Zioła

W tym miejscu zgromadziliśmy różne gatunki roślin, które są wykorzystywane w zielarstwie. Są tu opisane rośliny, które zawierają w swoim składzie substancje mające wpływ na metabolizm człowieka. Są tu umieszczone gatunki lecznicze, przyprawowe, a także trujące.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Arnika górskaArnika górska PL

(Arnica montana)

Arnika górska, kupalnik górski (Arnica montana) to roślina wieloletnia z rodziny astrowatych. To roślina trująca i lecznicza, bardzo trudna w uprawie. W Polsce spotykana głównie w Sudetach i Karpatach.

Babka lancetowataBabka lancetowata PL

(Plantago lanceolata)

Babka lancetowata(Plantago lanceolata) to roślina zielna lecznicza z rodziny babkowatych. Jest to roślina łąk i pastwisk, rośnie na przydrożach i terenach ruderalnych. Jest pospolita w całym kraju.

Babka zwyczajnaBabka zwyczajna PL

(Plantago major)

Babka zwyczajna (Plantago major) to bylina lub roślina jednoroczna z rodziny babkowatych o właściwościach leczniczych. Liście zawierają substancje, które sprzyjają gojeniu się ran. Od dawna okłady z babki stosowano na oparzenia, użądlenia, otarcia.

Barwinek pospolityBarwinek pospolity PL

(Vinca minor)

Barwinek pospolity (Vinca minor L.) to krzewinka z rodziny toinowatych, zimozielona o pędach czołgających się i i kwiatonośnych, często uprawiana jako roślina ozdobna. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Bez czarnyBez czarny PL

(Sambucus nigra)

Bez czarny, dziki bez czarny (Sambucus nigra) to krzew z rodziny przewiertniowatych. Jest to roślina lecznicza i trująca. Roślina wydziela nieprzyjemny, duszący zapach. Krzew ma kulisty pokrój. Osiąga wysokość maksymalnie do 10 m.

Bieluń dziędzierzawaBieluń dziędzierzawa

(Datura stramonium)

Bieluń dziędzierzawa (Datura stramonium) to gatunek okazałej rośliny jednorocznej z rodziny psiankowatych, roślina trującej o leczniczych właściwościach. To roślina silnie trująca o halucynogennych właściwościach.

Bluszczyk kurdybanekBluszczyk kurdybanek PL

(Glechoma hederacea)

Bluszczyk kurdybanek (Glechoma hederacea) to bylina z rodziny jasnotowatych, bardzo pospolita w naszym kraju, wykorzystywana jako zioło i przyprawa. Nie jest zalecane spożywanie dużych ilości kurdybanka. Zwierzęta unikają tej rośliny.

Borówka czarna, czernica, czarna jagodaBorówka czarna, czernica, czarna jagoda PL

(Vaccinium myrtillus)

Borówka czarna, czernica, czarna jagoda (Vaccinium myrtillus) to wieloletnia krzewinka występująca w lasach, rodząca powszechnie zbierane jagody. To roślina lecznicza (owoc). Jest wykorzystywana przy leczeniu biegunki, owoce są antyseptyczne.

Bylica piołunBylica piołun PL

(Artemisia absinthium)

Bylica piołun (Artemisia absinthium) to gatunek rośliny wonnej z rodziny astrowatych, gorzkiej w smaku, trującej, o właściwościach leczniczych. Jest to bylina lub chamefit, pokryta szarym owłosieniem. Z rośliny tej wytwarza się absynt.

Chaber bławatekChaber bławatek PL

(Centaurea cyanus)

Chaber bławatek (Centaurea cyanus L.) to roślina jednoroczna lub dwuletnia, pospolity chwast zbożowy, tworzący łany. W Polsce to pospolity chwast polny, przede wszystkim zbożowy.

Ciemiernik białyCiemiernik biały PL

(Helleborus niger)

Ciemiernik biały (Helleborus niger) to gatunek górskiej rośliny z rodziny jaskrowatych o śnieżnobiałych kwiatach. To roślina trująca o leczniczych właściwościach, spotykana także w uprawach jako roślina ozdobna.

Czarnuszka siewnaCzarnuszka siewna

(Nigella sativa)

Czarnuszka siewna (Nigella sativa) to roślina jednoroczna z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. To także roślina przyprawowa. W Polsce dość rzadko uprawiana i przejściowo dziczejąca. Pojawia się jako chwast zbożowy.

