Warzywa

Warzywa są zielnymi roślinami, których korzenie, liście, kwiaty lub łodygi są przez człowieka wykorzystywane bezpośrednio jako pożywienie. Można je spożywać w postaci surowej i po przetworzeniu.

Typy warzyw:

KOLOR KWIATÓW
Brak informacji

STANOWISKO
półcień
cień

GRUPA
jednoroczne
dwuletnie
byliny
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Atlas warzyw

Arbuz zwyczajny, kawonArbuz zwyczajny, kawon

(Citrullus lanatus)

Arbuz zwyczajny, kawon (Citrullus lanatus) to gatunek jednorocznej rośliny uprawnej z rodziny dyniowatych. To znana z dużych i soczystych owoców roślina uprawna o czerwonym miąższu.

BóbBób

(Vicia faba)

Bób (Vicia faba) to jednoroczna roślina uprawna, strączkowa z rodziny motylkowatych, popularna na wszystkich kontynentach świata. Spożywa się nasiona bobu jako jarzynę. Nasiona są jasnozielone, duże, w strąkach.

BrokułBrokuł PL

(Brassica oleracea var. italica)

Brokuł (Brassica oleracea var. italica) to odmiana kapusty warzywnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce, podobne nieco do kalafiora.

BrukselkaBrukselka PL

(Brassica oleracea var. gemmifera)

Brukselka, kapusta brukselska (Brassica oleracea var. gemmifera) to odmiana kapusty warzywnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce.

Burak zwyczajnyBurak zwyczajny PL

(Beta vulgaris)

Burak zwyczajny (Beta vulgaris) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny komosowatej. To pospolite warzywo o wielu odmianach. Gatunek ten obejmuje wiele kultywarów.

CebulaCebula PL

(Allium cepa)

Cebula (Allium cepa), a w zasadzie czosnek cebula lub cebula zwyczajna, to wieloletnia roślina uprawna z rodziny liliowatych o leczniczych właściwościach. To jedna z najbardziej pospolitych roślin przyprawowych w Polsce.

Chrzan pospolityChrzan pospolity PL

(Armoracia rusticana)

Chrzan pospolity (Armoracia rusticana) to wieloletnia roślina uprawna z rodziny kapustowatych o zgrubiałym i jadalnym korzeniu. To także roślina o leczniczych właściwościach. W Polsce dziki chrzan jest wszędzie pospolity.

CukiniaCukinia PL

(Cucurbita pepo var. giromontiina)

Cukinia (Cucurbita pepo var. giromontiina) to odmiana dyni zwyczajnej jednorocznej rośliny zielnej. To popularne warzywo uprawiane od dawna w Europie i Azji, a także w Polsce. Przyjmuje formę krzaczastą.

Cykoria endywiaCykoria endywia

(Cichorium endivia)

Cykoria endywia, endywia (Cichorium endivia) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny uprawnej z rodziny astrowatych. To cenny składnik surówek oraz dodatek do kanapek.

Czosnek pospolityCzosnek pospolity

(Allium sativum)

Czosnek pospolity (Allium sativum) to roślina cebulowa z rodziny liliowatych, powszechnie uprawiana, przejściowo dziczejąca, o znanych właściwościach leczniczych i kulinarnych. Różne odmiany różnią się od siebie barwą i kształtem główek.

Dynia figolistnaDynia figolistna

(Cucurbita ficifolia)

Dynia figolistna (Cucurbita ficifolia) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny dyniowatych, rzadko spotykana w uprawach, dziczejąca. Owoc kulisty, zielone w jasne cętki, osiąga średnicę 20-30 cm.

Dynia olbrzymiaDynia olbrzymia PL

(Cucurbita maxima)

Dynia olbrzymia (Cucurbita maxima) to jednoroczna roślina uprawna z rodziny dyniowatych, przejściowo dziczejąca. To także roślina lecznicza (pestki z dyni).

