logo

Drzewa

Drzewa są roślinami wieloletnimi, mającymi zdrewniały jeden pęd główny (pień) lub kilku pędach głównych i gałęziach, tworzących koronę. To najwieksze lądowe rośliny, rekordziści osiągają ponad 100 metrów wysokości. Drzewo nie jest jednostką systematyczną, to tylko grupa podobnych organiznów roślinnych. Nauka o drzewach to dendrologia.

KOLOR KWIATÓW

ogrodowe
ozdobne
inne
ZASTOSUJ

Uwaga! Jeżeli w danej sekcji zostały wyłączone wszystkie opcje, dany filtr nie jest wówczas aktywny!

Atlas drzew

(Sabal mexicana)

Sabal mexicana to gatunek drzewa z rodziny palm.

(Rhapis excelsa)

Rhapis excelsa to gatunek palmy, uprawianej także jako ozdobna roślina doniczkowa. Palma ta przypomina nieco bambus.

Aralia japońskaAralia japońska

(Aralia elata)

Aralia japońska (Aralia elata) to wysoki krzew lub niskie drzewo z rodziny araliowatych, u nas uprawiana jako krzew ozdobny o egzotycznym wyglądzie. Korona jest mocno rozrzedzona, gałęzie dość grube. Na pniu i pędach znajdują się kolce.

Araukaria chilijskaAraukaria chilijska

(Araucaria araucana)

Araukaria chilijska (Araucaria araucana) to zimozielone drzewo - żywa skamielina - z rodziny araukariowatych. Szyszki są walcowate, grube, krótkie, brązowiejące. Nasiona są jadalne, długie, brązowe.

Araukaria wyniosłaAraukaria wyniosła

(Araucaria heterophylla)

Araukaria wyniosła (Araucaria heterophylla) to gatunek rośliny z rodziny araukariowatych. To drzewo, a także ozdobna roślina doniczkowa.

Areka żółtawaAreka żółtawa

(Dypsis lutescens)

Areka żółtawa, chryzalidokarpus żółtawy (Dypsis lutescens) to gatunek palmy, uprawianej często jako roślina doniczkowa. Inna nazwa łacińska to Chrysalidocarpus lutescens.

AwokadoAwokado

(Persea americana)

Awokado, smaczliwka wdzięczna, sasafrzan, smaczlin, smaczliwka właściwa (Persea americana) to gatunek rośliny z rodziny wawrzynowatych.

Bez czarnyBez czarny PL

(Sambucus nigra)

Bez czarny, dziki bez czarny (Sambucus nigra) to krzew z rodziny przewiertniowatych. Jest to roślina lecznicza i trująca. Roślina wydziela nieprzyjemny, duszący zapach. Krzew ma kulisty pokrój. Osiąga wysokość maksymalnie do 10 m.

Bożodrzew wyniosły, bożodrzew gruczołkowatyBożodrzew wyniosły, bożodrzew gruczołkowaty PL

(Ailanthus altissima)

Bożodrzew wyniosły, ajlant wyniosły, bożodrzew gruczołkowaty (Ailanthus altissima) to drzewo liściaste z rodziny biegunecznikowatych - jedyny rodzimy przedstawiciel rodziny.

Brzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajnaBrzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajna

(Prunus persica)

Brzoskwinia właściwa, brzoskwinia zwyczajna (Prunus persica) to drzewo owocowe z rodziny różowatych o bardzo smacznych owocach. Wymaga miejsca zacisznego, dobrze nasłonecznionego.

Brzoza białochińska, brzoza chińskaBrzoza białochińska, brzoza chińska

(Betula albosinensis)

Brzoza białochińska, brzoza chińska (Betula albosinensis) to gatunek drzewa z rodziny brzozowatych o szerokostożkowatym pokroju. To jedna z najpiękniejszych brzóz. Jej największą ozdobą jest żółta, różowa lub biała kora.

