Rośliny leśne

W tym miejscu zgromadziliśmy wszelkie gatunki roślin drzewiastych i zielnych, które występują w lasach.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Araukaria chilijskaAraukaria chilijska

(Araucaria araucana)

Araukaria chilijska (Araucaria araucana) to zimozielone drzewo - żywa skamielina - z rodziny araukariowatych. Szyszki są walcowate, grube, krótkie, brązowiejące. Nasiona są jadalne, długie, brązowe.

Barwinek pospolityBarwinek pospolity PL

(Vinca minor)

Barwinek pospolity (Vinca minor L.) to krzewinka z rodziny toinowatych, zimozielona o pędach czołgających się i i kwiatonośnych, często uprawiana jako roślina ozdobna. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Bez czarnyBez czarny PL

(Sambucus nigra)

Bez czarny, dziki bez czarny (Sambucus nigra) to krzew z rodziny przewiertniowatych. Jest to roślina lecznicza i trująca. Roślina wydziela nieprzyjemny, duszący zapach. Krzew ma kulisty pokrój. Osiąga wysokość maksymalnie do 10 m.

Bluszcz pospolityBluszcz pospolity PL

(Hedera helix)

Bluszcz pospolity (Hedera helix) to wieloletnia roślina, pnącze płożące lub pnące się nawet na wysokość 20-30 m. To roślina trująca. Wiele ptaków zjada owoce bluszczu. Liście są zimozielone, lekko błyszczące, zmienne w budowie.

Bodziszek czerwony, bodziszek krwistyBodziszek czerwony, bodziszek krwisty PL

(Geranium sanguineum)

Bodziszek czerwony, bodziszek krwisty (Geranium sanguineum) to bylina z rodziny bodziszkowatych. Kwiaty są duże, pięciokrotne, pojedyncze, różowo-purpurowe z niewielkim wcięciem na szczycie płatków.

Borówka czarna, czernica, czarna jagodaBorówka czarna, czernica, czarna jagoda PL

(Vaccinium myrtillus)

Borówka czarna, czernica, czarna jagoda (Vaccinium myrtillus) to wieloletnia krzewinka występująca w lasach, rodząca powszechnie zbierane jagody. To roślina lecznicza (owoc). Jest wykorzystywana przy leczeniu biegunki, owoce są antyseptyczne.

Brunnera wielkolistnaBrunnera wielkolistna

(Brunnera macrophylla)

Brunnera wielkolistna (Brunnera macrophylla) to wieloletnia roślina zielna z rodziny szorstkolistnych. W Europie występuje zdziczała forma pochodząca z hodowli. Znane są różne odmiany barwne tego gatunku.

Brzoza brodawkowataBrzoza brodawkowata PL

(Betula pendula)

Brzoza brodawkowata, brzoza zwisła (Betula pendula) to pospolite drzewo z rodziny brzozowatych o silnie rozwiniętej koronie i białej korze. Znanych jest wiele odmian.. To gatunek pionierski na trudnych, piaszczystych terenach.

Buk pospolity, buk zwyczajnyBuk pospolity, buk zwyczajny PL

(Fagus salvatica)

Buk pospolity, buk zwyczajny (Fagus salvatica) to drzewo z rodziny bukowatych, jedno z najpiękniejszych gatunków drzew w Polsce, rodzących jadalne orzeszki. To jedno z najpiękniejszych drzew Polski, szczególnie jesienią, gdy liście przyjmują różne barwy.

Cedr himalajskiCedr himalajski

(Cedrus deodara)

Cedr himalajski (Cedrus deodara) to drzewo iglaste z rodziny sosnowatych, pochodzące z Himalajów. Osiąga wysokość 40 m, w uprawach w Polsce do 20 m. Igły mają niebieskawozielony kolor, mają do 5 cm długości.