Dynia zwyczajnaDynia zwyczajna PL

(Cucurbita pepo)

Dynia zwyczajna (Cucurbita pepo) to roczna roślina uprawna z rodziny dyniowatych. Istnieje bardzo dużo odmian dyni zwyczajnej, w tym zarówno ozdobnych jak i jadalnych. Owoc nazywany dynią jest kulisty, bardzo duży i jadalny.

Fasola wielokwiatowaFasola wielokwiatowa

(Phaseolus coccineus)

Fasola wielokwiatowa (Phaseolus coccineus) to roślina jednoroczna z rodziny motylkowatych, uprawiana jako warzywo.

Fasola zwyczajnaFasola zwyczajna PL

(Phaseolus vulgaris)

Fasola zwyczajna (Phaseolus vulgaris) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny bobowatych. To roślina uprawiana na całym świecie w wielu odmianach, które różni wysokość łodygi, kolor, wielkość nasion.

Groch zwyczajnyGroch zwyczajny

(Pisum sativum)

Groch zwyczajny (Pisum sativum) to roślina jednoroczna, uprawna z rodziny motylkowatych. znana jest na całym świecie ze smacznych nasion.

JarmużJarmuż PL

(Brassica oleracea var. sabellica)

Jarmuż (Brassica rapa ssp. pekinensis) to odmiana kapusty warzywnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce.

KalafiorKalafior PL

(Brassica oleracea var. botrytis)

Kalafior (Brassica oleracea var. botrytis) to odmiana kapusty warzywnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce. Częścią jadalną są kwiaty.

KalarepaKalarepa PL

(Brassica oleracea var. gongylodes)

Kalarepa (Brassica oleracea var. gongylodes) to odmiana kapusty warzywnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce o charakterystycznie zgrubiałym w dolnej części pędzie głównym.

Kapusta 'Pak Choi', kapusta właściwa chińskaKapusta 'Pak Choi', kapusta właściwa chińska

(Brassica rapa chinensis)

Kapusta 'Pak Choi', kapusta właściwa chińska (Brassica rapa chinensis) to podgatunek kapusty polnej, dość popularnego warzywa.

Kapusta pekińskaKapusta pekińska

(Brassica rapa ssp. pekinensis)

Kapusta pekińska (Brassica rapa ssp. pekinensis) to podgatunek kapusty polnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce jako roślina roczna.

Kapusta polna, rzepa, rzepikKapusta polna, rzepa, rzepik

(Brassica rapa)

Kapusta polna, rzepa, rzepik (Brassica rapa) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny kapustowatych. Dziś to prawie zupełnie nieznane warzywo, choć w średniowieczu było popularne.

Kapusta warzywnaKapusta warzywna PL

(Brassica oleracea)

Kapusta warzywna (Brassica oleracea) to dwuletnia lub wieloletnia roślina uprawna z rodziny kapustowatych o bardzo wielu, znacznie różniących się od siebie odmianach. Posiada lecznicze właściwości.

Kapusta włoskaKapusta włoska PL

(Brassica oleracea var. sabauda)

Kapusta włoska (Brassica oleracea var. sabauda) to odmiana kapusty warzywnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce o charakterystycznie pomarszczonych liściach.

Koper ogrodowyKoper ogrodowy

(Anethum graveolens)

Koper ogrodowy (Anethum graveolens) to gatunek rośliny jednorocznej uprawnej z rodziny baldaszkowatych o krótkim okresie wegetatywnym. To roślina przyprawowa. Młode ziele kopru ogrodowego dodaje się do różnego rodzaju potraw.

Koper włoski, fenkuł włoskiKoper włoski, fenkuł włoski PL

(Foeniculum vulgare)

Koper włoski, fenkuł włoski (Foeniculum vulgare Mill.) to roślina lecznicza i uprawna z rodziny baldaszkowatych, pochodząca z południa Europy. Łodyga jest wzniesiona, prosta. Liście są skrętoległe, trzykrotnie pierzaste, nitkowate.

