logo

Rośliny leśne

W tym miejscu zgromadziliśmy wszelkie gatunki roślin drzewiastych i zielnych, które występują w lasach. Las lub inaczej biocenoza leśna jest zbiorowiskiem roślinności z dużym udziałem drzew rosnących, w dużym zagęszczeniu. Las ma zróżnicowaną strukturę pionową, od warstwy drzew, przez warstwę krzewów po runo leśne, na które składają się warstwa złożona z roślin zielnych i krzewinek, grzyby, a także mchy i porosty. Wraz ze zwierzętami, przyrodą nieożywioną, elementy te wzajemnie na siebie wpływają.

Struktura lasu silnie zależy od klimatu, a więc także od lokalizacji geograficznej. Lasy strefy umiarkowanej, podzwrotnikowej, zwrotnikowej, podrównikowej i równikowej znacznie się od siebie różnią.

Wśród typów lasów wyróżniamy:

Las iglasty, bór - to las, w którym drzewa iglaste stanowią znakomitą większość. W zależności od dominującego gatunku drzew możemy wyróżnić bór sosnowy, bór świerkowy i bór jodłowy.

Las mieszany i bór mieszany - to las, w którym występują zarówno drzewa liściaste (dąb, buk) jak i drzewa iglaste (sosna, świerk, jodła i modrzew).

Las liściasty, las - las, w którym drzewa liściaste stanowią większość w drzewostanie. Są tu lasy okresowo zielone: lasy zrzucające liście na zimę ze strefy klimatu umiarkowanego, lasy monsunowe, zrzucające liście w porze suchej i lasy wiecznie zielone: wilgotne lasy równikowe, lasy wawrzynolistne i lasy twardolistne.

Spośród lasów zrzucających liście na zimę wyróżniamy następujące typy:

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Atlas roślin leśnych

(Dryopteris erythrosora)

Dryopteris erythrosora to gatunek wieloletniej paproci z rodziny narecznicowatych. Wytwarza krótkie, pełzające kłącze. Liście oliwkowe.

Araukaria chilijskaAraukaria chilijska

(Araucaria araucana)

Araukaria chilijska (Araucaria araucana) to zimozielone drzewo - żywa skamielina - z rodziny araukariowatych. Szyszki są walcowate, grube, krótkie, brązowiejące. Nasiona są jadalne, długie, brązowe.

Arnika górskaArnika górska PL

(Arnica montana)

Arnika górska, kupalnik górski (Arnica montana) to roślina wieloletnia z rodziny astrowatych. To roślina trująca i lecznicza, bardzo trudna w uprawie. W Polsce spotykana głównie w Sudetach i Karpatach.

Aster gawędkaAster gawędka PL

(Aster amellus)

Aster gawędka (Aster amellus) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny astrowatych, zmienny, uprawiany także dla ozdobnych kwiatów. Porasta murawy, zarośla, skały, lasy. Preferuje wapienne podłoże.

Aster nowoangielski, aster amerykańskiAster nowoangielski, aster amerykański

(Aster novae-angliae)

Aster nowoangielski, aster amerykański, marcinki nowoangielskie (Aster novae-angliae) to roślina wieloletnia z rodziny astrowatych, dość powszechnie uprawiany jako roślina ozdobna ogrodowa, dziczejąca.

Barszcz zwyczajnyBarszcz zwyczajny PL

(Heracleum sphondylium)

Barszcz zwyczajny (Heracleum sphondylium) to dwuletnia roślina lub bylina lecznicza z rodziny baldaszkowatych o charakterystycznym zapachu, niegdyś warzywo. Gatunek jest podobny do barszczu syberyjskiego.

Barwinek pospolityBarwinek pospolity PL

(Vinca minor)

Barwinek pospolity (Vinca minor L.) to krzewinka z rodziny toinowatych, zimozielona o pędach czołgających się i i kwiatonośnych, często uprawiana jako roślina ozdobna. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Bażyna czarnaBażyna czarna PL

(Empetrum nigrum)

Bażyna czarna (Empetrum nigrum) to gatunek zimozielonej krzewinki z rodziny bażynowatych, jedyny przedstawiciel tej rodziny w Polsce. Roślina rzadko owocująca, owocem smaczna i jadalna jagoda. Gatunek bardzo podobny to bażyna obupłciowa.

Berberys zwyczajnyBerberys zwyczajny PL

(Berberis vulgaris)

Berberys zwyczajny (Berberis vulgaris) to krzew ciernisty z rodziny berberysowatych, uprawiany jako roślina ozdobna w ogrodach oraz roślina lecznicza. Kwiaty wydzielają nieprzyjemny zapach. Owoce są jadalne.

Bergenia grubolistnaBergenia grubolistna

(Bergenia crassifolia)

Bergenia grubolistna (Bergenia crassifolia) to gatunek zimozielonej rośliny z rodziny skalnicowatych, uprawiany jako roślina ozdobna. To także roślina o leczniczych właściwościach. W naturze występuje w Azji, gdzie rośnie w lasach.

Bez czarnyBez czarny PL

(Sambucus nigra)

Bez czarny, dziki bez czarny (Sambucus nigra) to krzew z rodziny przewiertniowatych. Jest to roślina lecznicza i trująca. Roślina wydziela nieprzyjemny, duszący zapach. Krzew ma kulisty pokrój. Osiąga wysokość maksymalnie do 10 m.

Blekot pospolityBlekot pospolity PL

(Aethusa cynapium)

Blekot pospolity (Aethusa cynapium) to wieloletnia roślina zielna z rodziny baldaszkowatych o dużej zmienności, wydzielająca nieprzyjemny zapach. znane są minimum 2 podgatunki: cynapium i agrestis.

Bluszcz pospolityBluszcz pospolity PL

(Hedera helix)

Bluszcz pospolity (Hedera helix) to wieloletnia roślina, pnącze płożące lub pnące się nawet na wysokość 20-30 m. To roślina trująca. Wiele ptaków zjada owoce bluszczu. Liście są zimozielone, lekko błyszczące, zmienne w budowie.

Bluszczyk kurdybanekBluszczyk kurdybanek PL

(Glechoma hederacea)

Bluszczyk kurdybanek (Glechoma hederacea) to bylina z rodziny jasnotowatych, bardzo pospolita w naszym kraju, wykorzystywana jako zioło i przyprawa. Nie jest zalecane spożywanie dużych ilości kurdybanka. Zwierzęta unikają tej rośliny.

Bodziszek cuchnącyBodziszek cuchnący PL

(Geranium robertianum)

Bodziszek cuchnący (Geranium robertianum) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny bodziszkowatych, wydzielająca nieprzyjemny zapach, pospolita w naszych lasach liściastych.

Bodziszek czerwony, bodziszek krwistyBodziszek czerwony, bodziszek krwisty PL

(Geranium sanguineum)

Bodziszek czerwony, bodziszek krwisty (Geranium sanguineum) to bylina z rodziny bodziszkowatych. Kwiaty są duże, pięciokrotne, pojedyncze, różowo-purpurowe z niewielkim wcięciem na szczycie płatków.

Bodziszek korzeniastyBodziszek korzeniasty PL

(Geranium macrorrhizum)

Bodziszek korzeniasty (Geranium macrorrhizum) to zimozielona, darniowa roślina wieloletnia z rodziny bodziszkowatych, także uprawiana jako roślina okrywowa. Zasiedla górskie tereny Europy.

Bodziszek leśnyBodziszek leśny PL

(Geranium sylvaticum)

Bodziszek leśny (Geranium sylvaticum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny bodziszkowatych. Kwiaty są czerwonofioletowe, liliowe, wyrastają parami na szypułce, pięciokrotne.

Bodziszek lśniącyBodziszek lśniący

(Geranium lucidum)

Bodziszek lśniący (Geranium lucidum) to roślina jednoroczna z rodziny bodziszkowatych. Liście są dłoniaste, złożone, lśniące. Kwiaty są różowe.

Bodziszek żałobnyBodziszek żałobny PL

(Geranium phaeum)

Bodziszek żałobny (Geranium phaeum) to wieloletnia roślina z rodziny bodziszkowatych, tworząca kępy, spotykana także w uprawach jako roślina ozdobna. Kwiaty są ciemnofioletowe, niemalże czarne lub brunatnoczerwone.

Borówka brusznicaBorówka brusznica PL

(Vaccinium vitis-idaea)

Borówka brusznica, borówka czerwona (Vaccinium vitis-idaea) to gatunek rośliny, krzewinki z rodziny wrzosowatych o jadalnych owocach. Zwykle tworzy kępy, rzadko całe łany.

Borówka czarna, czernica, czarna jagodaBorówka czarna, czernica, czarna jagoda PL

(Vaccinium myrtillus)

Borówka czarna, czernica, czarna jagoda (Vaccinium myrtillus) to wieloletnia krzewinka występująca w lasach, rodząca powszechnie zbierane jagody. To roślina lecznicza (owoc). Jest wykorzystywana przy leczeniu biegunki, owoce są antyseptyczne.

Brunnera wielkolistnaBrunnera wielkolistna

(Brunnera macrophylla)

Brunnera wielkolistna (Brunnera macrophylla) to wieloletnia roślina zielna z rodziny szorstkolistnych. W Europie występuje zdziczała forma pochodząca z hodowli. Znane są różne odmiany barwne tego gatunku.

Brzoza brodawkowataBrzoza brodawkowata PL

(Betula pendula)

Brzoza brodawkowata, brzoza zwisła (Betula pendula) to pospolite drzewo z rodziny brzozowatych o silnie rozwiniętej koronie i białej korze. Znanych jest wiele odmian.. To gatunek pionierski na trudnych, piaszczystych terenach.

Brzoza cukrowaBrzoza cukrowa

(Betula lenta)

Brzoza cukrowa (Betula lenta) to drzewo, gatunek rośliny z rodziny brzozowatych. W naturze gatunek ten występuje w Ameryce Północnej.

Brzoza niskaBrzoza niska PL

(Betula humilis)

Brzoza niska (Betula humilis) to gatunek krzewu z rodziny brzozowatych, silnie rozgałęziony z licznymi gruczołami żywicznymi. To relikt polodowcowy.

Brzoza omszonaBrzoza omszona PL

(Betula pubescens)

Brzoza omszona (Betula pubescens) to gatunek drzewa liściastego z rodziny brzozowatych o dość gęstej koronie. Młode pędy są silnie omszone. Posiada lecznicze właściwości.

Buk pospolity, buk zwyczajnyBuk pospolity, buk zwyczajny PL

(Fagus salvatica)

Buk pospolity, buk zwyczajny (Fagus salvatica) to drzewo z rodziny bukowatych, jedno z najpiękniejszych gatunków drzew w Polsce, rodzących jadalne orzeszki. To jedno z najpiękniejszych drzew Polski, szczególnie jesienią, gdy liście przyjmują różne barwy.

Buławnik czerwonyBuławnik czerwony PL

(Cephalanthera rubra)

Buławnik czerwony (Cephalanthera rubra) to wieloletnia roślina z rodziny storczykowatych. W Polsce to storczyk rzadko występujący, głównie na niżu. Rośnie w zaroślach i lasach liściastych.

Cebulica dwulistnaCebulica dwulistna PL

(Scilla bifolia)

Cebulica dwulistna (Scilla bifolia) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny liliowatych, spotykana w uprawach ogrodowych i dziczejąca. To także roślina trująca i gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Cebulica syberyjskaCebulica syberyjska

(Scilla siberica)

Cebulica syberyjska (Scilla siberica) to wieloletnia roślina z rodziny liliowatych, spotykana w naszych ogrodach jako roślina ozdobna, przejściowo dziczejąca. W naturze cebulica syberyjska rośnie w Azji.

Cedr himalajskiCedr himalajski

(Cedrus deodara)

Cedr himalajski (Cedrus deodara) to drzewo iglaste z rodziny sosnowatych, pochodzące z Himalajów. Osiąga wysokość 40 m, w uprawach w Polsce do 20 m. Igły mają niebieskawozielony kolor, mają do 5 cm długości.

Chaber driakiewnikChaber driakiewnik PL

(Centaurea scabiosa)

Chaber driakiewnik (Centaurea scabiosa) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. Kwiaty są purpurowe, czasem różowe, zebrane w koszyczki o średnicy około 3 cm. Okrywa jajowata.

Chaber łąkowyChaber łąkowy PL

(Centaurea jacea)

Chaber łąkowy (Centaurea jacea) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych o dużej zmienności i o wielu odmianach. Tworzy też mieszańce z innymi gatunkami. Istotną cechą rozpoznawczą jest kształt łusek, które okrywają koszyczek.

Chaber miękkowłosyChaber miękkowłosy PL

(Centaurea mollis)

Chaber miękkowłosy (Centaurea mollis) to gatunek rośliny z rodziny astrowatych. Kwiaty niebiesko-różowe są zebrane w koszyczek.

Chmiel zwyczajnyChmiel zwyczajny PL

(Humulus lupulus)

Chmiel zwyczajny (Humulus lupulus) to gatunek pnącza, wieloletniej rośliny uprawnej z rodziny konopiowatych o leczniczych właściwościach. Szyszki chmielu są surowcem do produkcji piwa.

Ciemiężyca zielona, ciemierzyca zielonaCiemiężyca zielona, ciemierzyca zielona PL

(Veratrum lobelianum)

Ciemiężyca zielona, ciemierzyca zielona (Veratrum lobelianum) to bylina z rodziny liliowców. Niektóre źródła podają, że ciemiężyca zielona jest podgatunkiem ciemiężycy białej. Niegdyś zaliczano ten gatunek do rodziny liliowatych.

Ciemiężyk drobnokwiatowyCiemiężyk drobnokwiatowy PL

(Vincetoxicum hirundinaria)

Ciemiężyk drobnokwiatowy, ciemiężyk białokwiatowy (Vincetoxicum hirundinaria) to gatunek wieloletniej, trującej rośliny z rodziny trojeściowatych.

Cienistka trójkątnaCienistka trójkątna PL

(Gymnocarpium dryopteris)

Cienistka trójkątna, zachyłka trójkątna (Gymnocarpium dryopteris) to gatunek nagiej paproci z rodziny narecznicowatych. Rośnie w lasach, na górskich zboczach na terenie całej Polski.

Cieszynianka wiosennaCieszynianka wiosenna PL

(Hacquetia epipactis)

Cieszynianka wiosenna (Hacquetia epipactis) to gatunek rośliny z rodziny baldaszkowatych. Kwiaty są małe, żółte, zebrane w mały baldaszek nad pięcioma podsadkami.

Cis pospolityCis pospolity PL

(Taxus baccata)

Cis pospolity (Taxus baccata) to gatunek zimozielonego drzewa lub krzewu z rodziny cisowatych. To roślina o leczniczych właściwościach. Z igieł cisu wytwarza się półprodukt, który służy do produkcji leku na nowotwory.

Cyklamen europejski, cyklamen purpurowyCyklamen europejski, cyklamen purpurowy

(Cyclamen purpurascens)

Cyklamen europejski, cyklamen purpurowy (Cyclamen purpurascens) to gatunek trującej rośliny wieloletniej z rodziny pierwiosnkowatych. To roślina ozdobna i dziczejąca.

Cyprysik japoński, cyprysik tępołuskowy, Cyprysik japoński, cyprysik tępołuskowy,

(Chamaecyparis obtusa)

Cyprysik tępołuskowy, cyprysik japoński (Chamaecyparis obtusa) to gatunek drzewa z rodziny cyprysowatych o szerokostożkowatej lub kopulastej koronie. W Japonii jest uważane za święte drzewo. Znanych jest około 120 odmian.

