbowatych o rozbudowanej koronie w nieregularnym kształcie, pospolita w Polsce. Cechą charakterystyczną gatunku są białe spody liści.

Topola czarnaTopola czarna PL

(Populus nigra)

Topola czarna (Populus nigra) to wysokie drzewo z rodziny wierzbowatych o wzniesionej i wąskiej koronie. Odmiana Italica, czyli topola włoska jest stosowana powszechnie w parkach, na osiedlach, w dużych ogrodach.

Trędownik bulwiastyTrędownik bulwiasty PL

(Scrophularia nodosa)

Trędownik bulwiasty (Scrophularia nodosa) to gatunek byliny z rodziny trędownikowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Wydziela nieprzyjemny zapach. To roślina miododajna.

Trzęślica modra, trzęślica jednokolankowaTrzęślica modra, trzęślica jednokolankowa PL

(Molinia caerulea)

Trzęślica modra, trzęślica jednokolankowa (Molinia caerulea) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny wiechlinowatych z krótkimi rozłogami, to trawa gęstokępkowa. Ma niską wartość pastewną - bez znaczenia w rolnictwie.

Trzmielina brodawkowataTrzmielina brodawkowata PL

(Euonymus verrucosus)

Trzmielina brodawkowata (Euonymus verrucosus) to trujący krzew z rodziny trzmielinowatych, o młodych gałązkach pokrytych brodawkami. W Polsce jest pospolita na wschodzie kraju. Rośnie w liściastych lasach i zaroślach.

Trzykrotka wirginijskaTrzykrotka wirginijska

(Tradescantia virginiana)

Trzykrotka wirginijska (Tradescantia virginiana) to gatunek rośliny z rodziny komelinowatych, bylina kępkowa, ozdobna roślina. Uprawiane są najczęściej mieszańce. pochodzi z Ameryki Północnej, gdzie rośnie w lasach liściastych, na polach i nieużytkach

Turzyca cienistaTurzyca cienista PL

(Carex umbrosa)

Turzyca cienista (Carex umbrosa) to gatunek byliny z rodziny turzycowatych, dość rzadki w Polsce. Liście są płaskie, sztywne, szorstkie na brzegach, o szerokości 20 mm. Kwitnie w okresie od kwietnia do maja.

Turzyca Morrowa, turzyca japońskaTurzyca Morrowa, turzyca japońska

(Carex morrowii)

Turzyca Morrowa, turzyca japońska (Carex morrowii) to bardzo cenny gatunek turzycy. Osiąga wysokość 20-40 cm. Źdźbła są gładkie, liczne. Liście do 15 cm długości, zaostrzone.

Turzyca muskegońskaTurzyca muskegońska

(Turzyca muskegońska)

Turzyca muskegońska (Carex muskingumensis) to gatunek turzycy, uprawiany w ogrodach jako trawa ozdobna. Osiąga wysokość 40-100 cm. Liście są wąskie, zielone lub żółtozielone, mają do 25 cm długości.

Turzyca orzęsionaTurzyca orzęsiona PL

(Carex pilosa)

Turzyca orzęsiona (Carex pilosa) to gatunek rośliny wieloletniej rozłogowej z rodziny turzycowatych - gatunek wskaźnikowy starych lasów. W Polsce występuje dość pospolicie w lasach liściastych na nizinach i w dolnych partiach gór.

Turzyca ptasie łapkiTurzyca ptasie łapki PL

(Carex ornithopoda)

Turzyca ptasie łapki (Carex ornithopoda) to gatunek niskiej, wieloletniej rośliny zielnej bez rozłogów, z rodziny turzycowatych. W Polsce występuje dość rzadko na nizinach, w Karpatach jest dość pospolita.

Turzyca wiosennaTurzyca wiosenna PL

(Carex caryophyllea)

Turzyca wiosenna (Carex caryophyllea Latourr.) to gatunek pospolitej u nas, wieloletniej rośliny zielnej, o pełzających rozłogach. Osiąga wysokość 10-25 cm. Liście są zimozielone, odginające się na zewnątrz.

Ukwap dwupiennyUkwap dwupienny PL

(Antennaria dioica)

Ukwap dwupienny (Antennaria dioica) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny astrowatych. Bywa uprawiana. Rośnie na wrzosowiskach, w lasach, na murawach. Preferuje gleby kwaśne.

