Zioła

W tym miejscu zgromadziliśmy różne gatunki roślin, które są wykorzystywane w zielarstwie. Są tu opisane rośliny, które zawierają w swoim składzie substancje mające wpływ na metabolizm człowieka. Są tu umieszczone gatunki lecznicze, przyprawowe, a także trujące.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Arnika górskaArnika górska PL

(Arnica montana)

Arnika górska, kupalnik górski (Arnica montana) to roślina wieloletnia z rodziny astrowatych. To roślina trująca i lecznicza, bardzo trudna w uprawie. W Polsce spotykana głównie w Sudetach i Karpatach.

Babka lancetowataBabka lancetowata PL

(Plantago lanceolata)

Babka lancetowata(Plantago lanceolata) to roślina zielna lecznicza z rodziny babkowatych. Jest to roślina łąk i pastwisk, rośnie na przydrożach i terenach ruderalnych. Jest pospolita w całym kraju.

Babka zwyczajnaBabka zwyczajna PL

(Plantago major)

Babka zwyczajna (Plantago major) to bylina lub roślina jednoroczna z rodziny babkowatych o właściwościach leczniczych. Liście zawierają substancje, które sprzyjają gojeniu się ran. Od dawna okłady z babki stosowano na oparzenia, użądlenia, otarcia.

Barszcz zwyczajnyBarszcz zwyczajny PL

(Heracleum sphondylium)

Barszcz zwyczajny (Heracleum sphondylium) to dwuletnia roślina lub bylina lecznicza z rodziny baldaszkowatych o charakterystycznym zapachu, niegdyś warzywo. Gatunek jest podobny do barszczu syberyjskiego.

Barwinek pospolityBarwinek pospolity PL

(Vinca minor)

Barwinek pospolity (Vinca minor L.) to krzewinka z rodziny toinowatych, zimozielona o pędach czołgających się i i kwiatonośnych, często uprawiana jako roślina ozdobna. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Bażyna czarnaBażyna czarna PL

(Empetrum nigrum)

Bażyna czarna (Empetrum nigrum) to gatunek zimozielonej krzewinki z rodziny bażynowatych, jedyny przedstawiciel tej rodziny w Polsce. Roślina rzadko owocująca, owocem smaczna i jadalna jagoda. Gatunek bardzo podobny to bażyna obupłciowa.

Bez czarnyBez czarny PL

(Sambucus nigra)

Bez czarny, dziki bez czarny (Sambucus nigra) to krzew z rodziny przewiertniowatych. Jest to roślina lecznicza i trująca. Roślina wydziela nieprzyjemny, duszący zapach. Krzew ma kulisty pokrój. Osiąga wysokość maksymalnie do 10 m.

Bieluń dziędzierzawaBieluń dziędzierzawa

(Datura stramonium)

Bieluń dziędzierzawa (Datura stramonium) to gatunek okazałej rośliny jednorocznej z rodziny psiankowatych, roślina trującej o leczniczych właściwościach. To roślina silnie trująca o halucynogennych właściwościach.

Bluszczyk kurdybanekBluszczyk kurdybanek PL

(Glechoma hederacea)

Bluszczyk kurdybanek (Glechoma hederacea) to bylina z rodziny jasnotowatych, bardzo pospolita w naszym kraju, wykorzystywana jako zioło i przyprawa. Nie jest zalecane spożywanie dużych ilości kurdybanka. Zwierzęta unikają tej rośliny.

Borówka czarna, czernica, czarna jagodaBorówka czarna, czernica, czarna jagoda PL

(Vaccinium myrtillus)

Borówka czarna, czernica, czarna jagoda (Vaccinium myrtillus) to wieloletnia krzewinka występująca w lasach, rodząca powszechnie zbierane jagody. To roślina lecznicza (owoc). Jest wykorzystywana przy leczeniu biegunki, owoce są antyseptyczne.

Bylica boże drzewkoBylica boże drzewko

(Artemisia abrotanum)

Bylica boże drzewko (Artemisia abrotanum) to silnie aromatyczny półkrzew lub krzew z rodziny astrowatych, roślina trująca o leczniczych właściwościach, uprawiana i dziczejąca. Zapach tej rośliny przypomina zapach cytryny i kamfory.

Bylica piołunBylica piołun PL

(Artemisia absinthium)

Bylica piołun (Artemisia absinthium) to gatunek rośliny wonnej z rodziny astrowatych, gorzkiej w smaku, trującej, o właściwościach leczniczych. Jest to bylina lub chamefit, pokryta szarym owłosieniem. Z rośliny tej wytwarza się absynt.

Bylica rocznaBylica roczna

(Artemisia annua)

Bylica roczna (Artemisia annua) to gatunek silnie aromatycznej rośliny jednorocznej z rodziny astrowatych, rzadko uprawiana, o leczniczych właściwościach. Ziele ma działanie bakteriobójcze, a korzeń dostarcza żółtego barwnika.

CebulaCebula PL

(Allium cepa)

Cebula (Allium cepa), a w zasadzie czosnek cebula lub cebula zwyczajna, to wieloletnia roślina uprawna z rodziny liliowatych o leczniczych właściwościach. To jedna z najbardziej pospolitych roślin przyprawowych w Polsce.

Chaber bławatekChaber bławatek PL

(Centaurea cyanus)

Chaber bławatek (Centaurea cyanus L.) to roślina jednoroczna lub dwuletnia, pospolity chwast zbożowy, tworzący łany. W Polsce to pospolity chwast polny, przede wszystkim zbożowy.

Ciemiernik białyCiemiernik biały PL

(Helleborus niger)

Ciemiernik biały (Helleborus niger) to gatunek górskiej rośliny z rodziny jaskrowatych o śnieżnobiałych kwiatach. To roślina trująca o leczniczych właściwościach, spotykana także w uprawach jako roślina ozdobna.

