Rośliny uprawne

W tym miejscu zgromadziliśmy różne gatunki roślin, które są uprawiane przez człowieka w celach głównie konsumpcyjnych. Klasyfikujemy tu takie rośliny, które nie pochodzą ze stanowisk naturalnych, a jedynie z upraw. Są tu więc między innymi zboża, warzywa i owoce.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Gatunki roślin

Arbuz zwyczajny, kawonArbuz zwyczajny, kawon

(Citrullus lanatus)

Arbuz zwyczajny, kawon (Citrullus lanatus) to gatunek jednorocznej rośliny uprawnej z rodziny dyniowatych. To znana z dużych i soczystych owoców roślina uprawna o czerwonym miąższu.

Aronia czarna, aronia czarnoowocowaAronia czarna, aronia czarnoowocowa

(Aronia melanocapra)

Aronia czarna, aronia czarnoowocowa (Aronia melanocapra) to krzew z rodziny różowatych, powszechnie uprawiany w Europie i w Polsce dla jadalnych owoców a także jako roślina ozdobna. Dziko aronia czarna rośnie w Ameryce Północnej. U nas uprawiana.

Barszcz zwyczajnyBarszcz zwyczajny PL

(Heracleum sphondylium)

Barszcz zwyczajny (Heracleum sphondylium) to dwuletnia roślina lub bylina lecznicza z rodziny baldaszkowatych o charakterystycznym zapachu, niegdyś warzywo. Gatunek jest podobny do barszczu syberyjskiego.

Bez czarnyBez czarny PL

(Sambucus nigra)

Bez czarny, dziki bez czarny (Sambucus nigra) to krzew z rodziny przewiertniowatych. Jest to roślina lecznicza i trująca. Roślina wydziela nieprzyjemny, duszący zapach. Krzew ma kulisty pokrój. Osiąga wysokość maksymalnie do 10 m.

Borówka wysoka, borówka amerykańskaBorówka wysoka, borówka amerykańska

(Vaccinium corymbosum)

Borówka wysoka, borówka amerykańska (Vaccinium corymbosum) to krzew z rodziny wrzosowatych, dość często uprawiany dla smacznych jagód, także na przemysłową skalę. Owoce zawierają duże ilości antyoksydantów, soli mineralnych, witamin i pektyn.

Bożodrzew wyniosły, bożodrzew gruczołkowatyBożodrzew wyniosły, bożodrzew gruczołkowaty PL

(Ailanthus altissima)

Bożodrzew wyniosły, ajlant wyniosły, bożodrzew gruczołkowaty (Ailanthus altissima) to drzewo liściaste z rodziny biegunecznikowatych - jedyny rodzimy przedstawiciel rodziny.

BóbBób

(Vicia faba)

Bób (Vicia faba) to jednoroczna roślina uprawna, strączkowa z rodziny motylkowatych, popularna na wszystkich kontynentach świata. Spożywa się nasiona bobu jako jarzynę. Nasiona są jasnozielone, duże, w strąkach.

Brzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajnaBrzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajna

(Prunus persica)

Brzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajna (Prunus persica) to drzewo owocowe z rodziny różowatych o bardzo smacznych owocach. Wymaga miejsca zacisznego, dobrze nasłonecznionego.

Burak zwyczajnyBurak zwyczajny PL

(Beta vulgaris)

Burak zwyczajny (Beta vulgaris) to gatunek dwuletniej rośliny z rodziny komosowatej. To pospolite warzywo o wielu odmianach. Gatunek ten obejmuje wiele kultywarów.

CebulaCebula PL

(Allium cepa)

Cebula (Allium cepa), a w zasadzie czosnek cebula lub cebula zwyczajna, to wieloletnia roślina uprawna z rodziny liliowatych o leczniczych właściwościach. To jedna z najbardziej pospolitych roślin przyprawowych w Polsce.

Chmiel zwyczajnyChmiel zwyczajny PL

(Humulus lupulus)

Chmiel zwyczajny (Humulus lupulus) to gatunek pnącza, wieloletniej rośliny uprawnej z rodziny konopiowatych o leczniczych właściwościach. Szyszki chmielu są surowcem do produkcji piwa.

Chrzan pospolityChrzan pospolity PL

(Armoracia rusticana)

Chrzan pospolity (Armoracia rusticana) to wieloletnia roślina uprawna z rodziny kapustowatych o zgrubiałym i jadalnym korzeniu. To także roślina o leczniczych właściwościach. W Polsce dziki chrzan jest wszędzie pospolity.

Ciecierzyca pospolitaCiecierzyca pospolita PL

(Cicer arietinum)

Ciecierzyca pospolita (Cicer arietinum) to jednoroczna roślina uprawna z rodziny motylkowatych o nieregularnym kształcie.

CukiniaCukinia PL

(Cucurbita pepo var. giromontiina)

Cukinia (Cucurbita pepo var. giromontiina) to odmiana dyni zwyczajnej jednorocznej rośliny zielnej. To popularne warzywo uprawiane od dawna w Europie i Azji, a także w Polsce. Przyjmuje formę krzaczastą.

