Ile jest galaktyk we Wszechświecie?

Skąd wiadomo ile jest galaktyk we Wszechświecie? Czy ktoś to policzył? Jeżeli tak, to w jaki sposób i ile ich jest?

Galaktyki we Wszechświecie
© allexxandarx - stock.adobe.com

Oczywiście nikt nie policzył galaktyk w całym Wszechświecie tak, jak można policzyć owce na pastwisku. Tego zrobić się nie da. Dokonuje się pewnych szacunków.

W jednym takich szacunków z lat 2003-2004 skierowano teleskop Hubble'a na konkretny fragment nieba. Wiadomo, że obszar obserwowany przez teleskop stanowił 10 000 000 części nieba, a najstarsze obiekty na zdjęciu mają 13 mld lat (niewiele mniej niż wynosi wiek Wszechświata). Wystarczyło więc policzyć liczbę galaktyk na zdjęciu i pomnożyć tak uzyskany wynik przez dziesięć milionów.

Aby uzyskać zdjęcie o wystarczającej głębi teleskop Hubble'a musiał obserwować wybrany skrawek nieba przez kilkanaście miesięcy.

Ile galaktyk znalazło się w polu widzenia teleskopu Hubble'a? Trudno uwierzyć, ale doliczono się aż 10 000 galaktyk. Stąd, zakładając, że w innych rejonach kosmosu gęstość galaktyk jest podobna, uzyskujemy wynik 100 000 000 000 galaktyk w widzialnej części Wszechświata. Liczbę galaktyk we Wszechświecie oszacowano wówczas na co najmniej 100 miliardów!

Nowe badania (2016 rok) przyniosły powiększenie tej liczby aż o cały rząd.

Według najnowszych doniesień liczba galaktyk w widzialnej części wszechświata wynosi około 2±0,7 ·1012.

We wszechświecie jest co najmniej 2 biliony galaktyk.

Typowa galaktyka zawiera od 10 000 000 (dziesięciu milionów) do 1 000 000 000 000 (biliona). Ile jest zatem gwiazd w Kosmosie? Liczbę tę powinniśmy wyrażać już chyba w kwadrylionach. Dla człowieka liczba taka jest zwyczajnie niewyobrażalna!

Czy nietoperze wampiry wypijają krew?

Nierzadko można usłyszeć o nietoperzach wampirach. Skąd ta nazwa i czy faktycznie zwierzęta te wysysają krew ze swoich ofiar?

Rozwój pająków

Jakie strategie związane z rozwojem młodych występują u pająków? Czy przejawiają instynkt macierzyński? Czy karmią swoje młode?