Ułudka wiosennaUłudka wiosenna

(Omphalodes verna)

Ułudka wiosenna (Omphalodes verna) to gatunek rośliny wieloletniej, rozłogowej z rodziny szorstkolistnych, mylony z niezapominajką. Roślina rzadko spotykana w uprawach ogrodowych i dziczejąca.

Wawrzynek wilczełykoWawrzynek wilczełyko PL

(Daphne mezereum)

Wawrzynek wilczełyko (Daphne mezereum) to gatunek krzewu z rodziny wawrzynkowatych. To roślina silnie trująca. Bywa uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. W ogrodach spotyka się też odmianę o białych kwiatach i żółtych owocach.

Wiąz szypułkowy, limakWiąz szypułkowy, limak PL

(Ulmus laevis)

Wiąz szypułkowy, limak (Ulmus laevis) to drzewo liściaste z rodziny wiązowatych. Cechą charakterystyczną tego gatunku są długie szypułki kwiatów i owoców. To nasz najbardziej pospolity wiąz.

Wiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowataWiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowata PL

(Filipendula vulgaris)

Wiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowata (Filipendula vulgaris) to gatunek byliny z rodziny różowatych. To także roślina ozdobna i roślina o leczniczych właściwościach. W Polsce występuje pospolicie na niżu.

Widłak goździstyWidłak goździsty PL

(Lycopodium clavatum)

Widłak goździsty (Lycopodium clavatum) to jeden z dwóch widłaków, występujących w Polsce. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Gatunek ten jest podobny do widłaka jałowcowatego, od którego różni go obecność białych włosków.

Widłak jałowcowatyWidłak jałowcowaty PL

(Lycopodium annotinum)

Widłak jałowcowaty (Lycopodium annotinum) to gatunek zimozielonej rośliny z rodziny widłakowatych. To trująca roślina o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Wiechlina łąkowa, gęsia trawkaWiechlina łąkowa, gęsia trawka PL

(Poa pratensis)

Wiechlina łąkowa, gęsia trawka, wyklina łąkowa (Poa pratensis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny wiechlinowatych. To trawa luźnokępkowa z podziemnymi rozłogami o bardzo dużej wartości pastewnej.

Wiechlina zwyczajnaWiechlina zwyczajna PL

(Poa trivialis)

Wiechlina zwyczajna (Poa trivialis) to gatunek wieloletniej trawy luźnokępkowej. W Polsce to trawa pospolita na terenie całego kraju. Rośnie w lasach, na łąkach i w zaroślach, czasem uprawiana.

Wielosił błękitnyWielosił błękitny PL

(Polemonium caeruleum)

Wielosił błękitny (Polemonium caeruleum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny wielosiłowatych, jedyny przedstawiciel rodzaju Polemonium w naszym kraju. Gatunek rzadko uprawiany jako roślina ozdobna i lecznicza.

Wierzba iwaWierzba iwa PL

(Salix caprea)

Wierzba iwa (Salix caprea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, których gałązki z kwiatami męskimi (bazie) są wykorzystywane od lat jako palmy wielkanocne. To roślina miododajna.

Wierzba purpurowaWierzba purpurowa PL

(Salix purpurea)

Wierzba purpurowa (Salix purpurea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, o czerwonych pędach, uprawiana na wiklinę. Przy suszeniu liście czernieją. To roślina o leczniczych właściwościach. Surowcem zielarskim jest kora.

Wierzba szara, łozaWierzba szara, łoza PL

(Salix cinerea)

Wierzba szara, łoza (Salix cinerea) to krzew, gęsto rozgałęziony, rosnący w szerokich kępach, tworzący zarośla, które nazywają się łozowiskami. Łoza bardzo łatwo się krzyżuje z innymi gatunkami wierzb.

Wietlica samiczaWietlica samicza PL

(Athyrium filix-femina)

Wietlica samicza (Athyrium filix-femina) jest jedyną rodzimą paprocią z wydłużonymi zarodniami. Jest jedyną rodzimą paprocią z wydłużonymi zarodniami. Uprawianych jest wiele odmian ozdobnych wietlicy samiczej.

Wodolist kanadyjski, czerpatka kanadyjskaWodolist kanadyjski, czerpatka kanadyjska

(Hydrophyllum canadense)

Wodolist kanadyjski, czerpatka kanadyjska (Hydrophyllum canadense) to bylina z rodzina czerpatkowatych. Gatunek ten pochodzi z Ameryki Północnej (Kanada). Dawniej występował na Dolnym Śląsku.