Cykoria endywiaCykoria endywia

(Cichorium endivia)

Cykoria endywia, endywia (Cichorium endivia) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny uprawnej z rodziny astrowatych. To cenny składnik surówek oraz dodatek do kanapek.

Cytryna zwyczajnaCytryna zwyczajna

(Citrus limon)

Cytryna zwyczajna (Citrus limon) to gatunek niewysokiego drzewa z rodziny rutowatych, które rodzi cytryny, popularne owoce sprzedawane na masową skalę na całym świecie. Roślina ta pochodzi z Chin, choć dziś tam nie występuje.

Czarnuszka siewnaCzarnuszka siewna

(Nigella sativa)

Czarnuszka siewna (Nigella sativa) to roślina jednoroczna z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. To także roślina przyprawowa. W Polsce dość rzadko uprawiana i przejściowo dziczejąca. Pojawia się jako chwast zbożowy.

Cząber ogrodowyCząber ogrodowy PL

(Satureja hortensis)

Cząber ogrodowy (Satureja hortensis) to uprawna roślina jednoroczna z rodziny jasnotowatych, dziczejąca, o leczniczych właściwościach.

Czeremcha zwyczajnaCzeremcha zwyczajna PL

(Prunus padus)

Czeremcha zwyczajna, czeremcha pospolita (Prunus padus) to drzewo lub krzew z rodziny różowatych o zwisających gałęziach. Zarówno liście jak i kora przy rozcieraniu wydają nieprzyjemny zapach.

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzikaCzereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika PL

(Cerasus avium)

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika (Cerasus avium) to drzewo owocowe z rodziny różowatych, często spotykane w uprawach, dziczejące. Rośnie w lasach liściastych, mieszanych, przy miedzach.

Czosnek niedźwiedziCzosnek niedźwiedzi PL

(Allium ursinum)

Czosnek niedźwiedzi (Allium ursinum) to gatunek leczniczej i uprawnej byliny. Spożywa się liście czosnku niedźwiedziego. Ma działanie bakteriobójcze, przeciwnowotworowe, obniża ciśnienie krwi, działa przeciwmiażdżycowo, przeciwgrzybiczo.

Czosnek pospolityCzosnek pospolity

(Allium sativum)

Czosnek pospolity (Allium sativum) to roślina cebulowa z rodziny liliowatych, powszechnie uprawiana, przejściowo dziczejąca, o znanych właściwościach leczniczych i kulinarnych. Różne odmiany różnią się od siebie barwą i kształtem główek.

Dereń jadalnyDereń jadalny

(Cornus mas)

Dereń jadalny, dereń właściwy (Cornus mas L.) to gatunek krzewu lub niewysokiego drzewa z rodziny dereniowatych. To dość gęsty krzew o sztywnej i szerokiej sylwetce. To roślina miododajna.

Dynia figolistnaDynia figolistna

(Cucurbita ficifolia)

Dynia figolistna (Cucurbita ficifolia) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny dyniowatych, rzadko spotykana w uprawach, dziczejąca. Owoc kulisty, zielone w jasne cętki, osiąga średnicę 20-30 cm.

Dynia olbrzymiaDynia olbrzymia PL

(Cucurbita maxima)

Dynia olbrzymia (Cucurbita maxima) to jednoroczna roślina uprawna z rodziny dyniowatych, przejściowo dziczejąca. To także roślina lecznicza (pestki z dyni).

Dynia zwyczajnaDynia zwyczajna PL

(Cucurbita pepo)

Dynia zwyczajna (Cucurbita pepo) to roczna roślina uprawna z rodziny dyniowatych. Istnieje bardzo dużo odmian dyni zwyczajnej, w tym zarówno ozdobnych jak i jadalnych. Owoc nazywany dynią jest kulisty, bardzo duży i jadalny.

Dziurawiec bezwonnyDziurawiec bezwonny

(Hypericum ×inodorum)

Dziurawiec bezwonny (Hypericum ×inodorum) to roślina z rodziny dziurawcowatych, spotykana tylko w uprawach.

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie zieleDziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele PL

(Hypercium perforatum)

Dziurawiec zwyczajny, świętojańskie ziele (Hypercium perforatum) to gatunek rośliny zielnej, wieloletniej z rodziny dziurawcowatych. To cenna roślina lecznicza uprawiana na masową skalę. To nasz najbardziej pospolity dziurawiec.

Facelia wrotyczolistna, facelia błękitnaFacelia wrotyczolistna, facelia błękitna

(Phacelia tanacetifolia)

Facelia wrotyczolistna, facelia błękitna (Phacelia tanacetifolia) to roślina jednoroczna, uprawna i ozdobna z rodziny faceliowatych, czasem dziczejąca. U nas jest uprawiana na zielony nawóz. Charakterystyczne są bardzo długie pręciki.

