Rośliny synantropijne

W tym miejscu zgromadziliśmy wszystkie gatunki roślin drzewiastych i zielnych związane ze środowiskiem człowieka, a więc polami, nieużytkami, terenami ruderalnymi, zurbanizowanymi.

W pradawnych czasach w Polsce występował w znacznej mierze las liściasty zrzucający liście na zimę. Dziś taki krajobraz zachował się tylko w wybranych obszarach, głównie w górach. Mamy w naszym krajobrazie głownie do czynienia ze zbiorowiskami pół-naturalnymi, takimi jak łąki, przekształcone lasy i antropogeniczny (wsie, miasta, klomby, parki, drogi itp.). Jeśli dodać występowanie w Polsce wielu gatunków obcych, zawlekanych przez człowieka, to najczęściej nie mamy już do czynienia z roślinnością naturalną, pierwotną. Wiele z obcych gatunków zadomowiło się już w czasach prehistorycznych i do XV w. - archeofity, później zadomowione do kenofity. Cześć gatunków rodzimych zadomowiło się w nowych warunkach synantropijnych - to apofity, zaś synantropy obcego pochodzenia to antropofity.

Najważniejsze siedliska roślin synantropijnych:

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Atlas roślin synantropijnych

Aksamitka rozpierzchłaAksamitka rozpierzchła

(Tagetes patula)

Aksamitka rozpierzchła (Tagetes patula) to roślina roczna z rodziny astrowatych, o intensywnym zapachu, uprawiana jako roślina ozdobna rabatowa. Znanych jest około 50 odmian tego gatunku.

Ambrozja trójdzielnaAmbrozja trójdzielna

(Ambrosia trifida)

Ambrozja trójdzielna (Ambrosia trifida) to roślina jednoroczna z rodziny złożonych. W Polsce gatunek obcego pochodzenia, bywa zawlekany do miejsc ruderalnych.

Aster gawędkaAster gawędka PL

(Aster amellus)

Aster gawędka (Aster amellus) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny astrowatych, zmienny, uprawiany także dla ozdobnych kwiatów. Porasta murawy, zarośla, skały, lasy. Preferuje wapienne podłoże.

Aster nowoangielski, aster amerykańskiAster nowoangielski, aster amerykański

(Aster novae-angliae)

Aster nowoangielski, aster amerykański, marcinki nowoangielskie (Aster novae-angliae) to roślina wieloletnia z rodziny astrowatych, dość powszechnie uprawiany jako roślina ozdobna ogrodowa, dziczejąca.

Babka lancetowataBabka lancetowata PL

(Plantago lanceolata)

Babka lancetowata(Plantago lanceolata) to roślina zielna lecznicza z rodziny babkowatych. Jest to roślina łąk i pastwisk, rośnie na przydrożach i terenach ruderalnych. Jest pospolita w całym kraju.

Babka zwyczajnaBabka zwyczajna PL

(Plantago major)

Babka zwyczajna (Plantago major) to bylina lub roślina jednoroczna z rodziny babkowatych o właściwościach leczniczych. Liście zawierają substancje, które sprzyjają gojeniu się ran. Od dawna okłady z babki stosowano na oparzenia, użądlenia, otarcia.

Barszcz zwyczajnyBarszcz zwyczajny PL

(Heracleum sphondylium)

Barszcz zwyczajny (Heracleum sphondylium) to dwuletnia roślina lub bylina lecznicza z rodziny baldaszkowatych o charakterystycznym zapachu, niegdyś warzywo. Gatunek jest podobny do barszczu syberyjskiego.

Bez czarnyBez czarny PL

(Sambucus nigra)

Bez czarny, dziki bez czarny (Sambucus nigra) to krzew z rodziny przewiertniowatych. Jest to roślina lecznicza i trująca. Roślina wydziela nieprzyjemny, duszący zapach. Krzew ma kulisty pokrój. Osiąga wysokość maksymalnie do 10 m.

Bieluń dziędzierzawaBieluń dziędzierzawa

(Datura stramonium)

Bieluń dziędzierzawa (Datura stramonium) to gatunek okazałej rośliny jednorocznej z rodziny psiankowatych, roślina trującej o leczniczych właściwościach. To roślina silnie trująca o halucynogennych właściwościach.

Blekot pospolityBlekot pospolity PL

(Aethusa cynapium)

Blekot pospolity (Aethusa cynapium) to wieloletnia roślina zielna z rodziny baldaszkowatych o dużej zmienności, wydzielająca nieprzyjemny zapach. znane są minimum 2 podgatunki: cynapium i agrestis.

Bluszcz pospolityBluszcz pospolity PL

(Hedera helix)

Bluszcz pospolity (Hedera helix) to wieloletnia roślina, pnącze płożące lub pnące się nawet na wysokość 20-30 m. To roślina trująca. Wiele ptaków zjada owoce bluszczu. Liście są zimozielone, lekko błyszczące, zmienne w budowie.

Bluszczyk kurdybanekBluszczyk kurdybanek PL

(Glechoma hederacea)

Bluszczyk kurdybanek (Glechoma hederacea) to bylina z rodziny jasnotowatych, bardzo pospolita w naszym kraju, wykorzystywana jako zioło i przyprawa. Nie jest zalecane spożywanie dużych ilości kurdybanka. Zwierzęta unikają tej rośliny.

Bodziszek cuchnącyBodziszek cuchnący PL

(Geranium robertianum)

Bodziszek cuchnący (Geranium robertianum) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny bodziszkowatych, wydzielająca nieprzyjemny zapach, pospolita w naszych lasach liściastych.

Bodziszek gołębiBodziszek gołębi

(Geranium columbinum)

Bodziszek gołębi (Geranium columbinum) to jednoroczna roślina z rodziny bodziszkowatych. Rośnie przy drogach, na polach, w zaroślach. Jest archeofitem.

Bodziszek kosmatyBodziszek kosmaty

(Geranium molle)

Bodziszek kosmaty (Geranium molle) to gatunek rośliny jedno Rośnie na terenach ruderalnych, murawach i zaroślach. To archeofit.rocznej z rodziny bodziszkowatych.

Bodziszek porozcinanyBodziszek porozcinany

(Geranium dissectum)

Bodziszek porozcinany (Geranium dissectum) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny bodziszkowatych, chwast upraw rolnych.

Bodziszek syberyjskiBodziszek syberyjski

(Geranium sibiricum)

Bodziszek syberyjski (Geranium sibiricum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny bodziszkowatych, białawo owłosiona. Owłosienie skierowane w dół.

Bodziszek żałobnyBodziszek żałobny PL

(Geranium phaeum)

Bodziszek żałobny (Geranium phaeum) to wieloletnia roślina z rodziny bodziszkowatych, tworząca kępy, spotykana także w uprawach jako roślina ozdobna. Kwiaty są ciemnofioletowe, niemalże czarne lub brunatnoczerwone.

Brzoza brodawkowataBrzoza brodawkowata PL

(Betula pendula)

Brzoza brodawkowata, brzoza zwisła (Betula pendula) to pospolite drzewo z rodziny brzozowatych o silnie rozwiniętej koronie i białej korze. Znanych jest wiele odmian.. To gatunek pionierski na trudnych, piaszczystych terenach.

Buzdyganek naziemnyBuzdyganek naziemny

(Tribulus terrestris)

Buzdyganek naziemny (Tribulus terrestris) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny parolistowatych. To gatunek zawlekany do Polski. Jest rzadko spotykany. Kwiaty są pięciokrotne, koloru żółtego.

Bylica piołunBylica piołun PL

(Artemisia absinthium)

Bylica piołun (Artemisia absinthium) to gatunek rośliny wonnej z rodziny astrowatych, gorzkiej w smaku, trującej, o właściwościach leczniczych. Jest to bylina lub chamefit, pokryta szarym owłosieniem. Z rośliny tej wytwarza się absynt.

Bylica pospolitaBylica pospolita PL

(Artemisia vulgaris)

Bylica pospolita (Artemisia vulgaris) to gatunek trującej rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych o leczniczych właściwościach. Roślina ta była niegdyś używana do przyprawiania tłustych potraw.

Bylica rocznaBylica roczna

(Artemisia annua)

Bylica roczna (Artemisia annua) to gatunek silnie aromatycznej rośliny jednorocznej z rodziny astrowatych, rzadko uprawiana, o leczniczych właściwościach. Ziele ma działanie bakteriobójcze, a korzeń dostarcza żółtego barwnika.

Bylica SchmidtaBylica Schmidta

(Artemisia schmidtiana)

Bylica Schmidta (Artemisia schmidtiana) to gatunek bardzo niskiego krzewu z rodziny złożonych o srebrzystej barwie. Zasiedla przydroża, zbocza gór. Preferuje glebę suchą, piaszczystą.

CebulaCebula PL

(Allium cepa)

Cebula (Allium cepa), a w zasadzie czosnek cebula lub cebula zwyczajna, to wieloletnia roślina uprawna z rodziny liliowatych o leczniczych właściwościach. To jedna z najbardziej pospolitych roślin przyprawowych w Polsce.

Cebulica dwulistnaCebulica dwulistna PL

(Scilla bifolia)

Cebulica dwulistna (Scilla bifolia) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny liliowatych, spotykana w uprawach ogrodowych i dziczejąca. To także roślina trująca i gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Centuria zwyczajna, centuria pospolitaCenturia zwyczajna, centuria pospolita PL

(Centaurium erythraea)

Centuria zwyczajna, centuria pospolita (Centaurium erythraea) to jednoroczna lub dwuletnia roślina lecznicza z rodziny goryczkowatych.

Chaber bławatekChaber bławatek PL

(Centaurea cyanus)

Chaber bławatek (Centaurea cyanus L.) to roślina jednoroczna lub dwuletnia, pospolity chwast zbożowy, tworzący łany. W Polsce to pospolity chwast polny, przede wszystkim zbożowy.

Chaber driakiewnikChaber driakiewnik PL

(Centaurea scabiosa)

Chaber driakiewnik (Centaurea scabiosa) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. Kwiaty są purpurowe, czasem różowe, zebrane w koszyczki o średnicy około 3 cm. Okrywa jajowata.

Chaber łąkowyChaber łąkowy PL

(Centaurea jacea)

Chaber łąkowy (Centaurea jacea) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych o dużej zmienności i o wielu odmianach. Tworzy też mieszańce z innymi gatunkami. Istotną cechą rozpoznawczą jest kształt łusek, które okrywają koszyczek.

Chaber wełnistyChaber wełnisty PL

(Centaurea solstitialis)

Chaber wełnisty (Centaurea solstitialis) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny astrowatych. Kwiaty są żółte z charakterystycznymi cierniami u nasady.