Wyka ptasiaWyka ptasia PL

(Vicia cracca)

Wyka ptasia (Vicia cracca) to roślina wieloletnia z rodziny motylkowatych, wytwarzająca wijące się, delikatne pędy. Roślina ta ma średnią wartość pastewną i jest chętnie zjadana przez zwierzęta.

Zanokcica skalnaZanokcica skalna PL

(Asplenium trichomanes)

Zanokcica skalna (Asplenium trichomanes) to gatunek wieloletniej paproci z rodziny zanokcicowatych o zimotrwałych liściach tworzących małe kępki. Gatunek jest bardzo podobny do zanokcicy zielonej.

Zawilec gajowyZawilec gajowy PL

(Anemone nemorosa)

Zawilec gajowy (Anemone nemorosa) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych. Jest to gatunek wskaźnikowy starych lasów. To jeden ze zwiastunów wiosny. Rośnie w żyznych lasach liściastych i mieszanych.

Zawilec wielokwiatowy, zawilec leśnyZawilec wielokwiatowy, zawilec leśny PL

(Anemone sylvestris)

Zawilec wielokwiatowy, zawilec leśny (Anemone sylvestris) to gatunek trującej rośliny wieloletniej z rodziny jaskrowatych, uprawiana jako roślina okrywowa i rabatowa, także na kwiaty cięte.

Zawilec żółtyZawilec żółty PL

(Anemone ranunculoides)

Zawilec żółty (Anemone ranunculoides) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych. To także cenna roślina ogrodowa okrywowa, która zasiedla cieniste obszary.

Zdrojówka rutewkowataZdrojówka rutewkowata PL

(Isopyrum thalictroides)

Zdrojówka rutewkowata (Isopyrum thalictroides) to gatunek wieloletniej, trującej rośliny kłączowej z rodziny jaskrowatych. To gatunek europejski. W Polsce występuje na wschodzie kraju i na Dolnym Śląsku.

Złoć żółtaZłoć żółta PL

(Gagea lutea)

Złoć żółta (Gagea lutea) to gatunek byliny z rodziny liliowatych, jeden ze zwiastunów wiosny. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Po wydaniu owocu naziemna część rośliny obumiera. Rośnie w wilgotnych lasach liściastych oraz w zaroślach.

Złotospor wirginisjkiZłotospor wirginisjki

(Chrysogonum virginianum)

Złotospor wirginisjki, chryzogonum wirginijskie (Chrysogonum virginianum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny astrowatych. Gatunek w naturze występuje w Ameryce Północnej, gdzie rośnie w wilgotnych lasach.

Żarnowiec miotlastyŻarnowiec miotlasty PL

(Sarothamnus scoparius)

Żarnowiec miotlasty (Sarothamnus scoparius) to krzew z rodziny bobowatych o miotlastym pokroju. Niegdyś z żarnowca miotlastego pozyskiwano włókno na maty, worki, kosze, opatrunki.

Żelaźniak bulwiastyŻelaźniak bulwiasty

(Phlomis tuberosa)

Żelaźniak bulwiasty (Phlomis tuberosa) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych o przykrym zapachu. Łodyga jest wzniesiona, czerwonawa, rzadko owłosione w niższych partiach.

Żurawina błotnaŻurawina błotna PL

(Vaccinium oxycoccos)

Żurawina błotna (Vaccinium oxycoccos) to krzewinka z rodziny wrzosowatych, tworząca luźne i niskie darnie na skrajach przejściowych torfowisk o kwaśnych i jadalnych jagodach.

Żurawina wielkoowocowaŻurawina wielkoowocowa

(Vaccinium macrocarpon)

Żurawina wielkoowocowa (Vaccinium macrocarpon) to roślina wieloletnia, krzewinka z rodziny wrzosowatych, roślina uprawna. W uprawie stosowana jest odmiana Early Black. Jagody żurawiny mogą być spożywane na surowo lub w przetworach.

Żywotnik zachodniŻywotnik zachodni

(Thuja occidentalis)

Żywotnik zachodni (Thuja occidentalis) to najczęściej uprawiany żywotnik na świecie. Żywotnik zachodni ma kolumnowy lub stożkowaty pokrój. To bardzo dobry gatunek na żywopłoty oraz figury formowane. Osiąga wysokość 20 m.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 241