Brzoza brodawkowataBrzoza brodawkowata PL

(Betula pendula)

Brzoza brodawkowata, brzoza zwisła (Betula pendula) to pospolite drzewo z rodziny brzozowatych o silnie rozwiniętej koronie i białej korze. Znanych jest wiele odmian.. To gatunek pionierski na trudnych, piaszczystych terenach.

Brzoza cukrowaBrzoza cukrowa

(Betula lenta)

Brzoza cukrowa (Betula lenta) to drzewo, gatunek rośliny z rodziny brzozowatych. W naturze gatunek ten występuje w Ameryce Północnej.

Brzoza grabolistnaBrzoza grabolistna

(Betula grossa)

Brzoza grabolistna (Betula grossa) to gatunek drzewa z rodziny brzozowatych o szerokim pokroju. Zraniony pień wydziela substancję, która charakterystycznie pachnie środkami odkażającymi.

Brzoza omszonaBrzoza omszona PL

(Betula pubescens)

Brzoza omszona (Betula pubescens) to gatunek drzewa liściastego z rodziny brzozowatych o dość gęstej koronie. Młode pędy są silnie omszone. Posiada lecznicze właściwości.

Brzoza żółtaBrzoza żółta

(Betula alleghaniensis)

Brzoza żółta (Betula alleghaniensis) to gatunek brzozy występujący w Ameryce Północnej. Pień jest pokryty żółtawą lub szarożółtą, gładką, przypominającą papier z poprzecznymi pasami korą.

Buk pospolity, buk zwyczajnyBuk pospolity, buk zwyczajny PL

(Fagus salvatica)

Buk pospolity, buk zwyczajny (Fagus salvatica) to drzewo z rodziny bukowatych, jedno z najpiękniejszych gatunków drzew w Polsce, rodzących jadalne orzeszki. To jedno z najpiękniejszych drzew Polski, szczególnie jesienią, gdy liście przyjmują różne barwy.

Cedr himalajskiCedr himalajski

(Cedrus deodara)

Cedr himalajski (Cedrus deodara) to drzewo iglaste z rodziny sosnowatych, pochodzące z Himalajów. Osiąga wysokość 40 m, w uprawach w Polsce do 20 m. Igły mają niebieskawozielony kolor, mają do 5 cm długości.

Cedrzyniec kalifornijskiCedrzyniec kalifornijski

(Calocedrus decurrens)

Cedrzyniec kalifornijski (Calocedrus decurrens Florin) to zimozielone drzewo z rodziny cyprysowatych o szerokiej koronie z płasko rozgałęziającymi się gałązkami o zapachu pasty do butów. Drzewo to występuje w Ameryce Północnej.

Choina kanadyjskaChoina kanadyjska

(Tsuga canadensis)

Choina kanadyjska (Tsuga canadensis) to drzewo z rodziny sosnowatych, jedyny gatunek rodzaju Tsuga uprawiany w Polsce. Drzewo to dostarcza balsamu kanadyjskiego oraz garbników. Wierzchołek drzewa zawsze wskazuje północny-wchód.

Cis japońskiCis japoński

(Taxus cuspidata)

Cis japoński (Taxus cuspidata) to drzewo lub krzew z rodziny cisowatych. Rośnie w naturze w Japonii, Korei oraz w północnej części Chin. W Polsce dość rzadko spotykany w ogrodach jako roślina ozdobna.

Cis pospolityCis pospolity PL

(Taxus baccata)

Cis pospolity (Taxus baccata) to gatunek zimozielonego drzewa lub krzewu z rodziny cisowatych. To roślina o leczniczych właściwościach. Z igieł cisu wytwarza się półprodukt, który służy do produkcji leku na nowotwory.

