Sklep naukowy

Straszyki (Phasmoptera, Phasmodea)

Straszyki (Phasmoptera, Phasmodea) to rząd owadów, który liczy dziś około 2500 gatunków. W Polsce nie występują żadne gatunki tych owadów w naturalnym środowisku. Do tego rzędu zaliczamy jedne z największych owadów świata.

Liściec podwójnikLiściec podwójnik (Phyllium bioculatum)

Liściec podwójnik (Phyllium bioculatum) to gatunek straszyka z rodziny liśćcowatych, mistrz kamuflażu, jeden z najbardziej zdumiewających owadów świata.

Patyczak rogaty, patyczak indochiński, patyczak igielnik, patyczak wietnamskiPatyczak rogaty, patyczak indochiński, patyczak igielnik, patyczak wietnamski (Baculum extradentatum)

To często spotykany w domowych terrariach i bardzo łatwy w hodowli patyczak. Do złudzenia przypomina gałązkę.

Straszyk diabelski (Peruphasma schultei)Straszyk diabelski (Peruphasma schultei) (Peruphasma schultei)

To odkryty w 2005 roku straszyk z Peru, który ma piękne, krwistoczerwone skrzydła.

Nazwa rzędu
Straszyki (Phasmoptera, Phasmodea)
Subtropiki i tropiki.
Typ: Stawonogi (Arthropoda)
Gromada: Owady (Insecta)
Rząd: Straszyki (Phasmoptera, Phasmodea)
Długość: od 5 mm do 350 mm

• Bacillus rossi
  • Carausius morosus
  • Diapheromera femorata
  • Eurycantha calacarata
  • Straszyk australijski (Extatosoma tiaratum)
  • Graeffea coccophaga
  • Palophus centaurus

Rodziny

• Phasmatidae
  • Pseudophasmatidae

Obszary subtropikalne i tropikalne na całym świecie, nie przekraczając swym występowanie 45° szerokości północnej i południowej. Najwięcej gatunków występuje w południowej części Azji. Są to owady dość często hodowane w terrariach, także w naszym kraju. Są łatwe w hodowli.

Ich ruchy są bardzo powolne. Patyczaki prowadzą nocny i lądowy tryb życia. Wystraszone nieruchomieją (wpadają w stan katalepsji). Zwykle owady te występują na drzewach i krzewach.

To owady o bardzo specyficznm wyglądzie. To mistrzowie kamuflażu. Potrafią do złudzenia przypominać patyki, gałązki lub liście, nie tylko ksztatem swojego ciała, ale i ubarwieniem. Patyczaki mają ciało wydłużone lub walcowate, pokryte nierzadko wypustkami, mają też długie odnóża kroczne. Są zielono lub brązowawo ubarwione. Liśćce są owadami spłaszczonymi grzbietowo-brzusznie. Mają szerokie skrzydła pary tylnej i małe pokrywy skrzydłowe. Do złudzenia upodobniają się do liści.

Formy wydłużone są zwykle bezskrzydłe. Narządy gębowe są typu gryzącego. Odwłok składa się z 10 segmentów i wyrostka - pozostałości 11 segmentu.

Niektóre gatunki rozmnażają się partenogenetycznie (dzieworództwo). Istnieją gatunki, które są wyłącznie dzieworodne, są też takie, które rozmnażają się dzieworodnie mimo, iż samców jest więcej w populacji. Rozwój trwa nawet kilka miesięcy. Owady te przechodzą rozwój niezupełny. Larwy przypominają wyglądem owady dorosłe.

Są to owady roślinożerne.

Niektóre gatunki są szkodnikami (Diapheromera femorata, Graeffea coccophaga)

To najlepiej maskujące się owady w świecie przyrody. Czasem trudno je wypatrzeć nawet z kilkunastu centymetrów.

Galeria zdjęć