Cyprysik LawsonaCyprysik Lawsona

(Chamaecyparis lawsoniana)

Cyprysik Lawsona (Chamaecyparis lawsoniana) to drzewo z rodziny cyprysowatych o wąskim pokroju i prostym pniu. Znanych jest około 240 odmian tego gatunku. Ten gatunek cyprysika jest największym i najszybciej rosnącym drzewem z tego rodzaju.

Czartawa pospolitaCzartawa pospolita PL

(Circaea lutetiana)

Czartawa pospolita (Circaea lutetiana) to wieloletnia roślina z rodziny wiesiołkowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Czeremcha amerykańskaCzeremcha amerykańska

(Padus serotina)

Czeremcha amerykańska, czeremcha późna (Padus serotina) to gatunek drzewa lub krzewu z rodziny różowatych, niegdyś dość często sadzony w lasach jako podszyt, dziś zdziczały i mający charakter inwazyjny.

Czeremcha zwyczajnaCzeremcha zwyczajna PL

(Padus padus)

Czeremcha zwyczajna, czeremcha pospolita (Padus padus) to drzewo lub krzew z rodziny różowatych o zwisających gałęziach. Zarówno liście jak i kora przy rozcieraniu wydają nieprzyjemny zapach.

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzikaCzereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika PL

(Cerasus avium)

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika (Cerasus avium) to drzewo owocowe z rodziny różowatych, często spotykane w uprawach, dziczejące. Rośnie w lasach liściastych, mieszanych, przy miedzach.

Czosnaczek pospolityCzosnaczek pospolity PL

(Alliaria petiolata)

Czosnaczek pospolity (Alliaria petiolata) to roślina lecznicza, dwuletnia z rodziny kapustowatych. W pierwszym roku rosną jedynie liście. Łodyga z kwiatami pojawia się dopiero w drugim roku.

Czosnek niedźwiedziCzosnek niedźwiedzi PL

(Allium ursinum)

Czosnek niedźwiedzi (Allium ursinum) to gatunek leczniczej i uprawnej byliny. Spożywa się liście czosnku niedźwiedziego. Ma działanie bakteriobójcze, przeciwnowotworowe, obniża ciśnienie krwi, działa przeciwmiażdżycowo, przeciwgrzybiczo.

Czworolist pospolityCzworolist pospolity PL

(Paris quadrifolia)

Czworolist pospolity (Paris quadrifolia) to gatunek trującej, wieloletniej rośliny kłączowej z rodziny liliowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Rośnie w lasach liściastych.

Czyściec błotnyCzyściec błotny PL

(Stachys palustris)

Czyściec błotny (Stachys palustris) to gatunek rośliny wieloletniej, rozłogowej z rodziny jasnotowatych. W Polsce to roślina pospolita na terenie całego kraju. Liście oraz kłącze są jadalne.

Czyściec leśnyCzyściec leśny PL

(Stachys sylvatica)

Czyściec leśny (Stachys sylvatica) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych, wydająca nieprzyjemny zapach. To roślina lecznicza i gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Daglezja zielonaDaglezja zielona

(Pseudotsuga menziesii)

Daglezja zielona, jedlica Douglasa (Pseudotsuga menziesii) to zimozielone, szybko rosnące drzewo iglaste z rodziny sosnowatych, sadzone w parkach, lasach.

Dąb bezszypułkowyDąb bezszypułkowy PL

(Quercus petraea)

Dąb bezszypułkowy (Quercus petraea) to drzewo liściaste z rodziny bukowatych podobne do dębu szypułkowego. Drzewo to jest rzadko sadzone w ogrodach jako roślina ozdobna. Sadzone są zwykle odmiany ozdobne.

Dąb czerwonyDąb czerwony

(Quercus rubra)

Dąb czerwony (Quercus rubra) to gatunek drzewa z rodziny bukowatych o charakterystycznych ostrych zakończeniach klap liści. To drzewo o rozłożystej koronie

Dąb omszonyDąb omszony

(Quercus pubescens)

Dąb omszony (Quercus pubescens) to gatunek niskiego drzewa liściastego, czasem krzewu z rodziny bukowatych. W Polsce w naturze występuje w Bielinku nad Odrą.

Dąb szypułkowyDąb szypułkowy PL

(Quercus robur)

Dąb szypułkowy (Quercus robur L.) to drzewo liściaste z rodziny bukowatych, jedno z najbardziej okazałych i najdłużej żyjących drzew liściastych w naszym kraju i całej Europie.

Dąbrówka rozłogowaDąbrówka rozłogowa PL

(Ajuga reptans)

Dąbrówka rozłogowa (Ajuga reptans) to gatunek byliny z ulistnionymi rozłogami, zakorzeniającymi się. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Świeże liście stosuje się jako składnik maści do leczenia ran i kojenia bólu.

Dereń jadalnyDereń jadalny

(Cornus mas)

Dereń jadalny, dereń właściwy (Cornus mas L.) to gatunek krzewu lub niewysokiego drzewa z rodziny dereniowatych. To dość gęsty krzew o sztywnej i szerokiej sylwetce. To roślina miododajna.

Dereń rozłogowyDereń rozłogowy

(Cornus sericea)

Dereń rozłogowy (Cornus sericea) to gatunek niewysokiego krzewu z rodziny dereniowatych, bardzo podobny do derenia białego. Kwiaty są małe, zebrane w baldachy, żółtobiałe. Owoc jest mały, biały i kulisty.

Dereń świdwaDereń świdwa PL

(Cornus sanguinea)

Dereń świdwa (Cornus sanguinea) to krzew z rodziny dereniowatych, podobny do derenia białego i derenia rozłogowego, od których różni się kształtem pestki. Owoc to niejadalny pestkowiec, kulisty, ma purpurowoczarny kolor.

Długosz królewskiDługosz królewski PL

(Osmunda regalis)

Długosz królewski (Osmunda regalis) to okazała i wieloletni gatunek rodzimej paproci, jedynego przedstawiciela rodziny długoszowatych w naszym kraju. Należy do bardzo starej i szczątkowej już grupy paproci.

Dyptam jesionolistny, krzak MojżeszaDyptam jesionolistny, krzak Mojżesza PL

(Dictamnus albus)

Dyptam jesionolistny, krzak Mojżesza (Dictamnus albus) to trująca bylina kłączowa z rodziny rutowatych o leczniczych właściwościach, uprawiana jako roślina ozdobna. Wydziela zapach pomarańczy.

Dziewanna fioletowaDziewanna fioletowa PL

(Verbascum phoeniceum)

Dziewanna fioletowa (Verbascum phoeniceum) to gatunek rośliny jednorocznej, dwuletniej lub wieloletniej z rodziny trędownikowatych. To także roślina ozdobna, czasem uprawiana w ogrodach.

Dziewanna pospolitaDziewanna pospolita PL

(Verbascum nigrum)

Dziewanna pospolita (Verbascum nigrum) to gatunek dwuletniej lub wieloletniej rośliny z rodziny trędownikowatych, tworząca mieszańce z innymi gatunkami.

Dziewanna wielkokwiatowaDziewanna wielkokwiatowa PL

(Verbascum densi-florum)

Dziewanna wielkokwiatowa (Verbascum densi-florum) to gatunek okazałej rośliny dwuletniej z rodziny trędownikowatych, podobna do dziewanny kutnerowatej, od której różni się większymi kwiatami.

Dziewięćsił bezłodygowyDziewięćsił bezłodygowy PL

(Carlina acaulis)

Dziewięćsił bezłodygowy (Carlina acaulis) to gatunek wieloletniej rośliny leczniczej bezłodygowej z rodziny astrowatych, w niektórych krajach uważanej za jarzynę. To roślina górska.

Dziurawiec zwyczajnyDziurawiec zwyczajny PL

(Hypercium perforatum)

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele (Hypercium perforatum) to gatunek rośliny zielnej, wieloletniej z rodziny dziurawcowatych. To cenna roślina lecznicza uprawiana na masową skalę. To nasz najbardziej pospolity dziurawiec.

Dzwonek bolońskiDzwonek boloński PL

(Campanula bononiensis)

Dzwonek boloński (Campanula bononiensis) to gatunek rośliny dwuletniej lub byliny z rodziny dzwonkowatych. Kwiaty są dzwonkowate, jasnofioletowe lub niebieskofioletowe.

Dzwonek brzoskwiniolistnyDzwonek brzoskwiniolistny PL

(Campanula persicifolia)

Dzwonek brzoskwiniolistny (Campanula persicifolia) to wieloletnia roślina zielna z rodziny dzwonkowatych, z długim, czołgającym się kłączem. Roślina ta ma jadalne liście. Kwiaty są dość duże, w kształcie dzwonka

Dzwonek czosnaczkolistnyDzwonek czosnaczkolistny

(Campanula alliariifolia)

Dzwonek czosnaczkolistny (Campanula alliariifolia) to gatunek byliny z rodziny dzwonkowatych, bywa uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. Gatunek występuje w Turcji i na Kaukazie. Kwiaty są kremowobiałe lub niebieskawe.

Dzwonek jednostronnyDzwonek jednostronny PL

(Campanula rapunculoides)

Dzwonek jednostronny, dzwonek rapunkułokształtny (Campanula rapunculoides) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny dzwonkowatych. Kwiaty są niebieskofioletowe, zebrane zwykle w jednostronny kwiatostan na szczycie łodygi.

Dzwonek okrągłolistnyDzwonek okrągłolistny PL

(Campanula rotundifolia)

Dzwonek okrągłolistny (Campanula rotundifolia) to wieloletnia roślina z rodziny dzwonkowatych. To cenna roślina ozdobna do ogrodów, w tym skalnych. Rośnie w lasach, zaroślach, na murawach i łąkach.

Dzwonek pokrzywolistnyDzwonek pokrzywolistny PL

(Campanula trachelium)

Dzwonek pokrzywolistny (Campanula trachelium) to gatunek wieloletniej rośliny zielnej z rodziny dzwonkowatych, o pięknych niebieskich lub fioletowych kwiatach. Z zerwanego liścia sączy się sok mleczny. Jest to gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Dzwonek rozpierzchłyDzwonek rozpierzchły PL

(Campanula patula)

Dzwonek rozpierzchły (Campanula patula) to gatunek rośliny dwuletniej lub wieloletniej z rodziny dzwonkowatych. To jeden z naszych najbardziej pospolitych dzwonków. Rośnie na łąkach, skrajach lasów, zrębach.

Dzwonek skupionyDzwonek skupiony PL

(Campanula glomerata)

Dzwonek skupiony (Campanula glomerata) to wieloletnia roślina z rodziny dzwonkowatych o zmiennym wyglądzie, także roślina ozdobna. Gatunek ten rośnie w lasach, na murawach oraz w zaroślach.

Dzwonek szczeciniastyDzwonek szczeciniasty PL

(Campanula cervicaria)

Dzwonek szczeciniasty (Campanula cervicaria) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny z rodziny dzwonkowatych. Kwiaty są niebieskie, niebieskofioletowe, o krótkiej koronie, zebrane są w szczytową główkę

Dzwonek szerokolistnyDzwonek szerokolistny PL

(Campanula latifolia)

Dzwonek szerokolistny (Campanula latifolia) to wieloletnia roślina z rodziny dzwonkowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Kwiaty są niebieskie lub fioletowoniebieskie.

Fiołek kosmatyFiołek kosmaty PL

(Viola hirta)

Fiołek kosmaty (Viola hirta) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny fiołkowatych o bezwonnych kwiatach. Kwiaty są fioletowe, rzadziej białe lub różowe, lekko wycięte, o czerwonofioletowej ostrodze.

Fiołek leśnyFiołek leśny PL

(Viola reichenbachiana)

Fiołek leśny (Viola reichenbachiana) to gatunek byliny rozłogowej z rodziny fiołkowatych podobny do fiołka Rivina. To gatunek wskaźnikowy starych lasów liściastych. Kwiaty i liście są jadalne.

Fiołek pagórkowyFiołek pagórkowy PL

(Viola collina)

Fiołek pagórkowy (Viola collina) to wieloletnia roślina z rodziny fiołkowatych. Kwiaty są wonne, fioletowe, liliowe, białe w gardzieli, ostroga biaława. Dwa płatki skierowane w górę.

Fiołek przedziwnyFiołek przedziwny PL

(Viola mirabilis)

Fiołek przedziwny (Viola mirabilis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny fiołkowatych, gatunek wskaźnikowy starych lasów. W w Polsce występuje na rozproszonych stanowiskach.

Fiołek RivinaFiołek Rivina PL

(Viola riviniana)

Fiołek Rivina (Viola riviniana) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny fiołkowatych, podobny do fiołka leśnego. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Fiołek wonnyFiołek wonny

(Viola odorata)

Fiołek wonny (Viola odorata) to roślina wieloletnia z rodziny fiołkowatych, uprawiana jako roślina ozdobna, dziczejąca i jadalna (kwiaty i liście). Nierzadko tworzy łany. Ma własności lecznicze.

Floks wiechowatyFloks wiechowaty

(Phlox paniculata)

Floks wiechowaty, płomyk wiechowaty (Phlox paniculata) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny wielosiłowatych, często uprawiany jako roślina ozdobna, tworzący wiele mieszańców, dziczejący.

Funkia SieboldaFunkia Siebolda

(Hosta sieboldii)

Funkia Siebolda (Hosta sieboldii) to gatunek byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Funkia powabna pochodzi z Japonii. Kwitnie w lipcu i sierpniu. Osiąga wysokość 80 cm.

Gailardia ościstaGailardia oścista

(Gaillardia aristata)

Gailardia oścista (Gaillardia aristata) to gatunek jednorocznej lub wieloletniej rośliny ozdobnej z rodziny astrowatych. Gatunek pochodzi z Ameryki Północnej.

Gajowiec żółtyGajowiec żółty PL

(Lamiastrum galeobdolon)

Gajowiec żółty (Lamiastrum galeobdolon) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny wargowych z płożącymi się rozłogami nadziemnymi. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Glistnik jaskółcze zieleGlistnik jaskółcze ziele PL

(Chelidonium majus)

Glistnik jaskółcze ziele (Chelidonium majus) to wieloletnia roślina z rodziny makowatych o właściwościach leczniczych, wydzielająca charakterystyczny sok mleczny o kolorze pomarańczowym ze zranionych części rośliny.

Głowienka wielkokwiatowaGłowienka wielkokwiatowa PL

(Prunella grandiflora)

Głowienka wielkokwiatowa (Prunella grandiflora) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny jasnotowatych. Jest także uprawiana w wielu odmianach. Zasiedla lasy i łąki, wapienne wzgórza. W Polsce występuje na niżu, rzadko w górach.

Głóg dwuszyjkowyGłóg dwuszyjkowy PL

(Crataegus laevigata)

Głóg dwuszyjkowy (Crataegus laevigata) to krzew lub niskie drzewo z rodziny różowatych. Posiada lecznicze właściwości. W Polsce występuje na terenie całego kraju, dużo częściej na zachodzie.

Głóg jednoszyjkowyGłóg jednoszyjkowy PL

(Crataegus monogyna)

Głóg jednoszyjkowy (Crataegus monogyna) to krzew lub niewysokie drzewo z rodziny różowatych, najbardziej pospolity gatunek głogu. Owoce są jadalne. Głóg daje schronienie oraz pożywienie wielu gatunkom ptaków.

Gnieźnik leśny, gniazdoszGnieźnik leśny, gniazdosz PL

(Neottia nidus-avis)

Gnieźnik leśny, gniazdosz (Neottia nidus-avis) to gatunek bezzieleniowej, dwuletniej lub wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych. To saprofit, żyjąca dzięki symbiozie z grzybami rozwijającymi się w glebie.