Fasola wielokwiatowaFasola wielokwiatowa

(Phaseolus coccineus)

Fasola wielokwiatowa (Phaseolus coccineus) to roślina jednoroczna z rodziny motylkowatych, uprawiana jako warzywo.

Fasola zwyczajnaFasola zwyczajna PL

(Phaseolus vulgaris)

Fasola zwyczajna (Phaseolus vulgaris) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny bobowatych. To roślina uprawiana na całym świecie w wielu odmianach, które różni wysokość łodygi, kolor, wielkość nasion.

Figowiec pospolity, drzewo figoweFigowiec pospolity, drzewo figowe

(Ficus carica)

Figowiec pospolity, drzewo figowe, figowiec owocowy, figowiec właściwy (Ficus carica) to niskie drzewo z rodziny morowowatych. To najbardziej wytrzymały na mróz przedstawiciel figowców. Owoc to figa, z początku zielona, potem fioletowa.

Granat właściwyGranat właściwy

(Punica granatum)

Granat właściwy (Punica granatum) to mocno rozgałęziony krzew z rodziny krwawnicowatych. W uprawach można znaleźć odmiany owocowe i ozdobne. Owoc ma kształt kuli, barwę żółtą lub czerwoną, średnicę do 12 cm.

Groch zwyczajnyGroch zwyczajny

(Pisum sativum)

Groch zwyczajny (Pisum sativum) to roślina jednoroczna, uprawna z rodziny motylkowatych. znana jest na całym świecie ze smacznych nasion.

Grusza domowaGrusza domowa PL

(Pyrus communis)

Grusza domowa, grusza uprawna (Pyrus communis) to gatunek drzewa owocowego o nieforemnym pokroju z rodziny różowatych.

Grusza pospolita, grusza polnaGrusza pospolita, grusza polna PL

(Pyrus pyraster)

Grusza pospolita, grusza polna, ulęgałka (Pyrus communis) to gatunek drzewa owocowego z rodziny różowatych, jedyna dzika grusza w Polsce. Dla odmian uprawnych stosuje się nazwę gruszy pospolitej.

Grusza śnieżnaGrusza śnieżna

(Pyrus nivalis)

Grusza śnieżna (Pyrus nivalis) to gatunek drzewa owocowego z rodziny różowatych, nierzadko o kulistym pokroju. Grusza śnieżna jest uprawiana w Europie.

Gryka tatarska, tatarkaGryka tatarska, tatarka PL

(Fagopyrum tataricum)

Gryka tatarska, tatarka (Fagopyrum tataricum) to roślina jednoroczna z rodziny rdestowatych. Jest rzadko uprawiana, częściej dziczejąca i wówczas jest uważana za chwast. Osiąga wysokość 30-75 cm.

Gryka zwyczajnaGryka zwyczajna

(Fagopyrum esculentum)

Gryka zwyczajna (Fagopyrum esculentum) to jednoroczna roślina uprawna, o leczniczych właściwościach z rodziny rdestowatych, przejściowo dziczejąca.

Jabłoń domowaJabłoń domowa PL

(Malus domestica)

Jabłoń domowa (Malus domestica) to drzewo owocowe z rodziny różowatych, mieszaniec rożnych gatunków. To najpopularniejsze drzewo owocowe w Polsce. Znamy aż ponad 10 tysięcy odmian jabłoni domowej.

Jęczmień dwurzędowyJęczmień dwurzędowy PL

(Hordeum distichon)

Jęczmień dwurzędowy (Hordeum distichon) to gatunek trawy, zaliczanej do zbóż uprawnych. Kłoski boczne są płonne, z czego się bierze kłos dwurzędowy. Roślina powszechnie uprawiana w Polsce.

Jęczmień zwyczajnyJęczmień zwyczajny PL

(Hordeum vulgare)

Jęczmień zwyczajny, jęczmień wielorzędowy (Hordeum vulgare) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny wiechlinowatych, zaliczany do najbardziej pospolitych zbóż w Polsce.

Kapusta czarna, gorczyca czarnaKapusta czarna, gorczyca czarna PL

(Brassica nigra)

Kapusta czarna, gorczyca czarna (Brassica nigra) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny kapustowatych o leczniczych właściwościach. To roślina uprawna rolnicza. To także roślina miododajna.

Kapusta polna, rzepa, rzepikKapusta polna, rzepa, rzepik

(Brassica rapa)

Kapusta polna, rzepa, rzepik (Brassica rapa) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny kapustowatych. Dziś to prawie zupełnie nieznane warzywo, choć w średniowieczu było popularne.

Kapusta rzepakKapusta rzepak PL

(Brassica napus)

Kapusta rzepak (Brassica napus) to roślina uprawna z rodziny kapustowatych. Rzepak (nasiona) zawiera prawie 50% tłuszczu. To nasza najpopularniejsza roślina oleista. Roślina ta jest uprawiana na całym świecie, w Polsce w całym kraju.