Chrzan pospolityChrzan pospolity PL

(Armoracia rusticana)

Chrzan pospolity (Armoracia rusticana) to wieloletnia roślina uprawna z rodziny kapustowatych o zgrubiałym i jadalnym korzeniu. To także roślina o leczniczych właściwościach. W Polsce dziki chrzan jest wszędzie pospolity.

Ciecierzyca pospolitaCiecierzyca pospolita PL

(Cicer arietinum)

Ciecierzyca pospolita (Cicer arietinum) to jednoroczna roślina uprawna z rodziny motylkowatych o nieregularnym kształcie.

Ciemiężyk drobnokwiatowyCiemiężyk drobnokwiatowy PL

(Vincetoxicum hirundinaria)

Ciemiężyk drobnokwiatowy, ciemiężyk białokwiatowy (Vincetoxicum hirundinaria) to gatunek wieloletniej, trującej rośliny z rodziny trojeściowatych.

Cykoria podróżnikCykoria podróżnik

(Cichorium intybus)

Cykoria podróżnik (Cichorium intybus) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. Ma właściwości lecznicze. Kwiaty są języczkowate, obupłciowe, niebieskie, rzadziej białe lub różowe.

Cymbalaria murowa, cymbalaria bluszczykowataCymbalaria murowa, cymbalaria bluszczykowata

(Cymbalaria muralis)

Cymbalaria murowa, cymbalaria bluszczykowata, lnica bluszczykowata (Cymbalaria muralis) to gatunek rzadkiej u nas jednorocznej rośliny z rodziny trędownikowatych, czołgającej się po murach.

Cytryna zwyczajnaCytryna zwyczajna

(Citrus limon)

Cytryna zwyczajna (Citrus limon) to gatunek niewysokiego drzewa z rodziny rutowatych, które rodzi cytryny, popularne owoce sprzedawane na masową skalę na całym świecie. Roślina ta pochodzi z Chin, choć dziś tam nie występuje.

Czarnuszka siewnaCzarnuszka siewna

(Nigella sativa)

Czarnuszka siewna (Nigella sativa) to roślina jednoroczna z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. To także roślina przyprawowa. W Polsce dość rzadko uprawiana i przejściowo dziczejąca. Pojawia się jako chwast zbożowy.

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzikaCzereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika PL

(Cerasus avium)

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika (Cerasus avium) to drzewo owocowe z rodziny różowatych, często spotykane w uprawach, dziczejące. Rośnie w lasach liściastych, mieszanych, przy miedzach.

Czosnaczek pospolityCzosnaczek pospolity PL

(Alliaria petiolata)

Czosnaczek pospolity (Alliaria petiolata) to roślina lecznicza, dwuletnia z rodziny kapustowatych. W pierwszym roku rosną jedynie liście. Łodyga z kwiatami pojawia się dopiero w drugim roku.

Czosnek kulistyCzosnek kulisty

(Allium rotundum)

Czosnek kulisty (Allium rotundum) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny liliowatych. Kwiaty są purpurowe lub różowe, zebrane w kulisty baldach bez cebulek.

Czosnek skalnyCzosnek skalny PL

(Allium senescens)

Czosnek skalny (allium senescens) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny liliowatych. Kwiaty są purpurowe lub różowe, zebrane w półkulisty baldach. Cebulki liczne, kuliste.

Czosnek winnicowyCzosnek winnicowy PL

(Allium vineale)

Czosnek winnicowy (Allium vineale) to gatunek byliny z rodziny liliowatych. Kwiaty są purpurowe, różowe, zebrane w baldach wraz z małymi cebulkami.

Dwurząd murowyDwurząd murowy

(Diplotaxis muralis)

Dwurząd murowy (Diplotaxis muralis) to gatunek jednoroczne lub rzadziej dwuletniej rośliny z rodziny kapustowatych. Ma zmienny wygląd.

Dymnica pospolitaDymnica pospolita

(Fumaria officinalis)

Dymnica pospolita (Fumaria officinalis) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny dymnicowatych, roślina lecznicza. nne nazwy to dymnica lekarska, kokorycz lekarska, rutka polna. Rozłupki mają przykry zapach.

Dziewanna drobnokwiatowaDziewanna drobnokwiatowa PL

(Verbascum thapsus)

Dziewanna drobnokwiatowa (Verbascum thapsus) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny trędownikowatych o leczniczych właściwościach. W pierwszym roku wyrasta rozeta liści, w drugim pęd kwiatowy.

Dziewanna fioletowaDziewanna fioletowa PL

(Verbascum phoeniceum)

Dziewanna fioletowa (Verbascum phoeniceum) to gatunek rośliny jednorocznej, dwuletniej lub wieloletniej z rodziny trędownikowatych. To także roślina ozdobna, czasem uprawiana w ogrodach.

Dziewanna pospolitaDziewanna pospolita PL

(Verbascum nigrum)

Dziewanna pospolita (Verbascum nigrum) to gatunek dwuletniej lub wieloletniej rośliny z rodziny trędownikowatych, tworząca mieszańce z innymi gatunkami.

Dziewanna wielkokwiatowaDziewanna wielkokwiatowa PL

(Verbascum densi-florum)

Dziewanna wielkokwiatowa (Verbascum densi-florum) to gatunek okazałej rośliny dwuletniej z rodziny trędownikowatych, podobna do dziewanny kutnerowatej, od której różni się większymi kwiatami.

Dziurawiec bezwonnyDziurawiec bezwonny

(Hypericum ×inodorum)

Dziurawiec bezwonny (Hypericum ×inodorum) to roślina z rodziny dziurawcowatych, spotykana tylko w uprawach.

Dzwonek jednostronnyDzwonek jednostronny PL

(Campanula rapunculoides)

Dzwonek jednostronny, dzwonek rapunkułokształtny (Campanula rapunculoides) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny dzwonkowatych. Kwiaty są niebieskofioletowe, zebrane zwykle w jednostronny kwiatostan na szczycie łodygi.

Echinocystis klapowany, kolczurka klapowanaEchinocystis klapowany, kolczurka klapowana

(Echinocystis lobata)

Echinocystis klapowany, kolczurka klapowana (Echinocystis lobata) to uprawiana często dla ozdoby jednoroczna roślina pnąca z rodziny dyniowatych, dziczejąca.

Farbownik lekarskiFarbownik lekarski PL

(Anchusa officinalis)

Farbownik lekarski (Anchusa officinalis) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny leczniczej z rodziny szorstkolistnych. W pierwszym roku wyrasta rozeta liści odziomkowych. Łodyga wyrasta dopiero kolejnym roku.

Farbownik polny, krzywoszyj polnyFarbownik polny, krzywoszyj polny

(Anchusa arvensis)

Farbownik polny, krzywoszyj polny (Anchusa arvensis) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny szorstkolistnych, pokryta sztywnym włosiem. To chwast upraw zbożowych, kukurydzy i ziemniaków.

Fiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratekFiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratek PL

(Viola ×wittrockiana)

Fiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratek to roślina dwuletnia ozdobna. Jest mieszańcem innych gatunków. Kwiaty są duże, jednobarwne i dwubarwne. Są tu także kwiaty o bardzo ciemnych odcieniach. W koronie pięć dużych płatków.

Fiołek polnyFiołek polny PL

(Viola arvensis)

Fiołek polny, bratek polny (Viola arvensis Murray) to pospolity chwast rolny. Kwiaty są małe (10-15 mm). Korona jest tak samo długa jak kielich lub trochę krótsza. Płatki są biało-żółte, pomarańczowe w gardzieli.

Fiołek trójbarwnyFiołek trójbarwny PL

(Viola tricolor)

Fiołek trójbarwny, bratek trójbarwny (Viola tricolor) to gatunek rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny fiołkowatych. To przodek fiołka ogrodowego. Fiołek ten jest wskaźnikiem gleby kwaśnej. To jednocześnie pospolity ogrodowy chwast.

Firletka kwiecistaFirletka kwiecista PL

(Lychnis coronaria)

Firletka kwiecista (Lychnis coronaria) to gatunek rośliny dwuletniej lub byliny z rodziny goździkowatych, wełnisto owłosionej, spotykana w uprawach ogrodowych, dziczejąca. Zasiedla pola, nieużytki, tereny przydrożne.

Glistnik jaskółcze zieleGlistnik jaskółcze ziele PL

(Chelidonium majus)

Glistnik jaskółcze ziele (Chelidonium majus) to wieloletnia roślina z rodziny makowatych o właściwościach leczniczych, wydzielająca charakterystyczny sok mleczny o kolorze pomarańczowym ze zranionych części rośliny.

Głowienka pospolitaGłowienka pospolita PL

(Prunella vulgaris)

Głowienka pospolita (Prunella vulgaris) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jasnotowatych o leczniczych właściwościach. Kwiaty są zwykle niebieskofioletowe, zebrane w walcowate kwiatostany.

Głóg jednoszyjkowyGłóg jednoszyjkowy PL

(Crataegus monogyna)

Głóg jednoszyjkowy (Crataegus monogyna) to krzew lub niewysokie drzewo z rodziny różowatych, najbardziej pospolity gatunek głogu. Owoce są jadalne. Głóg daje schronienie oraz pożywienie wielu gatunkom ptaków.

Gorczyca polnaGorczyca polna

(Sinapis arvensis)

Gorczyca polna, ognicha (Sinapis arvensis) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych. To chwast upraw zbożowych oraz okopowych. To gatunek w Polsce obcy, ale zadomowiony już od czasów neolitu. To także roślina przyprawowa.

Gorczycznik pospolityGorczycznik pospolity PL

(Barbarea vulgaris)

Gorczycznik pospolity (Barbarea vulgaris) to dwuletnia roślina z rodziny kapustowatych. Rośnie w miejscach ruderalnych, nad wodami, na murawach.

Goździk kosmatyGoździk kosmaty PL

(Dianthus armeria)

Goździk kosmaty (Dianthus armeria) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny goździkowatych. Rośnie na suchych murawach, w zaroślach. Spotykana przede wszystkim na południu kraju.

Goździk kropkowany, goździk widełkowatyGoździk kropkowany, goździk widełkowaty PL

(Dianthus deltoides)

Goździk kropkowany, goździk widełkowaty (Dianthus deltoides) to gatunek byliny o długim kłączu i o charakterystycznych różowych, ząbkowanych płatkach kwiatków. Kwiaty są różowe i nie wydzielają zapachu.

Grusza pospolita, grusza polnaGrusza pospolita, grusza polna PL

(Pyrus pyraster)

Grusza pospolita, grusza polna, ulęgałka (Pyrus communis) to gatunek drzewa owocowego z rodziny różowatych, jedyna dzika grusza w Polsce. Dla odmian uprawnych stosuje się nazwę gruszy pospolitej.

