Liściec podwójnik (Phyllium bioculatum)
© Eric Isselée - Fotolia.com

Liściec podwójnik

Liściec podwójnik (Phyllium bioculatum) to gatunek straszyka z rodziny liśćcowatych, mistrz kamuflażu, jeden z najbardziej zdumiewających owadów świata. Do złudzenia przypomina liść. Nawet unerwienie liścia jest odwzorowane z niesamowitą precyzją. Odnóża również mają kształt i kolor liści.

Występuje na Seszelach, Cejlonie, Jawie i Borneo, Sumatrze, Półwyspie Indochińskim i Mauritiusie. Przebywa na roślinach zielnych, liściach drzew i krzewów w suchych lasach, w dobrze nasłonecznionych miejscach.

Samica żyje ponad rok, samiec tylko do 8 miesięcy. W dzień owad ten nieruchomieje, aktywny staje się dopiero w nocy.

Samiec osiąga do 5 cm długości ciała, samica jest większa, jej długość ciała wynosi do 8,5 cm.

Zjada liście.

Liśćce rozmnażają się rozdzielnopłciowo, ale zachodzi także dzieworództwo (rozmnażanie bez udziału samców). Samica składa jaja na ziemi. Z nich wylegają się larwy dopiero po 6-8 miesiącach. Larwy mają czerwoną barwę. Mają 2 cm długości ciała, wspinają się na roślinność, po kilku dniach stają się zielone. Po 6-8 miesiącach są już dojrzałe płciowo.

Inne warunki chowu: Zbyt duże zagęszczenie tych owadów w terrarium sprawia, że liśćce obgryzają swoje ciała, co może prowadzić do ich śmierci.

Pokarm: Młode osobniki potrzebują liści dębu. Dorosłe osobniki zjadają liście dębu i jeżyny.

Rozmnażanie: sposób rozmnażania opisano wyżej. Jeżeli chcemy mieć osobniki obu płci, larwy ostatniego stadium trzymamy w temperaturze 18 .°C