Kapusta warzywnaKapusta warzywna PL

(Brassica oleracea)

Kapusta warzywna (Brassica oleracea) to dwuletnia lub wieloletnia roślina uprawna z rodziny kapustowatych o bardzo wielu, znacznie różniących się od siebie odmianach. Posiada lecznicze właściwości.

Kminek zwyczajny, karolekKminek zwyczajny, karolek PL

(Carum carvi)

Kminek zwyczajny, karolek (Carum carvi) to gatunek rośliny dwuletniej z rodziny baldaszkowatych, roślina uprawna, przyprawowa, o leczniczych właściwościach.

Kolendra siewnaKolendra siewna

(Coriandrum sativum)

Kolendra siewna (Coriandrum sativum) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny kapustowatych o leczniczych właściwościach, silnie aromatyczna roślina. To znane zioło i roślina przyprawowa.

Komonica zwyczajnaKomonica zwyczajna PL

(Lotus corniculatus)

Komonica zwyczajna (Lotus corniculatus) to roślina wieloletnia z rodziny motylkowatych, cenna roślina miododajna i pastewna, dodawana często do mieszanek łąkowych i pastewnych.

Komosa główkowataKomosa główkowata

(Chenopodium capitatum)

Komosa główkowata (Chenopodium capitatum) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny komosowatych. To warzywo liściaste, rzadko u nas spotykane. Jadalne są liście i jagody.

Komosa ryżowaKomosa ryżowa

(Chenopodium quinoa)

Komosa ryżowa (Chenopodium quinoa Willd.) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny komosowatych, rośliny uprawnej, dającej wartościowe nasiona i jadalne liście. Nasiona to jedne z najbardziej odżywczych nasion świata, zawierające aż 19% białka.

Koniczyna biała, koniczyna rozesłanaKoniczyna biała, koniczyna rozesłana PL

(Trifolium repens)

Koniczyna biała, koniczyna rozesłana (Trifolium repens L.) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny motylkowatych (bobowatych), bardzo pospolitej w naszym kraju, o białych kwiatach i liściach złożonych z trzech listków.

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwonaKoniczyna łąkowa, koniczyna czerwona PL

(Trifolium pratense)

Koniczyna łąkowa, koniczyna czerwona, kądziółka (Trifolium pratense L.) to roślina pastewna z rodziny bobowatych. W uprawach mamy kilka odmian. Jest to roślina uprawiana jako roślina pastewna.

Koniczyna perska, koniczyna skręcona, PerkoKoniczyna perska, koniczyna skręcona, Perko

(Trifolium resupinatum)

Koniczyna perska, koniczyna skręcona, perko (Trifolium resupinatum) to gatunek jednorocznej rośliny uprawnej z rodziny motylkowatych. Perko to soczysta i wartościowa roślina na paszę dla zwierząt.

Koper ogrodowyKoper ogrodowy

(Anethum graveolens)

Koper ogrodowy (Anethum graveolens) to gatunek rośliny jednorocznej uprawnej z rodziny baldaszkowatych o krótkim okresie wegetatywnym. To roślina przyprawowa. Młode ziele kopru ogrodowego dodaje się do różnego rodzaju potraw.

Koper włoski, fenkuł włoskiKoper włoski, fenkuł włoski PL

(Foeniculum vulgare)

Koper włoski, fenkuł włoski (Foeniculum vulgare Mill.) to roślina lecznicza i uprawna z rodziny baldaszkowatych, pochodząca z południa Europy. Łodyga jest wzniesiona, prosta. Liście są skrętoległe, trzykrotnie pierzaste, nitkowate.

Kozibród porolistny, salsefiaKozibród porolistny, salsefia

(Tragopogon porrifolius)

Kozibród porolistny, salsefia (Tragopogon porrifolius) to roślina dwuletnia lub jednoroczna z rodziny złożonych, gatunek uprawiany i dziczejący. To warzywo, którego jadalną częścią jest korzeń, podobny do korzenia pietruszki.

Kozieradka pospolita, greckie sianoKozieradka pospolita, greckie siano

(Trigonella foenum-graecum)

Kozieradka pospolita, greckie siano (Trigonella foenum-graecum), zwana też kozieradką lekarską, to jednoroczna roślina zielna i lecznicza z rodziny motylkowatych, u nas rzadko uprawiana, składnik wielu dań kuchni indyjskiej.

Len zwyczajnyLen zwyczajny PL

(Linum usitatissimum)

Len zwyczajny (Linum usitatissimum) to jednoroczna roślina uprawna, przejściowo dziczejąca z rodziny lnowatych. To także roślina o leczniczych właściwościach. Niegdyś len był uprawiany w celach wytarzania włókna z łodyg tej rośliny.

Leszczyna Lamberta, leszczyna południowaLeszczyna Lamberta, leszczyna południowa

(Corylus maxima)

Leszczyna Lamberta, leszczyna południowa (Corylus maxima) to gatunek małego drzewa lub wysokiego krzewu z rodziny leszczynowatych. Owoc to orzeszek w dwa razy dłuższej od niego okrywie.

