Słoń indyjski, słoń azjatycki

Słoń indyjski, słoń azjatycki (Elephas maximus) to ssak z rodziny słoni. Słoń indyjski jest mniejszym słoniem od słonia afrykańskiego, jest też bardziej łagodny, mniej niebezpieczny. Jest bardzo inteligentny. Ma mniejsze uszy, a trąba zakończona jest jednym wyrostkiem. Ma płaską część czołową czaszki. Ma bardzo pomarszczoną szarą lub ciemnobrązową skórę pokrytą bardzo rzadko włosiem, gęste włosy znajdują się na końcu ogona. Słoń przestaje rosnąć po 25 latach życia. Od wieków człowiek starał się oswajać słonie indyjskie. W Azji służy za zwierzę pociągowe, juczne i wierzchowe. Przy pomocy oswojonych słoni poluje się też na dzikie okazy. Da się łatwo tresować. Największym wrogiem naturalnym słonia indyjskiego jest tygrys.

Słoń indyjski, słoń azjatycki (Elephas maximus)

Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Indie, Asam, Birma, Syjam, południowo-zachodnie Chiny. Występuje też na Malajach, Sumatrze i Cejlonie.

Elephas maximus indicus występuje głównie w Indiach, Elephas maximus sumatranus zamieszkuje Sumatrę, a Elephas maximus maximus zamieszkuje Sri Lankę.

Zamieszkuje lasy tropikalne na terenie górzystym i nizinnym.

Żyje w stadach, które liczą 15-30 osobników. Stadu przewodzi stara samica. Pozostali członkowie stada, to samice, jeden dojrzały samiec i młode samce. Słoń indyjski je rano, wieczorem i w nocy. Gdy na danym terenie brakuje pożywienia, odbywa dalekie wędrówki. Zwykle jednak trzyma się swojego terytorium. Odpoczywa w południe. Śpi kilka godzin w nocy. Potrafi spać na stojąc i na leżąco z nogami ułożonymi na bok.

Świetnie pływa, wspina się, pokonuje gęstwinę niszcząc wszystko na swojej drodze, bardzo szybko biega. Bardzo chętnie kąpie się w wodzie.

Trawa, winorośl, liście, miękkie pędy roślin, owoce.

Ciąża trwa 607-641 dni. Samica rodzi zwykle jedno młode, ważące około 90 kg. Młode ma około 1 m wysokości. Dojrzałość płciową osiąga po 12 latach życia. Samica opiekuje się słoniątkiem kilka lat, aż do kolejnego porodu.

Ochrona i zagrożenia EN

Słoń indyjski nie jest zwierzęciem domowym ze względu na to, że w niewoli bardzo trudno się rozmnaża.

Od dawna słoń indyjski jest wykorzystywany jako zwierzę juczne, może przenosić duże ciężary (nawet 0,5 tony) na duże odległości, potrafi karczować dżunglę, był wykorzystywany także do polowań na tygrysy.

Wybrane podgatunki:
słoń indyjski - Elephas maximus indicus,
słoń sumatrzański - Elephas maximus sumatranus,
słoń cejloński - Elephas maximus maximus.

Czasem wymienia się jeszcze inne podgatunki, takie jak: E. m. asurusE. m. rubridens

Największy ssak
Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?