Goryczuszka  WettsteinaGoryczuszka Wettsteina PL

(Gentianella germanica)

Goryczuszka Wettsteina (Gentianella germanica) to gatunek rośliny dwuletniej lub jednorocznej z rodziny goryczkowatych. Osiąga wysokość 5-40 cm. Kwiaty są fioletowe.

Goździk brodatyGoździk brodaty

(Dianthus barbatus)

Goździk brodaty (Dianthus barbatus) to gatunek dwuletniej lub wieloletniej rośliny ozdobnej z rodziny goździkowatych. Kwiaty są zebrane w wierzchotki, wielobarwne.

Goździk kartuzekGoździk kartuzek PL

(Dianthus carthusianorum)

Goździk kartuzek (Dianthus carthusianorum) to wieloletnia roślina z rodziny goździkowatych. Rośnie w lasach sosnowych, na suchych murawach. Goździk kartuzek występuje w Europie, Azji Mniejszej, a w Polsce prawie wszędzie pospolity.

Goździk kropkowany, goździk widełkowatyGoździk kropkowany, goździk widełkowaty PL

(Dianthus deltoides)

Goździk kropkowany, goździk widełkowaty (Dianthus deltoides) to gatunek byliny o długim kłączu i o charakterystycznych różowych, ząbkowanych płatkach kwiatków. Kwiaty są różowe i nie wydzielają zapachu.

Goździk piaskowyGoździk piaskowy PL

(Dianthus arenarius)

Goździk piaskowy (Dianthus arenarius) to gatunek wieloletniej rośliny darniowej z rodziny goździkowatych, pokryta delikatnym, woskowym nalotem.

Goździk pysznyGoździk pyszny PL

(Dianthus superbus)

Goździk pyszny (Dianthus superbus) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny goździkowatych z nielicznymi pędami płonnymi. Kwiaty są pachnące, białe lub liliowe, płatki silnie postrzępione.

Grab pospolity, grab zwyczajnyGrab pospolity, grab zwyczajny PL

(Carpinus betulus)

Grab pospolity, grab zwyczajny (Carpinus betulus L.) to drzewo z rodziny leszczynowatych, tworzący dolną warstwę drzewostanu w bardzo wielu naszych lasach. Owoc to płaski orzeszek posiadający trójklapowe skrzydełko.

Gruszyczka mniejszaGruszyczka mniejsza PL

(Pyrola minor)

Gruszyczka mniejsza (Pyrola minor) to roślina z rodziny gruszyczkowatych, zimozielona krzewinka, mylona czasem z konwalią.

Gwiazdnica pospolitaGwiazdnica pospolita PL

(Stellaria media)

Gwiazdnica pospolita (Stellaria media) to jednoroczna lub ozima roślina zielna z rodziny goździkowatych. Znana jest także większa forma tego gatunku o nazwie maxima. Gdy warunki są sprzyjające, roślina ta kwitnie przez cały rok.

Gwiazdnica trawiastaGwiazdnica trawiasta PL

(Stellaria graminea)

Gwiazdnica trawiasta (Stellaria graminea) to gatunek rośliny z rodziny goździkowatych. Gatunek holarktyczny. W Polsce występuje na terenie całego kraju.

Gwiazdnica wielkokwiatowaGwiazdnica wielkokwiatowa PL

(Stellaria holostea)

Gwiazdnica wielkokwiatowa (Stellaria holostea) to wieloletnia roślina z rodziny goździkowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Płatki korony są białe, do połowy rozcięte.

Hakonechloa smukłaHakonechloa smukła

(Hakonechloa macra)

Hakonechloa smukła (Hakonechloa macra) to wieloletnia trawa z rodziny wiechlinowatych. Jest to jedyny przedstawiciel rodzaju Hakonechloa. Jest to cenna roślina okrywowa w ogrodach. Nadaje się do sadzenia w pojemnikach.

Jabłoń dzika, płonkaJabłoń dzika, płonka PL

(Malus sylvestris)

Jabłoń dzika, płonka, jabłoń rajska (Malus sylvestris) to drzewo lub krzew owocowy z rodziny różowatych. Posiada lecznicze właściwości. Jest często mylona ze zdziczałymi formami uprawnymi jabłoni domowej.

Jałowiec pospolityJałowiec pospolity PL

(Juniperus communis)

Jałowiec pospolity (Juniperus communis) to krzew z rodziny cyprysowatych o zmiennym pokroju, czasem przyjmujący formę niewysokiego drzewa. To gatunek pionierski, rośnie na prawie każdym podłożu. To także roślina ozdobna sadzona w ogrodach.

Janowczyk skrzydlatyJanowczyk skrzydlaty PL

(Chamaespartium sagittale)

Janowczyk skrzydlaty (Chamaespartium sagittale) to półkrzew z rodziny motylkowatych. W Polsce rzadko spotykany, jako roślina zdziczała. Występuje na skrajach lasów i murawach.

Janowiec barwierski, żółcidłoJanowiec barwierski, żółcidło PL

(Genista tinctoria)

Janowiec barwierski, żółcidło (Genista tinctoria) to krzew lub krzewinka z rodziny bobowatych, niegdyś stosowana w barwierstwie. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Pędy są miotlasto rozgałęzione.

Janowiec ciernistyJanowiec ciernisty PL

(Genista germanica)

Janowiec ciernisty (Genista germanica) to gatunek ciernistego w dolnej części krzewu lub krzewinki z rodziny bobowatych, wzniesiony lub ponoszący się. To roślina trująca o leczniczych właściwościach.

Jarząb mącznyJarząb mączny PL

(Sorbus aria)

Jarząb mączny, mąkinia (Sorbus aria) to drzewo lub krzew z rodziny różowatych, sadzony jako drzewo ozdobne. W ogrodach najczęściej sadzi się odmiany. Drzewo to jest podobne do jarzębu greckiego.

Jarząb szwedzkiJarząb szwedzki PL

(Sorbus intermedia)

Jarząb szwedzki (Sorbus intermedia) to drzewo z rodziny różowatych o szerokiej koronie. Drzewo to dość często sadzi się jako drzewo ozdobne w parkach i alejach. Można go spotkać od Kołobrzegu do Gdańska w nadmorskich lasach.

Jarząb zwyczajny, jarzębinaJarząb zwyczajny, jarzębina PL

(Sorbus aucuparia)

Jarząb zwyczajny, jarzębina (Sorbus aucuparia) to krzew lub drzewo z rodziny różowatych. Posiada lecznicze właściwości. Nieparzysta liczba listków jest unikalna dla jarzębiny w stosunku do innych gatunków rodzaju.

Jarzmianka większaJarzmianka większa PL

(Astrantia major)

Jarzmianka większa (Astrantia major) to wieloletnia roślina zielna z rodziny baldaszkowatych. Kwiaty są w baldaszkach o średnicy do 4 cm, z czerwone lub białe. Są poligamiczne. Łodyga jest naga, wzniosła, słabo ulistniona.

Jasieniec piaskowyJasieniec piaskowy PL

(Jasione montana)

Jasieniec piaskowy (Jasione montana) to gatunek rośliny jednorocznej, dwuletniej lub wieloletniej z rodziny dzwonkowatych o niebieskich, główkowatych kwiatostanach.

Jaskier wiosenny, ziarnopłon wiosennyJaskier wiosenny, ziarnopłon wiosenny PL

(Ranunculus ficaria)

Jaskier wiosenny, ziarnopłon wiosenny (Ranunculus ficaria) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. Tworzy w lasach zwarte kobierce zielonych liści, a wiosną dodatkowo żółtych kwiatów.

Jasnota białaJasnota biała

(Lamium album)

Jasnota biała (Lamium album) to cenna, wieloletnia roślina lecznicza z rodziny jasnotowatych. Liście są podobne do liści pokrzywy. Kwiaty i ziele są jadalne. Kwiaty są zebrane w kłosokształtne kwiatostany, siedzące lub na krótkich szypułkach, białe.

Jasnota plamistaJasnota plamista PL

(Lamium maculatum)

Jasnota plamista (Lamium maculatum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jasnotowatych. Rośnie w lasach, na terenach ruderalnych. Kwiaty są purpurowe, rzadko białe.

Jemioła pospolitaJemioła pospolita PL

(Viscum album)

Jemioła pospolita (Viscum album) to półpasożytniczy krzew w kształcie kuli, rozwijający się na drzewach i krzewach. Jemioła pobiera od rośliny żywicielki tylko wodę i sole mineralne.

Jesion wyniosłyJesion wyniosły PL

(Fraxinus excelsior)

Jesion wyniosły (Fraxinus excelsior) to drzewo z rodziny oliwkowatych, podobne do gatunku o nazwie jesion pensylwański. Osiąga wysokość zwykle 15-30 m. To drzewo wiatropylne.

Jeżówka purpurowaJeżówka purpurowa

(Echinacea purpurea)

Jeżówka purpurowa (Echinacea purpurea) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. To roślina ozdobna i lecznicza. W uprawach spotyka się wiele odmian. Jeżówka w naturze porasta wschodnią część Ameryki Północnej.

Jeżyna popielicaJeżyna popielica PL

(Rubus caesius)

Jeżyna popielica (Rubus caesius) to gatunek rośliny, niskiego krzewu z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach. Pędy są dwuletnie, wygięte łukowato, u nasady zdrewniałe.

Języcznik zwyczajnyJęzycznik zwyczajny PL

(Phyllitis scolopendrium)

Języcznik zwyczajny (Phyllitis scolopendrium) to zimozielona, wieloletnia paproć. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Rośliny tej niegdyś używano do leczenia padaczki, gruźlicy, biegunek oraz kaszlu.

Jodła jednobarwna, jodła kalifornijskaJodła jednobarwna, jodła kalifornijska

(Abies concolor)

Jodła jednobarwna, jodła kalifornijska (Abies concolor) to gatunek drzewa z rodziny sosnowatych, szybko rosnący, o regularnym, stożkowatym lub walcowatym pokroju. To jedno z najpiękniejszych drzew iglastych na świecie.

Jodła kaukaskaJodła kaukaska

(Abies nordmanniana)

Jodła kaukaska (Abies nordmanniana) to gatunek drzewa iglastego, należący do rodziny sosnowatych, bardzo podobny do jodły pospolitej. Ma gęstą i regularną koronę o stożkowatym pokroju.

Jodła pospolitaJodła pospolita PL

(Abies alba)

Jodła pospolita (Abies alba) to drzewo szpilkowe z rodziny sosnowatych o leczniczych właściwościach, rzadko spotykane w uprawach ozdobnych. Jodła pospolita ma na początku stożkowaty pokrój, później jest w górnej części spłaszczona.

Kalina koralowaKalina koralowa PL

(Viburnum opulus)

Kalina koralowa (Viburnum opulus) to krzew z rodziny przewiertniowatych, czasem uprawiana w ogrodach. Ma charakterystyczne kwiatostany i lśniące, czerwone owoce. Jest to roślina trująca o właściwościach leczniczych.

Kalina śliwolistnaKalina śliwolistna

(Viburnum prunifolium)

Kalina śliwolistna (Viburnum prunifolium) to gatunek krzewu liściastego lub niskiego drzewa z rodziny przewiertniowatych.

Kasztanowiec zwyczajny, kasztanowiec białyKasztanowiec zwyczajny, kasztanowiec biały

(Aesculus hippocastanum)

Kasztanowiec zwyczajny jedno z lepiej rozpoznawalnych gatunków drzew. Kasztanowiec to jeden z najwcześniej wprowadzonych obcych gatunków drzew. Drewno kasztanowca wykorzystywane jest do produkcji beczek, mebli, elementów dekoracyjnych.

Kirengeszoma dłoniastaKirengeszoma dłoniasta

(Kirengeshoma palmata)

Kirengeszoma dłoniasta (Kirengeshoma palmata) to gatunek byliny z rodziny hortensjowatych. Gatunek występuje w Azji (Chiny i Japonia), gdzie rośnie w leśnym środowisku.

Klon japońskiKlon japoński

(Acer japonicum)

Klon japoński (Acer japonicum) to wysoki, dość gęsty krzew z rodziny klonowatych. W uprawach spotyka się najczęściej odmiany. W naturze występuje jedynie w Japonii, gdzie rośnie w lasach pod koronami innych drzew.

Klon jaworKlon jawor PL

(Acer pseudoplatanus)

Klon jawor (Acer pseudoplatanus) to rodzime drzewo liściaste z rodziny klonowatych. Drzewo to źle znosi suszę i warunki miejskie. Żyje zwykle około 200 lat. Osiąga wysokość 40 m. Drewno jaworowe nie jest trwałe, ale podlega łatwej obróbce.

Klon polnyKlon polny PL

(Acer campestre)

Klon polny, paklon (Acer campestre) to drzewo lub wysoki krzew z rodziny klonowatych, najniższy z rodzimych klonów.

Klon pospolity, klon zwyczajnyKlon pospolity, klon zwyczajny PL

(Acer platanoides)

Klon pospolity, klon zwyczajny (Acer platanoides) to pospolite w naszym kraju drzewo z rodziny klonowatych. Z soku z pnia można pozyskiwać cukier. Liście są złożone z pięciu-siedmiu klap z ząbkowanymi brzegami.

Klon srebrzystyKlon srebrzysty

(Acer saccharinum)

Klon srebrzysty (Acer saccharinum) to drzewo z rodziny klonowatych, uprawiany jako drzewo ozdobne, szybko rosnące, o rozłożystej, odwrotnie stożkowatej koronie. Ojczyzną klonu srebrzystego jest Ameryka Północna.

Kłokoczka południowaKłokoczka południowa PL

(Staphylea pinnata)

Kłokoczka południowa (Staphylea pinnata) to gatunek krzewu z rodziny kłokoczkowatych, jedyny przedstawiciel rodziny, którego można spotkać w Polsce. Kwiaty pachną kiszonymi ogórkami. W Polsce spotykana w lasach liściastych i zaroślach na południu kraju.

Kłosówka miękkaKłosówka miękka PL

(Holcus mollis)

Kłosówka miękka (Holcus mollis) to roślina z rodziny wiechlinowatych. To trawa luźnokępkowa. Występuje w Europie.

Kocanki piaskoweKocanki piaskowe PL

(Helichrysum arenarium)

Kocanki piaskowe (Helichrysum arenarium) to bylina z rodziny złożonych, biało filcowana, posiadająca lecznicze właściwości. Kocanki piaskowe rosną na suchych, piaszczystych terenach, przy drogach i na wrzosowiskach.

Kokornak powojowatyKokornak powojowaty PL

(Aristolochia clematitis)

Kokornak powojowaty, kokornak powojnikowaty (Aristolochia clematitis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny kokornakowatych, niegdyś roślina uprawna. To roślina trująca o leczniczych właściwościach.

Kokorycz pełnaKokorycz pełna PL

(Corydalis solida)

Kokorycz pełna (Corydalis solida) to gatunek rośliny wieloletniej, trującej z rodziny dymnicowatych. Roślina w części nadziemnej usycha zaraz po zaowocowaniu.

Kokorycz wątłaKokorycz wątła PL

(Corydalis intermedia)

Kokorycz wątła (Corydalis intermedia) to gatunek byliny z rodziny dymnicowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Gatunek występuje w środkowej części Europy.

Kokoryczka sierpowataKokoryczka sierpowata

(Polygonatum falcatum)

Kokoryczka sierpowata (Polygonatum falcatum) to gatunek byliny z rodziny liliowatych, uprawiana jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane po 2-5 w zwisające pęczki, w kolorze białym lub zielonkawym.

