Skalniak

W tym miejscu zgromadziliśmy wszelkie gatunki roślin opisane w naszym serwisie, które nadają się do uprawy na skalniakach.

Skalniak, a właściwie ogródek skalny, alpinarium, to imitacja praktycznie w dowolnej skali w warunkach ogrodowych krajobrazu górskiego. Za ogródek skalny możemy uznać zbocze umocnione za pomocą kamieni, sztucznie usypaną górkę z kamieniami, ogród naturalistyczny z głazami, oczko wodne obłożone kamieniami, murki, ścianki, wały, donice, korytka itp. Istotny jest tu wybór odpowiednich gatunków roślin, obecność kamieni, najlepiej także nachylenie terenu.

Pamiętajmy, że znakomita większość wysokogórskich roślin jest pod ochroną, a próby przeniesienia rośliny mimo to do naszego ogródka, z uwagi na drastyczne różnice klimatyczne, zawsze będą mizerne. Szanujmy naszą przyrodę, prawo, zaopatrujmy się w sklepach w sadzonki takich roślin.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Rośliny na skalniak

Aster gawędkaAster gawędka PL

(Aster amellus)

Aster gawędka (Aster amellus) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny astrowatych, zmienny, uprawiany także dla ozdobnych kwiatów. Porasta murawy, zarośla, skały, lasy. Preferuje wapienne podłoże.

Bodziszek czerwony, bodziszek krwistyBodziszek czerwony, bodziszek krwisty PL

(Geranium sanguineum)

Bodziszek czerwony, bodziszek krwisty (Geranium sanguineum) to bylina z rodziny bodziszkowatych. Kwiaty są duże, pięciokrotne, pojedyncze, różowo-purpurowe z niewielkim wcięciem na szczycie płatków.

Cebulica syberyjskaCebulica syberyjska

(Scilla siberica)

Cebulica syberyjska (Scilla siberica) to wieloletnia roślina z rodziny liliowatych, spotykana w naszych ogrodach jako roślina ozdobna, przejściowo dziczejąca. W naturze cebulica syberyjska rośnie w Azji.

Ciemiernik białyCiemiernik biały PL

(Helleborus niger)

Ciemiernik biały (Helleborus niger) to gatunek górskiej rośliny z rodziny jaskrowatych o śnieżnobiałych kwiatach. To roślina trująca o leczniczych właściwościach, spotykana także w uprawach jako roślina ozdobna.

Cyklamen europejski, cyklamen purpurowyCyklamen europejski, cyklamen purpurowy

(Cyclamen purpurascens)

Cyklamen europejski, cyklamen purpurowy (Cyclamen purpurascens) to gatunek trującej rośliny wieloletniej z rodziny pierwiosnkowatych. To roślina ozdobna i dziczejąca.

Cymbalaria murowa, cymbalaria bluszczykowataCymbalaria murowa, cymbalaria bluszczykowata

(Cymbalaria muralis)

Cymbalaria murowa, cymbalaria bluszczykowata, lnica bluszczykowata (Cymbalaria muralis) to gatunek rzadkiej u nas jednorocznej rośliny z rodziny trędownikowatych, czołgającej się po murach.

Cyprysik japoński, cyprysik tępołuskowy, Cyprysik japoński, cyprysik tępołuskowy,

(Chamaecyparis obtusa)

Cyprysik tępołuskowy, cyprysik japoński (Chamaecyparis obtusa) to gatunek drzewa z rodziny cyprysowatych o szerokostożkowatej lub kopulastej koronie. W Japonii jest uważane za święte drzewo. Znanych jest około 120 odmian.

Dzwonek brzoskwiniolistnyDzwonek brzoskwiniolistny PL

(Campanula persicifolia)

Dzwonek brzoskwiniolistny (Campanula persicifolia) to wieloletnia roślina zielna z rodziny dzwonkowatych, z długim, czołgającym się kłączem. Roślina ta ma jadalne liście. Kwiaty są dość duże, w kształcie dzwonka

Floks szydlastyFloks szydlasty

(Phlox subulata)

Floks szydlasty, płomyk szydlasty (Phlox subulata) to roślina wieloletnia z rodziny wielosiłowatych o zimozielonych liściach, tworząca darnie ścielące się po ziemi. To także roślina uprawniana w naszych ogrodach jako roślina ozdobna.

Gęsiówka alpejskaGęsiówka alpejska PL

(Arabis alpina)

Gęsiówka alpejska (Arabis alpina) to wieloletnia roślina z rodziny krzyżowych. Podobna do gęsiówki kaukaskiej. To wytrzymała roślina ozdobna. Nadaje się do ogrodów skalnych.

Janowczyk skrzydlatyJanowczyk skrzydlaty PL

(Chamaespartium sagittale)

Janowczyk skrzydlaty (Chamaespartium sagittale) to półkrzew z rodziny motylkowatych. W Polsce rzadko spotykany, jako roślina zdziczała. Występuje na skrajach lasów i murawach.

