Planety karłowate

Z czasem, gdy w Układzie Słonecznym odkrywano coraz więcej obiektów i to całkiem sporych rozmiarów, pojawił się problem ich klasyfikacji jako planet lub nie. W 2006 roku 24 sierpnia Międzynarodowa Unia Astronomiczna przyjęła definicję planety i planety karłowatej. W wyniku tej definicji definitywnie zdegradowano planetę Pluton do planety karłowatej.

Co to jest planeta karłowata?

Planeta karłowata jest to obiekt, który krąży wokół Słońca, ma kulisty kształt, nie może być satelitą innego ciała niebieskiego i nie oczyścił okolicy swojej orbity z podobnych obiektów.

To właśnie ostatni warunek nie jest spełniony w przypadku Plutona.

Planety karłowate w Układzie Słonecznym

Znane są następujące planety karłowate:

Co najmniej kilka innych obiektów pretenduje do statusu planety karłowatej (Sedna i inne).

Czym się różni planeta od planety karłowatej?

Planeta ma na tyle dużą grawitację (ma tyle wielką masę), że jest w stanie oczyścić okolice swojej orbity z innych obiektów w odróżnieniu od planety karłowatej.

Inne zagadnienia z tej lekcji

Pluton

Pluton jest planetą karłowatą, do 2006 roku uznawaną za dziewiątą planetę Układu Słonecznego. Obecnie ma oznaczenie jako obiekt 134340. To tak zwany obiekt transneptunowy.

Ceres

Ceres jest planetą karłowatą. Ma oznaczenie jako obiekt 2003 UB313. To największy obiekt z pasa planetoid, znajdujący się między orbitą Marsa a Jowisza.

Eris

Eris jest planetą karłowatą. Ma oznaczenie jako obiekt 136199. To obiekt z pasa Kuipera, najbardziej odległy ze znanych nam obiektów Układu Słonecznego.

Makemake

Makemake jest planetą karłowatą. Ma oznaczenie jako obiekt 136472. To obiekt z pasa Kuipera. Makemake posiada jeden księżyc o nazwie MK 2.

Haumea

Haumea jest planetą karłowatą. Ma oznaczenie jako obiekt 136108. Obiekt początkowo otrzymał tymczasowe oznaczenie EL61 z 2003 r.