Wiatr słoneczny

Wiatr słoneczny jest to promieniowanie cząsteczkowe jonów, elektronów i protonów oraz w mniejszej mierze atomów, strumień plazmy, którego źródłem jest Słońce, a ściślej - zewnętrzna warstwa naszej gwiazdy (korona). Wiatr słoneczny rozchodzi się we wszystkich kierunkach od Słońca i przemierza przestrzeń międzyplanetarną, tworząc tak zwaną heliosferę.

Ruch cząstek deformowany jest przez pole magnetyczne głównie samego Słońca, a także wiatr z pobliskich gwiazd, w wyniku czego heliosfera nie jest idealną kulą. Zasięg wiatru słonecznego ograniczony jest przez ciśnienie gazu międzygwiazdowego.

W okolicach Słońca prędkość wiatru słonecznego wynosi od 300 do 800 km/s, zaś w pobliżu Ziemi około 500 km/s.

Wiatr słoneczny odkształca magnetosferę Ziemi, która chroni naszą planetę przed tym promieniowaniem.

Pole magnetyczne Ziemi i wiatr słoneczny