Leszczyna pospolita, orzech laskowyLeszczyna pospolita, orzech laskowy PL

(Corylus avellana)

Leszczyna pospolita, orzech laskowy (Corylus avellana) to wysoki krzew liściasty z rodziny leszczynowatych, uprawiany dla orzechów laskowych. To krzew mało wymagający w uprawie.

Lucerna siewnaLucerna siewna PL

(Medicago sativa)

Lucerna siewna (Medicago sativa) to cenna roślina pastewna z rodziny motylkowatych, uprawna na zielonkę, dziczejąca, z wysoką zawartością białka. Osiąga wysokość 30-130 cm. Spotykana na terenach ruderalnych.

Malina właściwaMalina właściwa PL

(Rubus idaeus)

Malina właściwa (Rubus idaeus) to krzew z rodziny różowatych o jadalnych, smacznych owocach. Polska jest drugim na świecie producentem malin po Rosji. Największe plantacje znajdują się na Mazowszu.

Marchew zwyczajnaMarchew zwyczajna PL

(Daucus carota)

Marchew zwyczajna (Daucus carota) to gatunek rośliny z rodziny baldaszkowatych, popularne warzywo uprawiane niemalże na całym świecie. To roślina lecznicza.

MelonMelon

(Cucumis melo)

Melon (Cucumis melo) to jednoroczna, płożąca się roślina z rodziny dyniowatych. Owoce są traktowane jako jarzyna, owoce deserowe, można je jeść na surowo.

Miechunka pomidorowaMiechunka pomidorowa

(Physalis ixocarpa)

Miechunka lepka, miechunka pomidorowa, miechunka skórzasta (Physalis ixocarpa) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny psiankowatych, spożywanej jako warzywo. Miechunka owocuje obficie, a owoce są smaczne.

Morela zwyczajnaMorela zwyczajna

(Prunus armeniaca)

Morela zwyczajna, morela pospolita (Prunus armeniaca) to drzewo owocowe z rodziny różowatych o nieregularnie kulistym pokroju i smacznych owocach.

Morwa białaMorwa biała PL

(Morus alba)

Morwa biała (Morus alba L.) to drzewo lub duży krzew z rodziny morwowatych, należący do rzędu pokrzywowców. To podstawowe drzewo służące do hodowli jedwabników. Morwę białą uprawia się także dla jadalnych owoców.

OgórekOgórek PL

(Cucumis sativus)

Ogórek, ogórek siewny (Cucumis sativus L.) to gatunek uprawnej rośliny jednorocznej z rodziny dyniowatych. Znamy dużo odmian ogórka, w tym krótkoowocowe i długoowocowe. Ogórki uprawiano już 4000 lat temu w Egipcie.

Orzacha, orzech ziemnyOrzacha, orzech ziemny

(Arachis hypogaea)

Orzacha, orzech ziemny (Arachis hypogaea) to jednoroczna roślina uprawna z rodziny bobowatych. Popularna nazwa to fistaszki.

Orzech włoskiOrzech włoski

(Juglans regia)

Orzech włoski, orzech królewski (Juglans regia L.) to wysokie drzewo z rodziny orzechowatych, sadzone jako drzewo użytkowe dla jadalnych , dużych, popularnych w przemyśle spożywczym orzechów włoskich.

Owies zwyczajnyOwies zwyczajny PL

(Avena sativa)

Owies zwyczajny (Avena sativa) to gatunek zboża, powszechnie uprawianego w krajach strefy umiarkowanej. Ziarno to wartościowa pasza dla zwierząt. Owies znajduje zastosowanie w przemyśle spożywczym do produkcji płatków owsianych i kaszy

Papryka rocznaPapryka roczna

(Capsicum annuum)

Papryka roczna, pieprzowiec roczny, pieprz turecki (Capsicum annuum) to gatunek jednorocznej lub wieloletniej rośliny uprawnej z rodziny psiankowatych. To także roślina lecznicza i przyprawowa.

Pasternak zwyczajnyPasternak zwyczajny PL

(Pastinaca sativa)

Pasternak zwyczajny (Pastinaca sativa) to dwuletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, rzadko uprawiane warzywo i roślina lecznicza. Z wyglądu przypomina pietruszkę i marchew.

Pietruszka zwyczajnaPietruszka zwyczajna

(Petroselinum crispum)

Pietruszka zwyczajna (Petroselinum crispum) to dwuletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, wydzielająca charakterystyczny zapach, uprawiana jako warzywo. Ma również lecznicze właściwości. Znane są odmiany korzeniowe i naciowe.

Pigwa pospolitaPigwa pospolita

(Cydonia oblonga)

Pigwa pospolita (Cydonia oblonga) to drzewo owocowe lub krzew z rodziny różowatych, uprawiane także w naszym kraju, mylone z pigwowcem. Posiada lecznicze właściwości. To jedno z najstarszych drzew owocowych.