Cyprysik groszkowyCyprysik groszkowy

(Chamaecyparis pisifera)

Cyprysik groszkowy (Chamaecyparis pisifera) to drzewo z rodziny cyprysowatych, bardzo często stosowane w nasadzeniach parkowych oraz jako drzewo ozdobne w dużych ogrodach. Ma pokrój stożka z luźnym ugałęzieniem. Sadzi się około 80 odmian, z czego u nas oko

Cyprysik japoński, cyprysik tępołuskowy, Cyprysik japoński, cyprysik tępołuskowy,

(Chamaecyparis obtusa)

Cyprysik tępołuskowy, cyprysik japoński (Chamaecyparis obtusa) to gatunek drzewa z rodziny cyprysowatych o szerokostożkowatej lub kopulastej koronie. W Japonii jest uważane za święte drzewo. Znanych jest około 120 odmian.

Cyprysik LawsonaCyprysik Lawsona

(Chamaecyparis lawsoniana)

Cyprysik Lawsona (Chamaecyparis lawsoniana) to drzewo z rodziny cyprysowatych o wąskim pokroju i prostym pniu. Znanych jest około 240 odmian tego gatunku. Ten gatunek cyprysika jest największym i najszybciej rosnącym drzewem z tego rodzaju.

Cyprysik nutkajskiCyprysik nutkajski

(Chamaecyparis nootkaensis)

Cyprysik nutkajski (Chamaecyparis nootkaensis) to drzewo z rodziny cyprysowatych o wąskiej, stożkowatej koronie, wzniesionych lub prostopadłych do pnia gałęziach, z których zwisają pędy.

Cyprysik żywotnikowatyCyprysik żywotnikowaty

(Chamaecyparis thyoides)

Cyprysik żywotnikowaty (Chamaecyparis thyoides) to drzewo z rodziny cyprysowatych o kolumnowym pokroju o imbirowym zapachu. Gatunek pochodzi z Ameryki Północnej.

Cypryśnik błotnyCypryśnik błotny

(Taxodium distichum)

Cypryśnik błotny (Taxodium distichum) to drzewo z rodziny cyprysowatych, które wytwarza tak zwane korzenie oddechowe. Dzięki temu to niezwykłe drzewo świetnie sobie radzi z podtopieniami. Osiąga wysokość nawet 50 m, w Europie około 25.

Cytryna zwyczajnaCytryna zwyczajna

(Citrus limon)

Cytryna zwyczajna (Citrus limon) to gatunek niewysokiego drzewa z rodziny rutowatych, które rodzi cytryny, popularne owoce sprzedawane na masową skalę na całym świecie. Roślina ta pochodzi z Chin, choć dziś tam nie występuje.

Czeremcha amerykańskaCzeremcha amerykańska

(Padus serotina)

Czeremcha amerykańska, czeremcha późna (Padus serotina) to gatunek drzewa lub krzewu z rodziny różowatych, niegdyś dość często sadzony w lasach jako podszyt, dziś zdziczały i mający charakter inwazyjny.

Czeremcha zwyczajnaCzeremcha zwyczajna PL

(Padus padus)

Czeremcha zwyczajna, czeremcha pospolita (Padus padus) to drzewo lub krzew z rodziny różowatych o zwisających gałęziach. Zarówno liście jak i kora przy rozcieraniu wydają nieprzyjemny zapach.

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzikaCzereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika PL

(Cerasus avium)

Czereśnia, wiśnia ptasia, trześnia, wiśnia dzika (Cerasus avium) to drzewo owocowe z rodziny różowatych, często spotykane w uprawach, dziczejące. Rośnie w lasach liściastych, mieszanych, przy miedzach.

Daglezja zielonaDaglezja zielona

(Pseudotsuga menziesii)

Daglezja zielona, jedlica Douglasa (Pseudotsuga menziesii) to zimozielone, szybko rosnące drzewo iglaste z rodziny sosnowatych, sadzone w parkach, lasach.

Daktylowiec kanaryjski, palma daktylowaDaktylowiec kanaryjski, palma daktylowa

(Phoenix canariensis)

Daktylowiec kanaryjski, palma daktylowa, palma królewska, feniks (Phoenix canariensis) to gatunek palmy, ozdobna roślina doniczkowa, łatwa w uprawie, w naturze wysokie drzewo.