Gryka tatarska, tatarkaGryka tatarska, tatarka PL

(Fagopyrum tataricum)

Gryka tatarska, tatarka (Fagopyrum tataricum) to roślina jednoroczna z rodziny rdestowatych. Jest rzadko uprawiana, częściej dziczejąca i wówczas jest uważana za chwast. Osiąga wysokość 30-75 cm.

Gwiazdnica pospolitaGwiazdnica pospolita PL

(Stellaria media)

Gwiazdnica pospolita (Stellaria media) to jednoroczna lub ozima roślina zielna z rodziny goździkowatych. Znana jest także większa forma tego gatunku o nazwie maxima. Gdy warunki są sprzyjające, roślina ta kwitnie przez cały rok.

Gwiazdnica trawiastaGwiazdnica trawiasta PL

(Stellaria graminea)

Gwiazdnica trawiasta (Stellaria graminea) to gatunek rośliny z rodziny goździkowatych. Gatunek holarktyczny. W Polsce występuje na terenie całego kraju.

Hortensja ogrodowa, hortensja wielkolistnaHortensja ogrodowa, hortensja wielkolistna

(Hydrangea macrophylla)

Hortensja ogrodowa (Hydrangea macrophylla) to krzew z rodziny hortensjowatych o pięknych kulistych kwiatostanach. To krzew mało odporny na mróz. Może być uprawiany wyłącznie w cieplejszych rejonach naszego kraju.

Iglica pospolitaIglica pospolita PL

(Erodium cicutarium)

Iglica pospolita (Erodium cicutarium) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny bodziszkowatych, chwast upraw zbożowych i okopowych. Iglica pospolita rośnie na polach, przy drogach, na murawach, terenach ruderalnych.

Irga poziomaIrga pozioma

(Cotoneaster horizontalis)

Irga pozioma (Cotoneaster horizontalis) to gatunek niskiego krzewu z rodziny różowatych, szeroko, pierzasto rozpościerających się gałęziach. Roślinę tę stosuje się w niewielkich ogrodach jako roślinę okrywową, na skalniakach, murkach.

Jaskier polnyJaskier polny

(Ranunculus arvensis)

Jaskier polny (Ranunculus arvensis) to roślina trująca roczna z rodziny jaskrowatych, stanowiąca uciążliwy chwast w uprawie zbóż ozimych, lucerny, a także lnu. To archeofit. Porasta pola, miedze, najczęściej występuje na południu naszego kraju.

Jasnota białaJasnota biała

(Lamium album)

Jasnota biała (Lamium album) to cenna, wieloletnia roślina lecznicza z rodziny jasnotowatych. Liście są podobne do liści pokrzywy. Kwiaty i ziele są jadalne. Kwiaty są zebrane w kłosokształtne kwiatostany, siedzące lub na krótkich szypułkach, białe.

Jasnota plamistaJasnota plamista PL

(Lamium maculatum)

Jasnota plamista (Lamium maculatum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jasnotowatych. Rośnie w lasach, na terenach ruderalnych. Kwiaty są purpurowe, rzadko białe.

Jasnota purpurowaJasnota purpurowa

(Lamium purpureum)

Jasnota purpurowa (Lamium purpureum) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny jasnotowatych o brzydkim zapachu, to także uciążliwy chwast naszych ogrodów.

Jasnota różowaJasnota różowa

(Lamium amplexicaule)

Jasnota różowa (Lamium amplexicaule) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny jasnotowatych, uciążliwy chwast, głównie upraw okopowych, zbożowych, prawdopodobnie trujący dla koni.

Jastrun zwyczajny, jastrun zapoznany, złocień właściwyJastrun zwyczajny, jastrun zapoznany, złocień właściwy PL

(Leucanthemum ircutianum)

Jastrun zwyczajny, jastrun zapoznany, złocień właściwy, jastrun właściwy (Leucanthemum ircutianum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny astrowatych. Potoczna nazwa to margerytka biała.

Jastrzębiec kosmaczekJastrzębiec kosmaczek PL

(Hieracium pilosella)

Jastrzębiec kosmaczek (Hieracium pilosella) to gatunek rośliny z rodziny astrowatych o bardzo zmiennym wyglądzie, mające co najmniej kilkadziesiąt podgatunków i wiele mieszańców. Posiada lecznicze właściwości.

Jemioła pospolitaJemioła pospolita PL

(Viscum album)

Jemioła pospolita (Viscum album) to półpasożytniczy krzew w kształcie kuli, rozwijający się na drzewach i krzewach. Jemioła pobiera od rośliny żywicielki tylko wodę i sole mineralne.

Jeżyna popielicaJeżyna popielica PL

(Rubus caesius)

Jeżyna popielica (Rubus caesius) to gatunek rośliny, niskiego krzewu z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach. Pędy są dwuletnie, wygięte łukowato, u nasady zdrewniałe.

Jęczmień dwurzędowyJęczmień dwurzędowy PL

(Hordeum distichon)

Jęczmień dwurzędowy (Hordeum distichon) to gatunek trawy, zaliczanej do zbóż uprawnych. Kłoski boczne są płonne, z czego się bierze kłos dwurzędowy. Roślina powszechnie uprawiana w Polsce.

Jęczmień zwyczajnyJęczmień zwyczajny PL

(Hordeum vulgare)

Jęczmień zwyczajny, jęczmień wielorzędowy (Hordeum vulgare) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny wiechlinowatych, zaliczany do najbardziej pospolitych zbóż w Polsce.

Kanianka polnaKanianka polna

(Cuscuta campestris)

Kanianka polna (Cascuta campestris) to gatunek jednorocznej rośliny pasożytniczej z rodziny powojowatych. To roślina pozbawiona liści i korzeni. Łodyga jest sznurkowata, żółtawa, wijąca się, wytwarzająca przyssawki.

Kapusta czarna, gorczyca czarnaKapusta czarna, gorczyca czarna PL

(Brassica nigra)

Kapusta czarna, gorczyca czarna (Brassica nigra) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny kapustowatych o leczniczych właściwościach. To roślina uprawna rolnicza. To także roślina miododajna.

Kapusta rzepakKapusta rzepak PL

(Brassica napus)

Kapusta rzepak (Brassica napus) to roślina uprawna z rodziny kapustowatych. Rzepak (nasiona) zawiera prawie 50% tłuszczu. To nasza najpopularniejsza roślina oleista. Roślina ta jest uprawiana na całym świecie, w Polsce w całym kraju.

Kasztanowiec zwyczajny, kasztanowiec białyKasztanowiec zwyczajny, kasztanowiec biały

(Aesculus hippocastanum)

Kasztanowiec zwyczajny jedno z lepiej rozpoznawalnych gatunków drzew. Kasztanowiec to jeden z najwcześniej wprowadzonych obcych gatunków drzew. Drewno kasztanowca wykorzystywane jest do produkcji beczek, mebli, elementów dekoracyjnych.

Kąkol polnyKąkol polny

(Agrostemma githago)

Kąkol polny (Agrostemma githago) to gatunek jednorocznej rośliny trującej z rodziny goździkowatych, do niedawna pospolity chwast zbożowy. To roślina ozima. To archeofit, zawleczony do naszego kraju w neolicie.

Ketmia letniaKetmia letnia

(Hibiskus trionum)

Ketmia letnia (Hibiskus trionum) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny ślazowatych. Rośnie w miejscach ruderalnych. To w Polsce gatunek obcego pochodzenia.

Kiksja zgiętoostrogowaKiksja zgiętoostrogowa

(Kickxia spuria)

Kiksja zgiętoostrogowa (Kickxia spuria) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny trędownikowatych. Liście są zaokrąglone lub sercowate. Kwiaty są drobne, żółte, o zgiętej ostrodze.

Klon pospolity, klon zwyczajnyKlon pospolity, klon zwyczajny PL

(Acer platanoides)

Klon pospolity, klon zwyczajny (Acer platanoides) to pospolite w naszym kraju drzewo z rodziny klonowatych. Z soku z pnia można pozyskiwać cukier. Liście są złożone z pięciu-siedmiu klap z ząbkowanymi brzegami.

Kłosówka miękkaKłosówka miękka PL

(Holcus mollis)

Kłosówka miękka (Holcus mollis) to roślina z rodziny wiechlinowatych. To trawa luźnokępkowa. Występuje w Europie.

Kminek zwyczajny, karolekKminek zwyczajny, karolek PL

(Carum carvi)

Kminek zwyczajny, karolek (Carum carvi) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny baldaszkowatych, roślina uprawna, przyprawowa, o leczniczych właściwościach.

Kocanki piaskoweKocanki piaskowe PL

(Helichrysum arenarium)

Kocanki piaskowe (Helichrysum arenarium) to bylina z rodziny złożonych, biało filcowana, posiadająca lecznicze właściwości. Kocanki piaskowe rosną na suchych, piaszczystych terenach, przy drogach i na wrzosowiskach.

Kocimiętka właściwaKocimiętka właściwa PL

(Nepeta cataria)

Kocimiętka właściwa (Nepeta cataria) to bylina z rodziny jasnotowatych, spotykana w środowisku synantropijnym. Roślina ma cytrynowy zapach. To roślina lecznicza, jest także wykorzystywana w przemyśle spożywczym i kosmetycznym.

Kokornak powojowatyKokornak powojowaty PL

(Aristolochia clematitis)

Kokornak powojowaty, kokornak powojnikowaty (Aristolochia clematitis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny kokornakowatych, niegdyś roślina uprawna. To roślina trująca o leczniczych właściwościach.

Kokorycz żółtaKokorycz żółta

(Corydalis lutea)

Kokorycz żółta, kokorycz złocista (Corydalis lutea) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny dymnicowatych. Rzadko uprawiana roślina ozdobna, dziczejąca. Często rośnie na starych murach.

Komonica zwyczajnaKomonica zwyczajna PL

(Lotus corniculatus)

Komonica zwyczajna (Lotus corniculatus) to roślina wieloletnia z rodziny motylkowatych, cenna roślina miododajna i pastewna, dodawana często do mieszanek łąkowych i pastewnych.

Komosa biała, lebiodaKomosa biała, lebioda PL

(Chenopodium album)

Komosa biała, lebioda (Chenopodium album) to roślina roczna, pospolity chwast polny i ogrodowy z rodziny komosowatych. To jeden z najbardziej pospolitych i uciążliwych chwastów.

Komosa strzałkowataKomosa strzałkowata

(Chenopodium bonus-henricus)

Komosa strzałkowata (Chenopodium bonus-henricus) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny komosowatych. Kwiaty są zebrane w kłębiki, a klębiki tworzą kłosokształtną, ulistnioną wiechę.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

(Trifolium repens)

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwonaKoniczyna łąkowa, koniczyna czerwona PL

(Trifolium pratense)

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwona, kądziółka (Trifolium pratense L.) to roślina pastewna z rodziny bobowatych. W uprawach mamy kilka odmian. Jest to roślina uprawiana jako roślina pastewna.