Pigwowiec japońskiPigwowiec japoński

(Chaenomeles japonica)

Pigwowiec japoński (Chaenomeles japonica) to niski krzew z rodziny różowatych, mylnie nazywany czasem pigwą japońską. W uprawach sadzone różne odmiany. Roślina ta pochodzi z Japonii. U nas spotykany w uprawach, niegdyś najczęściej sadzony pigwowiec.

Pigwowiec okazałyPigwowiec okazały

(Chaenomeles speciosa)

Pigwowiec okazały. pigwowiec chiński, pigwa japońska (Chaenomeles speciosa) to krzew z rodziny różowatych, dość często spotykany u nas w uprawach ogrodowych.

Pomidor zwyczajnyPomidor zwyczajny

(Lycopersicon esculentum)

Pomidor zwyczajny (Lycopersicon esculentum) to roślina jednoroczna uprawna (warzywo) z rodziny psiankowatych, dająca duże, czerwone i soczyste owoce, powszechnie uprawiana w przydomowych ogródkach i na przemysłową skalę.

PorPor

(Allium porrum)

Por (Allium porrum) to bylina lub dwuletnia roślina z rodziny liliowatych, popularne warzywo, roślina przyprawowa. W Polsce jest to roślina jednoroczna.

Porzeczka agrestPorzeczka agrest PL

(Ribes uva-crispa)

Porzeczka agrest (Ribes uva-crispa) to krzew z rodziny agrestowatych, powszechnie uprawiany z uwagi na smaczne owoce. Poza uprawami agrest występuje dziko na terenie całego kraju.

Porzeczka czarnaPorzeczka czarna PL

(Ribes nigrum)

Porzeczka czarna (Ribes nigrum) to aromatyczny krzew owocowy z rodziny agrestowatych o sztywnych gałązkach. To roślina uprawna o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Porzeczka złotaPorzeczka złota

(Ribes aureum)

Porzeczka złota (Ribes aureum) to gatunek krzewu z rodziny agrestowatych. Kwiaty są żółte, pięciokrotne. Gatunek często sadzony w ogrodach.

Porzeczka zwyczajnaPorzeczka zwyczajna PL

(Ribes rubrum)

Porzeczka zwyczajna (Ribes rubrum) to krzew z rodziny agrestowatych, powszechnie uprawiany w przydomowych ogrodach. Porzeczka czerwona (Ribes spicatum) to inny gatunek, występujący pospolicie w Europie i w Azji w lasach łęgowych.

Poziomka chilijskaPoziomka chilijska

(Fragaria chiloensis)

Poziomka chilijska (Fragaria chiloensis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny różowatych. To jeden z dwóch gatunków poziomek, które po skrzyżowaniu tworzą truskawkę.

Poziomka pospolitaPoziomka pospolita PL

(Fragaria vesca)

Poziomka pospolita (Fragaria vesca) to wieloletnia roślina zielna, także roślina uprawna w ogrodach w wielu odmianach. Owoc mięsisty, czerwony, pozorny, wydający zapach, z licznymi niełupkami. Owoc jest jadalny.

Przestęp dwupiennyPrzestęp dwupienny

(Bryonia cretica)

Przestęp dwupienny (Bryonia cretica) to trująca roślina dwuletnia lub wieloletnia, pnącze z rodziny dyniowatych o leczniczych właściwościach.

Pszenica twardaPszenica twarda PL

(Triticum durum)

Pszenica twarda (Triticum durum) to gatunek jednorocznej trawy, zaliczanej do zbóż o luźnym kłosie. Zboże to zostało wyselekcjonowane ze względu na dużą zawartość glutenu.

Pszenica zwyczajnaPszenica zwyczajna PL

(Triticum aestivum)

Pszenica zwyczajna (Triticum aestivum) to gatunek trawy jednorocznej lub dwuletniej o wąskim kłosie, pospolicie uprawianej na całym świecie. To jedno z pospolitych zbóż o dużym znaczeniu gospodarczym.

Rabarbar ogrodowy, rzewieńRabarbar ogrodowy, rzewień PL

(Rheum rhaponticum)

Rabarbar ogrodowy, rzewień (Rheum rhaponticum) to bylina z rodziny rdestowatych, uprawiana w Polsce jako warzywo w ogródkach dla ogonków liściowych. Ogonki liściowe zbiera się w celu przyrządzania kompotów, dżemów, soków, ciast, a nawet zup.

Rokietta siewnaRokietta siewna

(Eruca sativa)

Rokietta siewna (Eruca sativa) lub po prostu rukola lub rukiew siewna to jednoroczna roślina uprawna z rodziny kapustowatych. To popularne warzywo. Kwiaty są białawe z żółtawym odcieniem i ciemnym żyłkowaniem.

Roszponka warzywna, roszpunkaRoszponka warzywna, roszpunka

(Valerianella locusta)

Roszponka warzywna, roszpunka (Valerianella locusta) to gatunek jednorocznej rośliny uprawnej z rodziny kozłkowatych.