Kukurydza zwyczajnaKukurydza zwyczajna

(Zea mays)

Kukurydza zwyczajna (Zea mays) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny wiechlinowatych, uprawiana jako zboże już od 7 tysięcy lat. Jest także uprawiana jako roślina ozdobna i pastewna oraz warzywo.

Marchew zwyczajnaMarchew zwyczajna PL

(Daucus carota)

Marchew zwyczajna (Daucus carota) to gatunek rośliny z rodziny baldaszkowatych, popularne warzywo uprawiane niemalże na całym świecie. To roślina lecznicza.

MelonMelon

(Cucumis melo)

Melon (Cucumis melo) to jednoroczna, płożąca się roślina z rodziny dyniowatych. Owoce są traktowane jako jarzyna, owoce deserowe, można je jeść na surowo.

OgórekOgórek PL

(Cucumis sativus)

Ogórek, ogórek siewny (Cucumis sativus L.) to gatunek uprawnej rośliny jednorocznej z rodziny dyniowatych. Znamy dużo odmian ogórka, w tym krótkoowocowe i długoowocowe. Ogórki uprawiano już 4000 lat temu w Egipcie.

Papryka rocznaPapryka roczna

(Capsicum annuum)

Papryka roczna, pieprzowiec roczny, pieprz turecki (Capsicum annuum) to gatunek jednorocznej lub wieloletniej rośliny uprawnej z rodziny psiankowatych. To także roślina lecznicza i przyprawowa.

Pasternak zwyczajnyPasternak zwyczajny PL

(Pastinaca sativa)

Pasternak zwyczajny (Pastinaca sativa) to dwuletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, rzadko uprawiane warzywo i roślina lecznicza. Z wyglądu przypomina pietruszkę i marchew.

Pietruszka zwyczajnaPietruszka zwyczajna

(Petroselinum crispum)

Pietruszka zwyczajna (Petroselinum crispum) to dwuletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, wydzielająca charakterystyczny zapach, uprawiana jako warzywo. Ma również lecznicze właściwości. Znane są odmiany korzeniowe i naciowe.

Pomidor zwyczajnyPomidor zwyczajny

(Lycopersicon esculentum)

Pomidor zwyczajny (Lycopersicon esculentum) to roślina jednoroczna uprawna (warzywo) z rodziny psiankowatych, dająca duże, czerwone i soczyste owoce, powszechnie uprawiana w przydomowych ogródkach i na przemysłową skalę.

PorPor

(Allium porrum)

Por (Allium porrum) to bylina lub dwuletnia roślina z rodziny liliowatych, popularne warzywo, roślina przyprawowa. W Polsce jest to roślina jednoroczna.

Rabarbar ogrodowy, rzewieńRabarbar ogrodowy, rzewień PL

(Rheum rhaponticum)

Rabarbar ogrodowy, rzewień (Rheum rhaponticum) to bylina z rodziny rdestowatych, uprawiana w Polsce jako warzywo w ogródkach dla ogonków liściowych. Ogonki liściowe zbiera się w celu przyrządzania kompotów, dżemów, soków, ciast, a nawet zup.

Roszponka warzywna, roszpunkaRoszponka warzywna, roszpunka

(Valerianella locusta)

Roszponka warzywna, roszpunka (Valerianella locusta) to gatunek jednorocznej rośliny uprawnej z rodziny kozłkowatych.

Rzodkiew zwyczajnaRzodkiew zwyczajna

(Raphanus sativus)

Rzodkiew zwyczajna (Raphanus sativus) to gatunek jednorocznej rośliny uprawnej i przejściowo dziczejącej z rodziny krzyżowych o silnie zgrubiałym korzeniu. Posiada lecznicze właściwości.

RzodkiewkaRzodkiewka

(Raphanus sativus var. sativus)

Rzodkiewka (Raphanus sativus var. sativus) to odmiana rzodkwi zwyczajnej z rodziny kapustowatych, popularne warzywo, uprawiane także w Polsce. Jadalne są bulwki, spożywa się także kiełki rzodkiewki.