Koniczyna perska, koniczyna skręcona, PerkoKoniczyna perska, koniczyna skręcona, Perko

(Trifolium resupinatum)

Koniczyna perska, koniczyna skręcona, perko (Trifolium resupinatum) to gatunek jednorocznej rośliny uprawnej z rodziny motylkowatych. Perko to soczysta i wartościowa roślina na paszę dla zwierząt.

Koniczyna polna, kotkiKoniczyna polna, kotki PL

(Trifolium arvense)

Koniczyna polna, kotki (Trifolium arvense) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny bobowatych, której kwiaty przypominają kotki i różnią się tym samym od roslin z tego rodzaju.

Koniczyna rozdęta, gardzielnikKoniczyna rozdęta, gardzielnik PL

(Trifolium fragiferum)

Koniczyna rozdęta, gardzielnik (Trifolium fragiferum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych. W Polsce występuje na niżu i niskim partiach gór.

Koniczyna złocistożółtaKoniczyna złocistożółta PL

(Trifolium aureum)

Koniczyna złocistożółta (Trifolium aureum) to gatunek rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny bobowatych. Wartość pastewna jest klasy średniej.

Koper włoski, fenkuł włoskiKoper włoski, fenkuł włoski PL

(Foeniculum vulgare)

Koper włoski, fenkuł włoski (Foeniculum vulgare Mill.) to roślina lecznicza i uprawna z rodziny baldaszkowatych, pochodząca z południa Europy. Łodyga jest wzniesiona, prosta. Liście są skrętoległe, trzykrotnie pierzaste, nitkowate.

Kozibród łąkowyKozibród łąkowy PL

(Tragopogon pratensis)

Kozibród łąkowy (Tragopogon pratensis) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny astrowatych. Rośnie na murawach, łąkach, przy drogach i na terenach ruderalnych. Występuje w Europie i Azji.

Krucjata krzyżowa, przytulia krzyżowaKrucjata krzyżowa, przytulia krzyżowa

(Cruciata laevipes)

Krucjata krzyżowa, przytulia krzyżowa, przytulinka krzyżowa (Cruciata laevipes) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny marzanowatych. Kwiaty są drobne, bez kielicha, żółte, zebrane w gęste wierzchotki

Kruszczyk szerokolistnyKruszczyk szerokolistny PL

(Epipactis helleborine)

Kruszczyk szerokolistny (Epipactis helleborine) to gatunek rośliny z rodziny storczykowatych o zmiennym wyglądzie. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Występuje w całej Polsce.

Krwawnik pagórkowyKrwawnik pagórkowy

(Achillea collina)

Krwawnik pagórkowy (Achillea collina) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny astrowatych. Kwiaty są drobne, białe, rzadziej czerwone lub żółtawe, zebrane w koszyczki.

Kupkówka pospolita, rajgras niemieckiKupkówka pospolita, rajgras niemiecki PL

(Dactylis glomerata)

Kupkówka pospolita, rajgras niemiecki, rżniączka pospolita (Dactylis glomerata) to pospolity gatunek wieloletniej trawy kępkowej, bez rozłogów, uprawiana na łąkach. W Polsce pospolita na terenie całego kraju.

Kurzyślad polnyKurzyślad polny

(Anagallis arvensis)

Kurzyślad polny (Anagallis arvensis) to jednoroczna roślina z rodziny pierwiosnkowatych o leczniczych właściwościach. To także roślina trująca. To pospolity chwast polny. Rośnie na polach, przy drogach, na terenach ruderalnych.

Lebiodka pospolita, oreganoLebiodka pospolita, oregano PL

(Origanum vulgare)

Lebiodka pospolita (Origanum vulgare) to popularnie zwane oregano. Roślina ta jest także znana pod nazwą dziki majeranek. To doskonała przyprawa do potraw mięsnych i rybnych, makaronów, pizzy, serów oraz pomidorów.

Lepczyca rozesłanaLepczyca rozesłana

(Asperugo procumbens)

Lepczyca rozesłana (Asperugo procumbens) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny szorstkolistnych. Korona niebieska lub fioletowa, mała

Lepnica biała, bniec białyLepnica biała, bniec biały PL

(Silene latifolia)

Lepnica biała, bniec biały (Silene latifolia) to roślina jednoroczna lub dwuletnia z rodziny goździkowatych, pospolity chwast polny. Bniec biały rośnie na terenach ruderalnych, na polach i łąkach.

Leszczyna pospolita, orzech laskowyLeszczyna pospolita, orzech laskowy PL

(Corylus avellana)

Leszczyna pospolita, orzech laskowy (Corylus avellana) to wysoki krzew liściasty z rodziny leszczynowatych, uprawiany dla orzechów laskowych. To krzew mało wymagający w uprawie.

Lilak pospolityLilak pospolity PL

(Syringa vulgaris)

Lilak pospolity, bez turecki (Syringa vulgaris) to pospolity krzew z rodziny oliwkowatych, kwitnący na fioletowo lub biało o wielu odmianach. Mimo, iż jest to gatunek nektarodajny, dla naszych pszczół jest niedostępny, gdyż rurka korony jest zbyt długa.

Lnica pospolitaLnica pospolita PL

(Linaria vulgaris)

Lnica pospolita (Linaria vulgaris) to gatunek rośliny leczniczej z rodziny trędownikowatych, pokryta woskowym nalotem. W Polsce wszędzie pospolita. Rośnie na przydrożach, suchych murawach, piaskach, terenach ruderalnych.

Lucerna nerkowataLucerna nerkowata PL

(Medicago lupulina)

Lucerna nerkowata (Medicago lupulina) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny bobowatych. Preferuje glebę gliniastą, o zasadowym odczynie.

Lucerna sierpowata, dzięcielinaLucerna sierpowata, dzięcielina PL

(Medicago falcata)

Lucerna sierpowata, dzięcielina (Medicago falcata) to wieloletnia roślina z rodziny bobowatych, bardzo podobna do lucerny siewnej, powszechnie spotykanej w uprawach. Oba gatunki tworzą często mieszańce.

Lucerna siewnaLucerna siewna PL

(Medicago sativa)

Lucerna siewna (Medicago sativa) to cenna roślina pastewna z rodziny motylkowatych, uprawna na zielonkę, dziczejąca, z wysoką zawartością białka. Osiąga wysokość 30-130 cm. Spotykana na terenach ruderalnych.

Lulek czarnyLulek czarny

(Hyoscyamus niger)

Lulek czarny (Hyoscyamus niger) to jednoroczna, rzadziej dwuletnia, trująca roślina zielna z rodziny psiankowatych, wydzielająca nieprzyjemny zapach. Zasiedla tereny ruderalne. Pojawia się jako chwast w uprawach maku.

Łopian większyŁopian większy PL

(Arctium lappa)

Łopian większy (Arctium lappa) to dwuletnia roślina lecznicza z rodziny astrowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza różyczkę z liści, a w drugim roku pęd kwiatowy. Korzenie pierwszoroczne, obrane łodygi i ogonki liściowe są jadalne.

Mak polnyMak polny PL

(Papaver rhoeas)

Mak polny (Papaver rhoeas L.) to jara lub ozima roślina jednoroczna, zaliczana do chwastów polnych, powszechnie znana, kojarzona z uprawami zbóż. Mak polny ma zdolności uspakajające oraz ściągające.

Marchew zwyczajnaMarchew zwyczajna PL

(Daucus carota)

Marchew zwyczajna (Daucus carota) to gatunek rośliny z rodziny baldaszkowatych, popularne warzywo uprawiane niemalże na całym świecie. To roślina lecznicza.

Miechunka rozdętaMiechunka rozdęta

(Physalis alkekengi)

Miechunka rozdęta (Physalis alkekengi) to wieloletnia roślina z rodziny psiankowatych, uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna i rabatowa. Najbardziej charakterystyczne są duże, czerwone kielichy otaczające jagody.

Mięta polnaMięta polna PL

(Mentha arvensis)

Mięta polna (Mentha arvensis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jasnotowatych o zmiennym wyglądzie, popularne zioło. Olejek eteryczny z mięty zawiera aż 80% mentolu.

Mięta zielona, mięta kłosowaMięta zielona, mięta kłosowa

(Mentha spicata)

Mięta zielona, mięta kłosowa (Mentha spicata) to lecznicza bylina z rodziny jasnotowatych, bardzo podobna do mięty wonnej. Roślina ta jest źródłem olejku miętowego.

Mikołajek płaskolistnyMikołajek płaskolistny

(Eryngium planum)

Mikołajek płaskolistny (Eryngium planum) to wieloletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, w górnej części niebieskawa. Kwiaty są niebieskie, zebrane w jajowate główki.

Mikołajek polnyMikołajek polny

(Eryngium campestre)

Mikołajek polny (Eryngium campestre) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny baldaszkowatych o szarozielonej lub białawej barwie i kulistym pokroju.

Miłek letniMiłek letni

(Adonis aestivalis)

Miłek letni (Adonis aestivalis) to jednoroczna roślina z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca. Kwiaty są czerwone, czasem z ciemną plamą u nasady.

Miłek szkarłatnyMiłek szkarłatny

(Adonis flammea)

Miłek szkarłatny (Adonis flammea) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca. Kwiaty są czerwone.

Miotła zbożowaMiotła zbożowa PL

(Apera spica-venti)

Miotła zbożowa (Apera spica-venti) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny wiechlinowatych, ozimej trawy i uciążliwego chwasta zbóż.

Mlecz polnyMlecz polny PL

(Sonchus arvensis)

Mlecz polny (Sonchus arvensis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny astrowatych. To roślina trująca, pospolity chwast upraw, bardzo trudny do wytępienia.

Mniszek pospolity, mniszek lekarskiMniszek pospolity, mniszek lekarski PL

(Taraxacum officinale)

Mniszek pospolity, mniszek lekarski (Taraxacum officinale) to pospolita bylina lecznicza z rodziny astrowatych. To znany powszechnie dmuchawiec, mlecz. Ma właściwości żółciopędne, oczyszczające krew, pobudzające i poprawiające przemianę materii.

Modrzew europejski, modrzew pospolityModrzew europejski, modrzew pospolity PL

(Larix decidua)

Modrzew europejski (Larix decidua) to drzewo szpilkowe, które jako jedyne u nas zrzuca igły na zimę. To najbardziej światłolubne rodzime drzewo iglaste. Znane są w Polsce dwa podgatunki: modrzew europejski typowy oraz modrzew europejski polski.

Mydlnica lekarskaMydlnica lekarska PL

(Saponaria officinalis)

Mydlnica lekarska (Saponaria officinalis) to gatunek rośliny wieloletniej o trujących i leczniczych właściwościach z rodziny goździkowatych. Można ją spotkać nad brzegami rzek, w rowach, przy różnego rodzaju drogach.

