Rośliny wodne i bagienne

W tym miejscu zgromadziliśmy wszelkie gatunki roślin, które występują tylko w środowisku wodnym i na bagnach.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Czermień błotnaCzermień błotna PL

(Calla palustris)

Czermień błotna (Calla palustris L.) to roślina wodna i bagienna z rodziny obrazkowatych - jedyny przedstawiciel rodzaju Calla. Jest to roślina lecznicza i trująca. Jest wieloletnia. Roślina ta rośnie w chłodniejszych rejonach półkuli północnej.

Grążel żółtyGrążel żółty PL

(Nuphar lutea)

Grążel żółty (Nuphar lutea) to gatunek wieloletniej rośliny wodnej z rodziny grzybieniowatych, podobnej do grzybieńczyka wodnego i grążela drobnego. Tworzy czasem duże zbiorowiska, także z innymi gatunkami. Podlega ochronie ścisłej.

Grzybienie białe, nenufar, lilia wodnaGrzybienie białe, nenufar, lilia wodna PL

(Nymphaea alba)

Grzybienie białe, nenufar, lilia wodna (Nymphaea alba) to roślina wodna, bylina o grubym kłączu, pływających liściach i przepięknych białych kwiatach. Duża liczba grzybieni białych świadczy o wypłycaniu i zarastaniu zbiornika.

Knieć błotna, kaczeniecKnieć błotna, kaczeniec PL

(Caltha palustris)

Knieć błotna, kaczeniec (Caltha palustris) to wieloletnia roślina z rodziny jaskrowatych, jeden z lepiej rozpoznawalnych krajowych kwiatów łąkowych. To roślina silnie trująca. Często występuje masowo.

Kosaciec szczecinkowatyKosaciec szczecinkowaty

(Iris setosa)

Kosaciec szczecinkowaty (Iris setosa) to gatunek byliny z rodziny kosaćcowatych o pięknych, fioletowych kwiatach. Są one pojedyncze lub po 2-3 sztuki w gronach, są niebieskie lub fioletowe.

Kosaciec żółtyKosaciec żółty PL

(Iris pseudacorus)

Kosaciec żółty (Iris pseudacorus) to bylina z rodziny kosaćcowatych, jedyny polski irys o żółtych kwiatach. Kwiaty są obupłciowe, duże, żółte, złożone z sześciu działek, z których trzy zewnętrzne są dość szerokie, odchylone języczkowato na zewnątrz.

Moczarka kanadyjskaMoczarka kanadyjska

(Elodea canadensis)

Moczarka kanadyjska (Elodea canadensis) to gatunek wieloletniej rośliny podwodnej z rodziny żabiściekowatych. Ma status gatunku obcego i inwazyjnego. Z łatwością kolonizuje wszelkie zbiorniki wodne. U nas bardzo pospolita.

Pałka szerokolistna, rogożaPałka szerokolistna, rogoża PL

(Typha latifolia)

Pałka szerokolistna, rogoża (Typha latifolia) to jeden z dwóch rodzimych gatunków roślin wodnych z rodziny pałkowatych. Pałka ta ma wpływ na wypłycanie stawów i jezior, kanałów i rowów. Wchodzi w skład szuwaru właściwego.

Rogatek sztywnyRogatek sztywny PL

(Ceratophyllum demersum)

Rogatek sztywny (Ceratophyllum demersum) to wieloletnia roślina wodna z rodziny rogatkowatych, wytwarzająca zimowe pąki, tworzący czasem zwarte fitocenozy. Rozrasta się w żyznych wodach stojących, zwykle płytkich.

Rosiczka okrągłolistnaRosiczka okrągłolistna PL

(Drosera rotundiflora)

Rosiczka okrągłolistna (Drosera rotundiflora) to owadożerna roślina wieloletnia z rodziny rosiczkowatych o leczniczych właściwościach, tworząca rozetę owalnych liści przystosowanych do chwytania małych owadów.

Rukiew wodnaRukiew wodna PL

(Nasturtium officinalis)

Rukiew wodna (Nasturtium officinalis) to roślina zielna wieloletnia z rodziny kapustowatych, roślina wodna, lecznicza i niegdyś uprawna. U nas to rzadka roślina i osiąga wschodnią granicę występowania w Europie.

Rzęsa drobna, rzęsa mniejszaRzęsa drobna, rzęsa mniejsza PL

(Lemna minor)

Rzęsa drobna, rzęsa mniejsza (Lemna minor) to gatunek wodnej rośliny wieloletniej, pływająca po powierzchni wody, czasem występując masowo, tworząc zielone kożuchy. Kwiaty są rozdzielnopłciowe, bez okwiatu.

Strzałka wodnaStrzałka wodna PL

(Sagittaria sagittifolia)

Strzałka wodna (Sagittaria sagittifolia) to wieloletnia roślina wodna z rodziny żabieńcowatych o charakterystycznych liściach górnych w kształcie strzałki. Roślina ta jest także uprawiana w oczkach wodnych.

Szalej jadowity, cykutaSzalej jadowity, cykuta PL

(Cicuta virosa)

Szalej jadowity, cykuta (Cicuta virosa) to silnie trująca roślina wieloletnia z rodziny baldaszkowatych. U nas występuje na nizinach i w górach, zwykle w płytkich wodach stojących, na brzegach rzek, starorzeczy.

Tatarak zwyczajnyTatarak zwyczajny

(Acorus calamus)

Tatarak zwyczajny (Acorus calamus) to bylina z rodziny obrazkowatych lub tatarakowatych (jak podają inne źródła) o leczniczych właściwościach. To roślina wodna, spotykana także w przydomowych ogrodach z oczkami wodnymi.

Trzcina pospolitaTrzcina pospolita PL

(Phragmites australis)

Trzcina pospolita (Phragmites australis) to gatunek wysokiej, wieloletniej trawy, związany z wodnym środowiskiem. To roślina o zasięgu kosmopolitycznym. Trzcina porasta brzegi wód płynących i stojących, podmokłe łąki, torfowiska, pola i olsy.

Wiązówka błotnaWiązówka błotna PL

(Filipendula ulmaria)

Wiązówka błotna (Filipendula ulmaria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, związana z wodnym lub podmokłym środowiskiem. Roślina ta była wykorzystywana do uzyskiwania kwasu salicylowego - środka podobnego do aspiryny.

Wierzbownica drobnokwiatowaWierzbownica drobnokwiatowa PL

(Epilobium parviflorum)

Wierzbownica drobnokwiatowa (Epilobium parviflorum) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny wiesiołkowatych o dużej zmienności. Kwiaty są dość drobne, fioletowo-różowe, o czterech płatkach z wąskim słupkiem.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 18