Neptun

Średnia temperatura powierzchni: -200°C
Pierścienie: kilka
Atmosfera

Występowanie atmosfery: tak
Skład chemiczny: H2, He, metan.

Widomy ruch planety na niebie
Odległość od ekliptyki: niewielka
Odległość od Słońca: duża
Czas obserwacji: cała noc w opozycji
Opozycja: występuje
Największa jasność: w opozycji
Fazy: słabo widoczne

Neptun jest ósmą planetą w Układzie Słonecznym, licząc od Słońca, odkrytą dopiero w czasach nowożytnych. To kolejny gazowy olbrzym.

Planeta posiada kilka wąskich i rzadkich oraz niestabilnych pierścieni.

To bardo chłodna planeta. Średnia temperatura przy powierzchni wynosi około -200 do -210°C. Za barwę niebieską planety odpowiada metan obecny w atmosferze planety.

Na nocnym niebie planetę Uran można obserwować praktycznie przez całą noc, ale trzeba być uzbrojonym w teleskop.

Neptun obraca się wokół własnej osi. Jeden taki obrót trwa 16,11 h. Tyle trwa dzień na Neptunie. Wokół Słońca Neptun obiega swoją orbitę w 164,79 ziemskich lat.

Księżyce

Neptun posiada 13 księżyców. Najbardziej znane z nich to Tryton i Nereida.

Poniższa tabela przedstawia podstawowe parametry wybranych naturalnych satelitów Neptuna, usystematyzowanych zgodnie z ich numeracją.

Nazwa a
Najada 48,23 0,29440 0,0003 4,74 24,7 0,07 96×60×52 Voyager, 1989
Thalassa 50,07 0,31148 0,0002 0,21 23,8 0,06 108×100×52 Voyager, 1989

Oznaczenia:

Skład atmosfery

Neptun posiada atmosferę. Jest skład chemiczny jest następujący:

Budowa Neptuna

To planeta, w skład której wchodzi głównie wodór (80%), hel (19%) i inne gazy, w tym metan (razem 1%). Prawdopodobnie występuje stałe, skaliste i lodowe jądro.

Planeta emituje więcej energii niż jej pochłania od Słońca.

Magnetosfera

Pole magnetyczne wytwarzane przez planetę ma dziwną, nie wyjaśnioną do tej pory cechę, że jego środek nie pokrywa się z geometrycznym środkiem planety. Jest też mocno odchylone od osi obrotu (47°).

Ciekawe obiekty

Wielka Ciemna Plama - to owalny, ciemny obiekt widoczny na powierzchni planety. Podobnie jak Wielka Czerwona Plama na Jowiszu jest to niezwykle trwały cyklon. Przemieszcza się w atmosferze i jest wielkości Ziemi.

Historia obserwacji i badań

Odkrycie Neptuna to pokłosie badań orbity Urana, którego ruch zakłócał jakiś obiekt. Jego hipotetyczne położenie wyliczyli w XIX wieku Adams i Le Verrier. Sceptyczni astronomowie w 1846 (Galle i d'Arrest) ku swojemu zdumieniu znaleźli planetę, której położenie w przybliżeniu odpowiadało wyliczeniom. W rzeczywistości Neptuna widział nawet Galileusz i inni astronomowie, ale byli przekonani, że to gwiazda. Zaledwie 17 dni po obserwacji Neptuna, zaobserwowano Trytona. W 1949 roku Kuiper odkrywa Nereidę. Kolejne księżyce to już odkrycie sondy kosmicznej Voyager 2 i dokładne obserwacje naziemne z udziałem super dokładnych przyrządów..

Misje kosmiczne

Neptun to pierwsza planeta odkryta dzięki matematyce.

Na Neptunie wieją najsilniejsze wiatry w całym Układzie Słonecznym. Osiągają prędkość 2100 km/g.

W wewnętrznych warstwach atmosfery planety panuje wysokie ciśnienie. Atomy węgla po jego wpływem powinny oddzielać się od metanu i tworzyć diamenty. Nie jest wykluczone, że na Neptunie pada diamentowy deszcz.

Orbita Neptuna jest niemalże kołowa. Co ciekawe, orbita Plutona jest eliptyczna. Zdarza się więc, że Neptun znajduje się dalej od Słońca niż Pluton. Nawet bez degradacji Plutona jako planety, Neptun był więc czasem najbardziej odległą planetą w Układzie Słonecznym.

Ile księżyców ma Neptun?

Neptun ma ich 13, a prawdopodobnie kolejne czekają na odkrycie.

Inne zagadnienia z tej lekcji

Słońce

Słońce to gwiazda w centrum Układu Słonecznego. Słońce jest typową gwiazdą ciągu głównego. Nasza gwiazda skupia aż 99,865 % masy całego Układu Słonecznego. Planety, planetoidy, większość komet i mniejszych obiektów krąży wokół Słońca.

Merkury

Merkury jest pierwszą planetą, licząc od Słońca w Układzie Słonecznym. To planeta typu ziemskiego. Nie posiada atmosfery (tylko śladowe ilości) i nie ma żadnego księżyca.

Wenus

Wenus jest drugą planetą, licząc od Słońca, w Układzie Słonecznym. To planeta typu ziemskiego. Nie posiada żadnego księżyca. Jest planetą wewnętrzną. Jest uważana z bliźniaczą planetę Ziemi, choć panują na niej skrajnie odmienne warunki.

Ziemia

Ziemia jest trzecią planetą w Układzie Słonecznym, licząc od Słońca. Jest jedyną zamieszkałą przez organizmy żywe znaną planetą. Większość jej powierzchni pokrywają oceany. Wokół Ziemi krąży samotnie Księżyc.

Mars

Mars jest czwartą planetą w Układzie Słonecznym, licząc od Słońca. To planeta typu ziemskiego. Posiada jeden księżyc. Jest planetą zewnętrzną. Niemalże cała planeta jest pokryta czerwonym pyłem.

Jowisz

Jowisz to największa planeta Układu Słonecznego. jest piątą planetą w Układzie Słonecznym, licząc od Słońca. Posiada aż 67 księżyców. Skupia w sobie 1% masy Słońca. To gazowy olbrzym.

Saturn

Saturn to jest szóstą planetą w Układzie Słonecznym, licząc od Słońca, drugą co do wielkości. To gazowy olbrzym. Posiada aż 62 księżyce, z których Tytan to drugi co do wielkości księżyc w Układzie Słonecznym.

Uran

Uran to jest siódmą planetą w Układzie Słonecznym, licząc od Słońca, odkrytą dopiero w czasach nowożytnych. To olbrzym, trzeci pod względem wielkości w Układzie Słonecznym. Odkrył go 13 marca 1781 roku angielski uczony William Herschel.