Kokoryczka wielokwiatowaKokoryczka wielokwiatowa PL

(Polygonatum multiflorum)

Kokoryczka wielokwiatowa (Polygonatum multiflorum) to gatunek wieloletniej rośliny trującej z rodziny liliowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. To także roślina ozdobna, uprawiana w ogrodach. To także roślina lecznicza.

Kokoryczka wonnaKokoryczka wonna PL

(Polygonatum odoratum)

Kokoryczka wonna (Polygonatum odoratum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny liliowatych. To trująca roślina o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

(Trifolium repens)

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Koniczyna kasztanowataKoniczyna kasztanowata PL

(Trifolium spadiceum)

Koniczyna kasztanowata (Trifolium spadiceum) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny motylkowatych. Kwiaty są zebrane w główki, jajowato-walcowate. Po przekwitnięciu mają brązowawy kolor.

Koniczyna pagórkowa, TargownikKoniczyna pagórkowa, Targownik PL

(Trifolium montanum)

Koniczyna pagórkowa, targownik (Trifolium montanum) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny motylkowatych. Kłącze grube i zdrewniałe. Rośnie w miejscach suchych, na murawach, w zaroślach, lasach i na ich obrzeżach.

Koniczyna pogiętaKoniczyna pogięta PL

(Trifolium medium)

Koniczyna pogięta (Trifolium medium) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych. Łodyga jest powyginana zygzakowato, wznosząca się lub rozesłana, rozgałęziona.

Konwalia majowa, lanuszkaKonwalia majowa, lanuszka PL

(Convallaria majalis)

Konwalia majowa, lanuszka (Convallaria majalis) to kłączowa roślina wieloletnia z rodziny liliowatych. Jest to roślina trująca, ma też lecznicze właściwości. W lasach tworzy czasem duże łany. To także roslina ozdobna.

Konwalijka dwulistna, majownikKonwalijka dwulistna, majownik PL

(Maianthemum bifolium)

Konwalijka dwulistna, majownik (Maianthemum bifolium) to trujący gatunek rośliny wieloletniej, kłączowej z rodziny liliowatych, tworząca całe łany w poszyciu leśnym. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Kopytnik pospolityKopytnik pospolity PL

(Asarum europaeum)

Kopytnik pospolity (Asarum europaeum) to ekspansywna roślina leśna, bylina z rodziny kokornakowców o leczniczych właściwościach. Jako jedna z nielicznych roślin rośnie w cienistych i bardzo wilgotnych miejscach.

Kosaciec syberyjskiKosaciec syberyjski PL

(Iris sibirica)

Kosaciec syberyjski, kosacz (Iris sibirica) to roślina wieloletnia z rodziny kosaćcowatych, uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. Rośnie często kępkowo. Roślina ta znajduje się pod ochroną ścisłą.

Kosaciec trawolistnyKosaciec trawolistny

(Iris graminea)

Kosaciec trawolistny (Iris graminea) to gatunek rośliny z rodziny kosaćcowatych, uprawiana dla ozdobnych kwiatów. Kwiaty mają aromat śliwek.

Kostrzewa czerwonaKostrzewa czerwona PL

(Festuca rubra)

Kostrzewa czerwona (Festuca rubra) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny wiechlinowatych, trawa luźnokępkowa i gęstokępkowa uprawiana w mieszankach i do zadarniania terenów. Gatunek bardzo zmienny morfologicznie.

Kostrzewa różnolistnaKostrzewa różnolistna PL

(Festuca heterophylla)

Kostrzewa różnolistna (Festuca heterophylla) to gęstokępkowa trawa, pozbawiona rozłogów o wzniesionych źdźbłach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Gatunek wykorzystywany w ogrodnictwie.

Krucjata krzyżowa, przytulia krzyżowaKrucjata krzyżowa, przytulia krzyżowa

(Cruciata laevipes)

Krucjata krzyżowa, przytulia krzyżowa, przytulinka krzyżowa (Cruciata laevipes) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny marzanowatych. Kwiaty są drobne, bez kielicha, żółte, zebrane w gęste wierzchotki

Krucjata wiosenna, przytulia wiosennaKrucjata wiosenna, przytulia wiosenna

(Cruciata glabra)

Krucjata wiosenna, przytulia wiosenna, przytulinka wiosenna (Cruciata glabra) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny marzanowatych. Liście ułożone po cztery w okółkach.

Kruszczyk drobnolistnyKruszczyk drobnolistny PL

(Epipactis microphylla)

Kruszczyk drobnolistny (Epipactis microphylla) to rodzimy storczyk. Kwiaty są biało-zielone, nabiegłe czerwono. Liście są nieliczne i bardzo drobne.

Kruszczyk rdzawoczerwonyKruszczyk rdzawoczerwony PL

(Epipactis atrorubens)

Kruszczyk rdzawoczerwony (Epipactis atrorubens) to wieloletnia roślina z rodziny storczykowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Kruszczyk sinyKruszczyk siny PL

(Epipactis purpurata)

Kruszczyk siny (Epipactis purpurata) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny storczykowatych. Kwiaty są zielonkawe, szarofioletowe, z elementami purpurowymi, niebieskawymi i białymi.

Kruszczyk szerokolistnyKruszczyk szerokolistny PL

(Epipactis helleborine)

Kruszczyk szerokolistny (Epipactis helleborine) to gatunek rośliny z rodziny storczykowatych o zmiennym wyglądzie. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Występuje w całej Polsce.

Kruszyna pospolitaKruszyna pospolita PL

(Frangula alnus)

Kruszyna pospolita (Frangula alnus) to krzew liściasty - jedyny w Polsce przedstawiciel rodziny szakłakowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. To także krzew ozdobny. Na drzewie zwykle występują i kwiaty i owoce w różnym stadium dojrzewan

Krzyżownica górskaKrzyżownica górska PL

(Polygala amara)

Krzyżownica gorzka, krzyżownica górska (Polygala amara) to wieloletnia roślina górska z rodziny krzyżownicowatych.

Kuklik zwisłyKuklik zwisły PL

(Geum rivale)

Kuklik zwisły (Geum rivale) to miękko owłosiona, wieloletnia roślina lecznicza z rodziny różowatych, tworząca kępy. Rośnie na wilgotnych łąkach, w zaroślach i lasach. Preferuje półcień, gleby wilgotne.

Kukułka Fuchsa, stoplamek FuchsaKukułka Fuchsa, stoplamek Fuchsa PL

(Dactylorhiza fuchsii)

Kukułka Fuchsa, stoplamek Fuchsa (Dactylorhiza fuchsii) to gatunek rośliny z rodziny storczykowatych. Rośnie w lasach, zaroślach , na łąkach. Preferuje gleby wapienne.

Kukułka szerokolistnaKukułka szerokolistna PL

(Dactylorhiza majalis)

Kukułka szerokolistna, storczyk szerokolistny, stoplamek szerokolistny (Dactylorhiza majalis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych o dość zmiennym wyglądzie.

Kupkówka pospolita, rajgras niemieckiKupkówka pospolita, rajgras niemiecki PL

(Dactylis glomerata)

Kupkówka pospolita, rajgras niemiecki, rżniączka pospolita (Dactylis glomerata) to pospolity gatunek wieloletniej trawy kępkowej, bez rozłogów, uprawiana na łąkach. W Polsce pospolita na terenie całego kraju.

Lepnica biała, bniec białyLepnica biała, bniec biały PL

(Silene latifolia)

Lepnica biała, bniec biały (Silene latifolia) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny goździkowatych, pospolity chwast polny. Bniec biały rośnie na terenach ruderalnych, na polach i łąkach.

Lepnica zwisłaLepnica zwisła PL

(Silene nutans)

Lepnica zwisła (Silene nutans) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny goździkowatych. Kwiaty są białe, zebrane w luźną wiechę, zwisłą z jednej strony.

Leszczyna pospolita, orzech laskowyLeszczyna pospolita, orzech laskowy PL

(Corylus avellana)

Leszczyna pospolita, orzech laskowy (Corylus avellana) to wysoki krzew liściasty z rodziny leszczynowatych, uprawiany dla orzechów laskowych. To krzew mało wymagający w uprawie.

Ligustr pospolityLigustr pospolity PL

(Ligustrum vulgare)

Ligustr pospolity (Ligustrum vulgare) to gęsty krzew z rodziny oliwkowatych, jedyny nasz krajowy przedstawiciel rodzaju Ligustrum. Niegdyś była to podstawowa roślina na żywopłoty. Owoc jest to granatowy lub czarny pestkowiec, kulisty, trujący dla ludzi.

Lilak pospolityLilak pospolity PL

(Syringa vulgaris)

Lilak pospolity, bez turecki (Syringa vulgaris) to pospolity krzew z rodziny oliwkowatych, kwitnący na fioletowo lub biało o wielu odmianach. Mimo, iż jest to gatunek nektarodajny, dla naszych pszczół jest niedostępny, gdyż rurka korony jest zbyt długa.

Lilia złotogłówLilia złotogłów PL

(Lilium martagon)

Lilia złotogłów (Lilium martagon) to roślina wieloletnia z rodziny liliowatych z charakterystyczną, złocistą cebulą, pokrytą łuskami i pięknymi kwiatami. To także roślina lecznicza, trująca oraz gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Lipa drobnolistnaLipa drobnolistna PL

(Tilia cordata)

Lipa drobnolistna (Tilia cordata) to drzewo liściaste z rodziny lipowatych o miododajnych kwiatach i leczniczych właściwościach. Z uwagi na miękkie drewno, lipa jest cennym surowcem rzeźbiarskim.

Lipa szerokolistna, lipa wielkolistnaLipa szerokolistna, lipa wielkolistna PL

(Tilia platyphyllos)

Lipa szerokolistna, lipa wielkolistna (Tilia platyphyllos) to gatunek drzewa liściastego z rodziny lipowatych, ceniony w pszczelarstwie. Ma dużą, szerokostożkową lub kopulastą koronę. To także roślina lecznicza.

Listera jajowataListera jajowata PL

(Listera ovata)

Listera jajowata (Listera ovata) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Kwiaty są zielone, siedzące, zebrane w grono .

Łopian gajowyŁopian gajowy PL

(Arctium nemorosum)

Łopian gajowy (Arctium nemorosum) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny złożonych. Rośnie na skrajach lasów liściastych, na zrębach, najczęściej w Karpatach i Sudetach.

Łopian większyŁopian większy PL

(Arctium lappa)

Łopian większy (Arctium lappa) to dwuletnia roślina lecznicza z rodziny astrowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza różyczkę z liści, a w drugim roku pęd kwiatowy. Korzenie pierwszoroczne, obrane łodygi i ogonki liściowe są jadalne.

Łuskiewnik różowyŁuskiewnik różowy PL

(Lathraea squamaria)

Łuskiewnik różowy (Lathraea squamaria) to bylina bezzieleniowa z rodziny trędownikowatych, roślina pasożytnicza. Po wysiewie nasion z torebek naziemna cześć rośliny obumiera już w lecie. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Macierzanka piaskowaMacierzanka piaskowa PL

(Thymus serpyllum)

Macierzanka piaskowa (Thymus serpyllum) to roślina przyprawowa z rodziny wargowych, krzewinka lub półkrzew o zmiennym wyglądzie. Jest zimozielony. Tworzy zwarte darnie. Wydziela intensywny aromat. Inne nazwy tej rośliny to: cząberek, tymianek wąskolistny.

Malina moroszkaMalina moroszka PL

(Rubus chamaemorus)

Malina moroszka (Rubus chamaemorus) to wieloletnia roślina zielna z rodziny różowatych, wytwarzająca czołgające się kłącze. Ma jadalne owoce.

Malina właściwaMalina właściwa PL

(Rubus idaeus)

Malina właściwa (Rubus idaeus) to krzew z rodziny różowatych o jadalnych, smacznych owocach. Polska jest drugim na świecie producentem malin po Rosji. Największe plantacje znajdują się na Mazowszu.

Marzanka barwierskaMarzanka barwierska PL

(Asperula tinctoria)

Marzanka barwierska (Asperula tinctoria) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny marzanowatych. Kwiaty są białe, trzykrotne, zebrane w szczytowe wierzchotki.

Mącznica lekarskaMącznica lekarska PL

(Arctostaphylos uva-ursi)

Mącznica lekarska (Arctostaphylos uva-ursi) to lecznicza roślina, krzewinka z rodziny wrzosowatych o jadalnych owocach. Występuje na torfowiskach, w lasach.

Mieczyk dachówkowatyMieczyk dachówkowaty PL

(Gladiolus imbricatus)

Mieczyk dachówkowaty (Gladiolus imbricatus) to wieloletnia roślina z rodziny kosaćcowatych. W podziemnej części znajduje się podwójna bulwa otoczona pochwami liściowymi. Rośnie na łąkach, w lasach dębowych oraz w zaroślach.

Miesiącznica trwałaMiesiącznica trwała PL

(Lunaria rediviva)

Miesiącznica trwała (Lunaria rediviva) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny kapustowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Kwiaty są pachnące, zebrane w baldachogrona, liliowe.

Mikołajek olbrzymiMikołajek olbrzymi

(Eryngium giganteum)

Mikołajek olbrzymi (Eryngium giganteum) to bylina lub roślina dwuletnia z rodziny baldaszkowatych. Gatunek rośnie w Iranie i na Kaukazie na łąkach i w lasach. Gatunek spotykany w uprawach ogrodowych.

Mikrobiota syberyjskaMikrobiota syberyjska

(Microbiota decussata)

Mikrobiota syberyjska (Microbiota decussata) to niski i rozłożysty krzew z rodziny cyprysowatych. Przy 0,5m wysokości dorasta do kilku metrów szerokości. W Polsce jest rzadko uprawiana.

Miodownik melisowatyMiodownik melisowaty PL

(Melittis melissophyllum)

Miodownik melisowaty, miodownik wielkokwiatowy, kadzidło (Melittis melissophyllum) to gatunek wieloletniej rośliny leczniczej z rodziny jasnotowatych. Pachnie cytryną. to gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Miodunka ćmaMiodunka ćma PL

(Pulmonaria obscura)

Miodunka ćma (Pulmonaria obscura) to gatunek wieloletniej rośliny leczniczej z rodziny szorstkolistnych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. W Polsce jest wszędzie pospolita. Rośnie w żyznych lasach liściastych.

Miodunka miękkowłosaMiodunka miękkowłosa PL

(Pulmonaria mollis)

Miodunka miękkowłosa (Pulmonaria mollis) to wieloletnia roślina z rodziny szorstkolistnych. Kwiaty są najpierw różowo-purpurowe, później niebieskofioletowe.

Miodunka plamista, miodunka lekarskaMiodunka plamista, miodunka lekarska PL

(Pulmonaria officinalis)

Miodunka plamista, miodunka lekarska (Pulmonaria officinalis) to bylina z rodziny szorstkolistnych o charakterystycznych liściach, pokrytych okrągłymi, jasnymi plamami. Miodunka lekarska ma działanie uspakajające, wyksztuśne oraz ściągające.

Mniszek pospolity, mniszek lekarskiMniszek pospolity, mniszek lekarski PL

(Taraxacum officinale)

Mniszek pospolity, mniszek lekarski (Taraxacum officinale) to pospolita bylina lecznicza z rodziny astrowatych. To znany powszechnie dmuchawiec, mlecz. Ma właściwości żółciopędne, oczyszczające krew, pobudzające i poprawiające przemianę materii.

Modrzewnica zwyczajnaModrzewnica zwyczajna PL

(Andromeda polifolia)

Modrzewnica zwyczajna (Andromeda polifolia) to gatunek rośliny z rodziny wrzosowatych. To zimozielona krzewinka o trujących właściwościach. W Polsce spotykana lokalnie w całym kraju.