Sałata siewnaSałata siewna

(Lactuca sativa)

Sałata siewna, głąbiki krakowskie (Lactuca sativa) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny złożonych, roślina uprawna, popularne warzywo. Od niedawna można spotkać także odmiany ozdobne.

Selery zwyczajne, selerSelery zwyczajne, seler

(Apium graveolens)

Seler, selery zwyczajne (Apium graveolens) to dwuletnia roślina uprawna, warzywo z rodziny baldaszkowatych. Uprawia się odmiany korzeniowe i naciowe. W Polsce uprawia się głównie seler korzeniowy.

Słonecznik bulwiasty, topinamburSłonecznik bulwiasty, topinambur

(Helianthus tuberosus)

Słonecznik bulwiasty, topinambur (Helianthus tuberosus L.) to bylina z rodziny astrowatych, która w końcowym okresie wegetacji wytwarza charakterystyczne i jadalne bulwy. To u nas gatunek obcy i uprawny.

Soczewica jadalnaSoczewica jadalna

(Lens culinaris)

Soczewica jadalna (Lens culinaris) to jednoroczna roślina z rodziny bobowatych, do niedawna częsta w uprawach dla smacznych ziaren. Ma zastosowanie podobne jak groch.

Soja owłosiona, soja uprawna, soja warzywnaSoja owłosiona, soja uprawna, soja warzywna

(Glycine max)

Soja owłosiona, soja uprawna, soja warzywna (Glycine max) to gatunek jednorocznej rośliny oleistej z rodziny bobowatych. To najważniejsza roślina oleista w światowej produkcji.

SzalotkaSzalotka

(Allium ascalonicym)

Szalotka, cebula szalotka, czosnek askaloński (Allium ascalonicym) to gatunek rośliny z rodziny liliowatych, roślina uprawna o wielu odmianach. Odmiany o słomkowej łusce są łagodne w smaku. Odmiany o łusce brązowej są pikantne.

Szczaw zwyczajnySzczaw zwyczajny PL

(Rumex acetosa)

Szczaw zwyczajny (Rumex acetosa) to gatunek byliny z rodziny rdestowatych o leczniczych właściwościach. To roślina jadalna i przyprawowa, uprawiana jako warzywo.

SzczypiorekSzczypiorek

(Allium schoenoprasum)

Szczypiorek, czosnek szczypiorek (Allium schoenoprasum) to roślina wieloletnia z rodziny liliowatych, popularne warzywo i roślina lecznicza, ozdobna i przyprawowa.

Szparag lekarskiSzparag lekarski PL

(Asparagus officinalis)

Szparag lekarski (Asparagus officinalis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny szparagowatych, popularna jarzyna. Osobom nie posiadającym genu odpowiedzialnego za rozpad asparaginy szparag nadaje charakterystyczny zapach moczowi.

Szpinak warzywnySzpinak warzywny PL

(Spinacia oleracea)

Szpinak warzywny (Spinacia oleracea) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny komosowatych, popularnego warzywa liściowego, zjadany na surowo i po przetworzeniu.

Wężymord hiszpański, czarny korzeń, skorzoneraWężymord hiszpański, czarny korzeń, skorzonera

(Scorzonera hispanica)

Wężymord hiszpański, czarny korzeń, skorzonera (Scorzonera hispanica) to roślina wieloletnia z rodziny astrowatych. Odmiany uprawne są uprawiane jako warzywo, które w smaku są podobne do szparagów.

Ziemniak, kartofelZiemniak, kartofel

(Solanum tuberosum)

Ziemniak, kartofel (Solanum tuberosum) to roślina uprawna z rodziny psiankowatych. To jednocześnie roślina trująca. Jadalne są tylko bulwy. Znanych jest kilka tysięcy odmian na świecie.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 51