Czystkowate

Czystkowate, posłonkowate (Cistaceae) to rodzina roślin z rzędu ślazowców. Zaliczamy do niej około 200 gatunków, z czego około 5 gatunków występuje w Polsce.

To krzewy, krzewinki lub rośliny zielne.

Cistus ×incanusCistus ×incanus

Cistus ×incanus

Cistus incanus to mieszaniec z rodziny czystkowatych, krzew o pięknych kwiatach. Kwiaty duże, różowe, nieco jaśniejsze u nasady.

Posłonek rozesłany, posłonek kutnerowaty, posłonek pospolityPosłonek rozesłany, posłonek kutnerowaty, posłonek pospolity PL

Helianthemum nummularium

Posłonek kutnerowaty, posłonek pospolity, wdówki (Helianthemum nummularium) to gatunek rośliny z rodziny czystkowatych. To krzewinka o zimozielonych liściach. Gałązki podnoszą się wygięte w łuk.

Większość gatunków występuje w obszarze śródziemnomorskim i w Ameryce Północnej.

Ulistnienie najczęściej naprzeciwległe. Kwiaty dużych rozmiarów, promieniste, pięciopłatkowe. Owoce to wielonasienne torebki.

Posłonek rozesłany, posłonek kutnerowaty, posłonek pospolity: Kwitnie posłonek kutnerowaty.