Ciemiężyca zielona, ciemierzyca zielonaCiemiężyca zielona, ciemierzyca zielona PL

(Veratrum lobelianum)

Ciemiężyca zielona, ciemierzyca zielona (Veratrum lobelianum) to bylina z rodziny liliowców. Niektóre źródła podają, że ciemiężyca zielona jest podgatunkiem ciemiężycy białej. Niegdyś zaliczano ten gatunek do rodziny liliowatych.

Cis pospolityCis pospolity PL

(Taxus baccata)

Cis pospolity (Taxus baccata) to gatunek zimozielonego drzewa lub krzewu z rodziny cisowatych. To roślina o leczniczych właściwościach. Z igieł cisu wytwarza się półprodukt, który służy do produkcji leku na nowotwory.

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzikaCzereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika PL

(Cerasus avium)

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika (Cerasus avium) to drzewo owocowe z rodziny różowatych, często spotykane w uprawach, dziczejące. Rośnie w lasach liściastych, mieszanych, przy miedzach.

Dąbrówka rozłogowaDąbrówka rozłogowa PL

(Ajuga reptans)

Dąbrówka rozłogowa (Ajuga reptans) to gatunek byliny z ulistnionymi rozłogami, zakorzeniającymi się. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Świeże liście stosuje się jako składnik maści do leczenia ran i kojenia bólu.

Dereń rozłogowyDereń rozłogowy

(Cornus sericea)

Dereń rozłogowy (Cornus sericea) to gatunek niewysokiego krzewu z rodziny dereniowatych, bardzo podobny do derenia białego. Kwiaty są małe, zebrane w baldachy, żółtobiałe. Owoc jest mały, biały i kulisty.

Dzwonek brzoskwiniolistnyDzwonek brzoskwiniolistny PL

(Campanula persicifolia)

Dzwonek brzoskwiniolistny (Campanula persicifolia) to wieloletnia roślina zielna z rodziny dzwonkowatych, z długim, czołgającym się kłączem. Roślina ta ma jadalne liście. Kwiaty są dość duże, w kształcie dzwonka

Dzwonek pokrzywolistnyDzwonek pokrzywolistny PL

(Campanula trachelium)

Dzwonek pokrzywolistny (Campanula trachelium) to gatunek wieloletniej rośliny zielnej z rodziny dzwonkowatych, o pięknych niebieskich lub fioletowych kwiatach. Z zerwanego liścia sączy się sok mleczny. Jest to gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Głóg jednoszyjkowyGłóg jednoszyjkowy PL

(Crataegus monogyna)

Głóg jednoszyjkowy (Crataegus monogyna) to krzew lub niewysokie drzewo z rodziny różowatych, najbardziej pospolity gatunek głogu. Owoce są jadalne. Głóg daje schronienie oraz pożywienie wielu gatunkom ptaków.

Goździk kropkowany, goździk widełkowatyGoździk kropkowany, goździk widełkowaty PL

(Dianthus deltoides)

Goździk kropkowany, goździk widełkowaty (Dianthus deltoides) to gatunek byliny o długim kłączu i o charakterystycznych różowych, ząbkowanych płatkach kwiatków. Kwiaty są różowe i nie wydzielają zapachu.

Grab pospolity, grab zwyczajnyGrab pospolity, grab zwyczajny PL

(Carpinus betulus)

Grab pospolity, grab zwyczajny (Carpinus betulus L.) to drzewo z rodziny leszczynowatych, tworzący dolną warstwę drzewostanu w bardzo wielu naszych lasach. Owoc to płaski orzeszek posiadający trójklapowe skrzydełko.

Jarzmianka większaJarzmianka większa PL

(Astrantia major)

Jarzmianka większa (Astrantia major) to wieloletnia roślina zielna z rodziny baldaszkowatych. Kwiaty są w baldaszkach o średnicy do 4 cm, z czerwone lub białe. Są poligamiczne. Łodyga jest naga, wzniosła, słabo ulistniona.