Dąb bezszypułkowyDąb bezszypułkowy PL

(Quercus petraea)

Dąb bezszypułkowy (Quercus petraea) to drzewo liściaste z rodziny bukowatych podobne do dębu szypułkowego. Drzewo to jest rzadko sadzone w ogrodach jako roślina ozdobna. Sadzone są zwykle odmiany ozdobne.

Dąb błotnyDąb błotny

(Quercus palustris)

Dąb błotny (Quercus palustris) to drzewo z rodziny bukowatych o szerokostożkowym pokroju. W Polsce to rzadko spotykany w uprawach parkowych dąb.

Dąb burgundzkiDąb burgundzki

(Quercus cerris)

Dąb burgundzki (Quercus cerris) to drzewo z rodziny bukowatych, często o długim pniu ze szpiczastym wierzchołkiem. Konary cieńsze niż u innych dębów. Jego drewno jest bezwartościowe, bardzo twarde.

Dąb czerwonyDąb czerwony

(Quercus rubra)

Dąb czerwony (Quercus rubra) to gatunek drzewa z rodziny bukowatych o charakterystycznych ostrych zakończeniach klap liści. To drzewo o rozłożystej koronie

Dąb omszonyDąb omszony

(Quercus pubescens)

Dąb omszony (Quercus pubescens) to gatunek niskiego drzewa liściastego, czasem krzewu z rodziny bukowatych. W Polsce w naturze występuje w Bielinku nad Odrą.

Dąb pontyjskiDąb pontyjski

(Quercus pontica)

Dąb pontyjski (Quercus pontica) to gatunek drzewa o krzaczastym pokroju z rodziny bukowatych. W naturze roślina występuje na Kaukazie. Liście są duże, brzegiem ościste.

Dąb szypułkowyDąb szypułkowy PL

(Quercus robur)

Dąb szypułkowy (Quercus robur L.) to drzewo liściaste z rodziny bukowatych, jedno z najbardziej okazałych i najdłużej żyjących drzew liściastych w naszym kraju i całej Europie.

Dereń kousaDereń kousa

(Cornus kousa)

Dereń kousa (Cornus kousa) to krzew lub drzewo z rodziny dereniowatych, jedno z najbardziej efektownych niemalże przez cały rok. To piękny krzew ozdobny, parkowy i do większych ogrodów. Owoce nadają się na kompot.

Figowiec benjaminaFigowiec benjamina

(Ficus benjamina)

Figowiec benjamina, figowiec płaczący, figowiec benjamiński (Ficus benjamina) to gatunek rośliny z rodziny morwowatych. To popularna roślina doniczkowa w różnych odmianach.

Figowiec lirolistnyFigowiec lirolistny

(Ficus lyrata)

Figowiec lirolistny, figowiec dębolistny (Ficus lyrata) to gatunek rośliny z rodziny morwowatych. To ozdobna z uwagi na liście roślina doniczkowa.

Figowiec pospolity, drzewo figoweFigowiec pospolity, drzewo figowe

(Ficus carica)

Figowiec pospolity, drzewo figowe, figowiec owocowy, figowiec właściwy (Ficus carica) to niskie drzewo z rodziny morowowatych. To najbardziej wytrzymały na mróz przedstawiciel figowców. Owoc to figa, z początku zielona, potem fioletowa.

Figowiec sprężysty Figowiec sprężysty

(Ficus elastica)

Figowiec sprężysty (Ficus elastica) to gatunek rośliny z rodziny morwowatych, popularna ozdobna ze względu na liście roślina doniczkowa. Popularna nazwa tego figowca to po prostu fikus.

Fikus wierzbolistnyFikus wierzbolistny

(Ficus binnendijkii)

Fikus wierzbolistny (Ficus binnendijkii) to gatunek rośliny z rodziny morwowatych. To ozdobna roślina doniczkowa z uwagi na piękne liście.