Czarnuszka damasceńskaCzarnuszka damasceńska

(Nigella damascena)

Czarnuszka damasceńska (Nigella damascena) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny jaskrowatych, roślina uprawiana i przejściowo dziczejąca. To także roślina o leczniczych właściwościach.

Czarnuszka siewnaCzarnuszka siewna

(Nigella sativa)

Czarnuszka siewna (Nigella sativa) to roślina jednoroczna z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. To także roślina przyprawowa. W Polsce dość rzadko uprawiana i przejściowo dziczejąca. Pojawia się jako chwast zbożowy.

Czosnek niedźwiedziCzosnek niedźwiedzi PL

(Allium ursinum)

Czosnek niedźwiedzi (Allium ursinum) to gatunek leczniczej i uprawnej byliny. Spożywa się liście czosnku niedźwiedziego. Ma działanie bakteriobójcze, przeciwnowotworowe, obniża ciśnienie krwi, działa przeciwmiażdżycowo, przeciwgrzybiczo.

Czosnek pospolityCzosnek pospolity

(Allium sativum)

Czosnek pospolity (Allium sativum) to roślina cebulowa z rodziny liliowatych, powszechnie uprawiana, przejściowo dziczejąca, o znanych właściwościach leczniczych i kulinarnych. Różne odmiany różnią się od siebie barwą i kształtem główek.

Czyściec leśnyCzyściec leśny PL

(Stachys sylvatica)

Czyściec leśny (Stachys sylvatica) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych, wydająca nieprzyjemny zapach. To roślina lecznicza i gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Dąbrówka rozłogowaDąbrówka rozłogowa PL

(Ajuga reptans)

Dąbrówka rozłogowa (Ajuga reptans) to gatunek byliny z ulistnionymi rozłogami, zakorzeniającymi się. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Świeże liście stosuje się jako składnik maści do leczenia ran i kojenia bólu.

Drapacz lekarskiDrapacz lekarski

(Cnicus benedictus)

Drapacz lekarski (Cnicus benedictus) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny astrowatych, rzadko uprawiany w ogrodach, dziczejący, to także roślina lecznicza. Inne nazwy to drapacz benedyktyński, oset lekarski.

Dymnica pospolitaDymnica pospolita

(Fumaria officinalis)

Dymnica pospolita (Fumaria officinalis) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny dymnicowatych, roślina lecznicza. nne nazwy to dymnica lekarska, kokorycz lekarska, rutka polna. Rozłupki mają przykry zapach.

Dyptam jesionolistny, krzak MojżeszaDyptam jesionolistny, krzak Mojżesza PL

(Dictamnus albus)

Dyptam jesionolistny, krzak Mojżesza (Dictamnus albus) to trująca bylina kłączowa z rodziny rutowatych o leczniczych właściwościach, uprawiana jako roślina ozdobna. Wydziela zapach pomarańczy.

Dziewanna drobnokwiatowaDziewanna drobnokwiatowa PL

(Verbascum thapsus)

Dziewanna drobnokwiatowa (Verbascum thapsus) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny trędownikowatych o leczniczych właściwościach. W pierwszym roku wyrasta rozeta liści, w drugim pęd kwiatowy.

Dziewanna wielkokwiatowaDziewanna wielkokwiatowa PL

(Verbascum densi-florum)

Dziewanna wielkokwiatowa (Verbascum densi-florum) to gatunek okazałej rośliny dwuletniej z rodziny trędownikowatych, podobna do dziewanny kutnerowatej, od której różni się większymi kwiatami.

Dziewięćsił bezłodygowyDziewięćsił bezłodygowy PL

(Carlina acaulis)

Dziewięćsił bezłodygowy (Carlina acaulis) to gatunek wieloletniej rośliny leczniczej bezłodygowej z rodziny astrowatych, w niektórych krajach uważanej za jarzynę. To roślina górska.

Dzięgiel litwor, arcydzięgielDzięgiel litwor, arcydzięgiel PL

(Angelica archangelica)

Dzięgiel litwor, arcydzięgiel (Angelica archangelica) to gatunek aromatycznej rośliny dwuletniej z rodziny baldaszkowatych lub według niektórych źródeł z rodziny selerowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza łodygę i liście, a w drugim zakwita.

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie zieleDziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele PL

(Hypercium perforatum)

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele (Hypercium perforatum) to gatunek rośliny zielnej, wieloletniej z rodziny dziurawcowatych. To cenna roślina lecznicza uprawiana na masową skalę. To nasz najbardziej pospolity dziurawiec.

Farbownik lekarskiFarbownik lekarski PL

(Anchusa officinalis)

Farbownik lekarski (Anchusa officinalis) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny leczniczej z rodziny szorstkolistnych. W pierwszym roku wyrasta rozeta liści odziomkowych. Łodyga wyrasta dopiero kolejnym roku.

Fiołek trójbarwnyFiołek trójbarwny PL

(Viola tricolor)

Fiołek trójbarwny, bratek trójbarwny (Viola tricolor) to gatunek rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny fiołkowatych. To przodek fiołka ogrodowego. Fiołek ten jest wskaźnikiem gleby kwaśnej. To jednocześnie pospolity ogrodowy chwast.

Fiołek wonnyFiołek wonny

(Viola odorata)

Fiołek wonny (Viola odorata) to roślina wieloletnia z rodziny fiołkowatych, uprawiana jako roślina ozdobna, dziczejąca i jadalna (kwiaty i liście). Nierzadko tworzy łany. Ma własności lecznicze.

Firletka poszarpanaFirletka poszarpana PL

(Lychnis flos-cuculi)

Firletka poszarpana (Lychnis flos-cuculi) to wieloletnia roślina z rodziny goździkowatych o leczniczych właściwościach. Jeżeli występuje w dużej ilości stanowi chwast łąkowy, który obniża wartość siana i może być także trująca.