Języcznik zwyczajnyJęzycznik zwyczajny PL

(Phyllitis scolopendrium)

Języcznik zwyczajny (Phyllitis scolopendrium) to zimozielona, wieloletnia paproć. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Rośliny tej niegdyś używano do leczenia padaczki, gruźlicy, biegunek oraz kaszlu.

Kokorycz żółtaKokorycz żółta

(Corydalis lutea)

Kokorycz żółta, kokorycz złocista (Corydalis lutea) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny dymnicowatych. Rzadko uprawiana roślina ozdobna, dziczejąca. Często rośnie na starych murach.

Komonica zwyczajnaKomonica zwyczajna PL

(Lotus corniculatus)

Komonica zwyczajna (Lotus corniculatus) to roślina wieloletnia z rodziny motylkowatych, cenna roślina miododajna i pastewna, dodawana często do mieszanek łąkowych i pastewnych.

Lebiodka pospolita, oreganoLebiodka pospolita, oregano PL

(Origanum vulgare)

Lebiodka pospolita (Origanum vulgare) to popularnie zwane oregano. Roślina ta jest także znana pod nazwą dziki majeranek. To doskonała przyprawa do potraw mięsnych i rybnych, makaronów, pizzy, serów oraz pomidorów.

Len trwałyLen trwały

(Linum perenne)

Len trwały (Linum perenne) to bylina z rodziny lnowatych. To gatunek rzadko zawlekany i zdziczały w naszym kraju. Pochodzi z południa Europy.

Len złocistyLen złocisty PL

(Linum flavum)

Len złocisty (Linum flavum) to bylina z rodziny lnowatych. W Polsce spotykany na Wyżynie Małopolskiej, Lubelskiej i na Roztoczu. Rośnie na murawach kserotermicznych, porasta górskie zbocza.

Lilia bulwkowataLilia bulwkowata PL

(Lilium bulbiferum)

Lilia bulwkowata, lilia bulwkowa (Lilium bulbiferum) to gatunek rośliny z rodziny liliowatych. To roślina trująca. Kwiaty są duże, czerwone lub pomarańczowe, ciemno plamkowane, bezwonne.

Lilia złotogłówLilia złotogłów PL

(Lilium martagon)

Lilia złotogłów (Lilium martagon) to roślina wieloletnia z rodziny liliowatych z charakterystyczną, złocistą cebulą, pokrytą łuskami i pięknymi kwiatami. To także roślina lecznicza, trująca oraz gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Łyszczec rozesłany, gipsówka rozesłanaŁyszczec rozesłany, gipsówka rozesłana

(Gypsophila repens)

Łyszczec rozesłany, gipsówka rozesłana (Gypsophila repens) to wieloletnia roślina z rodziny goździkowatych z pędami płonnymi, rozesłanymi.

Macierzanka piaskowaMacierzanka piaskowa PL

(Thymus serpyllum)

Macierzanka piaskowa (Thymus serpyllum) to roślina przyprawowa z rodziny wargowych, krzewinka lub półkrzew o zmiennym wyglądzie. Jest zimozielony. Tworzy zwarte darnie. Wydziela intensywny aromat. Inne nazwy tej rośliny to: cząberek, tymianek wąskolistny.

Omieg kaukaski, omieg wschodniOmieg kaukaski, omieg wschodni

(Doronicum orientale)

Omieg kaukaski, omieg wschodni (Doronicum orientale) to roślina z rodziny astrowatych. Roślina ta bywa uprawiana w ogrodach. Kwiaty są żółte, zebrane w jeden koszyczek.

Pierwiosnek łyszczakPierwiosnek łyszczak PL

(Primula auricula)

Pierwiosnek łyszczak, pierwiosnka łyszczak (Primula auricula) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny pierwiosnkowatych, spotykana w uprawach jako roślina ozdobna. U nas często występuje w Tatrach.

Piwonia lekarskaPiwonia lekarska

(Paeonia officinalis)

Piwonia lekarska (Paeonia officinalis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny piwoniowatych, uprawiana od dawnych czasów w ogrodach dla pięknych kwiatów. To roślina trująca o leczniczych właściwościach.

Posłonek rozesłany, posłonek kutnerowaty, posłonek pospolityPosłonek rozesłany, posłonek kutnerowaty, posłonek pospolity PL

(Helianthemum nummularium)

Posłonek kutnerowaty, posłonek pospolity, wdówki (Helianthemum nummularium) to gatunek rośliny z rodziny czystkowatych. To krzewinka o zimozielonych liściach. Gałązki podnoszą się wygięte w łuk.

Rannik zimowyRannik zimowy

(Eranthis hyemalis)

Rannik zimowy (Eranthis hyemalis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych, wczesnowiosenna roślina bulwkowa, rzadko spotykany w uprawach, dziczejący. Jest to podobny do rannika cylickiego.

Rojnik murowyRojnik murowy

(Sempervivum tectorum)

Rojnik murowy (Sempervivum tectorum) to roślina z rodziny gruboszowatych. To roślina lecznicza, trująca, ozdobna, szczególnie często sadzona w skalnych ogrodach. Rośnie w miejscach kamienistych, skalistych.

