Zboża

Zboża, czyli rośliny zbożowe jest to grupa uprawnych, zwykle na masową skalę, roślin z rodziny wiechlinowatych, których ziarna są wykorzystywane z uwagi na dużą zawartość skrobi do celów konsumpcyjnych przez człowieka, a także na paszę dla zwierząt i w celach przemysłowych. Ze zbóż wytwarza się najczęściej mąkę, różnego rodzaju kasze, płatki, otręby i oleje.

Czasem do zbóż zalicza się także rośliny z innych rodzin. Są to na przykład komosa ryżowa i gryka zwyczajna. Można się spotkać dla nich z nazwą zboża rzekome.

Zboża jare - to takie zboża, których cykl życiowy zawiera się w ciągu jednego okresu wegetacyjnego. Zboża jare sieje się wiosną.

Zboża ozime - to takie zboża, które potrzebują okresu niskich temperatur do przejścia cyklu rozwoju. Zboża ozime sieje się jesienią.

STANOWISKO
półcień
cień
ZASTOSUJ

GRUPA
jednoroczne
dwuletnie
byliny
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Atlas zbóż

Gryka zwyczajnaGryka zwyczajna

(Fagopyrum esculentum)

Gryka zwyczajna (Fagopyrum esculentum) to jednoroczna roślina uprawna, o leczniczych właściwościach z rodziny rdestowatych, przejściowo dziczejąca.

Jęczmień dwurzędowyJęczmień dwurzędowy PL

(Hordeum distichon)

Jęczmień dwurzędowy (Hordeum distichon) to gatunek trawy, zaliczanej do zbóż uprawnych. Kłoski boczne są płonne, z czego się bierze kłos dwurzędowy. Roślina powszechnie uprawiana w Polsce.

Jęczmień zwyczajnyJęczmień zwyczajny PL

(Hordeum vulgare)

Jęczmień zwyczajny, jęczmień wielorzędowy (Hordeum vulgare) to gatunek jednorocznej lub dwuletniej rośliny z rodziny wiechlinowatych, zaliczany do najbardziej pospolitych zbóż w Polsce.

Komosa ryżowaKomosa ryżowa

(Chenopodium quinoa)

Komosa ryżowa (Chenopodium quinoa Willd.) to gatunek rośliny jednorocznej z rodziny komosowatych, rośliny uprawnej, dającej wartościowe nasiona i jadalne liście. Nasiona to jedne z najbardziej odżywczych nasion świata, zawierające aż 19% białka.

Owies zwyczajnyOwies zwyczajny PL

(Avena sativa)

Owies zwyczajny (Avena sativa) to gatunek zboża, powszechnie uprawianego w krajach strefy umiarkowanej. Ziarno to wartościowa pasza dla zwierząt. Owies znajduje zastosowanie w przemyśle spożywczym do produkcji płatków owsianych i kaszy

Pszenica twardaPszenica twarda PL

(Triticum durum)

Pszenica twarda (Triticum durum) to gatunek jednorocznej trawy, zaliczanej do zbóż o luźnym kłosie. Zboże to zostało wyselekcjonowane ze względu na dużą zawartość glutenu.

Pszenica zwyczajnaPszenica zwyczajna PL

(Triticum aestivum)

Pszenica zwyczajna (Triticum aestivum) to gatunek trawy jednorocznej lub dwuletniej o wąskim kłosie, pospolicie uprawianej na całym świecie. To jedno z pospolitych zbóż o dużym znaczeniu gospodarczym.

Żyto zwyczajneŻyto zwyczajne PL

(Secale cereale)

Żyto zwyczajne (Secale cereale) to jednoroczna lub dwuletnia roślina z rodziny wiechlinowatych, zaliczana do zbóż. W Polsce uprawianych jest wiele odmian, w tym jare i ozime.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 8

Co to jest orkisz?

To jedno ze zbóż, pszenica orkisz (Triticum spelta), znane już od starożytności, które dopiero ostatnio wróciło do powszechnych upraw z uwagi na zawartość mikroelementów w nasionach orkiszu.

Z czego jest zrobiona kasza manna?

Kasza manna powstaje z pszenicy.

Czy kukurydza to zboże?

Tak.

Czy ryż to zboże?

Tak.

Co oznacza powiedzenie płacić jak za zboże?

To znaczy płacić bardzo dużo.

Co to jest mąka razowa?

Jest to mąka z dowolnego zboża, która powstaje w taki sposób, że zostają zachowane fragmenty łusek ziaren, otręby i jądra.

Jak wygląda wołek zbożowy i jakie szkody czyni?

Wołek zbożowyWołek zbożowy PL

Sitophilus granarius

Wołek zbożowy (Sitophilus granarius) to gatunek chrząszcza - szkodnika zbóż. Pancerz jest mocny, gruby, żółtobrunatny lub ciemnobrunatny, z rowkowanymi pokrywami. Ryjek dobrze widoczny, zakończony aparatem gryzącym.

© Media Nauka 2008-2020 r.