Patyczak rogaty, patyczak igielnik

Patyczak rogaty, patyczak indochiński, patyczak igielnik, patyczak wietnamski (Baculum extradentatum) to niezwykłe owady, przypominające wyglądem patyki i fragmenty roślin, na których przebywają. Ich ciało jest bardzo wydłużone, odnóża są wyjątkowo długie. To owady bezskrzydłe. Nad oczami samic znajdują się dwa małe różki. Gdy wilgotność powietrza jest duża, przyjmują zielony kolor, gdy wilgotność jest mała, kolor ciała to brąz.

Patyczak rogaty, patyczak igielnik (Baculum extradentatum)

Owady te występują w południowo-wschodniej części Półwyspu Indochińskiego, w Wietnamie. Patyczaki rogate można znaleźć na krzewach w wilgotnych lasach równikowych.

Owady podczas wzrostu linieją. To owady o nocnej aktywności. W dzień patyczaki rogate (igielniki) zamierają i nie ruszają się nawet wówczas, gdy są do tego pobudzane.

Owady zjadają liście drzew i krzewów. Rośliny żywicielki w hodowli zostały wymienione niżej.

Po ostatnim linieniu samica osiąga dojrzałość płciową i zaczyna składać jaja (nawet 200 sztuk). Jaja spadają na grunt i rozwijają się. Optymalna temperatura do rozrodu to 28°C. Gdy nie ma samców, patyczaki rozmnażają się dzieworodnie. Z jaj wylęgają się wówczas same samice.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem.

Inne nazwy to patyczak indochiński, patyczak wietnamski.

Filmy

Hodowla – informacje dla hodowców

Parametry i informacjeOpis
Inne warunki chowu Można wstawić do terrarium pojemnik z roślinami pokarmowymi tak, aby patyczaki mogły się także po nich wspinać. Warto zapewnić także na stałe suche części roślin pokarmowych do wspinaczki. Nie należy dopuszczać do zagęszczenia osobników, gdyż owady zaczynają odgryzać sobie czułki i odnóża.
PokarmLiście jeżyn, melisy, poziomek, dzikiej róży, ognika, dębów.
RozmnażanieOptymalna temperatura do rozrodu to 28°C. Poniżej 10 °C samica przestaje składać jaja. Owady te potrafią się rozmnażać partenogenetycznie. Z niezapłodnionych jaj rozwijają się tylko samice.
Ograniczenia prawneBrak danych.