Gajowiec żółtyGajowiec żółty PL

(Lamiastrum galeobdolon)

Gajowiec żółty (Lamiastrum galeobdolon) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny wargowych z płożącymi się rozłogami nadziemnymi. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Glistnik jaskółcze zieleGlistnik jaskółcze ziele PL

(Chelidonium majus)

Glistnik jaskółcze ziele (Chelidonium majus) to wieloletnia roślina z rodziny makowatych o właściwościach leczniczych, wydzielająca charakterystyczny sok mleczny o kolorze pomarańczowym ze zranionych części rośliny.

Głowienka wielkokwiatowaGłowienka wielkokwiatowa PL

(Prunella grandiflora)

Głowienka wielkokwiatowa (Prunella grandiflora) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny jasnotowatych. Jest także uprawiana w wielu odmianach. Zasiedla lasy i łąki, wapienne wzgórza. W Polsce występuje na niżu, rzadko w górach.

Gorczyca polnaGorczyca polna

(Sinapis arvensis)

Gorczyca polna, ognicha (Sinapis arvensis) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych. To chwast upraw zbożowych oraz okopowych. To gatunek w Polsce obcy, ale zadomowiony już od czasów neolitu. To także roślina przyprawowa.

Gorysz miarzGorysz miarz PL

(Peucedanum ostruthium)

Gorysz miarz (Peucedanum ostruthium (L.)Koch) to gatunek rośliny zielnej, zimotrwałej z rodziny baldaszkowatych o korzennym zapachu, czasem uprawiana jako zioło. Z uwagi na podobieństwo do trującego szczwoła, nie należy go zbierać w naturze.

Grążel żółtyGrążel żółty PL

(Nuphar lutea)

Grążel żółty (Nuphar lutea) to gatunek wieloletniej rośliny wodnej z rodziny grzybieniowatych, podobnej do grzybieńczyka wodnego i grążela drobnego. Tworzy czasem duże zbiorowiska, także z innymi gatunkami. Podlega ochronie ścisłej.

Hyzop lekarskiHyzop lekarski

(Hyssopus officinalis)

Hyzop lekarski (Hyssopus officinalis) to wieloletnia, zimotrwała roślina zielna z rodziny wargowych, rzadko uprawiana. Zioło to ma działanie wykrztuśne, hamuje nadmierną potliwość, podnosi ciśnienie krwi.

Jaskier wiosenny, ziarnopłon wiosennyJaskier wiosenny, ziarnopłon wiosenny PL

(Ranunculus ficaria)

Jaskier wiosenny, ziarnopłon wiosenny (Ranunculus ficaria) to trująca roślina wieloletnia z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. Tworzy w lasach zwarte kobierce zielonych liści, a wiosną dodatkowo żółtych kwiatów.

Jasnota białaJasnota biała

(Lamium album)

Jasnota biała (Lamium album) to cenna, wieloletnia roślina lecznicza z rodziny jasnotowatych. Liście są podobne do liści pokrzywy. Kwiaty i ziele są jadalne. Kwiaty są zebrane w kłosokształtne kwiatostany, siedzące lub na krótkich szypułkach, białe.

Jeżówka purpurowaJeżówka purpurowa

(Echinacea purpurea)

Jeżówka purpurowa (Echinacea purpurea) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. To roślina ozdobna i lecznicza. W uprawach spotyka się wiele odmian. Jeżówka w naturze porasta wschodnią część Ameryki Północnej.

Kalina hordowinaKalina hordowina PL

(Viburnum lantana)

Kalina hordowina (Viburnum lantana) to krzew z rodziny przewiertniowatych, uprawiany jako popularny krzew ozdobny, dziczejący, a także roślina lecznicza. Owoc jest na początku biały, czerwieniejący i na końcu czarny.

Kalina koralowaKalina koralowa PL

(Viburnum opulus)

Kalina koralowa (Viburnum opulus) to krzew z rodziny przewiertniowatych, czasem uprawiana w ogrodach. Ma charakterystyczne kwiatostany i lśniące, czerwone owoce. Jest to roślina trująca o właściwościach leczniczych.

Kapusta czarna, gorczyca czarnaKapusta czarna, gorczyca czarna PL

(Brassica nigra)

Kapusta czarna, gorczyca czarna (Brassica nigra) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny kapustowatych o leczniczych właściwościach. To roślina uprawna rolnicza. To także roślina miododajna.

Kocanki piaskoweKocanki piaskowe PL

(Helichrysum arenarium)

Kocanki piaskowe (Helichrysum arenarium) to bylina z rodziny złożonych, biało filcowana, posiadająca lecznicze właściwości. Kocanki piaskowe rosną na suchych, piaszczystych terenach, przy drogach i na wrzosowiskach.

Kocimiętka właściwaKocimiętka właściwa PL

(Nepta cataria)

Kocimiętka właściwa (Nepta cataria) to bylina z rodziny jasnotowatych, spotykana w środowisku synantropijnym. Roślina ma cytrynowy zapach. To roślina lecznicza, jest także wykorzystywana w przemyśle spożywczym i kosmetycznym.

Kokoryczka wielokwiatowaKokoryczka wielokwiatowa PL

(Polygonatum multiflorum)

Kokoryczka wielokwiatowa (Polygonatum multiflorum) to gatunek wieloletniej rośliny trującej z rodziny liliowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. To także roślina ozdobna, uprawiana w ogrodach. To także roślina lecznicza.

Kokoryczka wonnaKokoryczka wonna PL

(Polygonatum odoratum)

Kokoryczka wonna (Polygonatum odoratum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny liliowatych. To trująca roślina o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

(Trifolium repens)

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwonaKoniczyna łąkowa, koniczyna czerwona PL

(Trifolium pratense)

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwona, kądziółka (Trifolium pratense L.) to roślina pastewna z rodziny bobowatych. W uprawach mamy kilka odmian. Jest to roślina uprawiana jako roślina pastewna.

