Rośliny uprawne przemysłowe

W tym miejscu zgromadziliśmy różne gatunki roślin, które są uprawiane przez człowieka w celach przemysłowych.

Zaliczamy do nich:

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Atlas roślin przemysłowych

Burak zwyczajnyBurak zwyczajny PL

(Beta vulgaris)

Burak zwyczajny (Beta vulgaris) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny komosowatej. To pospolite warzywo o wielu odmianach. Gatunek ten obejmuje wiele kultywarów.

Chmiel zwyczajnyChmiel zwyczajny PL

(Humulus lupulus)

Chmiel zwyczajny (Humulus lupulus) to gatunek pnącza, wieloletniej rośliny uprawnej z rodziny konopiowatych o leczniczych właściwościach. Szyszki chmielu są surowcem do produkcji piwa.

Facelia wrotyczolistna, facelia błękitnaFacelia wrotyczolistna, facelia błękitna

(Phacelia tanacetifolia)

Facelia wrotyczolistna, facelia błękitna (Phacelia tanacetifolia) to roślina jednoroczna, uprawna i ozdobna z rodziny faceliowatych, czasem dziczejąca. U nas jest uprawiana na zielony nawóz. Charakterystyczne są bardzo długie pręciki.

Gorczyca jasna, gorczyca białaGorczyca jasna, gorczyca biała

(Sinapis alba)

Gorczyca biała, gorczyca jasna (Sinapis alba) to gatunek rośliny z rodziny kapustowatych o leczniczych właściwościach. Uprawiany jako przyprawa. To składnik musztard i sosów.

Kapusta rzepakKapusta rzepak PL

(Brassica napus)

Kapusta rzepak (Brassica napus) to roślina uprawna z rodziny kapustowatych. Rzepak (nasiona) zawiera prawie 50% tłuszczu. To nasza najpopularniejsza roślina oleista. Roślina ta jest uprawiana na całym świecie, w Polsce w całym kraju.

Krokosz barwierskiKrokosz barwierski

(Carthamus tinctorius)

Krokosz barwierski, saflor (Carthamus tinctorius) to roślina jednoroczna z rodziny astrowatych, u nas rzadko spotykana w uprawach. To roślina barwierska, oleista i ozdobna, czasem dziczejąca. Kwiaty rurkowe są zebrane w główkowate kwiatostany.

Lawenda wąskolistnaLawenda wąskolistna

(Lavandula angustifolia)

Lawenda wąskolistna (Lavandula angustifolia) to niewysoki, gęsty, zimozielony krzew z rodziny jasnotowatych, popularna roślina ogrodowa. Z lawendy wytwarza się olejki eteryczne, które mają zastosowanie w medycynie i jako środek zapachowy

Len zwyczajnyLen zwyczajny PL

(Linum usitatissimum)

Len zwyczajny (Linum usitatissimum) to jednoroczna roślina uprawna, przejściowo dziczejąca z rodziny lnowatych. To także roślina o leczniczych właściwościach. Niegdyś len był uprawiany w celach wytarzania włókna z łodyg tej rośliny.

Łubin trwałyŁubin trwały

(Lupinus polyphyllus)

Łubin trwały (Lupinus polyphyllus) to roślina wieloletnia z rodziny bobowatych, często uprawiana jako roślina ozdobna, dziczejąca. Forma zdziczała występuje w wielu rejonach na świecie, w tym w Polsce.

Orzacha, orzech ziemnyOrzacha, orzech ziemny

(Arachis hypogaea)

Orzacha, orzech ziemny (Arachis hypogaea) to jednoroczna roślina uprawna z rodziny bobowatych. Popularna nazwa to fistaszki.

Papryka rocznaPapryka roczna

(Capsicum annuum)

Papryka roczna, pieprzowiec roczny, pieprz turecki (Capsicum annuum) to gatunek jednorocznej lub wieloletniej rośliny uprawnej z rodziny psiankowatych. To także roślina lecznicza i przyprawowa.

Pokrzywa zwyczajnaPokrzywa zwyczajna PL

(Urtica dioica)

Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) to gatunek byliny z rodziny pokrzywowatych o właściwościach leczniczych i parzących. Ziele działa moczopędnie. Jest nieocenione przy pozbywaniu się z organizmu mocznika, szkodliwych substancji.

Słonecznik zwyczajnySłonecznik zwyczajny PL

(Helianthus annuus)

Słonecznik zwyczajny (Helianthus annuus) to jednoroczna roślina zielna uprawna z rodziny astrowatych, bardzo wysoka z charakterystycznym koszyczkiem. Słonecznik uprawiano już 7 tysięcy lat temu. W Europie pojawił się w XVI wieku.

Soja owłosiona, soja uprawna, soja warzywnaSoja owłosiona, soja uprawna, soja warzywna

(Glycine max)

Soja owłosiona, soja uprawna, soja warzywna (Glycine max) to gatunek jednorocznej rośliny oleistej z rodziny bobowatych. To najważniejsza roślina oleista w światowej produkcji.

Tytoń szlachetnyTytoń szlachetny

(Nicotiana tabacum)

Tytoń szlachetny (Nicotiana tabacum) to jednoroczna roślina uprawna, trująca z rodziny psiankowatych. Spotykana wyłącznie w uprawach i prawdopodobnie jest krzyżówką dwóch innych gatunków.

Winorośl właściwaWinorośl właściwa

(Vitis vinifera)

Winorośl właściwa, latorośl winna (Vitis vinifera) to gatunek zdrewniałego pnącza, często uprawiany. To roślina uprawna, z której wytwarza się wino, rodzynki. Z nasion zaś wytwarza się olej.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 16

© Media Nauka 2008-2020 r.