Nicienie

Nicienie (Nematoda) to gromada zwierząt z typu obleńców, do której zaliczamy około 10 000 gatunków. W Polsce żyje około 1000 gatunków.

Są to zwykle małe zwierzęta o rozmiarach od 0,2 mm do 1 m. Cechy charakterystyczne nicieni to wydłużony kształt ciała, przypominający nić. Otwór gębowy leży w przedniej części ciała, odbyt niedaleko końca ciała po stronie brzusznej. Ciało nie jest wyposażone w żadne przydatki.

Glista ludzkaGlista ludzka PL

Ascaris lumbricoides

Glista ludzka (Ascaris lumbricoides) to gatunek nicienia z typu obleńców, ludzki pasożyt, jednocześnie jeden z największych pasożytów człowieka. Pasożytuje głównie w jelicie cienkim.

Glista psiaGlista psia PL

Toxocara canis

Glista psia (Toxocara canis) to gatunek nicienia z typu obleńców, pasożyt wewnętrzny psowatych.

Owsik ludzkiOwsik ludzki PL

Enterobius vermicularis

Owsik ludzki (Enterobius vermicularis) to pasożyt układu pokarmowego człowieka, w tylnej części jelita cienkiego i przedniej jelita grubego. Objawami zakażenia są bóle głowy, nudności, osłabienie, niespokojny sen, brak apetytu, pobudliwość i świąd.

Węgorek jelitowyWęgorek jelitowy PL

Strongyloides stercoralis

Węgorek jelitowy, węgorek ludzki (Strongyloides stercoralis) to gatunek obleńca z gromady nicieni, wewnętrznego pasożyta człowieka.

Włosień spiralny, włosień skręcony, włosień krętyWłosień spiralny, włosień skręcony, włosień kręty PL

Trichinella spiralis

Włosień spiralny, włosień skręcony, włosień kręty (Trichinella spiralis) to pasożyt wielu ssaków, między innymi świni, dzika, szczura, myszy, niedźwiedzia, lisa i człowieka. Zarażenie włośniem spiralnym następuje przez zjedzenie mięsa.

WłosogłówkaWłosogłówka PL

Trichocephalus trichiurus

Włosogłówka (Trichuris trichiura) to gatunek pasożyta z gromady nicieni. Przednia część ciała ma włosowaty kształt. To pasożyt jelita grubego i ślepego.

• Ascaridia galli
  • Glista świńska (Ascaris suum)
  • Dictyocaulus filaria
  • Haemonchus contortus
  • Heterakis gallinarum
  • Mątwik burakowiec (Heterodera schachti)
  • Oesophagostomum dentatum
  • Oesophagostomum radiatum
  • Oesophagostomum venulosum
  • Glista końska (Parascaris equorum)
  • Węgorek świński (Strongyloides ransomi)
  • Syngamus trachea

Są obecne na całym świecie we wszystkich środowiskach, przy czym najliczniej występują w glebie.

Część gatunków to pasożyty człowieka, zwierząt i roślin (połowa wszystkich gatunków nicieni), wywołujące nierzadko ciężkie choroby. Mogą się poruszać, wijąc się jak węże.

Wór skórno-mięśniowy ma grubą warstwę oskórka (kutikuli), warstwa podskórna (hipoderma) jest jeszcze grubsza i tworzy 4 podłużne rozszerzenia (wałki hipodermalne), biegnące wzdłuż ciała. W wałkach tych znajdują się nerwy i kanały wydalnicze. Brak mięśni okrężnych, mięśnie podłużne zbudowane są z komórek nabłonkowo-mięśniowych. Przewód pokarmowy ma postać prostej rurki. Nicienie mają niskie zapotrzebowanie na tlen, mogą oddychać beztlenowo. W jamie ciała znajdują się oddzielne komórki wydalnicze bez przewodów wydalających.

Występuje rozdzielność płciowa. Nicienie pasożytnicze mają na ogół skomplikowany cykl rozwoju. Gatunki żyjące wolno w glebie rozmnażają się bardzo szybko. Ich cykl rozwoju może trwać zaledwie kilka dni.

Na ogół zjadają resztki roślinne i zwierzęce, rozłożonymi już przez inne organizmy żywe.

Mają ogromne znaczenie glebotwórcze. W jednym centymetrze sześciennym w glebie może się znajdować 1000-10 000 osobników.

Galeria zdjęć