Wojsiłka pospolita

Wojsiłka pospolita (Panorpa communis) to typowy przedstawiciel wojsiłkowatych. Ma wydłużoną budowę ciała. Czułki są długie, nitkowate. Ma charakterystyczny ryjek z gryzącym aparatem gębowym. Skrzydła są podłużne, błoniaste, przeźroczyste z ciemnymi plamkami. Ciało jest żółtawe z ciemnym deseniem. Samiec na końcu odwłoka ma przydatki przypominające przydatki skorpiona. Ich kolor to czerwień. Są to przydatki kopulacyjne. Larwy przypominają gąsienice motyli.

Wojsiłka pospolita (Panorpa communis)

© hhelene - Fotolia.com

To owad występujący na terenie całego kraju. Zamieszkuje parki, ogrody, zarośla, skraje lasów, a także ludzkie osiedla. Lubi wilgotne środowisko.

Lot jest nieporadny, przerywany odpoczynkiem. W ciągu roku występują dwa pokolenia, jedno z nich (w postaci poczwarki) zimuje.

To drapieżnik. Poluje na inne, mniejsze owady. Jednak są to zwykle okaleczone i słabe osobniki. Zjada też owady martwe. Zdarza się, że podkrada zdobycz pająkom z ich sieci. Żywi się również spadzią mszyc. Larwy odżywiają się szczątkami roślin i zwierząt (stawonogów).

Samce kopulują kilkakrotnie z różnymi samicami w odstępie kilku dni. Przed kopulacją samiec składa podarunek samicy w postaci kropli wydzieliny z gruczołów ślinowych. Podczas kopulacji samiec przytrzymuje samicę swoimi kleszczowatymi przydatkami. Samica jaja składa w ziemi w postaci grudki kilkudziesięciu sztuk. Larwy rozwijają się w specjalnych norkach przez miesiąc. Przepoczwarzenie następuje w glebie.

Nie jest to gatunek zagrożony wymarciem. Jest w naszym kraju dość pospolity.

W niewoli wojsiłka zjada też owoce i warzywa.

Okres lotu wojsiłki pospolitej.