Rozmaryn lekarskiRozmaryn lekarski

(Rosmarinus officinalis)

Rozmaryn lekarski (Rosmarinus officinalis) to gatunek rośliny, krzewu z rodziny jasnotowatych. Jest to roślina uprawna jako roślina lecznicza i przyprawowa. Bywa także uprawiana jako roślina ozdobna w doniczkach.

Rzodkiew zwyczajnaRzodkiew zwyczajna

(Raphanus sativus)

Rzodkiew zwyczajna (Raphanus sativus) to gatunek jednorocznej rośliny uprawnej i przejściowo dziczejącej z rodziny krzyżowych o silnie zgrubiałym korzeniu. Posiada lecznicze właściwości.

Selery zwyczajne, selerSelery zwyczajne, seler

(Apium graveolens)

Seler, selery zwyczajne (Apium graveolens) to dwuletnia roślina uprawna, warzywo z rodziny baldaszkowatych. Uprawia się odmiany korzeniowe i naciowe. W Polsce uprawia się głównie seler korzeniowy.

Słonecznik bulwiasty, topinamburSłonecznik bulwiasty, topinambur

(Helianthus tuberosus)

Słonecznik bulwiasty, topinambur (Helianthus tuberosus L.) to bylina z rodziny astrowatych, która w końcowym okresie wegetacji wytwarza charakterystyczne i jadalne bulwy. To u nas gatunek obcy i uprawny.

Słonecznik zwyczajnySłonecznik zwyczajny PL

(Helianthus annuus)

Słonecznik zwyczajny (Helianthus annuus) to jednoroczna roślina zielna uprawna z rodziny astrowatych, bardzo wysoka z charakterystycznym koszyczkiem. Słonecznik uprawiano już 7 tysięcy lat temu. W Europie pojawił się w XVI wieku.

Soczewica jadalnaSoczewica jadalna

(Lens culinaris)

Soczewica jadalna (Lens culinaris) to jednoroczna roślina z rodziny bobowatych, do niedawna częsta w uprawach dla smacznych ziaren. Ma zastosowanie podobne jak groch.

Styrakowiec lekarskiStyrakowiec lekarski

(Styrax officinalis)

Styrakowiec lekarski (Styrax officinalis) to drzewo lub krzew z rodziny styrakowatych, uprawiane dla aromatycznej żywicy. Liście są zielone, biało omszone, całobrzegie.

SzalotkaSzalotka

(Allium ascalonicym)

Szalotka, cebula szalotka, czosnek askaloński (Allium ascalonicym) to gatunek rośliny z rodziny liliowatych, roślina uprawna o wielu odmianach. Odmiany o słomkowej łusce są łagodne w smaku. Odmiany o łusce brązowej są pikantne.

Szarłat trójbarwnySzarłat trójbarwny

(Amaranthus tricolor)

Szarłat trójbarwny (Amaranthus tricolor) to roślina jednoroczna z rodziny szarłatowatych. Dawniej uprawiana w okolicy Zielonej Góry. Osiąga wysokość 90 cm.

SzczypiorekSzczypiorek

(Allium schoenoprasum)

Szczypiorek, czosnek szczypiorek (Allium schoenoprasum) to roślina wieloletnia z rodziny liliowatych, popularne warzywo i roślina lecznicza, ozdobna i przyprawowa.

Szparag lekarskiSzparag lekarski PL

(Asparagus officinalis)

Szparag lekarski (Asparagus officinalis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny szparagowatych, popularna jarzyna. Osobom nie posiadającym genu odpowiedzialnego za rozpad asparaginy szparag nadaje charakterystyczny zapach moczowi.

Śliwa domowa, węgierkaŚliwa domowa, węgierka PL

(Prunus domestica)

Śliwa domowa, węgierka (Prunus domestica) to gatunek drzewa owocowego z rodziny różowatych. To mieszaniec tarniny i ałyczy. Znanych jest około 2000 odmian.

Śliwa wiśniowa, ałycza, mirabelkaŚliwa wiśniowa, ałycza, mirabelka

(Prunus cerasifera)

Śliwa wiśniowa, ałycza (Prunus cerasifera) to niewielkie drzewo owocowe z rodziny różowatych. Od tysięcy lat jest uprawiane w Europie dla owoców - mirabelek. U nas spotykana w uprawach, a także w naturze jako gatunek obcy.

Świdośliwa kanadyjskaŚwidośliwa kanadyjska

(Amelanchier canadensis)

Świdośliwa kanadyjska (Amelanchier canadensis) to krzew z rodziny różowatych. Roślina ta w naturze występuje w Ameryce Północnej.

Świdośliwa LamarckaŚwidośliwa Lamarcka

(Amelanchier lamarckii)

Świdośliwa Lamarcka (Amelanchier lamarckii) to wysoki krzew albo niskie drzewo z rodziny różowatych, krzew ozdobny i owocowy, przejściowo dziczejący. Ma wąski pokrój. Kiedyś suszone owoce świdośliwy używano jako zamiennik rodzynek.