Czosnek niedźwiedziCzosnek niedźwiedzi PL

(Allium ursinum)

Czosnek niedźwiedzi (Allium ursinum) to gatunek leczniczej i uprawnej byliny. Spożywa się liście czosnku niedźwiedziego. Ma działanie bakteriobójcze, przeciwnowotworowe, obniża ciśnienie krwi, działa przeciwmiażdżycowo, przeciwgrzybiczo.

Dąbrówka rozłogowaDąbrówka rozłogowa PL

(Ajuga reptans)

Dąbrówka rozłogowa (Ajuga reptans) to gatunek byliny z ulistnionymi rozłogami, zakorzeniającymi się. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Świeże liście stosuje się jako składnik maści do leczenia ran i kojenia bólu.

Dzięgiel litwor, arcydzięgielDzięgiel litwor, arcydzięgiel PL

(Angelica archangelica)

Dzięgiel litwor, arcydzięgiel (Angelica archangelica) to gatunek aromatycznej rośliny dwuletniej z rodziny baldaszkowatych lub według niektórych źródeł z rodziny selerowatych. W pierwszym roku roślina wytwarza łodygę i liście, a w drugim zakwita.

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie zieleDziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele PL

(Hypercium perforatum)

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele (Hypercium perforatum) to gatunek rośliny zielnej, wieloletniej z rodziny dziurawcowatych. To cenna roślina lecznicza uprawiana na masową skalę. To nasz najbardziej pospolity dziurawiec.

Fiołek trójbarwnyFiołek trójbarwny PL

(Viola tricolor)

Fiołek trójbarwny, bratek trójbarwny (Viola tricolor) to gatunek rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny fiołkowatych. To przodek fiołka ogrodowego. Fiołek ten jest wskaźnikiem gleby kwaśnej. To jednocześnie pospolity ogrodowy chwast.

Glistnik jaskółcze zieleGlistnik jaskółcze ziele PL

(Chelidonium majus)

Glistnik jaskółcze ziele (Chelidonium majus) to wieloletnia roślina z rodziny makowatych o właściwościach leczniczych, wydzielająca charakterystyczny sok mleczny o kolorze pomarańczowym ze zranionych części rośliny.

Głowienka wielkokwiatowaGłowienka wielkokwiatowa PL

(Prunella grandiflora)

Głowienka wielkokwiatowa (Prunella grandiflora) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny jasnotowatych. Jest także uprawiana w wielu odmianach. Zasiedla lasy i łąki, wapienne wzgórza. W Polsce występuje na niżu, rzadko w górach.

Gorczyca polnaGorczyca polna

(Sinapis arvensis)

Gorczyca polna, ognicha (Sinapis arvensis) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych. To chwast upraw zbożowych oraz okopowych. To gatunek w Polsce obcy, ale zadomowiony już od czasów neolitu. To także roślina przyprawowa.

Gorysz miarzGorysz miarz PL

(Peucedanum ostruthium)

Gorysz miarz (Peucedanum ostruthium (L.)Koch) to gatunek rośliny zielnej, zimotrwałej z rodziny baldaszkowatych o korzennym zapachu, czasem uprawiana jako zioło. Z uwagi na podobieństwo do trującego szczwoła, nie należy go zbierać w naturze.

Grążel żółtyGrążel żółty PL

(Nuphar lutea)

Grążel żółty (Nuphar lutea) to gatunek wieloletniej rośliny wodnej z rodziny grzybieniowatych, podobnej do grzybieńczyka wodnego i grążela drobnego. Tworzy czasem duże zbiorowiska, także z innymi gatunkami. Podlega ochronie ścisłej.

Hyzop lekarskiHyzop lekarski

(Hyssopus officinalis)

Hyzop lekarski (Hyssopus officinalis) to wieloletnia, zimotrwała roślina zielna z rodziny wargowych, rzadko uprawiana. Zioło to ma działanie wykrztuśne, hamuje nadmierną potliwość, podnosi ciśnienie krwi.