Konwalia majowa, lanuszkaKonwalia majowa, lanuszka PL

(Convallaria majalis)

Konwalia majowa, lanuszka (Convallaria majalis) to kłączowa roślina wieloletnia z rodziny liliowatych. Jest to roślina trująca, ma też lecznicze właściwości. W lasach tworzy czasem duże łany. To także roslina ozdobna.

Koper włoski, fenkuł włoskiKoper włoski, fenkuł włoski PL

(Foeniculum vulgare)

Koper włoski, fenkuł włoski (Foeniculum vulgare Mill.) to roślina lecznicza i uprawna z rodziny baldaszkowatych, pochodząca z południa Europy. Łodyga jest wzniesiona, prosta. Liście są skrętoległe, trzykrotnie pierzaste, nitkowate.

Kozłek lekarskiKozłek lekarski PL

(Valeriana officinalis)

Kozłek lekarski (Valeriana officinalis) to gatunek byliny aromatycznej z rodziny kozłkowatej, znana od wielu lat roślina lecznicza. W uprawie spotyka się odmianę Anthos, która zawiera większą ilość substancji czynnych.

Krwawnica pospolitaKrwawnica pospolita PL

(Lythrum salicaria)

Krwawnica pospolita (Lythrum salicaria) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny krwawnicowatych. To roślina uprawna o leczniczych właściwościach. Krwawnica pospolita ma właściwości przeciwkrwotoczne i ściągające.

Krwiściąg lekarskiKrwiściąg lekarski PL

(Sanguisorba officinalis)

Krwiściąg lekarski (Sanguisorba officinalis) to gatunek byliny leczniczej z rodziny różowatych. Ziele oraz korzeń są źródłem garbników, saponiny, flawonoidów. Zioło to jest stosowane jako środek moczopędny i przeciwkrwotoczny.

Kuklik zwisłyKuklik zwisły PL

(Geum rivale)

Kuklik zwisły (Geum rivale) to miękko owłosiona, wieloletnia roślina lecznicza z rodziny różowatych, tworząca kępy. Rośnie na wilgotnych łąkach, w zaroślach i lasach. Preferuje półcień, gleby wilgotne.

Lebiodka pospolita, oreganoLebiodka pospolita, oregano PL

(Origanum vulgare)

Lebiodka pospolita (Origanum vulgare) to popularnie zwane oregano. Roślina ta jest także znana pod nazwą dziki majeranek. To doskonała przyprawa do potraw mięsnych i rybnych, makaronów, pizzy, serów oraz pomidorów.

Lepiężnik różowyLepiężnik różowy PL

(Petasites hybridus)

Lepiężnik różowy (Petasites hybridus) to roślina z rodziny złożonych o leczniczych właściwościach. Rośnie nad wodami płynącymi, porasta wilgotne łąki i zarośla. Gatunek występuje w Europie i Azji.

Lnica pospolitaLnica pospolita PL

(Linaria vulgaris)

Lnica pospolita (Linaria vulgaris) to gatunek rośliny leczniczej z rodziny trędownikowatych, pokryta woskowym nalotem. W Polsce wszędzie pospolita. Rośnie na przydrożach, suchych murawach, piaskach, terenach ruderalnych.

Lobelia przylądkowa, stroiczka przylądkowaLobelia przylądkowa, stroiczka przylądkowa

(Lobelia erinus)

Lobelia przylądkowa, stroiczka przylądkowa (Lobelia erinus) to gatunek leczniczej rośliny jednorocznej z rodziny dzwonkowatych, trującej, uprawianej dla ozdobnych kwiatów, przejściowo dziczejącej.

Łopian większyŁopian większy PL

(Arctium lappa)

Łopian większy (Arctium lappa) to dwuletnia roślina lecznicza z rodziny astrowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza różyczkę z liści, a w drugim roku pęd kwiatowy. Korzenie pierwszoroczne, obrane łodygi i ogonki liściowe są jadalne.

Macierzanka piaskowaMacierzanka piaskowa PL

(Thymus serpyllum)

Macierzanka piaskowa (Thymus serpyllum) to roślina przyprawowa z rodziny wargowych, krzewinka lub półkrzew o zmiennym wyglądzie. Jest zimozielony. Tworzy zwarte darnie. Wydziela intensywny aromat. Inne nazwy tej rośliny to: cząberek, tymianek wąskolistny.

Mak polnyMak polny PL

(Papaver rhoeas)

Mak polny (Papaver rhoeas L.) to jara lub ozima roślina jednoroczna, zaliczana do chwastów polnych, powszechnie znana, kojarzona z uprawami zbóż. Mak polny ma zdolności uspakajające oraz ściągające.

Malina właściwaMalina właściwa PL

(Rubus idaeus)

Malina właściwa (Rubus idaeus) to krzew z rodziny różowatych o jadalnych, smacznych owocach. Polska jest drugim na świecie producentem malin po Rosji. Największe plantacje znajdują się na Mazowszu.

Malwa ogrodowaMalwa ogrodowa

(Alcea rosea)

Malwa ogrodowa, malwa różowa (Alcea rosea) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny ślazowatych, uprawiana jako roślina ozdobna, przejściowo dziczejąca. Malwa ogrodowa ma lecznicze właściwości.

Melisa lekarskaMelisa lekarska

(Melissa officinalis)

Melisa lekarska (Melissa officinalis) to roślina lecznicza z rodziny wargowych, powszechnie uprawiana i czasem dziczejąca, wytwarzająca silne kłącza, charakteryzuje się cytrynowym aromatem.

Mięta długolistnaMięta długolistna PL

(Mentha longifolia)

Mięta długolistna (Mentha longifolia) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych, która wytwarza silny aromat. Charakterystyczny zapach roślinie nadaje mentol - alkohol. Mięta działa orzeźwiająco i pobudzająco oraz przeciwskurczowo.

Mięta pieprzowaMięta pieprzowa

(Mentha ×piperita)

Mięta pieprzowa (Mentha ×piperita) to wieloletnia roślina aromatyczna z rodziny wargowych - krzyżówka mięty zielonej i mięty nadwodnej. To roślina przyprawowa i lecznicza.