Jemioła pospolitaJemioła pospolita PL

(Viscum album)

Jemioła pospolita (Viscum album) to półpasożytniczy krzew w kształcie kuli, rozwijający się na drzewach i krzewach. Jemioła pobiera od rośliny żywicielki tylko wodę i sole mineralne.

Języcznik zwyczajnyJęzycznik zwyczajny PL

(Phyllitis scolopendrium)

Języcznik zwyczajny (Phyllitis scolopendrium) to zimozielona, wieloletnia paproć. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Rośliny tej niegdyś używano do leczenia padaczki, gruźlicy, biegunek oraz kaszlu.

Kasztanowiec zwyczajny, kasztanowiec białyKasztanowiec zwyczajny, kasztanowiec biały PL

(Aesculus hippocastanum)

Kasztanowiec zwyczajny jedno z lepiej rozpoznawalnych gatunków drzew. Kasztanowiec to jeden z najwcześniej wprowadzonych obcych gatunków drzew. Drewno kasztanowca wykorzystywane jest do produkcji beczek, mebli, elementów dekoracyjnych.

Klon jaworKlon jawor PL

(Acer pseudoplatanus)

Klon jawor (Acer pseudoplatanus) to rodzime drzewo liściaste z rodziny klonowatych. Drzewo to źle znosi suszę i warunki miejskie. Żyje zwykle około 200 lat. Osiąga wysokość 40 m. Drewno jaworowe nie jest trwałe, ale podlega łatwej obróbce.

Klon pospolity, klon zwyczajnyKlon pospolity, klon zwyczajny PL

(Acer platanoides)

Klon pospolity, klon zwyczajny (Acer platanoides) to pospolite w naszym kraju drzewo z rodziny klonowatych. Z soku z pnia można pozyskiwać cukier. Liście są złożone z pięciu-siedmiu klap z ząbkowanymi brzegami.

Kokoryczka sierpowataKokoryczka sierpowata

(Polygonatum falcatum)

Kokoryczka sierpowata (Polygonatum falcatum) to gatunek byliny z rodziny liliowatych, uprawiana jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane po 2-5 w zwisające pęczki, w kolorze białym lub zielonkawym.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

(Trifolium repens)

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Leszczyna pospolita, orzech laskowyLeszczyna pospolita, orzech laskowy PL

(Corylus avellana)

Leszczyna pospolita, orzech laskowy (Corylus avellana) to wysoki krzew liściasty z rodziny leszczynowatych, uprawiany dla orzechów laskowych. To krzew mało wymagający w uprawie.

Lilak pospolityLilak pospolity PL

(Syringa vulgaris)

Lilak pospolity, bez turecki (Syringa vulgaris) to pospolity krzew z rodziny oliwkowatych, kwitnący na fioletowo lub biało o wielu odmianach. Mimo, iż jest to gatunek nektarodajny, dla naszych pszczół jest niedostępny, gdyż rurka korony jest zbyt długa.

Lipa drobnolistnaLipa drobnolistna PL

(Tilia cordata)

Lipa drobnolistna (Tilia cordata) to drzewo liściaste z rodziny lipowatych o miododajnych kwiatach i leczniczych właściwościach. Z uwagi na miękkie drewno, lipa jest cennym surowcem rzeźbiarskim.

Malina właściwaMalina właściwa PL

(Rubus idaeus)

Malina właściwa (Rubus idaeus) to krzew z rodziny różowatych o jadalnych, smacznych owocach. Polska jest drugim na świecie producentem malin po Rosji. Największe plantacje znajdują się na Mazowszu.

Miodunka plamista, miodunka lekarskaMiodunka plamista, miodunka lekarska PL

(Pulmonaria officinalis)

Miodunka plamista, miodunka lekarska (Pulmonaria officinalis) to bylina z rodziny szorstkolistnych o charakterystycznych liściach, pokrytych okrągłymi, jasnymi plamami. Miodunka lekarska ma działanie uspakajające, wyksztuśne oraz ściągające.

