PL

Owsik ludzki

Owsik ludzki (Enterobius vermicularis) to pasożyt układu pokarmowego człowieka, w tylnej części jelita cienkiego i przedniej jelita grubego. Długość ciała: 2,5-3 mm (samiec), 12 mm (samica). Szerokość ciała: 0,2 mm (samiec), 0,6 mm (samica).

Owsik ludzki (Enterobius vermicularis)
© Carolina K Smith MD - Fotolia.com

Cały świat.

To ludzki pasożyt układu pokarmowego.

Zjada odchody ludzkie.

Samica przedostaje się w okolice odbytu i składa do 12 000 jaj. Jaja są zlepione lepką cieczą i przyklejają się do fałd odbytu. Po 4-5 godzinach zaczyna rozwijać się larwa inwazyjna. Połknięta larwa inwazyjna rozwija się w jelicie cienkim, dojrzewa już w jelicie grubym i wyrostku robaczkowym. Czasem larwy wylęgają się w okolicy odbytu i przenikają z powrotem do jelita grubego, gdzie dojrzewają płciowo.

To pasożyt człowieka, wywołujący choroby.

Objawy choroby. Objawami zakażenia owsikiem ludzkim są bóle głowy, nudności, osłabienie, niespokojny sen, brak apetytu, pobudliwość, świąd w okolicy odbytu podczas wędrówki samic. Świąd powoduje drapanie się i przenoszenie jaj. Wyschnięte jaja są przenoszone z wiatrem.