Nagietek polnyNagietek polny

(Calendula arvensis)

Nagietek polny (Calendula arvensis) to jednoroczna roślina z rodziny astrowatych o żółtych, niewielkich kwiatach.

Naparstnica purpurowaNaparstnica purpurowa

(Digitalis purpura)

Naparstnica purpurowa (Digitalis purpura) to roślina dwuletnia lub wieloletnia z rodziny trędownikowatych o wyjątkowo ozdobnych kwiatach. Kwiaty są dość duże, różowo-purpurowe, dzwonkowate, zwisające, zebrane w grono

Nawłoć kanadyjskaNawłoć kanadyjska

(Solidago canadensis)

Nawłoć kanadyjska (Solidago canadensis) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny złożonych. To gatunek obcy. Pochodzi z Ameryki Północnej. Tam występuje na preriach i w lasopreriach, przede wszystkim w dolinach rzek.

Niezapominajka pagórkowaNiezapominajka pagórkowa PL

(Myosotis ramosissima)

Niezapominajka pagórkowa (Myosotis ramosissima) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny szorstkolistnych. Kwiaty są drobne, niebieskie.

Niezapominajka polnaNiezapominajka polna

(Myosotis arvensis)

Niezapominajka polna (Myosotis arvensis) to gatunek rośliny rocznej z rodziny szorstkolistnych, chwast zbożowy i roślin okopowych oraz pastewnych. Jest podobny do niezapominajki piaskowej i pagórkowej.

Nostrzyk żółtyNostrzyk żółty PL

(Melilotus officinalis)

Nostrzyk żółty (Melilotus officinalis) to roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny motylkowatych o leczniczych właściwościach. Jest rośliną miododajną, pastewną, kiszonkową.

Oset kędzierzawyOset kędzierzawy PL

(Carduus crispus)

Oset kędzierzawy (Carduus crispus) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny astrowatych. Kwiaty są zebrane w siedzące koszyczki po kilka na szczycie łodygi. Okrywa koszyczka ma 1-2 cm długości.

Oset nastroszonyOset nastroszony

(Carduus acanthoides)

Oset nastroszony (Carduus acanthoides) to roślina dwuletnia z rodziny astrowatych. Kwiaty są zebrane w koszyczki, mają purpurowy kolor. Liście są z brzegu cierniste, pierzasto-dzielne, o podługowatym kształcie.

Oset zwisłyOset zwisły

(Carduus nutans)

Oset zwisły (Carduus nutans) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny astrowatych. Kwiaty są rurkowe, zebrane w zwisające koszyczki o średnicy do 7 cm. Listki okrywy odgięte ku tyłowi, zwężone.

Ostrożeń głowaczOstrożeń głowacz PL

(Cirsium eriophorum)

Ostrożeń głowacz (Cirsium eriophorum) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny złożonych, bardzo rzadki w Polsce.

Ostrożeń polnyOstrożeń polny PL

(Cirsium arvense)

Ostrożeń polny (Cirsium arvense) to roślina wieloletnia z rodziny złożonych. To jedyny gatunek dwupienny o wyłącznie jednopłciowych koszyczkach. Kwiaty są różowo-fioletowe, bardzo rzadko białe, zebrane w liczne koszyczki.

Ostróżeczka polnaOstróżeczka polna

(Consolida regalis)

Ostróżeczka polna (Consolida regalis) to gatunek jednorocznej, trującej rośliny z rodziny jaskrowatych, chwast upraw zbożowych. Kwiaty są ciemnoniebieskie.

Ostrzeń pospolityOstrzeń pospolity PL

(Cynoglossum officinale)

Ostrzeń pospolity (Cynoglossum officinale) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny szorstkolistnych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach.

Ośmiał mniejszyOśmiał mniejszy

(Cerinthe minor)

Ośmiał mniejszy (Cerinthe minor) to roślina dwuletnia (czasem jednoroczna lub wieloletnia) z rodziny szorstkolistnych. Kwiaty są żółte, czasem z purpurowymi plamkami. Łatki korony zaostrzone.

Owies głuchyOwies głuchy

(Avena fatua)

Owies głuchy (Avena fatua) to gatunek rocznej rośliny z rodziny wiechlinowatych, chwast zbożowy, trawa kępkowa. Występuje w uprawach zbożowych i na przydrożach. Pospolity w Polsce, częściej na południu.

Owies zwyczajnyOwies zwyczajny PL

(Avena sativa)

Owies zwyczajny (Avena sativa) to gatunek zboża, powszechnie uprawianego w krajach strefy umiarkowanej. Ziarno to wartościowa pasza dla zwierząt. Owies znajduje zastosowanie w przemyśle spożywczym do produkcji płatków owsianych i kaszy

Parietaria lekarska, pomurnikParietaria lekarska, pomurnik PL

(Parietaria officinalis)

Pomurnik lekarski, parietaria lekarska (Parietaria officinalis) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny pokrzywowatych. Niegdyś rośliny tej używano do czyszczenia naczyń szklanych. Obecny w Polsce na terenach ruderalnych i przydrożnych,.

Perz właściwyPerz właściwy PL

(Elymus repens)

Perz właściwy to trawa, pospolity chwast, trudny do wytępienia, a jednocześnie roślina zielna o właściwościach leczniczych. Jest podobny do życicy. Różni się od niej tym, że kłoski perzu są zorientowane szerszą stroną w kierunku osi kłosa.

Pępawa nicejskaPępawa nicejska

(Crepis nicaeensis)

Pępawa nicejska (Crepis nicaeensis) to gatunek wieloletnie rośliny z rodziny astrowatych. Roślina sporadycznie zawlekana do kraju. Spotykana na łąkach, w uprawach.

Piaskowiec macierzankowyPiaskowiec macierzankowy PL

(Arenaria serpyllifolia)

Piaskowiec macierzankowy (Arenaria serpyllifolia) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny goździkowatych. Rośnie na piaszczystych murawach, polach i przy drogach.

Pięciornik gęsiPięciornik gęsi PL

(Potentilla anserina)

Pięciornik gęsi (Potentilla anserina) to pospolita bylina z rodziny różowatych, wytwarzająca rozłogi, o charakterystycznych liściach i żółtych kwiatach. Jest to roślina lecznicza.

Pięciornik rozłogowyPięciornik rozłogowy PL

(Potentilla reptans)

Pięciornik rozłogowy (Potentilla reptans) to gatunek byliny z rodziny różowatych. Łodyga jest czołgająca się, zakorzeniająca się w węzłach, zwykle nierozgałęziona.

Pięciornik wyprostowanyPięciornik wyprostowany

(Potentilla recta)

Pięciornik wyprostowany (Potentilla recta) to gatunek byliny z rodziny różowatych. Łodyga jest wzniesiona, rozgałęziona w górnej części. Gatunek zawleczony.

Podagrycznik pospolity, śnitkaPodagrycznik pospolity, śnitka PL

(Aegopodium podagraria)

Podagrycznik pospolity, śnitka (Aegopodium podagraria) to wieloletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, tworząca nierzadko łany. To roślina o leczniczych właściwościach. Roślina spotykana także w uprawach ogrodowych.

Podbiał pospolityPodbiał pospolity PL

(Tussilago farfara)

Podbiał pospolity (Tussilago farfara) to bylina kłączowa, z łuskowatymi rozłogami o leczniczych właściwościach, jeden ze zwiastunów wiosny. Kwiaty są w koszyczkach o średnicy do 3 cm, żółte, zamknięte podczas niepogody i w nocy.

Pokrzywa zwyczajnaPokrzywa zwyczajna PL

(Urtica dioica)

Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) to gatunek byliny z rodziny pokrzywowatych o właściwościach leczniczych i parzących. Ziele działa moczopędnie. Jest nieocenione przy pozbywaniu się z organizmu mocznika, szkodliwych substancji.

Pokrzywa żegawkaPokrzywa żegawka

(Urtica urens)

Pokrzywa żegawka (Urtica urens) to gatunek rocznej rośliny leczniczej z rodziny pokrzywowatych, pokrytej szczeciniastymi, parzącymi włoskami, to pospolity chwast. Pokrzywa żegawka jest gatunkiem kosmopolitycznym. W Polsce to archeofit.

Portulaka pospolitaPortulaka pospolita

(Portulaca oleracea)

Portulaka pospolita (Portulaca oleracea) to roślina jednoroczna z rodziny portulakowatych, czasem uprawiana, chwast polny i ogrodowy. Dwa z podgatunków różnią się kształtem liści. Podgatunek sativa bywa uprawiana jako roślina lecznicza.

Porzeczka zwyczajnaPorzeczka zwyczajna PL

(Ribes rubrum)

Porzeczka zwyczajna (Ribes rubrum) to krzew z rodziny agrestowatych, powszechnie uprawiany w przydomowych ogrodach. Porzeczka czerwona (Ribes spicatum) to inny gatunek, występujący pospolicie w Europie i w Azji w lasach łęgowych.

Powój polnyPowój polny PL

(Convolvulus arvensis)

Powój polny (Convolvulus arvensis) to wieloletnia roślina z rodziny powojowatych, pnąca się i ścieląca, uciążliwy chwast roślin okopowych i zbożowych, roślina miejsc ruderalnych i przydroży.

Poziewnik szorstkiPoziewnik szorstki PL

(Galeopsis tetrahit)

Poziewnik szorstki (Galeopsis tetrahit) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny jasnotowatych o leczniczych właściwościach, podobny do poziewnika dwudzielnego.

Poziomka pospolitaPoziomka pospolita PL

(Fragaria vesca)

Poziomka pospolita (Fragaria vesca) to wieloletnia roślina zielna, także roślina uprawna w ogrodach w wielu odmianach. Owoc mięsisty, czerwony, pozorny, wydający zapach, z licznymi niełupkami. Owoc jest jadalny.

Prawoślaz lekarskiPrawoślaz lekarski PL

(Althaea officinalis)

Prawoślaz lekarski (Althaea officinalis) to roślina wieloletnia z rodziny ślazowatych, także uprawiana, o znanych od wielu wieków leczniczych właściwościach. W Polsce gatunek rzadki, można go spotkać na niżu.

Przegorzan kulistyPrzegorzan kulisty

(Echinops sphaerocephalus)

Przegorzan kulisty (Echinops sphaerocephalus) to wieloletnia roślina lecznicza i trująca z rodziny astrowatych, spotykana także w uprawach jako roślina ozdobna. To także roślina miododajna.

Przelot pospolity, wełnicaPrzelot pospolity, wełnica PL

(Anthyllis vulneraria)

Przelot pospolity, wełnica (Anthyllis vulneraria) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny bobowatych o leczniczych właściwościach, zmienny w wyglądzie, wytwarzający wiele form, z których niektóre są uważane za odrębne gatunki.