Mniszek pospolity, mniszek lekarskiMniszek pospolity, mniszek lekarski PL

(Taraxacum officinale)

Mniszek pospolity, mniszek lekarski (Taraxacum officinale) to pospolita bylina lecznicza z rodziny astrowatych. To znany powszechnie dmuchawiec, mlecz. Ma właściwości żółciopędne, oczyszczające krew, pobudzające i poprawiające przemianę materii.

Naparstnica purpurowaNaparstnica purpurowa

(Digitalis purpura)

Naparstnica purpurowa (Digitalis purpura) to roślina dwuletnia lub wieloletnia z rodziny trędownikowatych o wyjątkowo ozdobnych kwiatach. Kwiaty są dość duże, różowo-purpurowe, dzwonkowate, zwisające, zebrane w grono

Niecierpek drobnokwiatowyNiecierpek drobnokwiatowy

(Impatiens parviflora)

Niecierpek drobnokwiatowy (Impatiens parviflora) to jednoroczna, inwazyjna roślina zielna, tworząca w lasach całe łany. Niecierpek drobnokwiatowy ma azjatyckie pochodzenie.

Ostrokrzew chińskiOstrokrzew chiński

(Ilex cornuta)

Ostrokrzew chiński (Ilex cornuta) to gatunek zimozielonego krzewu z rodziny ostrokrzewowatych. Liście są sztywne, błyszczące, mają kolczasto zębaty brzeg, są skórzaste.

Paprotka zwyczajnaPaprotka zwyczajna PL

(Polypodium vulgare)

Paprotka zwyczajna (Polypodium vulgare) to roślina wieloletnia, paproć - przedstawiciel rodziny paprotkowatych. Liście są skórzaste, lancetowate, pojedynczo pierzaste, całobrzegie, długoogonkowe, wyróżniające gatunek spośród innych paproci.

Pióropusznik strusiPióropusznik strusi PL

(Matteuccia struthiopteris)

Pióropusznik strusi (Matteuccia struthiopteris) to jedna z najbardziej dekoracyjnych paproci. Przypomina strusie pióra. To roślina wieloletnia i dużych rozmiarów. Najczęściej można ją spotkać w olszynie nadrzecznej i górskiej.

Podbiał pospolityPodbiał pospolity PL

(Tussilago farfara)

Podbiał pospolity (Tussilago farfara) to bylina kłączowa, z łuskowatymi rozłogami o leczniczych właściwościach, jeden ze zwiastunów wiosny. Kwiaty są w koszyczkach o średnicy do 3 cm, żółte, zamknięte podczas niepogody i w nocy.

Podbiałek alpejskiPodbiałek alpejski PL

(Homogyne alpina)

Podbiałek alpejski (Homogyne alpina) to bylina z rodziny złożonych (astrowatych), pospolita roślina występująca tylko w górach. W Polsce występuje w Sudetach i Karpatach. Zakwita przed wytworzeniem liści.

Pokrzywa zwyczajnaPokrzywa zwyczajna PL

(Urtica dioica)

Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) to gatunek byliny z rodziny pokrzywowatych o właściwościach leczniczych i parzących. Ziele działa moczopędnie. Jest nieocenione przy pozbywaniu się z organizmu mocznika, szkodliwych substancji.

Porzeczka agrestPorzeczka agrest PL

(Ribes uva-crispa)

Porzeczka agrest (Ribes uva-crispa) to krzew z rodziny agrestowatych, powszechnie uprawiany z uwagi na smaczne owoce. Poza uprawami agrest występuje dziko na terenie całego kraju.

Poziomka pospolitaPoziomka pospolita PL

(Fragaria vesca)

Poziomka pospolita (Fragaria vesca) to wieloletnia roślina zielna, także roślina uprawna w ogrodach w wielu odmianach. Owoc mięsisty, czerwony, pozorny, wydający zapach, z licznymi niełupkami. Owoc jest jadalny.