Mięta zielona, mięta kłosowaMięta zielona, mięta kłosowa

(Mentha spicata)

Mięta zielona, mięta kłosowa (Mentha spicata) to lecznicza bylina z rodziny jasnotowatych, bardzo podobna do mięty wonnej. Roślina ta jest źródłem olejku miętowego.

Miłek wiosennyMiłek wiosenny PL

(Adonis vernalis)

Miłek wiosenny (Adonis vernalis) to bylina z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach, znajdująca się pod ścisłą ochroną. Czasem jest uprawiana jako roślin ozdobna.

Miodunka ćmaMiodunka ćma PL

(Pulmonaria obscura)

Miodunka ćma (Pulmonaria obscura) to gatunek wieloletniej rośliny leczniczej z rodziny szorstkolistnych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. W Polsce jest wszędzie pospolita. Rośnie w żyznych lasach liściastych.

Miodunka plamista, miodunka lekarskaMiodunka plamista, miodunka lekarska PL

(Pulmonaria officinalis)

Miodunka plamista, miodunka lekarska (Pulmonaria officinalis) to bylina z rodziny szorstkolistnych o charakterystycznych liściach, pokrytych okrągłymi, jasnymi plamami. Miodunka lekarska ma działanie uspakajające, wyksztuśne oraz ściągające.

Mniszek pospolity, mniszek lekarskiMniszek pospolity, mniszek lekarski PL

(Taraxacum officinale)

Mniszek pospolity, mniszek lekarski (Taraxacum officinale) to pospolita bylina lecznicza z rodziny astrowatych. To znany powszechnie dmuchawiec, mlecz. Ma właściwości żółciopędne, oczyszczające krew, pobudzające i poprawiające przemianę materii.

Mydlnica lekarskaMydlnica lekarska PL

(Saponaria officinalis)

Mydlnica lekarska (Saponaria officinalis) to gatunek rośliny wieloletniej o trujących i leczniczych właściwościach z rodziny goździkowatych. Można ją spotkać nad brzegami rzek, w rowach, przy różnego rodzaju drogach.

Nagietek lekarskiNagietek lekarski

(Calendula officinalis)

Nagietek lekarski (Calendula officinalis) to roślina z rodziny złożonych o charakterystycznym, żywicznym aromacie. To roślina jednoroczna, ozdobna i lecznicza o pięknych kwiatach. Nagietek lekarski świetnie się spisuje przy popękanej skórze i spierzchnięty

Naparstnica zwyczajnaNaparstnica zwyczajna PL

(Digitalis grandiflora)

Naparstnica zwyczajna (Digitalis grandiflora) to gatunek wieloletniej lub dwuletniej rośliny z rodziny trędownikowatych. Jest to roślina trująca o leczniczych właściwościach. To także roślina ozdobna.

Narecznica samczaNarecznica samcza PL

(Dryopteris filix-mas)

Narecznica samcza, nerecznica samcza (Dryopteris filix-mas) to wieloletnia roślina z rodziny nerecznicowaytch, częściowo zimozielona. Paproć ta jest trująca, ma także lecznicze właściwości. To także gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Nawłoć kanadyjskaNawłoć kanadyjska

(Solidago canadensis)

Nawłoć kanadyjska (Solidago canadensis) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny złożonych. To gatunek obcy. Pochodzi z Ameryki Północnej. Tam występuje na preriach i w lasopreriach, przede wszystkim w dolinach rzek.

Nostrzyk żółtyNostrzyk żółty PL

(Melilotus officinalis)

Nostrzyk żółty (Melilotus officinalis) to roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny motylkowatych o leczniczych właściwościach. Jest rośliną miododajną, pastewną, kiszonkową.

Obrazki plamisteObrazki plamiste PL

(Arum maculatum)

Obrazki plamiste (Arum maculatum) to roślina z rodziny obrazkowatych. Jest rośliną trującą o leczniczych właściwościach, czasem uprawianą w ogrodach. Roślina występuje w wilgotnych lasach i zaroślach, to rzadkość w naszej florze.

Ogórecznik lekarskiOgórecznik lekarski

(Borago officinalis)

Ogórecznik lekarski (Borago officinalis) to roślina lecznicza jednoroczna z rodziny szorstkolistnych, spotykana w uprawach ogrodowych i dziczejąca, o pięknych niebieskich kwiatach.

Oman wielkiOman wielki

(Inula helenium)

Oman wielki (Inula helenium) to lecznicza i przyprawowa bylina zimotrwała z rodziny astrowatych. Oman wielki działa pobudzająco i na czynność nerek oraz na układ trawienny. Ma także właściwości antyseptyczne i wykrztuśne.

Ostrożeń warzywnyOstrożeń warzywny PL

(Cirsium oleraceum)

Ostrożeń warzywny (Cirsium oleraceum) to wieloletnia roślina lecznicza i miododajna z rodziny astrowatych, niegdyś wykorzystywany jako warzywo, dziś zapomniana. Osiąga wysokość 50-150 cm.

Owies zwyczajnyOwies zwyczajny PL

(Avena sativa)

Owies zwyczajny (Avena sativa) to gatunek zboża, powszechnie uprawianego w krajach strefy umiarkowanej. Ziarno to wartościowa pasza dla zwierząt. Owies znajduje zastosowanie w przemyśle spożywczym do produkcji płatków owsianych i kaszy

Parietaria lekarska, pomurnikParietaria lekarska, pomurnik PL

(Parietaria officinalis)

Pomurnik lekarski, parietaria lekarska (Parietaria officinalis) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny pokrzywowatych. Niegdyś rośliny tej używano do czyszczenia naczyń szklanych. Obecny w Polsce na terenach ruderalnych i przydrożnych,.