Jasnota białaJasnota biała

(Lamium album)

Jasnota biała (Lamium album) to cenna, wieloletnia roślina lecznicza z rodziny jasnotowatych. Liście są podobne do liści pokrzywy. Kwiaty i ziele są jadalne. Kwiaty są zebrane w kłosokształtne kwiatostany, siedzące lub na krótkich szypułkach, białe.

Jeżówka purpurowaJeżówka purpurowa

(Echinacea purpurea)

Jeżówka purpurowa (Echinacea purpurea) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. To roślina ozdobna i lecznicza. W uprawach spotyka się wiele odmian. Jeżówka w naturze porasta wschodnią część Ameryki Północnej.

Kalina koralowaKalina koralowa PL

(Viburnum opulus)

Kalina koralowa (Viburnum opulus) to krzew z rodziny przewiertniowatych, czasem uprawiana w ogrodach. Ma charakterystyczne kwiatostany i lśniące, czerwone owoce. Jest to roślina trująca o właściwościach leczniczych.

Kocimiętka właściwaKocimiętka właściwa PL

(Nepta cataria)

Kocimiętka właściwa (Nepta cataria) to bylina z rodziny jasnotowatych, spotykana w środowisku synantropijnym. Roślina ma cytrynowy zapach. To roślina lecznicza, jest także wykorzystywana w przemyśle spożywczym i kosmetycznym.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

(Trifolium repens)

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwonaKoniczyna łąkowa, koniczyna czerwona PL

(Trifolium pratense)

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwona, kądziółka (Trifolium pratense L.) to roślina pastewna z rodziny bobowatych. W uprawach mamy kilka odmian. Jest to roślina uprawiana jako roślina pastewna.

Konwalia majowa, lanuszkaKonwalia majowa, lanuszka PL

(Convallaria majalis)

Konwalia majowa, lanuszka (Convallaria majalis) to kłączowa roślina wieloletnia z rodziny liliowatych. Jest to roślina trująca, ma też lecznicze właściwości. W lasach tworzy czasem duże łany. To także roslina ozdobna.

Koper włoski, fenkuł włoskiKoper włoski, fenkuł włoski PL

(Foeniculum vulgare)

Koper włoski, fenkuł włoski (Foeniculum vulgare Mill.) to roślina lecznicza i uprawna z rodziny baldaszkowatych, pochodząca z południa Europy. Łodyga jest wzniesiona, prosta. Liście są skrętoległe, trzykrotnie pierzaste, nitkowate.

Kozłek lekarskiKozłek lekarski PL

(Valeriana officinalis)

Kozłek lekarski (Valeriana officinalis) to gatunek byliny aromatycznej z rodziny kozłkowatej, znana od wielu lat roślina lecznicza. W uprawie spotyka się odmianę Anthos, która zawiera większą ilość substancji czynnych.

Krwawnica pospolitaKrwawnica pospolita PL

(Lythrum salicaria)

Krwawnica pospolita (Lythrum salicaria) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny krwawnicowatych. To roślina uprawna o leczniczych właściwościach. Krwawnica pospolita ma właściwości przeciwkrwotoczne i ściągające.

Krwiściąg lekarskiKrwiściąg lekarski PL

(Sanguisorba officinalis)

Krwiściąg lekarski (Sanguisorba officinalis) to gatunek byliny leczniczej z rodziny różowatych. Ziele oraz korzeń są źródłem garbników, saponiny, flawonoidów. Zioło to jest stosowane jako środek moczopędny i przeciwkrwotoczny.

Lebiodka pospolita, oreganoLebiodka pospolita, oregano PL

(Origanum vulgare)

Lebiodka pospolita (Origanum vulgare) to popularnie zwane oregano. Roślina ta jest także znana pod nazwą dziki majeranek. To doskonała przyprawa do potraw mięsnych i rybnych, makaronów, pizzy, serów oraz pomidorów.

Macierzanka piaskowaMacierzanka piaskowa PL

(Thymus serpyllum)

Macierzanka piaskowa (Thymus serpyllum) to roślina przyprawowa z rodziny wargowych, krzewinka lub półkrzew o zmiennym wyglądzie. Jest zimozielony. Tworzy zwarte darnie. Wydziela intensywny aromat. Inne nazwy tej rośliny to: cząberek, tymianek wąskolistny.