Proso rózgowateProso rózgowate

(Panicum virgatum)

Proso rózgowate (Panicum virgatum) to bylina z rodziny wiechlinowatych (traw). Osiąga wysokość 60-200 cm. Źdźbła są wyprostowane, nierozgałęzione, czerwonawe w węzłach, poza tym zielone, omszone lub nagie.

Przetacznik ożankowyPrzetacznik ożankowy PL

(Veronica chamaedrys)

Przetacznik ożankowy (Veronica chamaedrys) to pospolita bylina z rodziny trędownikowatych o charakterystycznych, pięknych niebieskich kwiatach. Gatunek podobny: przetacznik pannoński.

Przytulia wonna, marzanka wonnaPrzytulia wonna, marzanka wonna PL

(Galium odoratum)

Przytulia wonna, marzanka wonna (Galium odoratum) to wieloletnia lecznicza roślina zielna z rodziny marzanowatych. Ziele to zawiera kumarynę i olejki eteryczne. Napar z ziela działa uspokajająco i pobudzająco na trawienie.

Rozchodnik ostryRozchodnik ostry PL

(Sedum acre)

Rozchodnik ostry (Sedum acre) to gatunek wieloletniej rośliny zielnej z rodziny gruboszowatych, także uprawiana w ogrodach jako roślina okrywowa. Jest to roślina trująca. Kwiaty są miododajne.

Rudbekia naga, rudbekia sieczna, rotacznica nagaRudbekia naga, rudbekia sieczna, rotacznica naga

(Rudbeckia laciniata)

Rudbekia naga, rotacznica naga (Rudbeckia laciniata) to bylina z rodziny astrowatych, uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. To gatunek u nas obcy. Pochodzi z Ameryki Północnej. Zdziczała odmiana występuje głównie w południowej części kraju.

Sosna wydmowaSosna wydmowa

(Pinus contorta)

Sosna wydmowa (Pinus contorta) to gatunek drzewa z rodziny sosnowatych o wąskim i strzelistym pokroju. Szyszki są małe z kolcami na łuskach. Osiąga wysokość zwykle 25 m, najwięcej 35 m.

Sośnica japońskaSośnica japońska

(Sciadopitys verticillata)

Sośnica japońska (Sciadopitys verticillata) to jedyny gatunek drzewa z rodziny sośnicowatych, żywa skamielina. Sośnica japońska rośnie tylko w górach Japonii. Poza tym bywa uprawiana w ogrodach jako drzewo ozdobne.

Strzęplica sinaStrzęplica sina PL

(Koeleria glauca)

Strzęplica sina (Koeleria glauca) to gatunek trawy gęstokępkowej, pospolitej na niżu. Rośnie na piaskowych murawach, w sosnowych lasach w Europie oraz w zachodniej części Azji. W Polsce nie występuje w górach.

Suchodrzew pospolity, wiciokrzew pospolitySuchodrzew pospolity, wiciokrzew pospolity PL

(Lonicera xylosteum)

Suchodrzew pospolity, to krzew z rodziny przewiertniowatych, najpospolitszy z naszych wiciokrzewów. Owoce to czerwone jagody o centymetrowej średnicy, wyrastające parami na jednej szypułce, zrośnięte nasadami. Owoce są trujące.

Szczawik zajęczySzczawik zajęczy PL

(Oxalis acetosella)

Szczawik zajęczy, zajęcza kapusta (Oxalis acetosella) to gatunek rośliny zielnej z rodziny szczawikowatych, pospolicie występującej w naszych lasach, o jadalnych liściach. Liście wystawione na słońce składają się i opadają w dół.

Śnieżyczka przebiśniegŚnieżyczka przebiśnieg PL

(Galanthus nivalis)

Śnieżyczka przebiśnieg (Galanthus nivalis) to bylina z rodziny amarylkowatych, zwiastun wiosny. Niestety poprzez utratę środowisk naturalnych oraz bezmyślne zrywanie przez człowieka kwiatów i wykopywanie cebulek jest gatunkiem ginącym.

