Z jakich pierwiastków składa się nasz wszechświat?

W tablicy Mendelejewa można znaleźć 118 pierwiastków, z czego w naturze na naszej planecie można znaleźć 90 z nich. Reszta powstała w laboratoriach człowieka. Czy w Kosmosie jest podobnie?

Galaktyka

Z badań wynika, że we Wszechświecie najwięcej jest atomu wodoru i helu ze wszystkich znanych nam pierwiastków.

Jeżeli policzyć milion przypadkowych atomów "złowionych" we Wszechświecie, to statystycznie atomów wodoru będzie ponad 950 tysięcy (ponad 95,2%), helu ponad 47 tysięcy (ponad 4,7%) i niecałe 100 atomów innego, dowolnego pierwiastka (to zaledwie 0,01%).

Atomy wodoru i helu to aż 99,99% wszystkich atomów we wszechświecie.

Te dwa pierwiastki to podstawowy budulec gwiazd.

Czy zatem cała masa Wszechświata to wodór i hel?

Niestety odpowiedź na to pytanie jest bardzo tajemnicza, gdyż naukowcom brakuje wiedzy na temat tego co powoduje, że prędkość rotacji gwiazd w galaktykach jest tak duża w stosunku do masy tych galaktyk. Efekt ten nazwano niedoborem masy, a coś, co go powoduje - ciemną materią.

Tempo ekspansji wszechświata sugeruje zaś istnienie tajemniczej ciemnej energii.

Szacuje się, że ciemna materia to aż prawie 27% masy Wszechświata. Ponad 68% to ciemna energia. Zaledwie prawie 5%, to znana nam forma międzygalaktycznego gazu i gwiazd. To właśnie w tym zakresie określiliśmy udział wodoru i helu.

Czym zatem jest ciemna energia i masa? To temat na osobny "pytajnik".