Perz właściwyPerz właściwy PL

(Elymus repens)

Perz właściwy to trawa, pospolity chwast, trudny do wytępienia, a jednocześnie roślina zielna o właściwościach leczniczych. Jest podobny do życicy. Różni się od niej tym, że kłoski perzu są zorientowane szerszą stroną w kierunku osi kłosa.

Pięciornik gęsiPięciornik gęsi PL

(Potentilla anserina)

Pięciornik gęsi (Potentilla anserina) to pospolita bylina z rodziny różowatych, wytwarzająca rozłogi, o charakterystycznych liściach i żółtych kwiatach. Jest to roślina lecznicza.

Piwonia lekarskaPiwonia lekarska

(Paeonia officinalis)

Piwonia lekarska (Paeonia officinalis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny piwoniowatych, uprawiana od dawnych czasów w ogrodach dla pięknych kwiatów. To roślina trująca o leczniczych właściwościach.

Podagrycznik pospolity, śnitkaPodagrycznik pospolity, śnitka PL

(Aegopodium podagraria)

Podagrycznik pospolity, śnitka (Aegopodium podagraria) to wieloletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, tworząca nierzadko łany. To roślina o leczniczych właściwościach. Roślina spotykana także w uprawach ogrodowych.

Podbiał pospolityPodbiał pospolity PL

(Tussilago farfara)

Podbiał pospolity (Tussilago farfara) to bylina kłączowa, z łuskowatymi rozłogami o leczniczych właściwościach, jeden ze zwiastunów wiosny. Kwiaty są w koszyczkach o średnicy do 3 cm, żółte, zamknięte podczas niepogody i w nocy.

Pokrzywa zwyczajnaPokrzywa zwyczajna PL

(Urtica dioica)

Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) to gatunek byliny z rodziny pokrzywowatych o właściwościach leczniczych i parzących. Ziele działa moczopędnie. Jest nieocenione przy pozbywaniu się z organizmu mocznika, szkodliwych substancji.

Pokrzywa żegawkaPokrzywa żegawka

(Urtica urens)

Pokrzywa żegawka (Urtica urens) to gatunek rocznej rośliny leczniczej z rodziny pokrzywowatych, pokrytej szczeciniastymi, parzącymi włoskami, to pospolity chwast. Pokrzywa żegawka jest gatunkiem kosmopolitycznym. W Polsce to archeofit.

Portulaka pospolitaPortulaka pospolita

(Portulaca oleracea)

Portulaka pospolita (Portulaca oleracea) to roślina jednoroczna z rodziny portulakowatych, czasem uprawiana, chwast polny i ogrodowy. Dwa z podgatunków różnią się kształtem liści. Podgatunek sativa bywa uprawiana jako roślina lecznicza.

Prawoślaz lekarskiPrawoślaz lekarski PL

(Althaea officinalis)

Prawoślaz lekarski (Althaea officinalis) to roślina wieloletnia z rodziny ślazowatych, także uprawiana, o znanych od wielu wieków leczniczych właściwościach. W Polsce gatunek rzadki, można go spotkać na niżu.

Przelot pospolity, wełnicaPrzelot pospolity, wełnica PL

(Anthyllis vulneraria)

Przelot pospolity, wełnica (Anthyllis vulneraria) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny bobowatych o leczniczych właściwościach, zmienny w wyglądzie, wytwarzający wiele form, z których niektóre są uważane za odrębne gatunki.

Przylaszczka pospolita, trojanekPrzylaszczka pospolita, trojanek PL

(Hepatica nobilis)

Przylaszczka pospolita, trojanek (Hepatica nobilis) to wieloletnia roślina lecznicza i trująca z rodziny jaskrowatych, częściowo zimozielona. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Bywa także uprawiana w ogrodach jako roślina ozdobna.

Przytulia wonna, marzanka wonnaPrzytulia wonna, marzanka wonna PL

(Galium odoratum)

Przytulia wonna, marzanka wonna (Galium odoratum) to wieloletnia lecznicza roślina zielna z rodziny marzanowatych. Ziele to zawiera kumarynę i olejki eteryczne. Napar z ziela działa uspokajająco i pobudzająco na trawienie.

Psianka słodkogórzPsianka słodkogórz PL

(Solanum dulcamara)

Psianka słodkogórz (Solanum dulcamara) to gatunek byliny, kłącza lub półkrzewu z rodziny psiankowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Rośnie w wilgotnych lasach i zaroślach, często nad brzegami wód.

Rdest ostrogorzki, pieprz wodnyRdest ostrogorzki, pieprz wodny PL

(Polygonum hydropiper)

Rdest ostrogorzki, pieprz wodny (Polygonum hydropiper) to trująca roślina roczna z rodziny rdestowatych, mająca smak pieprzu. Surowe ziele może być stosowane jako przyprawa. Dla zwierząt jest toksyczna.

Rdest ptasi, rdest różnolistnyRdest ptasi, rdest różnolistny PL

(Polygonum aviculare)

Rdest ptasi, rdest różnolistny (Polygonum aviculare) to roślina jednoroczna, rzadziej dwuletnia. Ma znane od lat właściwości lecznicze. W uprawach jest uciążliwym chwastem. Najczęściej spotykany wzdłuż dróg, ścieżek, na polach, także w miastach.

Rojnik murowyRojnik murowy

(Sempervivum tectorum)

Rojnik murowy (Sempervivum tectorum) to roślina z rodziny gruboszowatych. To roślina lecznicza, trująca, ozdobna, szczególnie często sadzona w skalnych ogrodach. Rośnie w miejscach kamienistych, skalistych.

Rokitnik zwyczajnyRokitnik zwyczajny PL

(Hippophae rhamnoides)

Rokitnik zwyczajny, rokitnik pospolity (Hippophae rhamnoides) to wysoki krzew liściasty lub niskie drzewko z rodziny oliwnikowatych o nieregularnym pokroju, znana roślina ozdobna ogrodowa, obficie owocująca. Owoce są jadalne.