Glediczja trójcierniowa, iglicznia trójcierniowaGlediczja trójcierniowa, iglicznia trójcierniowa

(Gleditsia triacanthos)

Glediczja trójcierniowa, iglicznia trójcierniowa (Gleditsia triacanthos) to gatunek ciernistego drzewa z rodziny bobowatych. Ciernie są bardzo długie i rozgałęzione, w pękach. Długość cierni może wynosić nawet 15 cm.

Głowocis japońskiGłowocis japoński

(Cephalotaxus harringtonia)

Głowocis japoński (Cephalotaxus harringtonia) to zimozielony krzew lub małe drzewo z rodziny głowocisowatych. Gatunek pochodzi z Azji Osiąga wysokość 2 m.

Głóg czarnyGłóg czarny

(Crataegus nigra)

Głóg czarny (Crataegus nigra) to krzew lub niskie drzewo z rodziny różowatych o czarnych owocach. Występuje w centralnej i południowej części Węgier oraz na granicy Chorwacji i Serbii.

Głóg DouglasaGłóg Douglasa

(Crataegus douglasii)

Głóg Douglasa (Crataegus douglasii) to gatunek niewysokie, cierniste drzewo z rodziny różowatych. W Polsce spotykane w uprawach jako drzewko ozdobne. Pochodzi z Ameryki Północnej.

Głóg dwuszyjkowyGłóg dwuszyjkowy PL

(Crataegus laevigata)

Głóg dwuszyjkowy (Crataegus laevigata) to krzew lub niskie drzewo z rodziny różowatych. Posiada lecznicze właściwości. W Polsce występuje na terenie całego kraju, dużo częściej na zachodzie.

Głóg jednoszyjkowyGłóg jednoszyjkowy PL

(Crataegus monogyna)

Głóg jednoszyjkowy (Crataegus monogyna) to krzew lub niewysokie drzewo z rodziny różowatych, najbardziej pospolity gatunek głogu. Owoce są jadalne. Głóg daje schronienie oraz pożywienie wielu gatunkom ptaków.

Głóg miękkiGłóg miękki

(Crataegus mollis)

Głóg miękki (Crataegus mollis) to gatunek drzewa z rodziny różowatych o długich cierniach. Roślina sadzona w Polsce jako drzewko ozdobne. W naturze występuje w USA.

Głóg owłosionyGłóg owłosiony

(Crataegus submollis)

Głóg owłosiony (Crataegus submollis) to drzewo z cierniami do 8 cm długości. Gatunek ten występuje w Ameryce Północnej.

Grab pospolity, grab zwyczajnyGrab pospolity, grab zwyczajny PL

(Carpinus betulus)

Grab pospolity, grab zwyczajny (Carpinus betulus L.) to drzewo z rodziny leszczynowatych, tworzący dolną warstwę drzewostanu w bardzo wielu naszych lasach. Owoc to płaski orzeszek posiadający trójklapowe skrzydełko.

Grujecznik japońskiGrujecznik japoński

(Cercidiphyllum japonicum)

Grujecznik japoński (Cercidiphyllum japonicum) to drzewo z rodziny grujecznikowatych, jedno z najwyższych azjatyckich drzew. Jest to też jedno z cenniejszych drzew ozdobnych. Ma krzaczastą budowę i wytwarza kilka pni.

Grusza domowa, grusza pospolita, grusza polnaGrusza domowa, grusza pospolita, grusza polna PL

(Pyrus communis)

Grusza domowa, grusza uprawna (Pyrus communis) to gatunek drzewa owocowego o nieforemnym pokroju z rodziny różowatych.

Grusza śnieżnaGrusza śnieżna

(Pyrus nivalis)

Grusza śnieżna (Pyrus nivalis) to gatunek drzewa owocowego z rodziny różowatych, nierzadko o kulistym pokroju. Grusza śnieżna jest uprawiana w Europie.

