Dlaczego komety mają warkocze?

Skoro kometa porusza się w próżni i nie napotyka żadnego oporu, dlaczego więc ciągnie się za sobą obłok pyłu w postaci warkocza? Co hamuje cząsteczki pyłu w kosmosie?

Pył tworzący warkocz wcale nie musi znajdować się za kometą, kometa nie ciągnie go za sobą. Warkocz nie tworzy się na skutek oporu czegoś, co znajduje się w pustce kosmicznej. Warkocz jest najczęściej skierowany w kierunku przeciwnym niż Słońce. Warto też dodać, że nie każda kometa ma warkocz.

Jądro komety pod wpływem wzrostu jego temperatury w wyniku zbliżania się do Słońca i na skutek sublimacji emituje w przestrzeń kosmiczną cząsteczki gazu i pyłu. Tworzy się tak zwana koma, na którą zaczyna oddziaływać pole elektromagnetyczne Słońca oraz wiatr słoneczny. Te dwa czynniki oddziaływania na wyemitowany pył nie muszą mieć tego samego kierunku. Zaś pole magnetyczne komety nie jest w stanie zrównoważyć, czy pokonać tych oddziaływań.

Oddziaływanie elektromagnetyczne ma kierunek od Słońca w kierunku komety, wiatr słoneczny może mieć z uwagi na kształt pola magnetycznego nieco inny kierunek. Te dwa oddziaływania, jeżeli działają w różnych kierunkach, tworzą czasem dwa warkocze, co widać na zamieszczonym tu zdjęciu, które przedstawia kometę Hale’a-Boppa. Można ją było obserwować gołym okiem na naszym niebie od maja 1996 do grudnia 1997 roku.

kometa Hale’a-Boppa