Rosiczka okrągłolistnaRosiczka okrągłolistna PL

(Drosera rotundiflora)

Rosiczka okrągłolistna (Drosera rotundiflora) to owadożerna roślina wieloletnia z rodziny rosiczkowatych o leczniczych właściwościach, tworząca rozetę owalnych liści przystosowanych do chwytania małych owadów.

Rukiew wodnaRukiew wodna PL

(Nasturtium officinalis)

Rukiew wodna (Nasturtium officinalis) to roślina zielna wieloletnia z rodziny kapustowatych, roślina wodna, lecznicza i niegdyś uprawna. U nas to rzadka roślina i osiąga wschodnią granicę występowania w Europie.

Rumianek bezpromieniowyRumianek bezpromieniowy

(Chamomilla suaveolens)

Rumianek bezpromieniowy (Chamomilla suaveolens) to gatunek jednorocznej rośliny o leczniczych właściwościach z rodziny astrowatych bez kwiatów języczkowatych. To u nas gatunek obcy. Pochodzi z Ameryki Północnej i Azji Wschodniej.

Rumianek pospolityRumianek pospolity PL

(Chamomilla recutita)

Rumianek pospolity, rumianek lekarski (Chamomilla recutita) to lecznicza i aromatyczna roślina jednoroczna z rodziny astrowatych, będąca chwastem upraw polnych. Rumianek jest znany od czasów starożytnych. Ma działanie przeciwzapalne i rozkurczowe.

Ruta zwyczajnaRuta zwyczajna PL

(Ruta graveolens)

Ruta zwyczajna (Ruta graveolens) to bylina z rodziny rutowatych o pachnących liściach. Zioło to ma właściwości moczopędne, oczyszczające wątrobę, pęcherz i nerki, reguluje ciśnienie krwi.

Rutwica lekarskaRutwica lekarska

(Galega officinalis)

Rutwica lekarska (Galega officinalis) to roślina trująca o leczniczych właściwościach z rodziny bobowatych. Ziele tej rośliny ma działanie pobudzające wydzielanie mleka u karmiących matek. Obniża znacznie poziom cukru we krwi.

Rzepik pospolityRzepik pospolity PL

(Agrimonia eupatoria)

Rzepik pospolity (Agrimonia eupatoria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, bardzo podobny do rzepiku szczeciniastego i wonnego i trudna do oznaczenia. To roślina naszych łąk, pastwisk, lasów i przydroży.

Rzeżucha łąkowaRzeżucha łąkowa PL

(Cardamine pratensis)

Rzeżucha łąkowa (Cardamine pratensis) to lecznicza i przyprawowa roślina wieloletnia z rodziny kapustowatych. Rośnie na łąkach, rowach i w zaroślach. Kwiaty są w kolorze lila-róż lub białe.

Serdecznik pospolitySerdecznik pospolity

(Leonurus cardiaca)

Serdecznik pospolity (Leonurus cardiaca) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny jasnotowatych. To archeofit. W Polsce gatunek pojawił się w średniowieczu. Osiąga wysokość 150 cm.

Skrzyp polnySkrzyp polny PL

(Equisteum arvense)

Skrzyp polny (Equisteum arvense L.) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny skrzypowatych, uważanej za uciążliwy chwast polny, posiadającej lecznicze właściwości. Przypomina małą choinkę. To nasz najbardziej pospolity skrzyp.

Skrzyp zimowySkrzyp zimowy PL

(Equisteum hyemale)

Skrzyp zimowy (Equisteum hyemale) to wieloletnia roślina zimozielona z rodziny skrzypowatych o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. W Polsce spotykany rzadko.

Szparag lekarskiSzparag lekarski PL

(Asparagus officinalis)

Szparag lekarski (Asparagus officinalis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny szparagowatych, popularna jarzyna. Osobom nie posiadającym genu odpowiedzialnego za rozpad asparaginy szparag nadaje charakterystyczny zapach moczowi.

Śliwa tarninaŚliwa tarnina PL

(Prunus spinosa)

Śliwa tarnina (Prunus spinosa) to ciernisty krzew z rodziny różowatych o leczniczych właściwościach z charakterystycznymi, niebieskoczarnymi owocami. orasta zarośla i skraje lasów, miedze i przydroża.

Świerzbnica polnaŚwierzbnica polna PL

(Knautia arvensis)

Świerzbnica polna (Knautia arvensis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny szczeciowatych, bardzo zmienny. To roślina miododajna o leczniczych właściwościach. Kwiaty są zwykle fioletowe, zebrane w półkolisty kwiatostan.

Świetlik łąkowyŚwietlik łąkowy PL

(Euphrasia rostkoviana)

Świetlik łąkowy (Euphrasia rostkoviana) to jednoroczna roślina zielna, półpasożytnicza z rodziny trędownikowatych, trująca o leczniczych właściwościach. Najczęściej stosowany zewnętrznie na oczy podczas zapalenia spojówek.

Tasznik pospolityTasznik pospolity PL

(Capsella bursa-pastoris)

Tasznik pospolity (Capsella bursa-pastoris) to jednoroczna lub dwuletnia, pospolita w sąsiedztwie człowieka roślina z rodziny kapustowatych. Jest łatwa do rozpoznania pod owocach - są to sercowate łuszczynki.

Tatarak zwyczajnyTatarak zwyczajny

(Acorus calamus)

Tatarak zwyczajny (Acorus calamus) to bylina z rodziny obrazkowatych lub tatarakowatych (jak podają inne źródła) o leczniczych właściwościach. To roślina wodna, spotykana także w przydomowych ogrodach z oczkami wodnymi.

Tobołki polneTobołki polne

(Thlaspi arvense)

Tobołki polne (Thlaspi arvense) to roślina jednoroczna z rodziny kapustowatych o leczniczych właściwościach, wydzielająca przy rozcieraniu zapach czosnku. To pospolity chwast polny.

