Droga Mleczna

Droga Mleczna jest to galaktyka, w której znajduje się Układ Słoneczny, w tym nasza Ziemia. To galaktyka spiralna z poprzeczką. Można ją obserwować na nocnym niebie w postaci jasnego pasma, przebiegającego przez cały nieboskłon. Ciemniejsze rojony to pasma międzygwiezdnej materii, pochłaniającej światło gwiazd. Jedno z tych pasm to tak zwana Wielka Szczelina. Zakrywa ona przed nami samo jądro Galaktyki.

Średnica Galaktyki wynosi około 100 000 lat świetlnych. Światło z jądra Galaktyki biegnie do nas 28 000 lat. Prędkość Układu Słonecznego wokół jądra Drogi Mlecznej wynosi 220 km/s, a pełny obieg wokół jądra trwa aż 230 miliona lat.

Droga Mleczna wraz z Galaktyką Andromedy to dominujące galaktyki w Grupie Lokalnej. Obie zbliżają się do siebie. To jedne z najpiękniejszych galaktyk, bo do takich należy zaliczyć wielkie galaktyki spiralne.

Droga Mleczna
Nasza Galaktyka, czyli Droga Mleczna © MemoryMan - stock.adobe.com

Młode gwiazdy powstają w ramionach Galaktyki. Gwiazdy w gromadach, centrum są dużo starsze. Dysk Galaktyki otacza halo zawierające gromady kuliste, gwiazdy i ciemną materię. Gwiazdy halo krążą w rożnych kierunkach wokół jądra galaktycznego, gwiazdy ramion krążą zaś w tę samą stronę wokół jądra.

W jądrze Galaktyki znajduje się wiele milionów gwiazd, gęsto rozmieszczonych prawdopodobnie wokół masywnej czarnej dziury. Szacuje się, że czarna dziura w centrum naszej Galaktyki ma masę od 1 do 4 miliona mas Słońca.

Dysk jest bardzo cienki. Ma zaledwie 3 000 lat świetlnych. Wokół Drogi Mlecznej roztacza się dysk wodoru. Ma on grubość około 165 000 lat świetlnych.

Można wyróżnić 4 ramiona spirali Drogi Mlecznej.

Jak obserwować Drogę Mleczną

Drogę mleczną widać gołym okiem. Wystarczy bezchmurne niebo i dobra pogoda, a także ustronne miejsce bez miejskiego światła.

Na nocnym niebie jądro Galaktyki możemy obserwować w okolicy gwiazdozbioru Strzelca, co najlepiej widać na półkuli południowej. U nas można je obserwować od lipca do września.

Droga Mleczna na niebie została zilustrowana na poniższej mapie.

Mapa Drogi Mlecznej
Mapa Drogi Mlecznej © shooarts - stock.adobe.com

Powstanie Drogi Mlecznej

Prawdopodobnie powstanie Drogi Mlecznej, tak jak innych galaktyk, jest skutkiem zapaści grawitacyjnej materii gazowej Wszechświata w miejscach o nieco większej gęstości niż średnia gęstość materii w przestrzeni kosmosu. W tworzeniu galaktyk zasadniczą rolę pełni też ciemna materia, której jest około 5 razy więcej niże tej widocznej i bez której nie da się wyjaśnić zjawisk fizycznych związanych z galaktykami.

Parametry fizyczne

Galaktyka Jasność wizualna Jasność absolutna Typ Odległość od Słońca w milionach lat świetlnych do centrum Galaktyki Rozmiary kątowe ['] Prędkość ucieczki [km/s] Masa [mld Ms]
Galaktyka, Droga Mleczna - - Sb 0,028 - - 750
Mleczna Droga
Gwiaździste niebo z widoczną Drogą Mleczną nad górą Ngauruhoe w Parku Narodowym Tongariro na Wyspie Północnej Nowej Zelandii. © Marc - stock.adobe.com

Jeszcze w XX wieku Droga Mleczna i Galaktyka oznaczały to samo. Nie znano jeszcze wówczas innych galaktyk. Gslsktyka, pisana wielkąliterą oznacza Drogę Mleczną.

Rozmiar Drogi Mlecznej oraz położenie Słońca w Galaktyce prawidłowo określił Harlow Shapley w 1920 roku.

nasza Galaktyka na nocnym niebie