Przestęp dwupiennyPrzestęp dwupienny

(Bryonia cretica)

Przestęp dwupienny (Bryonia cretica) to trująca roślina dwuletnia lub wieloletnia, pnącze z rodziny dyniowatych o leczniczych właściwościach.

Przetacznik ożankowyPrzetacznik ożankowy PL

(Veronica chamaedrys)

Przetacznik ożankowy (Veronica chamaedrys) to pospolita bylina z rodziny trędownikowatych o charakterystycznych, pięknych niebieskich kwiatach. Gatunek podobny: przetacznik pannoński.

Przetacznik perskiPrzetacznik perski

(Veronica persica)

Przetacznik perski (Veronica persica) to gatunek jednorocznej rośliny, rzadziej kilkoletnia bylina z rodziny trędownikowatych, chwast upraw okopowych i zbóż.

Przetacznik polnyPrzetacznik polny PL

(Veronica arvensis)

Przetacznik polny (Veronica arvensis) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny trędownikowatych, chwast upraw okopowych i zbożowych.

Przewiercień okrągłolistnyPrzewiercień okrągłolistny

(Bupleurum rotundifolium)

Przewiercień okrągłolistny (Bupleurum rotundifolium) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny baldaszkowatych, chwast polny. Kwiaty są drobne, żółtawe zebrane w baldachy złożone.

Przymiotno białePrzymiotno białe

(Erigeron annuus)

Przymiotno białe (Erigeron annuus) to gatunek rośliny dwuletniej lub wieloletniej z rodziny astrowatych. Kwiaty języczkowe liliowe lub białe, wąskie i liczne, rurkowe - żółte.

Przymiotno ostrePrzymiotno ostre PL

(Erigeron acer)

Przymiotno ostre (Erigeron acer) to gatunek rośliny z rodziny astrowatych. Kwiaty są zebrane w zbite koszyczki. Kwiaty języczkowate, wzniesione, lekko odgięte, białawe.

Przytulia czepnaPrzytulia czepna PL

(Galium aparine)

Przytulia czepna (Galium aparine) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny marzanowatych. Liście są pokryte haczykowatymi włoskami, przez co roślina czepia się z łatwością praktycznie wszystkiego. Bywa uciążliwym chwastem.

Przytulia właściwaPrzytulia właściwa PL

(Galium verum)

Przytulia właściwa (Galium verum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny marzanowatych. W Polsce gatunek pospolity na terenie całego kraju. Rośnie na łąkach, miedzach, w zaroślach i na skrajach lasów.

Przywrotnik pasterskiPrzywrotnik pasterski PL

(Alchemilla monticola)

Przywrotnik pasterski (Alchemilla monticola) to gatunek leczniczej rośliny z rodziny różowatych. To bardzo cenna roślina pastewna, podnosząca wartość mleka.

Psianka czarnaPsianka czarna

(Solanum nigrum)

Psianka czarna (Solanum nigrum) to jednoroczna roślina trująca z rodziny psiankowatych, chwast roślin okopowych. To roślina terenów ruderalnych, przydroży i ogrodów. Jest pospolita na terenie całej Polski.

Pszenica twardaPszenica twarda PL

(Triticum durum)

Pszenica twarda (Triticum durum) to gatunek jednorocznej trawy, zaliczanej do zbóż o luźnym kłosie. Zboże to zostało wyselekcjonowane ze względu na dużą zawartość glutenu.

Pszenica zwyczajnaPszenica zwyczajna PL

(Triticum aestivum)

Pszenica zwyczajna (Triticum aestivum) to gatunek trawy jednorocznej lub dwuletniej o wąskim kłosie, pospolicie uprawianej na całym świecie. To jedno z pospolitych zbóż o dużym znaczeniu gospodarczym.

Pyleniec pospolityPyleniec pospolity

(Berteroa incana)

Pyleniec pospolity (Berteroa incana) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny kapustowatych, szarozielona, chwast w uprawach zbożowych.

Rdest plamistyRdest plamisty PL

(Polygonum persicaria)

Rdest plamisty (Polygonum persicaria) to roślina jednoroczna z rodziny rdestowatych, uciążliwy chwast ogrodów, upraw okopowych, zbożowych.

Rdest ptasi, rdest różnolistnyRdest ptasi, rdest różnolistny PL

(Polygonum aviculare)

Rdest ptasi, rdest różnolistny (Polygonum aviculare) to roślina jednoroczna, rzadziej dwuletnia. Ma znane od lat właściwości lecznicze. W uprawach jest uciążliwym chwastem. Najczęściej spotykany wzdłuż dróg, ścieżek, na polach, także w miastach.

Rdestowiec ostrokończystyRdestowiec ostrokończysty

(Reynoutria japonica)

Rdestowiec ostrokończysty, rdest ostrokończysty (Reynoutria japonica) to bylina z rodziny rdestowatych, przypominająca krzew, tworząca gęste zarośla. Jest uprawiany jako roślina ozdobna, dziczejąca.

Rezeda żółtawaRezeda żółtawa

(Reseda luteola)

Rezeda żółtawa (Reseda luteola) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny rezedowatych, niegdyś uprawianej jako roślina barwierska.

Robinia akacjowa, grochodrzewRobinia akacjowa, grochodrzew

(Robinia pseudacacia)

Robinia akacjowa, grochodrzew akacjowy (Robinia pseudacacia) to drzewo z rodziny bobowatych. Dzięki umiejętności wiązania azotu z powietrza jest doskonałą rośliną pionierską. Jest to też cenna roślina miododajna.

Rogownica polnaRogownica polna PL

(Cerastium arvense)

Rogownica polna (Cerastium arvense) to gatunek wieloletniej rośliny zielnej z rodziny goździkowatych. Tworzy piękne kobierce. Rogownica rośnie na suchych murawach, przy drogach na półkuli północnej.

Roszponka warzywna, roszpunkaRoszponka warzywna, roszpunka

(Valerianella locusta)

Roszponka warzywna, roszpunka (Valerianella locusta) to gatunek jednorocznej rośliny uprawnej z rodziny kozłkowatych.

Rozchodnik ostryRozchodnik ostry PL

(Sedum acre)

Rozchodnik ostry (Sedum acre) to gatunek wieloletniej rośliny zielnej z rodziny gruboszowatych, także uprawiana w ogrodach jako roślina okrywowa. Jest to roślina trująca. Kwiaty są miododajne.

Rozchodnik ościstyRozchodnik ościsty PL

(Sedum reflexum)

Rozchodnik ościsty (Sedum reflexum) to wieloletnia roślina z rodziny gruboszowatych, rzadko uprawiana jako roślina ozdobna, podobna do rozchodnika żółtawego. Rośnie na piaskach w suchych lasach, na skałach i murach, na suchych murawach.

Róża dzikaRóża dzika PL

(Rosa canina)

Róża dzika (Rosa canina) to gatunek krzewu o charakterystycznych pędach wygiętych w łuk i silnych, zagiętych, haczykowatych kolcach. Owoc róży dzikiej zawiera dużo witaminy C, karotenoidy, flawonoidy, garbniki, kwasy organiczne, ksantofile, cukry.

Rudbekia naga, rudbekia sieczna, rotacznica nagaRudbekia naga, rudbekia sieczna, rotacznica naga

(Rudbeckia laciniata)

Rudbekia naga, rotacznica naga (Rudbeckia laciniata) to bylina z rodziny astrowatych, uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. To gatunek u nas obcy. Pochodzi z Ameryki Północnej. Zdziczała odmiana występuje głównie w południowej części kraju.

Rukiewnik wschodniRukiewnik wschodni

(Bunias orientalis)

Rukiewnik wschodni (Bunias orientalis) to jednoroczna lub wieloletnia roślina z rodziny kapustowatych. Młode liście nadają się do sałatek. Kwiaty są żółte, zebrane w gęste grona.

Rumian polnyRumian polny

(Anthemis arvensis)

Rumian polny (Anthemis arvensis) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny astrowatych, chwast upraw zbożowych i okopowych. Kwiaty są bezwonne lub bardzo słabo pachnące, zebrane w koszyczki o średnicy do 3 cm.

Rumian żółtyRumian żółty PL

(Anthemis tinctoria)

Rumian żółty (Anthemis cotula) to wieloletnia roślina z rodziny astrowatych. Kwiaty języczkowate są żółte, bardzo rzadko żółtobiałe lub ich brak, rurkowate - żółte.

Rumianek bezpromieniowyRumianek bezpromieniowy

(Chamomilla suaveolens)

Rumianek bezpromieniowy (Chamomilla suaveolens) to gatunek jednorocznej rośliny o leczniczych właściwościach z rodziny astrowatych bez kwiatów języczkowatych. To u nas gatunek obcy. Pochodzi z Ameryki Północnej i Azji Wschodniej.

Rumianek pospolityRumianek pospolity PL

(Chamomilla recutita)

Rumianek pospolity, rumianek lekarski (Chamomilla recutita) to lecznicza i aromatyczna roślina jednoroczna z rodziny astrowatych, będąca chwastem upraw polnych. Rumianek jest znany od czasów starożytnych. Ma działanie przeciwzapalne i rozkurczowe.

Rutwica lekarskaRutwica lekarska

(Galega officinalis)

Rutwica lekarska (Galega officinalis) to roślina trująca o leczniczych właściwościach z rodziny bobowatych. Ziele tej rośliny ma działanie pobudzające wydzielanie mleka u karmiących matek. Obniża znacznie poziom cukru we krwi.

Rzepik pospolityRzepik pospolity PL

(Agrimonia eupatoria)

Rzepik pospolity (Agrimonia eupatoria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, bardzo podobny do rzepiku szczeciniastego i wonnego i trudna do oznaczenia. To roślina naszych łąk, pastwisk, lasów i przydroży.

Rzeżucha włochata, rzeżucha czteropręcikowaRzeżucha włochata, rzeżucha czteropręcikowa PL

(Cardamine hirsuta)

Rzeżucha włochata, rzeżucha czteropręcikowa (Cardamine hirsuta) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny kapustowatych.

Rzodkiew świrzepaRzodkiew świrzepa

(Raphanus raphanistrum)

Rzodkiew świrzepa (Raphanus raphanistrum) to jednoroczna roślina trująca z rodziny krzyżowych. To pospolity chwast na polach uprawnych, głównie okopowych i jarych zbożowych.

Rzodkiewnik pospolityRzodkiewnik pospolity PL

(Arabidopsis thaliana)

Rzodkiewnik pospolity (Arabidopsis thaliana) to roślina jednoroczna, jara lub ozima z rodziny kapustowatych. To chwast upraw zbożowych oraz okopowych.

