Teleskop Hubble'a

Kosmiczny teleskop Hubble'a to teleskop zwierciadlany, umieszczony 600 km poza ziemską atmosferą, wyposażony w zwierciadło o średnicy 2,4 m. Dzięki umieszczeniu teleskopu na orbicie światło ciał niebieskich jest pozbawione szumu związanego z przejściem światła gwiazd przez naszą atmosferę. Teleskop ten bada zakres fal widzialnych.

Teleskop Hubble'a
Teleskop Hubble'a © marcel - stock.adobe.com

Teleskop Hubble'a znalazł się na orbicie 25 kwietnia 1990 roku. Został wyniesiony przez wahadłowiec Discovery w misji NASA.

Po umieszczeniu teleskopu na orbicie okazało się, że ma wadę optyczną, którą po wizycie serwisowej zniwelowano dzięki układowi korekcyjnemu. Odbyło się wiele misji naprawczych w otwartej przestrzeni. Po naprawach teleskop przesyłał na Ziemię zdjęcia o niespotykanej dotąd rozdzielczości.

Wybrane odkrycia

Dzięki teleskopowi Hubble'a:

W 2022 roku cały świat oczekuje na zdjęcia w podczerwieni z Teleskopu Jamesa Webba.

Czy teleskop Hubble'a to jedyny kosmiczny teleskop?

Nie. Od 2022 roku zaczyna działać teleskop Jamesa Webba, którego zwierciadło ma średnicę 6,5 m. Wcześniej jednak również prowadzono badania poza naszą atmosferą. Należy tu wymienić misję chociażby COROT, SOHO, MOST, teleskop Spitzera.

Czy istnieją metody niwelowania zakłóceń atmosferycznych dla teleskopów naziemnych?

Tak. Opracowano metody usuwania efektu migotania, obserwatoria umieszcza się wysoko w górach i na pokładach samolotów.