Mak polnyMak polny PL

(Papaver rhoeas)

Mak polny (Papaver rhoeas L.) to jara lub ozima roślina jednoroczna, zaliczana do chwastów polnych, powszechnie znana, kojarzona z uprawami zbóż. Mak polny ma zdolności uspakajające oraz ściągające.

Malina właściwaMalina właściwa PL

(Rubus idaeus)

Malina właściwa (Rubus idaeus) to krzew z rodziny różowatych o jadalnych, smacznych owocach. Polska jest drugim na świecie producentem malin po Rosji. Największe plantacje znajdują się na Mazowszu.

Mięta długolistnaMięta długolistna PL

(Mentha longifolia)

Mięta długolistna (Mentha longifolia) to wieloletnia roślina z rodziny jasnotowatych, która wytwarza silny aromat. Charakterystyczny zapach roślinie nadaje mentol - alkohol. Mięta działa orzeźwiająco i pobudzająco oraz przeciwskurczowo.

Mięta pieprzowaMięta pieprzowa

(Mentha ×piperita)

Mięta pieprzowa (Mentha ×piperita) to wieloletnia roślina aromatyczna z rodziny wargowych - krzyżówka mięty zielonej i mięty nadwodnej. To roślina przyprawowa i lecznicza.

Miłek wiosennyMiłek wiosenny PL

(Adonis vernalis)

Miłek wiosenny (Adonis vernalis) to bylina z rodziny jaskrowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach, znajdująca się pod ścisłą ochroną. Czasem jest uprawiana jako roślin ozdobna.

Miodunka plamista, miodunka lekarskaMiodunka plamista, miodunka lekarska PL

(Pulmonaria officinalis)

Miodunka plamista, miodunka lekarska (Pulmonaria officinalis) to bylina z rodziny szorstkolistnych o charakterystycznych liściach, pokrytych okrągłymi, jasnymi plamami. Miodunka lekarska ma działanie uspakajające, wyksztuśne oraz ściągające.

Mniszek pospolity, mniszek lekarskiMniszek pospolity, mniszek lekarski PL

(Taraxacum officinale)

Mniszek pospolity, mniszek lekarski (Taraxacum officinale) to pospolita bylina lecznicza z rodziny astrowatych. To znany powszechnie dmuchawiec, mlecz. Ma właściwości żółciopędne, oczyszczające krew, pobudzające i poprawiające przemianę materii.

Mydlnica lekarskaMydlnica lekarska PL

(Saponaria officinalis)

Mydlnica lekarska (Saponaria officinalis) to gatunek rośliny wieloletniej o trujących i leczniczych właściwościach z rodziny goździkowatych. Można ją spotkać nad brzegami rzek, w rowach, przy różnego rodzaju drogach.

Nagietek lekarskiNagietek lekarski

(Calendula officinalis)

Nagietek lekarski (Calendula officinalis) to roślina z rodziny złożonych o charakterystycznym, żywicznym aromacie. To roślina jednoroczna, ozdobna i lecznicza o pięknych kwiatach. Nagietek lekarski świetnie się spisuje przy popękanej skórze i spierzchnięty

Narecznica samczaNarecznica samcza PL

(Dryopteris filix-mas)

Narecznica samcza, nerecznica samcza (Dryopteris filix-mas) to wieloletnia roślina z rodziny nerecznicowaytch, częściowo zimozielona. Paproć ta jest trująca, ma także lecznicze właściwości. To także gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Oman wielkiOman wielki

(Inula helenium)

Oman wielki (Inula helenium) to lecznicza i przyprawowa bylina zimotrwała z rodziny astrowatych. Oman wielki działa pobudzająco i na czynność nerek oraz na układ trawienny. Ma także właściwości antyseptyczne i wykrztuśne.

Owies zwyczajnyOwies zwyczajny PL

(Avena sativa)

Owies zwyczajny (Avena sativa) to gatunek zboża, powszechnie uprawianego w krajach strefy umiarkowanej. Ziarno to wartościowa pasza dla zwierząt. Owies znajduje zastosowanie w przemyśle spożywczym do produkcji płatków owsianych i kaszy

Parietaria lekarska, pomurnikParietaria lekarska, pomurnik PL

(Parietaria officinalis)

Pomurnik lekarski, parietaria lekarska (Parietaria officinalis) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny pokrzywowatych. Niegdyś rośliny tej używano do czyszczenia naczyń szklanych. Obecny w Polsce na terenach ruderalnych i przydrożnych,.