Grusza wierzbolistnaGrusza wierzbolistna

(Pyrus salicifolia)

Grusza wierzbolistna (Pyrus salicifolia) to ciekawy gatunek gruszy, drzewa z rodziny różowatych. To najczęściej spotykana w uprawach grusza ozdobna o kulistej koronie. To przysłowiowe gruszki na wierzbie.

Jabłoń domowaJabłoń domowa PL

(Malus domestica)

Jabłoń domowa (Malus domestica) to drzewo owocowe z rodziny różowatych, mieszaniec rożnych gatunków. To najpopularniejsze drzewo owocowe w Polsce. Znamy aż ponad 10 tysięcy odmian jabłoni domowej.

Jabłoń dzika, płonkaJabłoń dzika, płonka PL

(Malus sylvestris)

Jabłoń dzika, płonka, jabłoń rajska (Malus sylvestris) to drzewo lub krzew owocowy z rodziny różowatych. Posiada lecznicze właściwości. Jest często mylona ze zdziczałymi formami uprawnymi jabłoni domowej.

Jabłoń purpurowaJabłoń purpurowa

(Malus ×purpurea)

Jabłoń purpurowa (Malus ×purpurea) to gatunek owocowego drzewa lub krzewu - mieszańca innych jabłoni. Jabłoń ta jest uprawiana jako roślina ozdobna.

Jałowiec skalnyJałowiec skalny

(Juniperus scopulorum)

Jałowiec skalny (Juniperus scopulorum) to małe drzewo lub krzew z rodziny cyprysowatych, sadzony jako roślina ozdobna w ogrodach. Ma luźny i rozłożysty pokrój. Gatunek ten pochodzi z Ameryki Północnej.

Jałowiec wirginijskiJałowiec wirginijski

(Juniperus virginiana)

Jałowiec wirginijski (Juniperus virginiana) to gatunek drzewa z rodziny cyprysowatych o aromatycznych pędach. W Polsce gatunek spotykany w uprawach. Pochodzi z Ameryki Północnej. Rośnie na miejscach skalistych, ubogie w glebę.

Jarząb domowyJarząb domowy PL

(Sorbus domestica)

Jarząb domowy (Sorbus domestica) to drzewo z rodziny różowatych, spotykane rzadko w uprawach ozdobnych.

Jarząb mącznyJarząb mączny PL

(Sorbus aria)

Jarząb mączny, mąkinia (Sorbus aria) to drzewo lub krzew z rodziny różowatych, sadzony jako drzewo ozdobne. W ogrodach najczęściej sadzi się odmiany. Drzewo to jest podobne do jarzębu greckiego.

Jarząb szwedzkiJarząb szwedzki PL

(Sorbus intermedia)

Jarząb szwedzki (Sorbus intermedia) to drzewo z rodziny różowatych o szerokiej koronie. Drzewo to dość często sadzi się jako drzewo ozdobne w parkach i alejach. Można go spotkać od Kołobrzegu do Gdańska w nadmorskich lasach.

Jarząb zwyczajny, jarzębinaJarząb zwyczajny, jarzębina PL

(Sorbus aucuparia)

Jarząb zwyczajny, jarzębina (Sorbus aucuparia) to krzew lub drzewo z rodziny różowatych. Posiada lecznicze właściwości. Nieparzysta liczba listków jest unikalna dla jarzębiny w stosunku do innych gatunków rodzaju.

Jesion amerykańskiJesion amerykański

(Fraxinus americana)

Jesion amerykański (Fraxinus americana) to gatunek drzewa z rodziny oliwkowatych o nieregularnym pokroju i brązowych pąkach. Drzewo to rzadko jest uprawiane w Polsce.

Jesion pensylwańskiJesion pensylwański

(Fraxinus pennsylvanica)

Jesion pensylwański (Fraxinus pennsylvanica) to drzewo z rodziny oliwkowatych o luźnej koronie, często sadzone u nas jako drzewo ozdobne, często dziczejące. Jesion pensylwański pochodzi ze wschodniej części Ameryki Południowej.