Turzyca cienistaTurzyca cienista PL

(Carex umbrosa)

Turzyca cienista (Carex umbrosa) to gatunek byliny z rodziny turzycowatych, dość rzadki w Polsce. Liście są płaskie, sztywne, szorstkie na brzegach, o szerokości 20 mm. Kwitnie w okresie od kwietnia do maja.

Turzyca Morrowa, turzyca japońskaTurzyca Morrowa, turzyca japońska

(Carex morrowii)

Turzyca Morrowa, turzyca japońska (Carex morrowii) to bardzo cenny gatunek turzycy. Osiąga wysokość 20-40 cm. Źdźbła są gładkie, liczne. Liście do 15 cm długości, zaostrzone.

Turzyca muskegońskaTurzyca muskegońska

(Turzyca muskegońska)

Turzyca muskegońska (Carex muskingumensis) to gatunek turzycy, uprawiany w ogrodach jako trawa ozdobna. Osiąga wysokość 40-100 cm. Liście są wąskie, zielone lub żółtozielone, mają do 25 cm długości.

Turzyca orzęsionaTurzyca orzęsiona PL

(Carex pilosa)

Turzyca orzęsiona (Carex pilosa) to gatunek rośliny wieloletniej rozłogowej z rodziny turzycowatych - gatunek wskaźnikowy starych lasów. W Polsce występuje dość pospolicie w lasach liściastych na nizinach i w dolnych partiach gór.

Turzyca ptasie łapkiTurzyca ptasie łapki PL

(Carex ornithopoda)

Turzyca ptasie łapki (Carex ornithopoda) to gatunek niskiej, wieloletniej rośliny zielnej bez rozłogów, z rodziny turzycowatych. W Polsce występuje dość rzadko na nizinach, w Karpatach jest dość pospolita.

Turzyca wiosennaTurzyca wiosenna PL

(Carex caryophyllea)

Turzyca wiosenna (Carex caryophyllea Latourr.) to gatunek pospolitej u nas, wieloletniej rośliny zielnej, o pełzających rozłogach. Osiąga wysokość 10-25 cm. Liście są zimozielone, odginające się na zewnątrz.

Wietlica samiczaWietlica samicza PL

(Athyrium filix-femina)

Wietlica samicza (Athyrium filix-femina) jest jedyną rodzimą paprocią z wydłużonymi zarodniami. Jest jedyną rodzimą paprocią z wydłużonymi zarodniami. Uprawianych jest wiele odmian ozdobnych wietlicy samiczej.

Wodolist kanadyjski, czerpatka kanadyjskaWodolist kanadyjski, czerpatka kanadyjska

(Hydrophyllum canadense)

Wodolist kanadyjski, czerpatka kanadyjska (Hydrophyllum canadense) to bylina z rodzina czerpatkowatych. Gatunek ten pochodzi z Ameryki Północnej (Kanada). Dawniej występował na Dolnym Śląsku.

Żarnowiec miotlastyŻarnowiec miotlasty PL

(Sarothamnus scoparius)

Żarnowiec miotlasty (Sarothamnus scoparius) to krzew z rodziny bobowatych o miotlastym pokroju. Niegdyś z żarnowca miotlastego pozyskiwano włókno na maty, worki, kosze, opatrunki.

Żelaźniak bulwiastyŻelaźniak bulwiasty

(Phlomis tuberosa)

Żelaźniak bulwiasty (Phlomis tuberosa) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych o przykrym zapachu. Łodyga jest wzniesiona, czerwonawa, rzadko owłosione w niższych partiach.

Żywotnik zachodniŻywotnik zachodni

(Thuja occidentalis)

Żywotnik zachodni (Thuja occidentalis) to najczęściej uprawiany żywotnik na świecie. Żywotnik zachodni ma kolumnowy lub stożkowaty pokrój. To bardzo dobry gatunek na żywopłoty oraz figury formowane. Osiąga wysokość 20 m.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 66