Tojeść rozesłana, pieniążekTojeść rozesłana, pieniążek PL

(Lysimachia nummularia)

Tojeść rozesłana, pieniążek (Lysimachia nummularia) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny pierwiosnkowatych. Zasiedla łąki, rowy, brzegi wód, olszyny. Kwiaty są żółte, promieniste, pięciokrotne, na długich szypułkach

Trędownik bulwiastyTrędownik bulwiasty PL

(Scrophularia nodosa)

Trędownik bulwiasty (Scrophularia nodosa) to gatunek byliny z rodziny trędownikowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Wydziela nieprzyjemny zapach. To roślina miododajna.

Turówka wonna, żubrówkaTurówka wonna, żubrówka PL

(Hierochloe odorata)

Turówka wonna, żubrówka (Hierochloe odorata) to aromatyczna darniowa trawa z rodziny wiechlinowatych z długimi rozłogami. To rzadki gatunek trawy. znajduje się w Polsce pod ochroną ścisłą. To trawa wykorzystywana między innymi do aromatyzowania napojów.

Uczep trójlistkowyUczep trójlistkowy PL

(Bidens tripartita)

Uczep trójlistkowy (Bidens tripartita) to gatunek rocznej rośliny z rodziny złożonych, podobny do uczepu amerykańskiego. Porasta brzegi wód. Inne nazwy to uczep trójdzielny, uczep polny, uczep dwuzębny, dwuząb, czereda, strzałki.

Ukwap dwupiennyUkwap dwupienny PL

(Antennaria dioica)

Ukwap dwupienny (Antennaria dioica) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny astrowatych. Bywa uprawiana. Rośnie na wrzosowiskach, w lasach, na murawach. Preferuje gleby kwaśne.

Werbena lekarska, werbena pospolitaWerbena lekarska, werbena pospolita PL

(Verbena officinalis)

Werbena lekarska, werbena pospolita (Verbena officinalis) to jedyny przedstawiciel rodziny werbenowatych w naszym kraju, rosnący dziko. To bylina o leczniczych właściwościach. Kształtem przypomina kandelabr.

Wiązówka błotnaWiązówka błotna PL

(Filipendula ulmaria)

Wiązówka błotna (Filipendula ulmaria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, związana z wodnym lub podmokłym środowiskiem. Roślina ta była wykorzystywana do uzyskiwania kwasu salicylowego - środka podobnego do aspiryny.

Widłak goździstyWidłak goździsty PL

(Lycopodium clavatum)

Widłak goździsty (Lycopodium clavatum) to jeden z dwóch widłaków, występujących w Polsce. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Gatunek ten jest podobny do widłaka jałowcowatego, od którego różni go obecność białych włosków.

Widłak jałowcowatyWidłak jałowcowaty PL

(Lycopodium annotinum)

Widłak jałowcowaty (Lycopodium annotinum) to gatunek zimozielonej rośliny z rodziny widłakowatych. To trująca roślina o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Wielosił błękitnyWielosił błękitny PL

(Polemonium caeruleum)

Wielosił błękitny (Polemonium caeruleum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny wielosiłowatych, jedyny przedstawiciel rodzaju Polemonium w naszym kraju. Gatunek rzadko uprawiany jako roślina ozdobna i lecznicza.

Wierzba iwaWierzba iwa PL

(Salix caprea)

Wierzba iwa (Salix caprea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, których gałązki z kwiatami męskimi (bazie) są wykorzystywane od lat jako palmy wielkanocne. To roślina miododajna.

Wierzba purpurowaWierzba purpurowa PL

(Salix purpurea)

Wierzba purpurowa (Salix purpurea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, o czerwonych pędach, uprawiana na wiklinę. Przy suszeniu liście czernieją. To roślina o leczniczych właściwościach. Surowcem zielarskim jest kora.

Wierzbownica drobnokwiatowaWierzbownica drobnokwiatowa PL

(Epilobium parviflorum)

Wierzbownica drobnokwiatowa (Epilobium parviflorum) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny wiesiołkowatych o dużej zmienności. Kwiaty są dość drobne, fioletowo-różowe, o czterech płatkach z wąskim słupkiem.

Wiesiołek dwuletni, nocna świecaWiesiołek dwuletni, nocna świeca

(Oenothera biennis)

Wiesiołek dwuletni, nocna świeca (Oenothera biennis) to roślina dwuletnia z rodziny wiesiołkowatych o leczniczych właściwościach. W pierwszym roku rozwoju wyrasta rozeta liści. Pędy kwiatowe pojawiają się w drugim roku życia.

Wrotycz maruna, złocień marunaWrotycz maruna, złocień maruna

(Tanacetum parthenium)

Wrotycz maruna, złocień maruna (Tanacetum parthenium) to gatunek wieloletniej rośliny leczniczej z rodziny złożonych. Jest silnie aromatyczna, uprawiana w ogrodach także dla walorów estetycznych. W uprawie spotykane są różne odmiany.

Wrotycz zwyczajny, wrotycz pospolityWrotycz zwyczajny, wrotycz pospolity PL

(Tanacetum vulgare)

Wrotycz pospolity, wrotycz zwyczajny (Tanacetum vulgare) to gatunek silnie aromatycznej rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. To roślina charakterystyczna i trudno ją pomylić z innym gatunkiem.

Żarnowiec miotlastyŻarnowiec miotlasty PL

(Sarothamnus scoparius)

Żarnowiec miotlasty (Sarothamnus scoparius) to krzew z rodziny bobowatych o miotlastym pokroju. Niegdyś z żarnowca miotlastego pozyskiwano włókno na maty, worki, kosze, opatrunki.

Żywokost lekarskiŻywokost lekarski PL

(Symphytum officinale)

Żywokost lekarski (Symphytum officinale) to bylina z rodziny szorstkolistnych, cenna roślina miododajna, trująca ale o leczniczych właściwościach. W Polsce istnieje całkowity zakaz stosowania żywokostu lekarskiego.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 141