logo

Fiołkowate

Fiołkowate (Violaceae) to rośliny z rzędu malpigiowców. Niektóre źródła wyodrębniają oddzielny rząd fiołkowców (Violales), do którego zaliczają tę rodzinę.

Fiołek białyFiołek biały PL

Viola alba

Fiołek biały (Viola alba) to roślina z rodziny fiołkowatych, rzadko opisywana w literaturze. Dziko fiołki białe rosną w Karpatach lub są w naszym kraju wymarłe.

Fiołek kosmatyFiołek kosmaty PL

Viola hirta

Fiołek kosmaty (Viola hirta) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny fiołkowatych o bezwonnych kwiatach. Kwiaty są fioletowe, rzadziej białe lub różowe, lekko wycięte, o czerwonofioletowej ostrodze.

Fiołek leśnyFiołek leśny PL

Viola reichenbachiana

Fiołek leśny (Viola reichenbachiana) to gatunek byliny rozłogowej z rodziny fiołkowatych podobny do fiołka Rivina. To gatunek wskaźnikowy starych lasów liściastych. Kwiaty i liście są jadalne.

Fiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratekFiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratek PL

Viola ×wittrockiana

Fiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratek to roślina dwuletnia ozdobna. Jest mieszańcem innych gatunków. Kwiaty są duże, jednobarwne i dwubarwne. Są tu także kwiaty o bardzo ciemnych odcieniach. W koronie pięć dużych płatków.

Fiołek pagórkowyFiołek pagórkowy PL

Viola collina

Fiołek pagórkowy (Viola collina) to wieloletnia roślina z rodziny fiołkowatych. Kwiaty są wonne, fioletowe, liliowe, białe w gardzieli, ostroga biaława. Dwa płatki skierowane w górę.

Fiołek polnyFiołek polny PL

Viola arvensis

Fiołek polny, bratek polny (Viola arvensis Murray) to pospolity chwast rolny. Kwiaty są małe (10-15 mm). Korona jest tak samo długa jak kielich lub trochę krótsza. Płatki są biało-żółte, pomarańczowe w gardzieli.

Fiołek przedziwnyFiołek przedziwny PL

Viola mirabilis

Fiołek przedziwny (Viola mirabilis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny fiołkowatych, gatunek wskaźnikowy starych lasów. W w Polsce występuje na rozproszonych stanowiskach.

Fiołek psiFiołek psi PL

Viola canina

Fiołek psi (Viola canina) to wieloletnia roślina z rodziny fiołkowatych. Rośnie w lasach, zaroślach na murawach i łąkach.

Fiołek RivinaFiołek Rivina PL

Viola riviniana

Fiołek Rivina (Viola riviniana) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny fiołkowatych, podobny do fiołka leśnego. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Fiołek trójbarwnyFiołek trójbarwny PL

Viola tricolor

Fiołek trójbarwny, bratek trójbarwny (Viola tricolor) to gatunek rośliny jednorocznej lub dwuletniej z rodziny fiołkowatych. To przodek fiołka ogrodowego. Fiołek ten jest wskaźnikiem gleby kwaśnej. To jednocześnie pospolity ogrodowy chwast.

Fiołek wonnyFiołek wonny PL - obcy

Viola odorata

Fiołek wonny (Viola odorata) to roślina wieloletnia z rodziny fiołkowatych, uprawiana jako roślina ozdobna, dziczejąca i jadalna (kwiaty i liście). Nierzadko tworzy łany. Ma własności lecznicze.

Fiołek bławatkowyFiołek bławatkowy PL - ogród

Viola suavis

Fiołek bławatkowy (Viola suavis) to gatunek rośliny z rodziny fiołkowatych. Fiołek ten spotykany jest u nas głównie w uprawach ogrodowych.

• fiołek wyniosły (Viola elatior)
  • fiołek torfowy (Viola epipsila)
  • fiołek Kitaibela (Viola kitaibeliana)
  • fiołek błotny (Viola palustris)
  • fiołek mokradłowy (Viola persicifolia)
  • fiołek drobny (Viola pumila)
  • fiołek skalny (Viola rupestris)
  • fiołek bagienny (Viola uliginosa)

Fiołek biały: Kwitnie fiołek biały.
         Fiołek bławatkowy: Kwitnie fiołek bławatkowy.
         Fiołek kosmaty: Kwitnie fiołek kosmaty.
         Fiołek leśny: Kwitnie fiołek leśny.
         Fiołek ogrodowy, bratek ogrodowy, bratek: Kwitnie bratek ogrodowy.
         Fiołek pagórkowy: Kwitnie fiołek pagórkowy.
    Fiołek polny: Kwitnie fiołek polny.
         Fiołek przedziwny: Kwitnie fiołek przedziwny.
         Fiołek psi: Kwitnie fiołek psi.
        Fiołek Rivina: Kwitnie fiołek Rivina.
      Fiołek trójbarwny: Kwitnie fiołek trójbarwny.
        Fiołek wonny: Kwitnie fiołek wonny.