Rozchodnik białyRozchodnik biały

(Sedum album)

Rozchodnik biały (Sedum album) to to roślina z rodziny gruboszowatych, uprawiany jako roślina ozdobna, dziczejący. Rozchodnik ten występuje w Europie i Azji. Porasta skały i mury.

Rozchodnik ościstyRozchodnik ościsty PL

(Sedum reflexum)

Rozchodnik ościsty (Sedum reflexum) to wieloletnia roślina z rodziny gruboszowatych, rzadko uprawiana jako roślina ozdobna, podobna do rozchodnika żółtawego. Rośnie na piaskach w suchych lasach, na skałach i murach, na suchych murawach.

Sasanka łąkowaSasanka łąkowa PL

(Pulsatilla pratensis)

Sasanka łąkowa (Pulsatilla pratensis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych. Posiada lecznicze właściwości, jest trująca.

Sasanka wiosennaSasanka wiosenna PL

(Pulsatilla vernalis)

Sasanka wiosenna (Pulsatilla vernalis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych. To trująca roślina.

Sasanka zwyczajnaSasanka zwyczajna PL

(Pulsatilla vulgaris)

Sasanka zwyczajna (Pulsatilla vulgaris) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny jaskrowatych o leczniczych własnościach, uprawianej jako roślina ozdobna. Kwiaty są duże, owłosione na zewnątrz, niebiesko-fioletowe, rzadko białe.

Skalnica cienistaSkalnica cienista

(Saxifraga umbrosa)

Skalnica cienista (Saxifraga umbrosa) to gatunek rośliny z rodziny skalnicowatych.

Skalnica gronkowaSkalnica gronkowa PL

(Saxifraga paniculata)

Skalnica gronkowa (Saxifraga paniculata) to charakterystyczna, wieloletnia i zimozielona roślina z rodziny skalnicowatych, tworząca gęste darnie, uprawiana także w ogrodach jako roślina ozdobna.

Smagliczka Arduina, smagliczka skalnaSmagliczka Arduina, smagliczka skalna PL

(Alyssum saxatile)

Smagliczka Arduina, smagliczka wapienna, smagliczka skalna (Alyssum saxatile) to gatunek rośliny wieloletniej ozdobnej z rodziny kapustowatych, spotykana w skalnych ogródkach. Występuje u nas tylko w Pieninach.

Szafran wiosenny, krokusSzafran wiosenny, krokus PL

(Crocus vernus)

Szafran wiosenny, krokus (Crocus vernus) to gatunek wieloletniej rośliny cebulowej z rodziny kosaćcowatych - znany powszechnie zwiastun wiosny. Rośnie na łąkach i polanach w strefie regla dolnego na pogórzu.

Szafran złocisty, krokus złocistySzafran złocisty, krokus złocisty

(Crocus chrysanthus)

Szafran złocisty, krokus złocisty (Crocus chrysanthus) to roślina z rodziny kosaćcowatych, wytwarzająca bulwocebule, pokryte łuskami. Roślina często spotykana w uprawach ogrodowych.

Śledzionka skalnaŚledzionka skalna

(Ceterach officinarum)

Śledzionka skalna (Ceterach officinarum) to gatunek paproci z rodziny zanokcicowatych. W Polsce gatunek ten występował niegdyś w Grudziądzu na murach fortecy.

Śnieżyca wiosennaŚnieżyca wiosenna PL

(Leucojum vernum)

Śnieżyca wiosenna (Leucojum vernum) to bylina z rodziny amarylkowatych, często uprawiana roślina ozdobna, dziczejąca. Roślina obumiera zaraz po wydaniu owoców z początkiem lata.

Śnieżyczka przebiśniegŚnieżyczka przebiśnieg PL

(Galanthus nivalis)

Śnieżyczka przebiśnieg (Galanthus nivalis) to bylina z rodziny amarylkowatych, zwiastun wiosny. Niestety poprzez utratę środowisk naturalnych oraz bezmyślne zrywanie przez człowieka kwiatów i wykopywanie cebulek jest gatunkiem ginącym.

Ubiorek wiecznie zielonyUbiorek wiecznie zielony

(Iberis sempervirens)

Ubiorek wiecznie zielony (Iberis sempervirens) to gatunek zimozielonej krzewinki z rodziny kapustowatych, spotykany także w ogrodach jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane w groniaste kwiatostany, są białe.

Ukwap dwupiennyUkwap dwupienny PL

(Antennaria dioica)

Ukwap dwupienny (Antennaria dioica) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny astrowatych. Bywa uprawiana. Rośnie na wrzosowiskach, w lasach, na murawach. Preferuje gleby kwaśne.

Wawrzynek wilczełykoWawrzynek wilczełyko PL

(Daphne mezereum)

Wawrzynek wilczełyko (Daphne mezereum) to gatunek krzewu z rodziny wawrzynkowatych. To roślina silnie trująca. Bywa uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna. W ogrodach spotyka się też odmianę o białych kwiatach i żółtych owocach.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 43