Perz właściwyPerz właściwy PL

(Elymus repens)

Perz właściwy to trawa, pospolity chwast, trudny do wytępienia, a jednocześnie roślina zielna o właściwościach leczniczych. Jest podobny do życicy. Różni się od niej tym, że kłoski perzu są zorientowane szerszą stroną w kierunku osi kłosa.

Pięciornik gęsiPięciornik gęsi PL

(Potentilla anserina)

Pięciornik gęsi (Potentilla anserina) to pospolita bylina z rodziny różowatych, wytwarzająca rozłogi, o charakterystycznych liściach i żółtych kwiatach. Jest to roślina lecznicza.

Podagrycznik pospolity, śnitkaPodagrycznik pospolity, śnitka PL

(Aegopodium podagraria)

Podagrycznik pospolity, śnitka (Aegopodium podagraria) to wieloletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, tworząca nierzadko łany. To roślina o leczniczych właściwościach. Roślina spotykana także w uprawach ogrodowych.

Podbiał pospolityPodbiał pospolity PL

(Tussilago farfara)

Podbiał pospolity (Tussilago farfara) to bylina kłączowa, z łuskowatymi rozłogami o leczniczych właściwościach, jeden ze zwiastunów wiosny. Kwiaty są w koszyczkach o średnicy do 3 cm, żółte, zamknięte podczas niepogody i w nocy.

Pokrzywa zwyczajnaPokrzywa zwyczajna PL

(Urtica dioica)

Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) to gatunek byliny z rodziny pokrzywowatych o właściwościach leczniczych i parzących. Ziele działa moczopędnie. Jest nieocenione przy pozbywaniu się z organizmu mocznika, szkodliwych substancji.

Przytulia wonna, marzanka wonnaPrzytulia wonna, marzanka wonna PL

(Galium odoratum)

Przytulia wonna, marzanka wonna (Galium odoratum) to wieloletnia lecznicza roślina zielna z rodziny marzanowatych. Ziele to zawiera kumarynę i olejki eteryczne. Napar z ziela działa uspokajająco i pobudzająco na trawienie.

Rdest ptasi, rdest różnolistnyRdest ptasi, rdest różnolistny PL

(Polygonum aviculare)

Rdest ptasi, rdest różnolistny (Polygonum aviculare) to roślina jednoroczna, rzadziej dwuletnia. Ma znane od lat właściwości lecznicze. W uprawach jest uciążliwym chwastem. Najczęściej spotykany wzdłuż dróg, ścieżek, na polach, także w miastach.

Rokitnik zwyczajnyRokitnik zwyczajny PL

(Hippophae rhamnoides)

Rokitnik zwyczajny, rokitnik pospolity (Hippophae rhamnoides) to wysoki krzew liściasty lub niskie drzewko z rodziny oliwnikowatych o nieregularnym pokroju, znana roślina ozdobna ogrodowa, obficie owocująca. Owoce są jadalne.

Rukiew wodnaRukiew wodna PL

(Nasturtium officinalis)

Rukiew wodna (Nasturtium officinalis) to roślina zielna wieloletnia z rodziny kapustowatych, roślina wodna, lecznicza i niegdyś uprawna. U nas to rzadka roślina i osiąga wschodnią granicę występowania w Europie.

Rumianek pospolityRumianek pospolity PL

(Chamomilla recutita)

Rumianek pospolity, rumianek lekarski (Chamomilla recutita) to lecznicza i aromatyczna roślina jednoroczna z rodziny astrowatych, będąca chwastem upraw polnych. Rumianek jest znany od czasów starożytnych. Ma działanie przeciwzapalne i rozkurczowe.

Ruta zwyczajnaRuta zwyczajna PL

(Ruta graveolens)

Ruta zwyczajna (Ruta graveolens) to bylina z rodziny rutowatych o pachnących liściach. Zioło to ma właściwości moczopędne, oczyszczające wątrobę, pęcherz i nerki, reguluje ciśnienie krwi.

Skrzyp polnySkrzyp polny PL

(Equisteum arvense)

Skrzyp polny (Equisteum arvense L.) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny skrzypowatych, uważanej za uciążliwy chwast polny, posiadającej lecznicze właściwości. Przypomina małą choinkę. To nasz najbardziej pospolity skrzyp.