Modrzyk alpejskiModrzyk alpejski PL

(Cicerbita alpina)

Modrzyk alpejski, modrzyk górski, cycerbita górska (Cicerbita alpina) to gatunek rośliny z rodziny astrowatych. Kwiaty są fioletowe, jasne w środkowej części, zebrane w gronopodobną wiechę.

Naparstnica purpurowaNaparstnica purpurowa

(Digitalis purpura)

Naparstnica purpurowa (Digitalis purpura) to roślina dwuletnia lub wieloletnia z rodziny trędownikowatych o wyjątkowo ozdobnych kwiatach. Kwiaty są dość duże, różowo-purpurowe, dzwonkowate, zwisające, zebrane w grono

Naparstnica wełnistaNaparstnica wełnista

(Digitalis lanata)

Naparstnica wełnista (Digitalis lanata) to gatunek dwuletniej lub wieloletniej rośliny kępkowej z rodziny trędownikowatych. To roślina lecznicza i jednocześnie trująca.

Naparstnica zwyczajnaNaparstnica zwyczajna PL

(Digitalis grandiflora)

Naparstnica zwyczajna (Digitalis grandiflora) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny z rodziny trędownikowatych. Jest to roślina trująca o leczniczych właściwościach. To także roślina ozdobna.

Narecznica samczaNarecznica samcza PL

(Dryopteris filix-mas)

Narecznica samcza, nerecznica samcza (Dryopteris filix-mas) to wieloletnia roślina z rodziny nerecznicowaytch, częściowo zimozielona. Paproć ta jest trująca, ma także lecznicze właściwości. To także gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Narecznica szerokolistnaNarecznica szerokolistna PL

(Dryopteris dilatata)

Narecznica szerokolistna (Dryopteris dilatata) to gatunek wieloletniej paproci z rodziny narecznicowatych. Liście są ciemnozielone, zimotrwałe, grube, pierzaste.

Narecznica WallichaNarecznica Wallicha

(Dryopteris wallichiana)

Narecznica Wallicha (Dryopteris wallichiana) to roślina z rodziny narecznicowatych. To roślina górskich lasów Azji i Ameryki Południowej i Środkowej.

Nasięźrzał pospolityNasięźrzał pospolity PL

(Ophioglossum vulgatum)

Nasięźrzał pospolity (Ophioglossum vulgatum) to wieloletnia roślina z rodziny nasięźrzałowatych z charakterystycznym kłosem zarodnionośnym. To bardzo nietypowa paproć.

Nawłoć kanadyjskaNawłoć kanadyjska

(Solidago canadensis)

Nawłoć kanadyjska (Solidago canadensis) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny złożonych. To gatunek obcy. Pochodzi z Ameryki Północnej. Tam występuje na preriach i w lasopreriach, przede wszystkim w dolinach rzek.

Nawrot czerwonobłękitnyNawrot czerwonobłękitny PL

(Lithospermum purpuro-caeruleum)

Nawrot czerwonobłękitny (Lithospermum purpuro-caeruleum) to gatunek byliny z rodziny szorstkolistnych, spotykanej także rzadko w uprawach ogrodowych. W Polsce występuje tylko w Bielinku nad Odrą.

Niecierpek drobnokwiatowyNiecierpek drobnokwiatowy

(Impatiens parviflora)

Niecierpek drobnokwiatowy (Impatiens parviflora) to jednoroczna, inwazyjna roślina zielna, tworząca w lasach całe łany. Niecierpek drobnokwiatowy ma azjatyckie pochodzenie.

Niecierpek pospolityNiecierpek pospolity PL

(Impatiens noli-tangere)

Niecierpek pospolity (Impatiens noli-tangere) to leśna roślina jednoroczna z rodziny niecierpkowatych, z charakterystycznymi, dość dużymi i żółtymi kwiatami. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Niecierpek przylądkowy, niecierpek pomarańczowyNiecierpek przylądkowy, niecierpek pomarańczowy

(Impatiens capensis)

Niecierpek przylądkowy, niecierpek pomarańczowy (Impatiens capensis) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny niecierpkowatych.

Niezapominajka leśnaNiezapominajka leśna PL

(Myosotis sylvatica)

Niezapominajka leśna (Myosotis sylvatica) to gatunek rośliny dwuletniej lub byliny z rodziny szorstkolistnych. Spotykana także w uprawach jako roślina ozdobna. Porasta lasy liściaste, zarośla. Preferuje półcień.

Niezapominajka pagórkowaNiezapominajka pagórkowa PL

(Myosotis ramosissima)

Niezapominajka pagórkowa (Myosotis ramosissima) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny szorstkolistnych. Kwiaty są drobne, niebieskie.

Niezapominajka polnaNiezapominajka polna

(Myosotis arvensis)

Niezapominajka polna (Myosotis arvensis) to gatunek rośliny rocznej z rodziny szorstkolistnych, chwast zbożowy i roślin okopowych oraz pastewnych. Jest podobny do niezapominajki piaskowej i pagórkowej.

Obrazki plamisteObrazki plamiste PL

(Arum maculatum)

Obrazki plamiste (Arum maculatum) to roślina z rodziny obrazkowatych. Jest rośliną trującą o leczniczych właściwościach, czasem uprawianą w ogrodach. Roślina występuje w wilgotnych lasach i zaroślach, to rzadkość w naszej florze.

Obuwik pospolityObuwik pospolity PL

(Cypripedium calceolus)

Obuwik pospolity (Cypripedium calceolus) to wieloletnia roślina kłączowa z rodziny storczykowatych - nasz najpiękniejszy krajowy storczyk. To typowy kwiat pułapkowy - owad szukający wyjścia pozostawia pyłek.

Olsza czarnaOlsza czarna PL

(Alnus glutinosa)

Olsza czarna, olcha czarna (Alnus glutinosa) to gatunek drzewa z rodziny brzozowatych, często pionierskiego. Wzbogaca glebę w azot dzięki symbiozie z bakteriami brodawkowymi, zdolnymi do wiązania azotu atmosferycznego.

Olsza szaraOlsza szara PL

(Alnus incana)

Olsza szara (Alnus incana) to gatunek drzewa z rodziny brzozowatych o szerokostożkowym pokroju. To gatunek pionierski. Tworzy mieszańce z olszą czarną.

Omieg zachodniOmieg zachodni

(Doronicum pardalianches)

Omieg zachodni (Doronicum pardalianches) to gatunek byliny z rodziny astrowatych, doskonała roślina okrywowa, rosnąca pod drzewami. Kwiaty żółte.

Orlica pospolitaOrlica pospolita PL

(Pteridium aquilinum)

Orlica pospolita (Pteridium aquilinum) to gatunek wieloletniej paproci z rodziny orlicowatych, jedyny przedstawiciel rodziny w Polsce. Zwykle rośnie łanowo. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Orlik pospolityOrlik pospolity PL

(Aquilegia vulgaris)

Orlik pospolity (Aquilegia vulgaris) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych, jedyny krajowy przedstawiciel rodzaju Aquilegia. Jest czasem uprawiany jako roślina ozdobna, także na kwiaty cięte, dziczejąca.

Oset kędzierzawyOset kędzierzawy PL

(Carduus crispus)

Oset kędzierzawy (Carduus crispus) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny astrowatych. Kwiaty są zebrane w siedzące koszyczki po kilka na szczycie łodygi. Okrywa koszyczka ma 1-2 cm długości.

Oset nastroszonyOset nastroszony

(Carduus acanthoides)

Oset nastroszony (Carduus acanthoides) to roślina dwuletnia z rodziny astrowatych. Kwiaty są zebrane w koszyczki, mają purpurowy kolor. Liście są z brzegu cierniste, pierzasto-dzielne, o podługowatym kształcie.

Ostrokrzew chińskiOstrokrzew chiński

(Ilex cornuta)

Ostrokrzew chiński (Ilex cornuta) to gatunek zimozielonego krzewu z rodziny ostrokrzewowatych. Liście są sztywne, błyszczące, mają kolczasto zębaty brzeg, są skórzaste.

Ostrożeń bezłodygowy, ostrożeń krótkołodygowyOstrożeń bezłodygowy, ostrożeń krótkołodygowy PL

(Cirsium acaule)

Ostrożeń bezłodygowy, ostrożeń krótkołodygowy (Cirsium acaule) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny astrowatych. Kwiaty są purpurowe, zebrane zwykle w pojedynczy koszyczek.

Ostrożeń głowaczOstrożeń głowacz PL

(Cirsium eriophorum)

Ostrożeń głowacz (Cirsium eriophorum) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny złożonych, bardzo rzadki w Polsce.

Ostrożeń lepkiOstrożeń lepki PL

(Cirsium erisithales)

Ostrożeń lepki (Cirsium erisithales) to gatunek rośliny z rodziny astrowatych. Kwiaty są żółte zebrane z zwisające koszyczki. Listki okrywy odgięte.

Ostrożeń polnyOstrożeń polny PL

(Cirsium arvense)

Ostrożeń polny (Cirsium arvense) to roślina wieloletnia z rodziny złożonych. To jedyny gatunek dwupienny o wyłącznie jednopłciowych koszyczkach. Kwiaty są różowo-fioletowe, bardzo rzadko białe, zebrane w liczne koszyczki.

Ostrożeń różnolistnyOstrożeń różnolistny PL

(Cirsium helenioides)

Ostrożeń różnolistny (Cirsium helenioides) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny złożonych. Rośnie w zaroślach na skrajach lasu w okolicach Lublina i Chojnic.

Ostrzeń pospolityOstrzeń pospolity PL

(Cynoglossum officinale)

Ostrzeń pospolity (Cynoglossum officinale) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny szorstkolistnych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach.

Ozorka zielonaOzorka zielona PL

(Coeloglossum viride)

Ozorka zielona (Coeloglossum viride) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych. To jeden z naszych rodzimych storczyków, zanikających powoli w środowisku naturalnym.

Pajęcznica gałęzistaPajęcznica gałęzista PL

(Anthericum ramosum)

Pajęcznica gałęzista (Anthericum ramosum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny liliowatych, podobny do pajęcznicy liliowatej z okolic Bielinka. Kwiaty są białe, zebrane w wiechowaty kwiatostan.

Paprotka zwyczajnaPaprotka zwyczajna PL

(Polypodium vulgare)

Paprotka zwyczajna (Polypodium vulgare) to roślina wieloletnia, paproć - przedstawiciel rodziny paprotkowatych. Liście są skórzaste, lancetowate, pojedynczo pierzaste, całobrzegie, długoogonkowe, wyróżniające gatunek spośród innych paproci.

Paprotnica bulwiastaPaprotnica bulwiasta

(Cystopteris bulbifera)

Paprotnica bulwiasta (Cystopteris bulbifera) to paproć z rodziny rozrzutkowatych. Gatunek ten występuje w Ameryce Północnej.

Paprotnik BraunaPaprotnik Brauna PL

(Polystichum braunii)

Paprotnik Brauna (Polystichum braunii) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny narecznicowatych. Paproć ta ma sezonowe liście. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Paprotnik kolczystyPaprotnik kolczysty PL

(Polystichum aculeatum)

Paprotnik kolczysty (Polystichum aculeatum) to gatunek wieloletniej i zimotrwałej paproci z rodziny narecznicowatych (do niedawna paprotnikowatych). To także gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Parzeplin chilijskiParzeplin chilijski

(Gunnera tinctoria)

Parzeplin chilijski (Gunnera tinctoria) to roślina z rodziny gunnerowatych. Gatunek występuje w Ameryce Południowej, gdzie rośnie w lasach, na wilgotnych łąkach.

Parzydło leśneParzydło leśne PL

(Aruncus dioicus)

Parzydło leśne (Aruncus dioicus) to trująca, wieloletnia roślina z rodziny różowatych. To także roślina uprawiana w ogrodach, głównie odmiany. Parzydło leśne znajduje się pod ścisłą ochroną. To roślina dwupienna.

Peltobojkinia telimowataPeltobojkinia telimowata

(Peltoboykinia tellimoides)

Peltobojkinia telimowata (Peltoboykinia tellimoides) to wieloletnia roślina z rodziny skalnicowatych, pochodząca z Japonii.

Pełnik europejskiPełnik europejski PL

(Trollius europaeus)

Pełnik europejski (Trollius europaeus) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych o pięknych, kulistych kwiatach. W Polsce jest rośliną rzadką, częściej spotykaną wysoko w górach.

Pęcherznica kalinolistnaPęcherznica kalinolistna

(Physocarpus opulifolius)

Pęcherznica kalinolistna (Physocarpus opulifolius) to gatunek krzewu z rodziny różowatych, czasem spotykany w naszych ogrodach. To krzew o wyprostowanym pokroju na początku rozwoju, wraz z wiekiem gałęzie przewisają.

Pierwiosnka lekarska, kluczyki, pierwiosnek lekarskiPierwiosnka lekarska, kluczyki, pierwiosnek lekarski PL

(Primula veris)

Pierwiosnka lekarska, kluczyki, pierwiosnek lekarski (Primula veris) to gatunek kępkowej, wieloletniej rośliny leczniczej z rodziny pierwiosnkowatych. Roślina jest także dość często uprawiana.

Pięciornik białyPięciornik biały PL

(Potentilla alba)

Pięciornik biały (Potentilla alba) to wieloletnia roślina z rodziny różowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. To gatunek europejski. W Polsce spotykany na rozproszonych stanowiskach w całym kraju.

Pięciornik kurze-zielePięciornik kurze-ziele PL

(Potentilla erecta)

Pięciornik kurze-ziele (Potentilla erecta) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach i jadalnych kłączach.

Pięciornik skalnyPięciornik skalny PL

(Potentilla rupestris)

Pięciornik skalny (Potentilla rupestris) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny różowatych. Rośnie na suchych murawach, w lasach. Gatunek euroazjatycki. W Polsce spotykany rzadko.

Pióropusznik strusiPióropusznik strusi PL

(Matteuccia struthiopteris)

Pióropusznik strusi (Matteuccia struthiopteris) to jedna z najbardziej dekoracyjnych paproci. Przypomina strusie pióra. To roślina wieloletnia i dużych rozmiarów. Najczęściej można ją spotkać w olszynie nadrzecznej i górskiej.

Piwonia chińskaPiwonia chińska

(Paeonia lactiflora)

Piwonia chińska (Paeonia lactiflora) to wieloletnia roślina z rodziny piwoniowatych o pięknych i dużych kwiatach, często uprawiana jako roślina ozdobna, także jako lecznicza. To roślina uprawiana w chinach od 2500 lat.

Piwonia lekarskaPiwonia lekarska

(Paeonia officinalis)

Piwonia lekarska (Paeonia officinalis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny piwoniowatych, uprawiana od dawnych czasów w ogrodach dla pięknych kwiatów. To roślina trująca o leczniczych właściwościach.

Piżmaczek wiosennyPiżmaczek wiosenny PL

(Adoxa moschatellina)

Piżmaczek wiosenny (Adoxa moschatellina) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny piżmaczkowatych o pełzającym, łuskowanym kłączu. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Podagrycznik pospolity, śnitkaPodagrycznik pospolity, śnitka PL

(Aegopodium podagraria)

Podagrycznik pospolity, śnitka (Aegopodium podagraria) to wieloletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, tworząca nierzadko łany. To roślina o leczniczych właściwościach. Roślina spotykana także w uprawach ogrodowych.

Podbiał pospolityPodbiał pospolity PL

(Tussilago farfara)

Podbiał pospolity (Tussilago farfara) to bylina kłączowa, z łuskowatymi rozłogami o leczniczych właściwościach, jeden ze zwiastunów wiosny. Kwiaty są w koszyczkach o średnicy do 3 cm, żółte, zamknięte podczas niepogody i w nocy.

