Eris

Charakterystyka planety
Rodzaj obiektu: planeta karłowata
Masa: brak danych
Średnica: 2330 km
Czas obrotu wokół własnej osi: brak danych
Średnia temperatura powierzchni: brak danych
Pierścienie: brak
Atmosfera
Występowanie atmosfery: brak danych

Eris jest planetą karłowatą. Ma oznaczenie jako obiekt 136199. To obiekt z pasa Kuipera, najbardziej odległy ze znanych nam obiektów Układu Słonecznego.

Historia obserwacji i badań

Eris odkrył w 2003 roku zespół astronomów pod kierownictwem Michaela Browna. W 2005 roku ten sam zespół naukowców odkrywa księżyc, krążący wokół Eris. Nazwano go Dysnomia.

Eris jest najbardziej oddalonym, znanym nam obiektem, który krąży wokół Słońca. Jest oddalony od niego o 10 miliardów kilometrów. Światło Słońca biegnie do Ceres aż przez ponad 8 godzin!

Eris jest największą planetą karłowatą. Jest większa od Plutona.

Eris to także grecka bogini niezgody.

Inne zagadnienia z tej lekcji

Planety karłowate

Planeta karłowata jest to obiekt, który krąży wokół Słońca, ma kulisty kształt, nie może być satelitą innego ciała niebieskiego i nie oczyścił okolicy swojej orbity z podobnych obiektów.

Pluton

Pluton jest planetą karłowatą, do 2006 roku uznawaną za dziewiątą planetę Układu Słonecznego. Obecnie ma oznaczenie jako obiekt 134340. To tak zwany obiekt transneptunowy.

Ceres

Ceres jest planetą karłowatą. Ma oznaczenie jako obiekt 2003 UB313. To największy obiekt z pasa planetoid, znajdujący się między orbitą Marsa a Jowisza.

Makemake

Makemake jest planetą karłowatą. Ma oznaczenie jako obiekt 136472. To obiekt z pasa Kuipera. Makemake posiada jeden księżyc o nazwie MK 2.

Haumea

Haumea jest planetą karłowatą. Ma oznaczenie jako obiekt 136108. Obiekt początkowo otrzymał tymczasowe oznaczenie EL61 z 2003 r.