Szparag lekarskiSzparag lekarski PL

(Asparagus officinalis)

Szparag lekarski (Asparagus officinalis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny szparagowatych, popularna jarzyna. Osobom nie posiadającym genu odpowiedzialnego za rozpad asparaginy szparag nadaje charakterystyczny zapach moczowi.

Tasznik pospolityTasznik pospolity PL

(Capsella bursa-pastoris)

Tasznik pospolity (Capsella bursa-pastoris) to jednoroczna lub dwuletnia, pospolita w sąsiedztwie człowieka roślina z rodziny kapustowatych. Jest łatwa do rozpoznania pod owocach - są to sercowate łuszczynki.

Tojeść rozesłana, pieniążekTojeść rozesłana, pieniążek PL

(Lysimachia nummularia)

Tojeść rozesłana, pieniążek (Lysimachia nummularia) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny pierwiosnkowatych. Zasiedla łąki, rowy, brzegi wód, olszyny. Kwiaty są żółte, promieniste, pięciokrotne, na długich szypułkach

Turówka wonna, żubrówkaTurówka wonna, żubrówka PL

(Hierochloe odorata)

Turówka wonna, żubrówka (Hierochloe odorata) to aromatyczna darniowa trawa z rodziny wiechlinowatych z długimi rozłogami. To rzadki gatunek trawy. znajduje się w Polsce pod ochroną ścisłą. To trawa wykorzystywana między innymi do aromatyzowania napojów.

Wiązówka błotnaWiązówka błotna PL

(Filipendula ulmaria)

Wiązówka błotna (Filipendula ulmaria) to lecznicza roślina wieloletnia z rodziny różowatych, związana z wodnym lub podmokłym środowiskiem. Roślina ta była wykorzystywana do uzyskiwania kwasu salicylowego - środka podobnego do aspiryny.

Widłak goździstyWidłak goździsty PL

(Lycopodium clavatum)

Widłak goździsty (Lycopodium clavatum) to jeden z dwóch widłaków, występujących w Polsce. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. Gatunek ten jest podobny do widłaka jałowcowatego, od którego różni go obecność białych włosków.

Wierzba iwaWierzba iwa PL

(Salix caprea)

Wierzba iwa (Salix caprea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, których gałązki z kwiatami męskimi (bazie) są wykorzystywane od lat jako palmy wielkanocne. To roślina miododajna.

Wierzbownica drobnokwiatowaWierzbownica drobnokwiatowa PL

(Epilobium parviflorum)

Wierzbownica drobnokwiatowa (Epilobium parviflorum) to wieloletnia roślina lecznicza z rodziny wiesiołkowatych o dużej zmienności. Kwiaty są dość drobne, fioletowo-różowe, o czterech płatkach z wąskim słupkiem.

Wrotycz maruna, złocień marunaWrotycz maruna, złocień maruna

(Tanacetum parthenium)

Wrotycz maruna, złocień maruna (Tanacetum parthenium) to gatunek wieloletniej rośliny leczniczej z rodziny złożonych. Jest silnie aromatyczna, uprawiana w ogrodach także dla walorów estetycznych. W uprawie spotykane są różne odmiany.

Wrotycz zwyczajny, wrotycz pospolityWrotycz zwyczajny, wrotycz pospolity PL

(Tanacetum vulgare)

Wrotycz pospolity, wrotycz zwyczajny (Tanacetum vulgare) to gatunek silnie aromatycznej rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. To roślina charakterystyczna i trudno ją pomylić z innym gatunkiem.

Żarnowiec miotlastyŻarnowiec miotlasty PL

(Sarothamnus scoparius)

Żarnowiec miotlasty (Sarothamnus scoparius) to krzew z rodziny bobowatych o miotlastym pokroju. Niegdyś z żarnowca miotlastego pozyskiwano włókno na maty, worki, kosze, opatrunki.

Żywokost lekarskiŻywokost lekarski PL

(Symphytum officinale)

Żywokost lekarski (Symphytum officinale) to bylina z rodziny szorstkolistnych, cenna roślina miododajna, trująca ale o leczniczych właściwościach. W Polsce istnieje całkowity zakaz stosowania żywokostu lekarskiego.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 73