Podbiałek alpejskiPodbiałek alpejski PL

(Homogyne alpina)

Podbiałek alpejski (Homogyne alpina) to bylina z rodziny złożonych (astrowatych), pospolita roślina występująca tylko w górach. W Polsce występuje w Sudetach i Karpatach. Zakwita przed wytworzeniem liści.

Podejźrzon wirginijskiPodejźrzon wirginijski PL

(Botrychium virginianum)

Podejźrzon wirginijski (Botrychium virginianum) to gatunek paproci z rodziny nasięźrzałowatych. Paproć ta dawniej występowała w lasach w Polsce na północnym-wschodzie.

Podkolan białyPodkolan biały PL

(Platanthera bifolia)

Podkolan biały (Platanthera bifolia) to gatunek byliny z rodziny storczykowatych, żyjąca z grzybami w symbiozie. Kwiaty są białe, pachnące.

Podrzeń żebrowiecPodrzeń żebrowiec PL

(Blechnum spicant)

Podrzeń żebrowiec (Blechnum spicant) to gatunek wieloletniej paproci z rodziny podrzeniowatych o charakterystycznym wyglądzie liści płodnych. W Polsce występuje dość pospolicie w górskich lasach.

Pokrzywa zwyczajnaPokrzywa zwyczajna PL

(Urtica dioica)

Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) to gatunek byliny z rodziny pokrzywowatych o właściwościach leczniczych i parzących. Ziele działa moczopędnie. Jest nieocenione przy pozbywaniu się z organizmu mocznika, szkodliwych substancji.

Pokrzywa żegawkaPokrzywa żegawka

(Urtica urens)

Pokrzywa żegawka (Urtica urens) to gatunek rocznej rośliny leczniczej z rodziny pokrzywowatych, pokrytej szczeciniastymi, parzącymi włoskami, to pospolity chwast. Pokrzywa żegawka jest gatunkiem kosmopolitycznym. W Polsce to archeofit.

Pomocnik baldaszkowyPomocnik baldaszkowy PL

(Chimaphila umbellata)

Pomocnik baldaszkowy (Chimaphila umbellata) to wieloletnia roślina, krzewinka z rodziny gruszyczkowatych. Kwiaty zebrane w baldachogrono, zwisające na szypułkach, białe lub jasnoróżowe.

Porzeczka agrestPorzeczka agrest PL

(Ribes uva-crispa)

Porzeczka agrest (Ribes uva-crispa) to krzew z rodziny agrestowatych, powszechnie uprawiany z uwagi na smaczne owoce. Poza uprawami agrest występuje dziko na terenie całego kraju.

Porzeczka alpejskaPorzeczka alpejska PL

(Ribes alpinum)

Porzeczka alpejska (Ribes alpinum) to gatunek krzewu z rodziny agrestowatych, rodzący czerwone i bardzo mdłe w smaku owoce, spotykana w uprawach. Odmiana Shmidt nadaje się na żywopłoty.

Porzeczka czarnaPorzeczka czarna PL

(Ribes nigrum)

Porzeczka czarna (Ribes nigrum) to aromatyczny krzew owocowy z rodziny agrestowatych o sztywnych gałązkach. To roślina uprawna o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Posłonek rozesłany, posłonek kutnerowatyPosłonek rozesłany, posłonek kutnerowaty PL

(Helianthemum nummularium)

Posłonek kutnerowaty, posłonek pospolity, wdówki (Helianthemum nummularium) to gatunek rośliny z rodziny czystkowatych. To krzewinka o zimozielonych liściach. Gałązki podnoszą się wygięte w łuk.

Poziewnik szorstkiPoziewnik szorstki PL

(Galeopsis tetrahit)

Poziewnik szorstki (Galeopsis tetrahit) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny jasnotowatych o leczniczych właściwościach, podobny do poziewnika dwudzielnego.

Poziomka pospolitaPoziomka pospolita PL

(Fragaria vesca)

Poziomka pospolita (Fragaria vesca) to wieloletnia roślina zielna, także roślina uprawna w ogrodach w wielu odmianach. Owoc mięsisty, czerwony, pozorny, wydający zapach, z licznymi niełupkami. Owoc jest jadalny.

Poziomka twardawaPoziomka twardawa PL

(Fragaria viridis)

Poziomka twardawa (Fragaria viridis) to gatunek rośliny z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach. W Polsce roślina rzadko spotykana.

Proso rózgowateProso rózgowate

(Panicum virgatum)

Proso rózgowate (Panicum virgatum) to bylina z rodziny wiechlinowatych (traw). Osiąga wysokość 60-200 cm. Źdźbła są wyprostowane, nierozgałęzione, czerwonawe w węzłach, poza tym zielone, omszone lub nagie.

Przetacznik ożankowyPrzetacznik ożankowy PL

(Veronica chamaedrys)

Przetacznik ożankowy (Veronica chamaedrys) to pospolita bylina z rodziny trędownikowatych o charakterystycznych, pięknych niebieskich kwiatach. Gatunek podobny: przetacznik pannoński.

Przewiercień długolistnyPrzewiercień długolistny PL

(Bupleurum longifolium)

Przewiercień długolistny (Bupleurum longifolium) to gatunek rośliny dwuletniej lub wieloletniej z rodziny baldaszkowatych. Rośnie na górskich zboczach, murawach, w lasach na południu i Pomorzu.

Przylaszczka pospolita, trojanekPrzylaszczka pospolita, trojanek PL

(Hepatica nobilis)

Przylaszczka pospolita, trojanek (Hepatica nobilis) to wieloletnia roślina lecznicza i trująca z rodziny jaskrowatych, częściowo zimozielona. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Bywa także uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna.

Przymiotno ostrePrzymiotno ostre PL

(Erigeron acer)

Przymiotno ostre (Erigeron acer) to gatunek rośliny z rodziny astrowatych. Kwiaty są zebrane w zbite koszyczki. Kwiaty języczkowate, wzniesione, lekko odgięte, białawe.

Przytulia białaPrzytulia biała PL

(Galium album)

Przytulia biała (Galium album) to gatunek rośliny z rodziny marzanowatych, bardzo podobny do przytulii pospolitej. Kwiaty białe, na krótkich szypułkach, zebrane w gęsty kwiatostan.

Przytulia błotnaPrzytulia błotna PL

(Galium palustre)

Przytulia błotna (Galium palustre) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny marzanowatych. Rośnie na bagnach, w szuwarach, lasach, nad brzegami wód. W Polsce roślina występuje w całym kraju.

Przytulia hercyńska, przytulia skalnaPrzytulia hercyńska, przytulia skalna PL

(Galium saxatile)

Przytulia hercyńska, przytulia skalna (Galium saxatile) to gatunek z rodziny marzanowatych, tworząca gęste darnie z licznymi pędami płonnymi. Roślina po ususzeniu czernieje.

Przytulia pospolita, przytulia zwyczajnaPrzytulia pospolita, przytulia zwyczajna

(Galium mollugo)

Przytulia pospolita, przytulia zwyczajna (Galium mollugo) to gatunek jadalnej rośliny wieloletniej z rodziny marzanowatych, bardzo podobny do przytulii białej. Występuje na łąkach, skrajach lasów i zarośli.

Przytulia właściwaPrzytulia właściwa PL

(Galium verum)

Przytulia właściwa (Galium verum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny marzanowatych. W Polsce gatunek pospolity na terenie całego kraju. Rośnie na łąkach, miedzach, w zaroślach i na skrajach lasów.

Przytulia wonna, marzanka wonnaPrzytulia wonna, marzanka wonna PL

(Galium odoratum)

Przytulia wonna, marzanka wonna (Galium odoratum) to wieloletnia lecznicza roślina zielna z rodziny marzanowatych. Ziele to zawiera kumarynę i olejki eteryczne. Napar z ziela działa uspokajająco i pobudzająco na trawienie.

Psianka słodkogórzPsianka słodkogórz PL

(Solanum dulcamara)

Psianka słodkogórz (Solanum dulcamara) to gatunek byliny, kłącza lub półkrzewu z rodziny psiankowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Rośnie w wilgotnych lasach i zaroślach, często nad brzegami wód.

Pszczelnik wąskolistnyPszczelnik wąskolistny PL

(Dracocephalum ruyschiana)

Pszczelnik wąskolistny (Dracocephalum ruyschiana) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny wargowych. Kwiaty są niebieskofioletowe, wygrzbiecone, zebrane w nibyokółki.

Rannik zimowyRannik zimowy

(Eranthis hyemalis)

Rannik zimowy (Eranthis hyemalis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych, wczesnowiosenna roślina bulwkowa, rzadko spotykany w uprawach, dziczejący. Jest to podobny do rannika cylickiego.

Rdest ostrogorzki, pieprz wodnyRdest ostrogorzki, pieprz wodny PL

(Polygonum hydropiper)

Rdest ostrogorzki, pieprz wodny (Polygonum hydropiper) to trująca roślina roczna z rodziny rdestowatych, mająca smak pieprzu. Surowe ziele może być stosowane jako przyprawa. Dla zwierząt jest toksyczna.

Rdest ptasi, rdest różnolistnyRdest ptasi, rdest różnolistny PL

(Polygonum aviculare)

Rdest ptasi, rdest różnolistny (Polygonum aviculare) to roślina jednoroczna, rzadziej dwuletnia. Ma znane od lat właściwości lecznicze. W uprawach jest uciążliwym chwastem. Najczęściej spotykany wzdłuż dróg, ścieżek, na polach, także w miastach.

Rdestowiec ostrokończystyRdestowiec ostrokończysty

(Reynoutria japonica)

Rdestowiec ostrokończysty, rdest ostrokończysty (Reynoutria japonica) to bylina z rodziny rdestowatych, przypominająca krzew, tworząca gęste zarośla. Jest uprawiany jako roślina ozdobna, dziczejąca.

Robinia akacjowa, grochodrzewRobinia akacjowa, grochodrzew

(Robinia pseudacacia)

Robinia akacjowa, grochodrzew akacjowy (Robinia pseudacacia) to drzewo z rodziny bobowatych. Dzięki umiejętności wiązania azotu z powietrza jest doskonałą rośliną pionierską. Jest to też cenna roślina miododajna.

Rodgersja pierzastaRodgersja pierzasta

(Rodgersia pinnata)

Rodgersja pierzasta (Rodgersia pinnata) to gatunek byliny z rodziny skalnicowatych, uprawiany jako roślina ozdobna. Gatunek występuje w Azji. Kwiaty są kremowobiałe lub różowe, zebrane w stożkowaty kwiatostan.

Rosiczka okrągłolistnaRosiczka okrągłolistna PL

(Drosera rotundiflora)

Rosiczka okrągłolistna (Drosera rotundiflora) to owadożerna roślina wieloletnia z rodziny rosiczkowatych o leczniczych właściwościach, tworząca rozetę owalnych liści przystosowanych do chwytania małych owadów.

Rozchodnik ostryRozchodnik ostry PL

(Sedum acre)

Rozchodnik ostry (Sedum acre) to gatunek wieloletniej rośliny zielnej z rodziny gruboszowatych, także uprawiana w ogrodach jako roślina okrywowa. Jest to roślina trująca. Kwiaty są miododajne.

Rozchodnik ościstyRozchodnik ościsty PL

(Sedum reflexum)

Rozchodnik ościsty (Sedum reflexum) to wieloletnia roślina z rodziny gruboszowatych, rzadko uprawiana jako roślina ozdobna, podobna do rozchodnika żółtawego. Rośnie na piaskach w suchych lasach, na skałach i murach, na suchych murawach.

Różanecznik żółty, azalia pontyjskaRóżanecznik żółty, azalia pontyjska PL

(Rhododendron luteum)

Różanecznik żółty, azalia pontyjska (Rhododendron luteum) to gatunek krzewu z rodziny wrzosowatych. To roślina trująca.

Rudbekia naga, rudbekia sieczna, rotacznica nagaRudbekia naga, rudbekia sieczna, rotacznica naga

(Rudbeckia laciniata)

Rudbekia naga, rotacznica naga (Rudbeckia laciniata) to bylina z rodziny astrowatych, uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. To gatunek u nas obcy. Pochodzi z Ameryki Północnej. Zdziczała odmiana występuje głównie w południowej części kraju.

Rutewka orlikolistnaRutewka orlikolistna PL

(Thalictrum aquilegiifolium)

Rutewka orlikolistna (Thalictrum aquilegiifolium) to bylina z rodziny jaskrowatych, spotykana w ogrodach jako roślina ozdobna. Zasiedla zwykle lasy i zarośla, u nas dość pospolita na terenie całej Polski.

Rzepik pospolityRzepik pospolity PL

(Agrimonia eupatoria)

Rzepik pospolity (Agrimonia eupatoria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, bardzo podobny do rzepiku szczeciniastego i wonnego i trudna do oznaczenia. To roślina naszych łąk, pastwisk, lasów i przydroży.

Rzepik szczeciniastyRzepik szczeciniasty PL

(Agrimonia pilosa)

Rzepik szczeciniasty (Agrimonia pilosa) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny różowatych, podobny do rzepiku pospolitego.

Rzeżucha leśnaRzeżucha leśna PL

(Cardamine flexuosa)

Rzeżucha leśna (Cardamine flexuosa) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny kapustowatych o jadalnych liściach i pędach.

Rzeżucha włochata, rzeżucha czteropręcikowaRzeżucha włochata, rzeżucha czteropręcikowa PL

(Cardamine hirsuta)

Rzeżucha włochata, rzeżucha czteropręcikowa (Cardamine hirsuta) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny kapustowatych.

Sasanka łąkowaSasanka łąkowa PL

(Pulsatilla pratensis)

Sasanka łąkowa (Pulsatilla pratensis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych. Posiada lecznicze właściwości, jest trująca.

Sasanka wiosennaSasanka wiosenna PL

(Pulsatilla vernalis)

Sasanka wiosenna (Pulsatilla vernalis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych. To trująca roślina.

Schizachyrium miotlasteSchizachyrium miotlaste

(Schizachyrium scoparium)

Schizachyrium miotlaste (Schizachyrium scoparium) to gatunek byliny z rodziny wiechlinowatych. To trawa kępkowa charakterystyczna dla amerykańskich prerii.

Siódmaczek leśnySiódmaczek leśny PL

(Trientalis europaea)

Siódmaczek leśny (Trientalis europaea) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny pierwiosnkowatych, jedyny krajowy przedstawiciel rodzaju Trientalis. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Skrzyp błotnySkrzyp błotny PL

(Equisteum palustre)

Skrzyp błotny (Equisteum palustre) to gatunek wieloletniej, trującej rośliny z rodziny skrzypowatych, bardzo podobnej do skrzypu polnego. Tutaj pędy zarodnionośne i płonne rosną w tym samym czasie. Gałązki boczne ułożone w okółkach, z czarnymi pochwami u n

Skrzyp leśnySkrzyp leśny PL

(Equisteum sylvaticum)

Skrzyp leśny (Equisteum sylvaticum) to wieloletnia roślina z rodziny skrzypowatych. Czasem rośnie łanowo w poszyciu leśnym. To także gatunek wskaźnikowy starych lasów. W Polsce to gatunek pospolity na terenie całego kraju. Gatunek występuje w lasach.

Skrzyp olbrzymiSkrzyp olbrzymi PL

(Equisteum telmateia)

Skrzyp olbrzymi (Equisteum telmateia) to wieloletnia roślina zielna z rodziny skrzypowatych, największy krajowy skrzyp. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Kłącze jest silnie rozgałęzione, wnika na głębokość nawet 1 metra.

