Skrzypowate

Skrzypowate (Equisetaceae) to rodzina roślin z rzędu skrzypowców (Equisetales), do której zaliczamy w Polsce takie gatunki jak skrzyp olbrzymi, skrzyp łąkowy, skrzyp leśny, skrzyp polny, skrzyp bagienny i inne skrzypy. Na świecie znanych jest 50 gatunków skrzypów.

Skrzyp błotnySkrzyp błotny PL

Equisteum palustre

Skrzyp błotny (Equisteum palustre) to gatunek wieloletniej, trującej rośliny z rodziny skrzypowatych, bardzo podobnej do skrzypu polnego. Tutaj pędy zarodnionośne i płonne rosną w tym samym czasie. Gałązki boczne ułożone w okółkach, z czarnymi pochwami u n

Skrzyp leśnySkrzyp leśny PL

Equisteum sylvaticum

Skrzyp leśny (Equisteum sylvaticum) to wieloletnia roślina z rodziny skrzypowatych. Czasem rośnie łanowo w poszyciu leśnym. To także gatunek wskaźnikowy starych lasów. W Polsce to gatunek pospolity na terenie całego kraju. Gatunek występuje w lasach.

Skrzyp olbrzymiSkrzyp olbrzymi PL

Equisteum telmateia

Skrzyp olbrzymi (Equisteum telmateia) to wieloletnia roślina zielna z rodziny skrzypowatych, największy krajowy skrzyp. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Kłącze jest silnie rozgałęzione, wnika na głębokość nawet 1 metra.

Skrzyp polnySkrzyp polny PL

Equisteum arvense

Skrzyp polny (Equisteum arvense L.) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny skrzypowatych, uważanej za uciążliwy chwast polny, posiadającej lecznicze właściwości. Przypomina małą choinkę. To nasz najbardziej pospolity skrzyp.

Skrzyp zimowySkrzyp zimowy PL

Equisteum hyemale

Skrzyp zimowy (Equisteum hyemale) to wieloletnia roślina zimozielona z rodziny skrzypowatych o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. W Polsce spotykany rzadko.

• Skrzyp brzegowy (Equisteum ×litorale)
  • Skrzyp bagienny (Equisteum fluviatile)
  • Skrzyp łąkowy (Equisteum pratense)
  • Skrzyp gałęzisty (Equisteum ramosissimum)
  • Skrzyp pstry (Equisteum variegatum)

Mimo, że w naszym kraju mamy 10 gatunków skrzypów, właściwości lecznicze ma tylko skrzyp polny.

Skrzyp błotny: Zarodnikuje skrzyp błotny.
          Skrzyp leśny: Zarodnikuje skrzyp leśny.
          Skrzyp olbrzymi: Zarodnikuje skrzyp olbrzymi.
         Skrzyp polny: Skrzyp polny zarodnikuje.
        Skrzyp zimowy: Zarodnikuje skrzyp zimowy.