Sałata kompasowaSałata kompasowa

(Lactuca serriola)

Sałata kompasowa (Lactuca serriola) to roślina roczna lub dwuletnia z rodziny astrowatych. To trująca roślina o leczniczych właściwościach. Wydziela sok mleczny. To chwast upraw.

Serdecznik pospolitySerdecznik pospolity

(Leonurus cardiaca)

Serdecznik pospolity (Leonurus cardiaca) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny jasnotowatych. To archeofit. W Polsce gatunek pojawił się w średniowieczu. Osiąga wysokość 150 cm.

Skrzyp błotnySkrzyp błotny PL

(Equisteum palustre)

Skrzyp błotny (Equisteum palustre) to gatunek wieloletniej, trującej rośliny z rodziny skrzypowatych, bardzo podobnej do skrzypu polnego. Tutaj pędy zarodnionośne i płonne rosną w tym samym czasie. Gałązki boczne ułożone w okółkach, z czarnymi pochwami u n

Skrzyp olbrzymiSkrzyp olbrzymi PL

(Equisteum telmateia)

Skrzyp olbrzymi (Equisteum telmateia) to wieloletnia roślina zielna z rodziny skrzypowatych, największy krajowy skrzyp. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Kłącze jest silnie rozgałęzione, wnika na głębokość nawet 1 metra.

Skrzyp polnySkrzyp polny PL

(Equisteum arvense)

Skrzyp polny (Equisteum arvense L.) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny skrzypowatych, uważanej za uciążliwy chwast polny, posiadającej lecznicze właściwości. Przypomina małą choinkę. To nasz najbardziej pospolity skrzyp.

Słonecznik bulwiasty, topinamburSłonecznik bulwiasty, topinambur

(Helianthus tuberosus)

Słonecznik bulwiasty, topinambur (Helianthus tuberosus L.) to bylina z rodziny astrowatych, która w końcowym okresie wegetacji wytwarza charakterystyczne i jadalne bulwy. To u nas gatunek obcy i uprawny.

Słonecznik zwyczajnySłonecznik zwyczajny PL

(Helianthus annuus)

Słonecznik zwyczajny (Helianthus annuus) to jednoroczna roślina zielna uprawna z rodziny astrowatych, bardzo wysoka z charakterystycznym koszyczkiem. Słonecznik uprawiano już 7 tysięcy lat temu. W Europie pojawił się w XVI wieku.

Sosna zwyczajna, sosna pospolitaSosna zwyczajna, sosna pospolita PL

(Pinus sylvestris)

Sosna zwyczajna, sosna pospolita (Pinus sylvestris) to gatunek zimozielonego drzewa szpilkowego z rodziny sosnowatych. To bardzo pospolite drzewo spotykane w lasach. To także drzewo o leczniczych właściwościach.

Starzec jakubekStarzec jakubek PL

(Senecio jacobaea)

Starzec jakubek (Senecio jacobaea) to gatunek dwuletniej lub wieloletniej rośliny z rodziny astrowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach.

Starzec zwyczajnyStarzec zwyczajny

(Senecio vulgaris)

Starzec zwyczajny, starzec pospolity (Senecio vulgaris) to roślina roczna lub dwuletnia z rodziny astrowatych, pospolity chwast polny. W odróżnieniu od innych gatunków tego rodzaju nie występują tu kwiaty języczkowate.

Stokrotka pospolitaStokrotka pospolita PL

(Bellis perennis)

Stokrotka pospolita (Bellis perennis) to pospolita, wieloletnia roślina z rodziny złożonych o leczniczych właściwościach. Znanych jest wiele odmian ogrodowych. To jeden z najbardziej rozpoznawalnych kwiatów.

Stulicha psiaStulicha psia

(Descurainia sophia)

Stulicha psia (Descurainia sophia) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny kapustowatych, uciążliwy chwast upraw rolnych.

SzalotkaSzalotka

(Allium ascalonicym)

Szalotka, cebula szalotka, czosnek askaloński (Allium ascalonicym) to gatunek rośliny z rodziny liliowatych, roślina uprawna o wielu odmianach. Odmiany o słomkowej łusce są łagodne w smaku. Odmiany o łusce brązowej są pikantne.

Szałwia omszonaSzałwia omszona PL

(Salvia nemorosa)

Szałwia omszona, szałwia gajowa (Salvia nemorosa) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jasnotowatych, uprawiany w ogrodach.

Szarłat szorstkiSzarłat szorstki

(Amaranthus retroflexus)

Szarłat szorstki (Amaranthus retroflexus) to jednoroczna roślina zielna z rodziny szarłatowatych, czasem czerwono nabiegła, pospolity chwast upraw okopowych i zbożowych. To u nas gatunek obcy, zawleczony z Ameryki Północnej.

Szarłat tępolistny, szarłat sinySzarłat tępolistny, szarłat siny

(Amaranthus lividus)

Szarłat tępolistny, szarłat siny (Amaranthus lividus) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny szarłatowatych. Kwiaty są zebrane w kuliste twory, zielonkawe.

Szczaw kędzierzawySzczaw kędzierzawy PL

(Rumex crispus)

Szczaw kędzierzawy (Rumex crispus) to wieloletnia roślina z rodziny rdestowatych. Rośnie na łąkach, pastwiskach, polach, na terenach ruderalnych. Kwiaty są drobne, zebrane w długi i gęsty kwiatostan.

Szczaw tępolistnySzczaw tępolistny

(Rumex obtusifolius)

Szczaw tępolistny (Rumex obtusifolius) to gatunek rośliny z rodziny rdestowatych o wzniesionych i nie splątanych gałązkach.

Szczaw zwyczajnySzczaw zwyczajny PL

(Rumex acetosa)

Szczaw zwyczajny (Rumex acetosa) to gatunek byliny z rodziny rdestowatych o leczniczych właściwościach. To roślina jadalna i przyprawowa, uprawiana jako warzywo.

Szczawik rożkowatySzczawik rożkowaty

(Oxalis corniculata)

Szczawik rożkowaty (Oxalis corniculata) to gatunek czołgającej się rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny szczawikowatych. Kwiaty są żółte.

Szczawik żółtySzczawik żółty

(Oxalis europaea)

Szczawik żółty (Oxalis europaea) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny szczawikowatych z podziemnymi rozłogami.

Szczeć owłosionaSzczeć owłosiona PL

(Dipsacus pilosus)

Szczeć owłosiona (Dipsacus pilosus) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny szczeciowatych. Kwiaty w kolorze biało-żółtym są zebrane w niewielką główkę.

Szczeć pospolita, szczeć leśnaSzczeć pospolita, szczeć leśna PL

(Dipsacus fullonum)

Szczeć pospolita, szczeć leśna (Dipsacus fullonum) to roślina dwuletnia z rodziny szczeciowatych. Bywa uprawiana jako roślina ozdobna. To także roślina lecznicza. W Polsce to pospolita roślina na terenie całego kraju.

Szczeć wykrawanaSzczeć wykrawana

(Dipsacus laciniatus)

Szczeć wykrawana (Dipsacus laciniatus) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny szczeciowatych. Kwiaty są białe, rzadziej liliowe.

Szczwół plamistySzczwół plamisty

(Conium maculatum)

Szczwół plamisty (Conium maculatum) to trująca roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny baldaszkowatych, wydzielająca cuchnący, mysi zapach. To roślina obcego pochodzenia.

Ślaz piżmowyŚlaz piżmowy

(Malva moschata)

Ślaz piżmowy (Malva moschata) to roślina wieloletnia z rodziny ślazowatych o leczniczych właściwościach i jadalna, po zasuszeniu pachnąca intensywnie piżmem. W Polsce występuje głównie na północy kraju.

Ślaz zaniedbanyŚlaz zaniedbany

(Malva neglecta)

Ślaz zaniedbany (Malva neglecta) to gatunek jednorocznej lub wieloletniej rośliny z rodziny ślazowatych. Rośnie w miejscach ruderalnych, przy drogach, jako chwast w uprawach. Pochodzi z Iranu i Turcji.

Śledzionka skalnaŚledzionka skalna

(Ceterach officinarum)

Śledzionka skalna (Ceterach officinarum) to gatunek paproci z rodziny zanokcicowatych. W Polsce gatunek ten występował niegdyś w Grudziądzu na murach fortecy.

Śliwa tarninaŚliwa tarnina PL

(Prunus spinosa)

Śliwa tarnina (Prunus spinosa) to ciernisty krzew z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach z charakterystycznymi, niebieskoczarnymi owocami. orasta zarośla i skraje lasów, miedze i przydroża.

Śniedek BouchegoŚniedek Bouchego

(Ornithogalum boucheanum)

Śniedek Bouchego (Ornithogalum boucheanum) to roślina z rodziny liliowatych. Liście są zasychają podczas kwitnienia. Kwiaty są zebrane w grono, biało-zielone.

Śniedek zwisłyŚniedek zwisły

(Ornithogalum nutans)

Śniedek zwisły (Ornithogalum nutans) to gatunek byliny z rodziny liliowatych. Liście są zielone jeszcze podczas kwitnienia. Kwiaty są biało-zielone, zebrane w jednostronne grono.

Świerząbek bulwiastyŚwierząbek bulwiasty

(Chaerophyllum bulbosum)

Świerząbek bulwiasty (Chaerophyllum bulbosum) to roślina z rodziny baldaszkowatych, pachnąca nieprzyjemnie, podobna do szczwołu plamistego. Niegdyś uprawiana jako roślina przyprawowa i warzywo.

Świerzbnica polnaŚwierzbnica polna PL

(Knautia arvensis)

Świerzbnica polna (Knautia arvensis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny szczeciowatych, bardzo zmienny. To roślina miododajna o leczniczych właściwościach. Kwiaty są zwykle fioletowe, zebrane w półkolisty kwiatostan.

Tasznik pospolityTasznik pospolity PL

(Capsella bursa-pastoris)

Tasznik pospolity (Capsella bursa-pastoris) to jednoroczna lub dwuletnia, pospolita w sąsiedztwie człowieka roślina z rodziny kapustowatych. Jest łatwa do rozpoznania pod owocach - są to sercowate łuszczynki.

Tobołki polneTobołki polne

(Thlaspi arvense)

Tobołki polne (Thlaspi arvense) to roślina jednoroczna z rodziny kapustowatych o leczniczych właściwościach, wydzielająca przy rozcieraniu zapach czosnku. To pospolity chwast polny.

Traganek długokwiatowyTraganek długokwiatowy

(Astragalus onobrychis)

Traganek długokwiatowy (Astragalus onobrychis) to gatunek rośliny z rodziny bobowatych. Kwiaty są purpurowoniebieskie, zebrane w wydłużony kwiatostan.

Trędownik bulwiastyTrędownik bulwiasty PL

(Scrophularia nodosa)

Trędownik bulwiasty (Scrophularia nodosa) to gatunek byliny z rodziny trędownikowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Wydziela nieprzyjemny zapach. To roślina miododajna.