Skrzyp polnySkrzyp polny PL

(Equisteum arvense)

Skrzyp polny (Equisteum arvense L.) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny skrzypowatych, uważanej za uciążliwy chwast polny, posiadającej lecznicze właściwości. Przypomina małą choinkę. To nasz najbardziej pospolity skrzyp.

Skrzyp zimowySkrzyp zimowy PL

(Equisteum hyemale)

Skrzyp zimowy (Equisteum hyemale) to wieloletnia roślina zimozielona z rodziny skrzypowatych o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. W Polsce spotykany rzadko.

Słonecznik bulwiasty, topinamburSłonecznik bulwiasty, topinambur

(Helianthus tuberosus)

Słonecznik bulwiasty, topinambur (Helianthus tuberosus L.) to bylina z rodziny astrowatych, która w końcowym okresie wegetacji wytwarza charakterystyczne i jadalne bulwy. To u nas gatunek obcy i uprawny.

Smagliczka pagórkowaSmagliczka pagórkowa PL

(Alyssum montanum)

Smagliczka pagórkowa (Alyssum montanum) to gatunek rośliny z rodziny krzyżowych. Rośnie na zboczach górskich oraz w lasach sosnowych. Kwitnie dwa razy w roku -wiosną i na jesień.

Sosna BanksaSosna Banksa

(Pinus banksiana)

Sosna Banksa (Pinus banksiana) to drzewo iglaste z rodziny sosnowatych o rzadkiej koronie, nieforemnej. Sosna Banksa pochodzi z Ameryki Północnej. W Europie to rzadki gatunek, Polsce również rzadko spotykany i to w uprawach.

Sosna koreańskaSosna koreańska

(Pinus koraiensis)

Sosna koreańska (Pinus koraiensis) to gatunek drzewa szpilkowego z rodziny sosnowatych o szerokostożkowatym pokroju o jadalnych nasionach. Czasem sadzona jako drzewo ozdobne.

Sosna limbaSosna limba PL

(Pinus cembra)

Sosna limba, limba (Pinus cembra) to gatunek szpilkowego drzewa z rodziny sosnowatych, rosnącego w górach.

Sosna rumelijskaSosna rumelijska

(Pinus peuce)

Sosna rumelijska (Pinus peuce) to gatunek drzewa szpilkowego z rodziny sosnowatych, cenne drzewo ozdobne. to endemit Bałkanów.

Sosna wejmutkaSosna wejmutka

(Pinus strobus)

Sosna wejmutka (Pinus strobus) to gatunek drzewa szpilkowego z rodziny sosnowatych, dość często sadzonego jako drzewo ozdobne.

Sosna wydmowaSosna wydmowa

(Pinus contorta)

Sosna wydmowa (Pinus contorta) to gatunek drzewa z rodziny sosnowatych o wąskim i strzelistym pokroju. Szyszki są małe z kolcami na łuskach. Osiąga wysokość zwykle 25 m, najwięcej 35 m.

Sosna zwyczajna, sosna pospolitaSosna zwyczajna, sosna pospolita PL

(Pinus sylvestris)

Sosna zwyczajna, sosna pospolita (Pinus sylvestris) to gatunek zimozielonego drzewa szpilkowego z rodziny sosnowatych. To bardzo pospolite drzewo spotykane w lasach. To także drzewo o leczniczych właściwościach.

Sośnica japońskaSośnica japońska

(Sciadopitys verticillata)

Sośnica japońska (Sciadopitys verticillata) to jedyny gatunek drzewa z rodziny sośnicowatych, żywa skamielina. Sośnica japońska rośnie tylko w górach Japonii. Poza tym bywa uprawiana w ogrodach jako drzewo ozdobne.

Storczyk samiczy, storczyk samczyStorczyk samiczy, storczyk samczy PL

(Orchis morio)

Storczyk samiczy, storczyk samczy (Orchis morio) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny storczykowatych. Kwiaty są fioletowe, purpurowe, czerwone i różowe, zebrane w kwiatostan o długości 3-5 cm.

Storzan bezlistnyStorzan bezlistny PL

(Epipogium aphyllum)

Storzan bezlistny (Epipogium aphyllum) to roślina z rodziny storczykowatych. Kwiaty białe lub kremowe z fioletowymi smugami.

Strzęplica sinaStrzęplica sina PL

(Koeleria glauca)

Strzęplica sina (Koeleria glauca) to gatunek trawy gęstokępkowej, pospolitej na niżu. Rośnie na piaskowych murawach, w sosnowych lasach w Europie oraz w zachodniej części Azji. W Polsce nie występuje w górach.

Suchodrzew pospolity, wiciokrzew pospolitySuchodrzew pospolity, wiciokrzew pospolity PL

(Lonicera xylosteum)

Suchodrzew pospolity, to krzew z rodziny przewiertniowatych, najpospolitszy z naszych wiciokrzewów. Owoce to czerwone jagody o centymetrowej średnicy, wyrastające parami na jednej szypułce, zrośnięte nasadami. Owoce są trujące.

Szakłak pospolitySzakłak pospolity PL

(Rhamnus catharticus)

Szakłak pospolity (Rhamnus catharticus) to krzew z cierniami lub małe drzewo z rodziny szakłakowatych. To trująca roślina o leczniczych właściwościach. Rośnie na skrajach lasów oraz w zaroślach.

Szczawik zajęczySzczawik zajęczy PL

(Oxalis acetosella)

Szczawik zajęczy, zajęcza kapusta (Oxalis acetosella) to gatunek rośliny zielnej z rodziny szczawikowatych, pospolicie występującej w naszych lasach, o jadalnych liściach. Liście wystawione na słońce składają się i opadają w dół.

Szczczodrzeniec ruskiSzczczodrzeniec ruski PL

(Chamaecytisus ruthenicus)

Szczczodrzeniec ruski (Chamaecytisus ruthenicus) to gatunek rośliny z rodziny bobowatych. To krzewinka lub półkrzew o rózgowatych pędach.

Szczeć owłosionaSzczeć owłosiona PL

(Dipsacus pilosus)

Szczeć owłosiona (Dipsacus pilosus) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny szczeciowatych. Kwiaty w kolorze biało-żółtym są zebrane w niewielką główkę.

Szczeć pospolita, szczeć leśnaSzczeć pospolita, szczeć leśna PL

(Dipsacus fullonum)

Szczeć pospolita, szczeć leśna (Dipsacus fullonum) to roślina dwuletnia z rodziny szczeciowatych. Bywa uprawiana jako roślina ozdobna. To także roślina lecznicza. W Polsce to pospolita roślina na terenie całego kraju.

Szczeć wykrawanaSzczeć wykrawana

(Dipsacus laciniatus)

Szczeć wykrawana (Dipsacus laciniatus) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny szczeciowatych. Kwiaty są białe, rzadziej liliowe.

Szczotlicha siwa, kozia bródkaSzczotlicha siwa, kozia bródka PL

(Corynephorus canescens)

Szczotlicha siwa, kozia bródka (Corynephorus canescens) to roślina z rodziny wiechlinowatych, gęstokępkowa trawa. To trawa jednoroczna, dwuletnia lub wieloletnia. Jest wyjątkowo odporna na suszę.

Ślaz piżmowyŚlaz piżmowy

(Malva moschata)

Ślaz piżmowy (Malva moschata) to roślina wieloletnia z rodziny ślazowatych o leczniczych właściwościach i jadalna, po zasuszeniu pachnąca intensywnie piżmem. W Polsce występuje głównie na północy kraju.

Śledziennica naprzeciwlistnaŚledziennica naprzeciwlistna PL

(Chrysosplenium oppositifolium)

Śledziennica naprzeciwlistna (Chrysosplenium oppositifolium) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny skalnicowatych, tworzącej gęste darnie. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Śledziennica skrętolistna, śledziennica naprzemianlistnaŚledziennica skrętolistna, śledziennica naprzemianlistna PL

(Chrysosplenium alternifolium)

Śledziennica skrętolistna, śledziennica naprzemianlistna (Chrysosplenium alternifolium) to gatunek wieloletniej rośliny darniowej z rodziny skalnicowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Śliwa tarninaŚliwa tarnina PL

(Prunus spinosa)

Śliwa tarnina (Prunus spinosa) to ciernisty krzew z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach z charakterystycznymi, niebieskoczarnymi owocami. orasta zarośla i skraje lasów, miedze i przydroża.

Śnieżyca wiosennaŚnieżyca wiosenna PL

(Leucojum vernum)

Śnieżyca wiosenna (Leucojum vernum) to bylina z rodziny amarylkowatych, często uprawiana roślina ozdobna, dziczejąca. Roślina obumiera zaraz po wydaniu owoców z początkiem lata.

Śnieżyczka przebiśniegŚnieżyczka przebiśnieg PL

(Galanthus nivalis)

Śnieżyczka przebiśnieg (Galanthus nivalis) to bylina z rodziny amarylkowatych, zwiastun wiosny. Niestety poprzez utratę środowisk naturalnych oraz bezmyślne zrywanie przez człowieka kwiatów i wykopywanie cebulek jest gatunkiem ginącym.

Świerk białyŚwierk biały

(Picea glauca)

Świerk biały (Picea glauca) to drzewo iglaste z rodziny sosnowatych o gęstej koronie o stożkowatym pokroju w młodości i jasnych, prawie białych pędach. Odmiany tego drzewa są sadzone jako roślina ozdobna w parkach i ogrodach.

Świerk kłujący, świerk srebrnyŚwierk kłujący, świerk srebrny

(Picea pungens)

Świerk kłujący (Picea pungens) to drzewo iglaste o stożkowatym pokroju z rodziny sosnowatych, znane powszechnie jako świerk srebrny, jedno z najczęściej stosowanych drzew na bożonarodzeniowe choinki. Gałęzie stosowane w bukieciarstwie.

Świerk pospolityŚwierk pospolity PL

(Picea abies)

Świerk pospolity (Picea abies) to gatunek zimozielonego drzewa szpilkowego z rodziny sosnowatych o leczniczych właściwościach i zmiennym pokroju. Wykorzystywany jako drzewko bożonarodzeniowe.

Świerk serbskiŚwierk serbski

(Picea omorika)

Świerk serbski (Picea omorika) to szybko rosnące drzewo iglaste o kolumnowym pokroju o łukowato wygiętych gałęziach ku górze. Drzewo to występuje w około 30 odmianach.

Świerk sitkajskiŚwierk sitkajski

(Picea sitchensis)

Świerk sitkajski (Picea sitchensis) to drzewo z rodziny sosnowatych o szerokostożkowatym pokroju. To szybko rosnące drzewo, jeden z najwyższych świerków.

Świerzbnica polnaŚwierzbnica polna PL

(Knautia arvensis)

Świerzbnica polna (Knautia arvensis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny szczeciowatych, bardzo zmienny. To roślina miododajna o leczniczych właściwościach. Kwiaty są zwykle fioletowe, zebrane w półkolisty kwiatostan.

Tamaryszek drobnokwiatowyTamaryszek drobnokwiatowy

(Tamarix parviflora)

Tamaryszek drobnokwiatowy (Tamarix parviflora) to gatunek krzewu z rodziny tamaryszkowatych.

Tojeść zwyczajna, tojeść pospolitaTojeść zwyczajna, tojeść pospolita PL

(Lysimachia vulgaris)

Tojeść zwyczajna, tojeść pospolita (Lysimachia vulgaris) to wieloletnia roślina z rodziny pierwiosnkowatych, niegdyś roślina barwierska. To roślina leśna, rośnie też na łąkach wzdłuż cieków wodnych.

Topola białaTopola biała PL

(Populus alba)

Topola biała, białodrzew (Populus alba) to drzewo liściaste z rodziny wierzbowatych o rozbudowanej koronie w nieregularnym kształcie, pospolita w Polsce. Cechą charakterystyczną gatunku są białe spody liści.

Topola czarnaTopola czarna PL

(Populus nigra)

Topola czarna (Populus nigra) to wysokie drzewo z rodziny wierzbowatych o wzniesionej i wąskiej koronie. Odmiana Italica, czyli topola włoska jest stosowana powszechnie w parkach, na osiedlach, w dużych ogrodach.

Topola osikaTopola osika PL

(Populus tremula)

Topola osika (Populus tremula) to gatunek drzewa z rodziny wierzbowatych, jedyny nasz typowo leśny gatunek topoli. To także gatunek pionierski.

Traganek pęcherzykowatyTraganek pęcherzykowaty PL

(Astragalus cicer)

Traganek pęcherzykowaty (Astragalus cicer) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny bobowatych. Kwiaty są żółtawe, zielonobiałe, motylkowe, zebrane w gęste grona.

Trędownik bulwiastyTrędownik bulwiasty PL

(Scrophularia nodosa)

Trędownik bulwiasty (Scrophularia nodosa) to gatunek byliny z rodziny trędownikowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Wydziela nieprzyjemny zapach. To roślina miododajna.

Trybula leśnaTrybula leśna PL

(Anthriscus sylvestris)

Trybula leśna, marchewnik (Anthriscus sylvestris) to gatunek pospolitej rośliny dwuletniej lub byliny z rodziny baldaszkowatych. Rośnie na skrajach lasów i zarośli, na łąkach, przy drogach, w miejscach ruderalnych.

Trzęślica modra, trzęślica jednokolankowaTrzęślica modra, trzęślica jednokolankowa PL

(Molinia caerulea)

Trzęślica modra, trzęślica jednokolankowa (Molinia caerulea) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny wiechlinowatych z krótkimi rozłogami, to trawa gęstokępkowa. Ma niską wartość pastewną - bez znaczenia w rolnictwie.

Trzmielina brodawkowataTrzmielina brodawkowata PL

(Euonymus verrucosus)

Trzmielina brodawkowata (Euonymus verrucosus) to trujący krzew z rodziny trzmielinowatych, o młodych gałązkach pokrytych brodawkami. W Polsce jest pospolita na wschodzie kraju. Rośnie w liściastych lasach i zaroślach.

Trzmielina pospolita, trzmielina zwyczajnaTrzmielina pospolita, trzmielina zwyczajna PL

(Euonymus europaeus)

Trzmielina pospolita, trzmielina zwyczajna (Euonymus europaeus) to gatunek krzewu lub niskiego drzewka z rodziny trzmielinowatych. To najwyższy gatunek trzmieliny.

Trzykrotka wirginijskaTrzykrotka wirginijska

(Tradescantia virginiana)

Trzykrotka wirginijska (Tradescantia virginiana) to gatunek rośliny z rodziny komelinowatych, bylina kępkowa, ozdobna roślina. Uprawiane są najczęściej mieszańce. pochodzi z Ameryki Północnej, gdzie rośnie w lasach liściastych, na polach i nieużytkach

Turzyca cienistaTurzyca cienista PL

(Carex umbrosa)

Turzyca cienista (Carex umbrosa) to gatunek byliny z rodziny turzycowatych, dość rzadki w Polsce. Liście są płaskie, sztywne, szorstkie na brzegach, o szerokości 20 mm. Kwitnie w okresie od kwietnia do maja.

Turzyca Morrowa, turzyca japońskaTurzyca Morrowa, turzyca japońska

(Carex morrowii)

Turzyca Morrowa, turzyca japońska (Carex morrowii) to bardzo cenny gatunek turzycy. Osiąga wysokość 20-40 cm. Źdźbła są gładkie, liczne. Liście do 15 cm długości, zaostrzone.

Turzyca muskegońskaTurzyca muskegońska

(Carex muskingumensis)

Turzyca muskegońska (Carex muskingumensis) to gatunek turzycy, uprawiany w ogrodach jako trawa ozdobna. Osiąga wysokość 40-100 cm. Liście są wąskie, zielone lub żółtozielone, mają do 25 cm długości.

