Wojsiłka pospolita (Panorpa communis)
© hhelene - Fotolia.com

Wojsiłka pospolita

Wojsiłka pospolita (Panorpa communis) to typowy przedstawiciel wojsiłkowatych. Ma wydłużoną budowę ciała. Czułki są długie, nitkowate. Ma charakterystyczny ryjek z gryzącym aparatem gębowym. Skrzydła są podłużne, błoniaste, przeźroczyste z ciemnymi plamkami. Ciało jest żółtawe z ciemnym deseniem. Samiec na końcu odwłoka ma przydatki przypominające przydatki skorpiona. Ich kolor to czerwień. Są to przydatki kopulacyjne. Larwy przypominają gąsienice motyli.

To owad występujący na terenie całego kraju. Zamieszkuje parki, ogrody, zarośla, skraje lasów, a także ludzkie osiedla. Lubi wilgotne środowisko.

Lot jest nieporadny, przerywany odpoczynkiem. W ciągu roku występują dwa pokolenia, jedno z nich (w postaci poczwarki) zimuje.

To drapieżnik. Poluje na inne, mniejsze owady. Jednak są to zwykle okaleczone i słabe osobniki. Zjada też owady martwe. Zdarza się, że podkrada zdobycz pająkom z ich sieci. Żywi się również spadzią mszyc. Larwy odżywiają się szczątkami roślin i zwierząt (stawonogów).

Samce kopulują kilkakrotnie z różnymi samicami w odstępie kilku dni. Przed kopulacją samiec składa podarunek samicy w postaci kropli wydzieliny z gruczołów ślinowych. Podczas kopulacji samiec przytrzymuje samicę swoimi kleszczowatymi przydatkami. Samica jaja składa w ziemi w postaci grudki kilkudziesięciu sztuk. Larwy rozwijają się w specjalnych norkach przez miesiąc. Przepoczwarzenie następuje w glebie.

Nie jest to gatunek zagrożony wymarciem. Jest w naszym kraju dość pospolity.

W niewoli wojsiłka zjada też owoce i warzywa.