Trojeść amerykańskaTrojeść amerykańska

(Asclepias syriaca)

Trojeść amerykańska (Asclepias syriaca) to wieloletnia roślina kłączowa z rodziny trojeściowatych, rzadko uprawiana jako roślina ozdobna, dziczejąca, roślina trująca i lecznicza, kauczukodajna, miododajna.

Trybula leśnaTrybula leśna PL

(Anthriscus sylvestris)

Trybula leśna, marchewnik (Anthriscus sylvestris) to gatunek pospolitej rośliny dwuletniej lub byliny z rodziny baldaszkowatych. Rośnie na skrajach lasów i zarośli, na łąkach, przy drogach, w miejscach ruderalnych.

Trybula pospolitaTrybula pospolita

(Anthriscus caucalis)

Trybula pospolita (Anthriscus caucalis) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny baldaszkowatych. Rośnie w miejscach ruderalnych, na polach uprawnych, w zaroślach.

Trzmielina Fortune'aTrzmielina Fortune'a

(Euonymus fortunei)

Trzmielina Fortune'a (Euonymus fortunei) to krzew płożący się lub pnący, zimozielony, bardzo popularna ozdobna roślina ogrodowa. Znanych jest wiele odmian. Polecana jako roślina okrywowa.

Trzykrotka wirginijskaTrzykrotka wirginijska

(Tradescantia virginiana)

Trzykrotka wirginijska (Tradescantia virginiana) to gatunek rośliny z rodziny komelinowatych, bylina kępkowa, ozdobna roślina. Uprawiane są najczęściej mieszańce. pochodzi z Ameryki Północnej, gdzie rośnie w lasach liściastych, na polach i nieużytkach

Tymotka łąkowa, brzanka pastewnaTymotka łąkowa, brzanka pastewna PL

(Phleum pratense)

Tymotka łąkowa, brzanka pastewna (Phleum pratense) to wieloletnia trawa kępkowa, jedna z najcenniejszych traw pastewnych, odporna na suszę i mróz oraz zadeptywanie, choć nigdy nie jest rośliną dominującą w zbiorowiskach traw.

Uczep amerykańskiUczep amerykański

(Bidens frondosa)

Uczep amerykański (Bidens frondosa) to jednoroczna roślina z rodziny złożonych. W Polsce jest gatunkiem obcego pochodzenia, ale zadomowionym, głównie w dorzeczu Wisły i Odry. Pochodzi z Ameryki Północnej.

Urzet barwierskiUrzet barwierski

(Isatis tinctoria)

Urzet barwierski (Isatis tinctoria) to gatunek rośliny z rodziny kapustowatych. Rośnie przy drogach, na terenach ruderalnych. Niegdyś roślina uprawna, barwierska.

Werbena lekarska, werbena pospolitaWerbena lekarska, werbena pospolita PL

(Verbena officinalis)

Werbena lekarska, werbena pospolita (Verbena officinalis) to jedyny przedstawiciel rodziny werbenowatych w naszym kraju, rosnący dziko. To bylina o leczniczych właściwościach. Kształtem przypomina kandelabr.

Wiechlina łąkowa, gęsia trawkaWiechlina łąkowa, gęsia trawka PL

(Poa pratensis)

Wiechlina łąkowa, gęsia trawka, wyklina łąkowa (Poa pratensis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny wiechlinowatych. To trawa luźnokępkowa z podziemnymi rozłogami o bardzo dużej wartości pastewnej.

Wiechlina rocznaWiechlina roczna PL

(Poa annua)

Wiechlina roczna, wyklina roczna (Poa annua) to gatunek rośliny jednorocznej, rzadziej dwuletniej z rodziny wiechlinowatych, chwast polny. Tworzy niskie kępy. Mimo dużej wartości pastewnej daje małe plony.

Wielosił błękitnyWielosił błękitny PL

(Polemonium caeruleum)

Wielosił błękitny (Polemonium caeruleum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny wielosiłowatych, jedyny przedstawiciel rodzaju Polemonium w naszym kraju. Gatunek rzadko uprawiany jako roślina ozdobna i lecznicza.

Wierzba białaWierzba biała PL

(Salix alba)

Wierzba biała (Salix alba) to gatunek drzewa lub krzewu z rodziny wierzbowatych. Posiada lecznicze właściwości. Na skutek przycinania gałęzi tworzy formę głowiastą.

Wierzba iwaWierzba iwa PL

(Salix caprea)

Wierzba iwa (Salix caprea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, których gałązki z kwiatami męskimi (bazie) są wykorzystywane od lat jako palmy wielkanocne. To roślina miododajna.

Wierzbówka kiprzyca, wierzbownica kiprzycaWierzbówka kiprzyca, wierzbownica kiprzyca PL

(Epilobium angustifolium)

Wierzbówka kiprzyca, wierzbownica kiprzyca (Epilobium angustifolium) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny wiesiołkowatych, o leczniczych właściwościach z uwagi na zawartość garbników w korzeniach.

Wiesiołek dwuletni, nocna świecaWiesiołek dwuletni, nocna świeca

(Oenothera biennis)

Wiesiołek dwuletni, nocna świeca (Oenothera biennis) to roślina dwuletnia z rodziny wiesiołkowatych o leczniczych właściwościach. W pierwszym roku rozwoju wyrasta rozeta liści. Pędy kwiatowe pojawiają się w drugim roku życia.

Wilczomlecz obrotny, ostromlecz obrotny, kołowrotekWilczomlecz obrotny, ostromlecz obrotny, kołowrotek

(Euphorbia helioscopia)

Wilczomlecz obrotny, ostromlecz obrotny, kołowrotek ( Euphorbia helioscopia) to gatunek trującej rośliny jednorocznej z rodziny wilczomleczowatych, wydzielającej trujący sok mleczny, uciążliwy chwast ogrodowy.

Wilczomlecz sosnkaWilczomlecz sosnka PL

(Euphorbia cyparissias)

Wilczomlecz sosnka (Euphorbia cyparissias) to gatunek wieloletnia rośliny trującej z rodziny wilczomleczowatych, wydzielająca mleczny sok. Tworzy kępy.

Wiosnówka pospolitaWiosnówka pospolita PL

(Erophila verna)

Wiosnówka pospolita (Erophila verna) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych. Osiąga wysokość 15 cm. Kwiaty są białe lub różowe.

Wrotycz zwyczajny, wrotycz pospolityWrotycz zwyczajny, wrotycz pospolity PL

(Tanacetum vulgare)

Wrotycz pospolity, wrotycz zwyczajny (Tanacetum vulgare) to gatunek silnie aromatycznej rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. To roślina charakterystyczna i trudno ją pomylić z innym gatunkiem.

Wyczyniec łąkowyWyczyniec łąkowy PL

(Alopecurus pratensis)

Wyczyniec łąkowy (Alopecurus pratensis) to wieloletnia roślina z rodziny wiechlinowatych, trawa luźnokępkowa, jedna z najcenniejszych traw pastewnych, często uprawiana na pastwiskach.

Wyka kosmata, wyka ozimaWyka kosmata, wyka ozima

(Vicia villosa)

Wyka kosmata, wyka ozima (Vicia villosa) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny bobowatych, owłosiona kosmato, chwast zbóż ozimych i roślina pastewna.

Wyka ptasiaWyka ptasia PL

(Vicia cracca)

Wyka ptasia (Vicia cracca) to roślina wieloletnia z rodziny motylkowatych, wytwarzająca wijące się, delikatne pędy. Roślina ta ma średnią wartość pastewną i jest chętnie zjadana przez zwierzęta.

Wyka siewnaWyka siewna

(Vicia sativa)

Wyka siewna (Vicia sativa) to gatunek jednorocznej rośliny uprawnej z rodziny bobowatych. Kwitnie w okresie od maja do sierpnia. Kwiaty są niebieskofioletowe i purpurowe.

Zanokcica murowaZanokcica murowa PL

(Asplenium ruta-muraria)

Zanokcica murowa (Asplenium ruta-muraria) to gatunek wieloletniej rośliny, paproci z rodziny zanokcicowatych. Kupki zarodni są wąskie, brązowe, gęsto pokrywają spód liści.

Zaślaz TeofrastaZaślaz Teofrasta

(Abutilon theophrasti)

Zaślaz Teofrasta, zaślaz włóknisty (Abutilon theophrasti) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny ślazowatych. Liście są okrągławe. Kwiaty są żółte.

Złocień polnyZłocień polny

(Chrysanthemum segetum)

Złocień polny (Chrysanthemum segetum) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny astrowatych. To archeofit, spotykany czasem także w uprawach ogrodowych.

Złoć łąkowaZłoć łąkowa PL

(Gagea pratensis)

Złoć łąkowa (Gagea pratensis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny liliowatych. Kwiaty żółte, zebrane w baldaszek. Roślina wytwarza

Złoć polnaZłoć polna PL

(Gagea arvensis)

Złoć polna (Gagea arvensis) to gatunek rośliny z rodziny liliowatych. Rośnie przy drogach, na polach. Osiąga wysokość 10-15 cm.

Żmijowiec zwyczajnyŻmijowiec zwyczajny

(Echium vulgare)

Żmijowiec zwyczajny (Echium vulgare) to gatunek trującej rośliny dwuletniej z rodziny szorstkolistnych. Kwiaty są niebieskie lub niebieskofioletowe, zebrane w kwiatostan przypominający kłos.

Żółtlica drobnokwiatowaŻółtlica drobnokwiatowa

(Galinsoga parviflora)

Żółtlica drobnokwiatowa (Galinsoga parviflora) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny astrowatych. To jeden z najbardziej pospolitych chwastów. Roślina wytwarza dwa rodzaje owoców. Gatunek wywodzi się z Ameryki Środkowej i Południowej.

Żółtlica włochata (owłosiona)Żółtlica włochata (owłosiona)

(Galinsoga ciliata)

Żółtlica włochata (owłosiona) (Galinsoga ciliata) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny astrowatych, bardzo podobny do żółtlicy drobnokwiatowej, od której różni go bardziej obfite owłosienie.

Życica trwałaŻycica trwała PL

(Lolium perenne)

Życica trwała, rajgras angielski (Lolium perenne) to wieloletnia trawa luźnokępkowa, cenna roślina pastewna, wysiewana na trawnikach, boiskach, placach rekreacyjnych. Jest bardzo odporna na zadeptywanie oraz wypas zwierząt.

Żyto zwyczajneŻyto zwyczajne PL

(Secale cereale)

Żyto zwyczajne (Secale cereale) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny wiechlinowatych, zaliczana do zbóż. W Polsce uprawianych jest wiele odmian, w tym jare i ozime.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 279

© Media Nauka 2008-2020 r.