Turzyca orzęsionaTurzyca orzęsiona PL

(Carex pilosa)

Turzyca orzęsiona (Carex pilosa) to gatunek rośliny wieloletniej rozłogowej z rodziny turzycowatych - gatunek wskaźnikowy starych lasów. W Polsce występuje dość pospolicie w lasach liściastych na nizinach i w dolnych partiach gór.

Turzyca piaskowaTurzyca piaskowa PL

(Carex arenaria)

Turzyca piaskowa (Carex arenaria) to gatunek rośliny kłączowej z rodziny turzycowatych. Występuje pospolicie w Polsce na wybrzeżu naszego morza.

Turzyca ptasie łapkiTurzyca ptasie łapki PL

(Carex ornithopoda)

Turzyca ptasie łapki (Carex ornithopoda) to gatunek niskiej, wieloletniej rośliny zielnej bez rozłogów, z rodziny turzycowatych. W Polsce występuje dość rzadko na nizinach, w Karpatach jest dość pospolita.

Turzyca stożkowataTurzyca stożkowata

(Carex conica)

Turzyca stożkowata (Carex conica) to gatunek wieloletniej rośliny gęstokępkowej z rodziny turzycowatych. Występuje w Azji.

Turzyca wiosennaTurzyca wiosenna PL

(Carex caryophyllea)

Turzyca wiosenna (Carex caryophyllea Latourr.) to gatunek pospolitej u nas, wieloletniej rośliny zielnej, o pełzających rozłogach. Osiąga wysokość 10-25 cm. Liście są zimozielone, odginające się na zewnątrz.

Uczep zwisłyUczep zwisły PL

(Bidens cernua)

Uczep zwisły (Bidens cernua) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny astrowatych, związany z wilgotnym i gliniastym lub ilastym podłożem.

Ukwap dwupiennyUkwap dwupienny PL

(Antennaria dioica)

Ukwap dwupienny (Antennaria dioica) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny astrowatych. Bywa uprawiana. Rośnie na wrzosowiskach, w lasach, na murawach. Preferuje gleby kwaśne.

Ułudka wiosennaUłudka wiosenna

(Omphalodes verna)

Ułudka wiosenna (Omphalodes verna) to gatunek rośliny wieloletniej, rozłogowej z rodziny szorstkolistnych, mylony z niezapominajką. Roślina rzadko spotykana w uprawach ogrodowych i dziczejąca.

Wawrzynek wilczełykoWawrzynek wilczełyko PL

(Daphne mezereum)

Wawrzynek wilczełyko (Daphne mezereum) to gatunek krzewu z rodziny wawrzynkowatych. To roślina silnie trująca. Bywa uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. W ogrodach spotyka się też odmianę o białych kwiatach i żółtych owocach.

Wiąz polnyWiąz polny PL

(Ulmus minor)

Wiąz polny, wiąz pospolity (Ulmus minor) to drzewo lub krzew z rodziny wiązowatych. Tworzy z wiązem górskim naturalnego mieszańca - wiąz holenderski.

Wiąz szypułkowy, limakWiąz szypułkowy, limak PL

(Ulmus laevis)

Wiąz szypułkowy, limak (Ulmus laevis) to drzewo liściaste z rodziny wiązowatych. Cechą charakterystyczną tego gatunku są długie szypułki kwiatów i owoców. To nasz najbardziej pospolity wiąz.

Wiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowataWiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowata PL

(Filipendula vulgaris)

Wiązówka bulwkowa, wiązówka bulwkowata (Filipendula vulgaris) to gatunek byliny z rodziny różowatych. To także roślina ozdobna i roślina o leczniczych właściwościach. W Polsce występuje pospolicie na niżu.

Widłak goździstyWidłak goździsty PL

(Lycopodium clavatum)

Widłak goździsty (Lycopodium clavatum) to jeden z dwóch widłaków, występujących w Polsce. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Gatunek ten jest podobny do widłaka jałowcowatego, od którego różni go obecność białych włosków.

Widłak jałowcowatyWidłak jałowcowaty PL

(Lycopodium annotinum)

Widłak jałowcowaty (Lycopodium annotinum) to gatunek zimozielonej rośliny z rodziny widłakowatych. To trująca roślina o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Wiechlina łąkowa, gęsia trawkaWiechlina łąkowa, gęsia trawka PL

(Poa pratensis)

Wiechlina łąkowa, gęsia trawka, wyklina łąkowa (Poa pratensis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny wiechlinowatych. To trawa luźnokępkowa z podziemnymi rozłogami o bardzo dużej wartości pastewnej.

Wiechlina zwyczajnaWiechlina zwyczajna PL

(Poa trivialis)

Wiechlina zwyczajna (Poa trivialis) to gatunek wieloletniej trawy luźnokępkowej. W Polsce to trawa pospolita na terenie całego kraju. Rośnie w lasach, na łąkach i w zaroślach, czasem uprawiana.

Wielosił błękitnyWielosił błękitny PL

(Polemonium caeruleum)

Wielosił błękitny (Polemonium caeruleum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny wielosiłowatych, jedyny przedstawiciel rodzaju Polemonium w naszym kraju. Gatunek rzadko uprawiany jako roślina ozdobna i lecznicza.

Wierzba białaWierzba biała PL

(Salix alba)

Wierzba biała (Salix alba) to gatunek drzewa lub krzewu z rodziny wierzbowatych. Posiada lecznicze właściwości. Na skutek przycinania gałęzi tworzy formę głowiastą.

Wierzba iwaWierzba iwa PL

(Salix caprea)

Wierzba iwa (Salix caprea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, których gałązki z kwiatami męskimi (bazie) są wykorzystywane od lat jako palmy wielkanocne. To roślina miododajna.

Wierzba purpurowaWierzba purpurowa PL

(Salix purpurea)

Wierzba purpurowa (Salix purpurea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, o czerwonych pędach, uprawiana na wiklinę. Przy suszeniu liście czernieją. To roślina o leczniczych właściwościach. Surowcem zielarskim jest kora.

Wierzba szara, łozaWierzba szara, łoza PL

(Salix cinerea)

Wierzba szara, łoza (Salix cinerea) to krzew, gęsto rozgałęziony, rosnący w szerokich kępach, tworzący zarośla, które nazywają się łozowiskami. Łoza bardzo łatwo się krzyżuje z innymi gatunkami wierzb.

Wierzba uszataWierzba uszata PL

(Salix aurita)

Wierzba uszata (Salix aurita) to gatunek krzewu z rodziny wierzbowatych, tworzący kępy. W Polsce krzew ten jest pospolity na terenie całego kraju na łozowiskach, w lasach bagiennych.

Wierzbownica górskaWierzbownica górska PL

(Epilobium montanum)

Wierzbownica górska (Epilobium montanum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny wiesiołkowatych o krótkim kłączu. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Kwiaty są różowe, nieliczne, czterokrotne.

Wierzbówka kiprzyca, wierzbownica kiprzycaWierzbówka kiprzyca, wierzbownica kiprzyca PL

(Epilobium angustifolium)

Wierzbówka kiprzyca, wierzbownica kiprzyca (Epilobium angustifolium) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny wiesiołkowatych, o leczniczych właściwościach z uwagi na zawartość garbników w korzeniach.

Wietlica samiczaWietlica samicza PL

(Athyrium filix-femina)

Wietlica samicza (Athyrium filix-femina) jest jedyną rodzimą paprocią z wydłużonymi zarodniami. Jest jedyną rodzimą paprocią z wydłużonymi zarodniami. Uprawianych jest wiele odmian ozdobnych wietlicy samiczej.

Wilczomlecz migdałolistnyWilczomlecz migdałolistny PL

(Euphorbia amygdaloides)

Wilczomlecz migdałolistny (Euphorbia amygdaloides) to gatunek wieloletniej rośliny trującej z rodziny wilczomleczowatych, wydzielającej mleczny sok.

Wilczomlecz sosnkaWilczomlecz sosnka PL

(Euphorbia cyparissias)

Wilczomlecz sosnka (Euphorbia cyparissias) to gatunek wieloletnia rośliny trującej z rodziny wilczomleczowatych, wydzielająca mleczny sok. Tworzy kępy.

Wodolist kanadyjski, czerpatka kanadyjskaWodolist kanadyjski, czerpatka kanadyjska

(Hydrophyllum canadense)

Wodolist kanadyjski, czerpatka kanadyjska (Hydrophyllum canadense) to bylina z rodzina czerpatkowatych. Gatunek ten pochodzi z Ameryki Północnej (Kanada). Dawniej występował na Dolnym Śląsku.

Wrzos zwyczajnyWrzos zwyczajny PL

(Calluna vulgaris)

Wrzos zwyczajny, wrzos pospolity (Calluna vulgaris) to roślina, zimozielona krzewinka z rodziny wrzosowatych. Ma lecznicze właściwości. Tworzy zbiorowiska wrzosowisk. Jest także uprawiany jako roślina ozdobna.

Wyka ptasiaWyka ptasia PL

(Vicia cracca)

Wyka ptasia (Vicia cracca) to roślina wieloletnia z rodziny motylkowatych, wytwarzająca wijące się, delikatne pędy. Roślina ta ma średnią wartość pastewną i jest chętnie zjadana przez zwierzęta.

Zachyłka oszczepowataZachyłka oszczepowata PL

(Phegopteris connectilis)

Zachyłka oszczepowata (Phegopteris connectilis) to gatunek wieloletniej paproci z rodziny zachylnikowatych. Liście pierwszego rzędu są mocno odgięte w tył, dzięki czemu gatunek ten można łatwo rozpoznać.

Zanokcica skalnaZanokcica skalna PL

(Asplenium trichomanes)

Zanokcica skalna (Asplenium trichomanes) to gatunek wieloletniej paproci z rodziny zanokcicowatych o zimotrwałych liściach tworzących małe kępki. Gatunek jest bardzo podobny do zanokcicy zielonej.

Zawilec gajowyZawilec gajowy PL

(Anemone nemorosa)

Zawilec gajowy (Anemone nemorosa) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych. Jest to gatunek wskaźnikowy starych lasów. To jeden ze zwiastunów wiosny. Rośnie w żyznych lasach liściastych i mieszanych.

Zawilec wielokwiatowy, zawilec leśnyZawilec wielokwiatowy, zawilec leśny PL

(Anemone sylvestris)

Zawilec wielokwiatowy, zawilec leśny (Anemone sylvestris) to gatunek trującej rośliny wieloletniej z rodziny jaskrowatych, uprawiana jako roślina okrywowa i rabatowa, także na kwiaty cięte.

Zawilec żółtyZawilec żółty PL

(Anemone ranunculoides)

Zawilec żółty (Anemone ranunculoides) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych. To także cenna roślina ogrodowa okrywowa, która zasiedla cieniste obszary.

Zdrojówka rutewkowataZdrojówka rutewkowata PL

(Isopyrum thalictroides)

Zdrojówka rutewkowata (Isopyrum thalictroides) to gatunek wieloletniej, trującej rośliny kłączowej z rodziny jaskrowatych. To gatunek europejski. W Polsce występuje na wschodzie kraju i na Dolnym Śląsku.

Zerwa kłosowaZerwa kłosowa PL

(Phyteuma spicatum)

Zerwa kłosowa (Phyteuma spicatum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny dzwonkowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Zimoziół północnyZimoziół północny PL

(Linnaea borealis)

Zimoziół północny (Linnaea borealis) to gatunek zimozielonej, pełzającej krzewinki z rodziny przewiertniowatych o kwiatach pachnących wanilią.

Złoć małaZłoć mała PL

(Gagea minima)

Złoć mała (Gagea minima) to roślina wieloletnia z rodziny liliowatych. Jest gatunkiem wskaźnikowym starych lasów. Kwiaty są żółte, zebrane w szczytowy baldaszek.

Złoć żółtaZłoć żółta PL

(Gagea lutea)

Złoć żółta (Gagea lutea) to gatunek byliny z rodziny liliowatych, jeden ze zwiastunów wiosny. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Po wydaniu owocu naziemna część rośliny obumiera. Rośnie w wilgotnych lasach liściastych oraz w zaroślach.

Złotospor wirginisjkiZłotospor wirginisjki

(Chrysogonum virginianum)

Złotospor wirginisjki, chryzogonum wirginijskie (Chrysogonum virginianum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny astrowatych. Gatunek w naturze występuje w Ameryce Północnej, gdzie rośnie w wilgotnych lasach.

Zroślicha stopowcowa, syngoniumZroślicha stopowcowa, syngonium

(Syngonium podophyllum)

Zroślicha stopowcowa, syngonium (Syngonium podophyllum) to gatunek rośliny z rodziny obrazkowatych. To pnącze, roślina ozdobna doniczkowa.

Żarnowiec miotlastyŻarnowiec miotlasty PL

(Sarothamnus scoparius)

Żarnowiec miotlasty (Sarothamnus scoparius) to krzew z rodziny bobowatych o miotlastym pokroju. Niegdyś z żarnowca miotlastego pozyskiwano włókno na maty, worki, kosze, opatrunki.

Żelaźniak bulwiastyŻelaźniak bulwiasty

(Phlomis tuberosa)

Żelaźniak bulwiasty (Phlomis tuberosa) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych o przykrym zapachu. Łodyga jest wzniesiona, czerwonawa, rzadko owłosione w niższych partiach.

Żurawina błotnaŻurawina błotna PL

(Vaccinium oxycoccos)

Żurawina błotna (Vaccinium oxycoccos) to krzewinka z rodziny wrzosowatych, tworząca luźne i niskie darnie na skrajach przejściowych torfowisk o kwaśnych i jadalnych jagodach.

Żurawina wielkoowocowaŻurawina wielkoowocowa

(Vaccinium macrocarpon)

Żurawina wielkoowocowa (Vaccinium macrocarpon) to roślina wieloletnia, krzewinka z rodziny wrzosowatych, roślina uprawna. W uprawie stosowana jest odmiana Early Black. Jagody żurawiny mogą być spożywane na surowo lub w przetworach.

Żurawka drobnokwiatowaŻurawka drobnokwiatowa

(Heuchera micrantha)

Żurawka drobnokwiatowa (Heuchera micrantha) to bylina z rodziny skalnicowatych. Spotykana w uprawach jako roślina ozdobna.

Żywiec bulwkowaty, żywiec cebulkowyŻywiec bulwkowaty, żywiec cebulkowy PL

(Dentaria bulbifera)

Żywiec bulwkowaty, żywiec cebulkowy (Dentaria bulbifera) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny kapustowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Kwiaty są jasnoróżowe, czterokrotne, zebrane w baldachogrono.

Żywiec gruczołowatyŻywiec gruczołowaty PL

(Dentaria glandulosa)

Żywiec gruczołowaty (Dentaria glandulosa) to wieloletnia roślina z rodziny kapustowatych.Kwiaty są purpurowe, czterokrotne, zebrane w szczytowe grono.

Żywiec kremowy, żywiec dziewięciolistnyŻywiec kremowy, żywiec dziewięciolistny PL

(Dentaria enneaphyllos)

Żywiec kremowy, żywiec dziewięciolistny (Dentaria enneaphyllos) to wieloletnia roślina z rodziny kapustowatych. To także cenna roślina ogrodowa, dobrze rosnąca w cieniu pod drzewami.

Żywotnik zachodniŻywotnik zachodni

(Thuja occidentalis)

Żywotnik zachodni (Thuja occidentalis) to najczęściej uprawiany żywotnik na świecie. Żywotnik zachodni ma kolumnowy lub stożkowaty pokrój. To bardzo dobry gatunek na żywopłoty oraz figury formowane. Osiąga wysokość 20 m.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 399