Świerząbek bulwiastyŚwierząbek bulwiasty

(Chaerophyllum bulbosum)

Świerząbek bulwiasty (Chaerophyllum bulbosum) to roślina z rodziny baldaszkowatych, pachnąca nieprzyjemnie, podobna do szczwołu plamistego. Niegdyś uprawiana jako roślina przyprawowa i warzywo.

Tetragonia czterorożna, szpinak nowozelandzkiTetragonia czterorożna, szpinak nowozelandzki

(Tetragonia tetragonoides)

Tetragonia czterorożna, szpinak nowozelandzki, trętwian czterorożny (Tetragonia tetragonoides) to gatunek uprawnej rośliny rocznej z rodziny tetragoniowatych, jedyny przedstawiciel rodziny w krajowej florze, spotykany czasem w uprawach.

Trojeść amerykańskaTrojeść amerykańska

(Asclepias syriaca)

Trojeść amerykańska (Asclepias syriaca) to wieloletnia roślina kłączowa z rodziny trojeściowatych, rzadko uprawiana jako roślina ozdobna, dziczejąca, roślina trująca i lecznicza, kauczukodajna, miododajna.

TruskawkaTruskawka

(Fragaria ×ananassa)

Truskawka (Fragaria ×ananassa) to bylina z rodziny różowatych, powstała z krzyżówek poziomki wirginijskiej i chilijskiej. To roślina uprawiana powszechnie dla smacznych owoców. Roślina ta przypomina bardzo poziomkę.

Tryskawiec lekarski, ośli ogórekTryskawiec lekarski, ośli ogórek

(Ecbalium elaterium)

Tryskawiec lekarski, ośli ogórek (Ecbalium elaterium) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny dyniowatych. Owoc podobny do ogórka.

Tytoń szlachetnyTytoń szlachetny

(Nicotiana tabacum)

Tytoń szlachetny (Nicotiana tabacum) to jednoroczna roślina uprawna, trująca z rodziny psiankowatych. Spotykana wyłącznie w uprawach i prawdopodobnie jest krzyżówką dwóch innych gatunków.

Wiechlina łąkowa, gęsia trawkaWiechlina łąkowa, gęsia trawka PL

(Poa pratensis)

Wiechlina łąkowa, gęsia trawka, wyklina łąkowa (Poa pratensis) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny wiechlinowatych. To trawa luźnokępkowa z podziemnymi rozłogami o bardzo dużej wartości pastewnej.

Wierzba purpurowaWierzba purpurowa PL

(Salix purpurea)

Wierzba purpurowa (Salix purpurea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, o czerwonych pędach, uprawiana na wiklinę. Przy suszeniu liście czernieją. To roślina o leczniczych właściwościach. Surowcem zielarskim jest kora.

Winorośl amurskaWinorośl amurska

(Vitis amurensis)

Winorośl amurska (Vitis amurensis) to gatunek pnącza z rodziny winoroślowatych. Roślina ta w naturze występuje w Azji na Dalekim Wschodzie. Liście są duże, ciemnozielone, dłoniaste, ogonkowe. Owoc to kulista, niebieska jagoda w gronach.

Wyczyniec łąkowyWyczyniec łąkowy PL

(Alopecurus pratensis)

Wyczyniec łąkowy (Alopecurus pratensis) to wieloletnia roślina z rodziny wiechlinowatych, trawa luźnokępkowa, jedna z najcenniejszych traw pastewnych, często uprawiana na pastwiskach.

Wyka siewnaWyka siewna

(Vicia sativa)

Wyka siewna (Vicia sativa) to gatunek jednorocznej rośliny uprawnej z rodziny bobowatych. Kwitnie w okresie od maja do sierpnia. Kwiaty są niebieskofioletowe i purpurowe.

Ziemniak, kartofelZiemniak, kartofel

(Solanum tuberosum)

Ziemniak, kartofel (Solanum tuberosum) to roślina uprawna z rodziny psiankowatych. To jednocześnie roślina trująca. Jadalne są tylko bulwy. Znanych jest kilka tysięcy odmian na świecie.

Żabienica jaskrowataŻabienica jaskrowata PL

(Baldellia ranunculoides)

Żabienica jaskrowata (Baldellia ranunculoides) to gatunek wieloletniej rośliny wodnej z rodziny żabieńcowatych. To także roślina akwarystyczna i uprawiana w stawach ogrodowych.

Żurawina wielkoowocowaŻurawina wielkoowocowa

(Vaccinium macrocarpon)

Żurawina wielkoowocowa (Vaccinium macrocarpon) to roślina wieloletnia, krzewinka z rodziny wrzosowatych, roślina uprawna. W uprawie stosowana jest odmiana Early Black. Jagody żurawiny mogą być spożywane na surowo lub w przetworach.

Żyto zwyczajneŻyto zwyczajne PL

(Secale cereale)

Żyto zwyczajne (Secale cereale) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny wiechlinowatych, zaliczana do zbóż. W Polsce uprawianych jest wiele odmian, w tym jare i ozime.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 122

© Media Nauka 2008-2020 r.