Jesion wyniosłyJesion wyniosły PL

(Fraxinus excelsior)

Jesion wyniosły (Fraxinus excelsior) to drzewo z rodziny oliwkowatych, podobne do gatunku o nazwie jesion pensylwański. Osiąga wysokość zwykle 15-30 m. To drzewo wiatropylne.

Jodła jednobarwna, jodła kalifornijskaJodła jednobarwna, jodła kalifornijska

(Abies concolor)

Jodła jednobarwna, jodła kalifornijska (Abies concolor) to gatunek drzewa z rodziny sosnowatych, szybko rosnący, o regularnym, stożkowatym lub walcowatym pokroju. To jedno z najpiękniejszych drzew iglastych na świecie.

Jodła kaukaskaJodła kaukaska

(Abies nordmanniana)

Jodła kaukaska (Abies nordmanniana) to gatunek drzewa iglastego, należący do rodziny sosnowatych, bardzo podobny do jodły pospolitej. Ma gęstą i regularną koronę o stożkowatym pokroju.

Jodła koreańskaJodła koreańska

(Abies koreana)

Jodła koreańska (Abies koreana) to azjatyckie drzewo z rodziny sosnowatych. Ma pokrój szerokiego stożka. To wolno rosnące drzewo, przyrasta zaledwie 15 cm rocznie. Osiąga wysokość 10 m. To jedna z najcenniejszych jodeł w uprawie.

Jodła nikkońska, jodła nikkoJodła nikkońska, jodła nikko

(Abies homolepis)

Jodła nikkońska, jodła nikko (Abies homolepis) to drzewo iglaste z rodziny sosnowatych o szerokostożkowym pokroju. To górskie drzewo z obszaru środkowej części Japonii.

Jodła pospolitaJodła pospolita PL

(Abies alba)

Jodła pospolita (Abies alba) to drzewo szpilkowe z rodziny sosnowatych o leczniczych właściwościach, rzadko spotykane w uprawach ozdobnych. Jodła pospolita ma na początku stożkowaty pokrój, później jest w górnej części spłaszczona.

Jukka gwatemalska, juka gwatemalskaJukka gwatemalska, juka gwatemalska

(Yucca guatemalensis)

Jukka gwatemalska, juka gwatemalska (Yucca guatemalensis) to gatunek rośliny z rodziny agawowatych. To popularna ozdobna roślina doniczkowa o ozdobnych liściach.

Kalina śliwolistnaKalina śliwolistna

(Viburnum prunifolium)

Kalina śliwolistna (Viburnum prunifolium) to gatunek krzewu liściastego lub niskiego drzewa z rodziny przewiertniowatych.

Karagana syberyjskaKaragana syberyjska

(Caragana arborescens)

Karagana syberyjska (Caragana arborescens) to ciernisty krzew lub niskie drzewo z rodziny bobowatych, niegdyś często używana na żywopłoty. Najczęściej sadzi się odmiany o zwisających pędach szczepione na pniu.

Kasztanowiec czerwonyKasztanowiec czerwony

(Aesculus ×carnea)

Kasztanowiec czerwony (Aesculus ×carnea) to drzewo z rodziny kasztanowcowatych, mieszaniec gatunków: kasztanowca zwyczajnego (Aesculus hippocastanum) i kasztanowca krwistego (Aesculus pavia). Drzewo to ma gęstą, kulistą lub owalną koronę

Kasztanowiec krwistyKasztanowiec krwisty

(Aesculus pavia)

Kasztanowiec krwisty (Aesculus pavia) to niewielkie drzewko z rodziny kasztanowcowatych o czerwonych kwiatach. To najbardziej ozdobny gatunek kasztanowca. W uprawach spotyka się tylko odmiany.

Kasztanowiec zwyczajny, kasztanowiec białyKasztanowiec zwyczajny, kasztanowiec biały

(Aesculus hippocastanum)

Kasztanowiec zwyczajny jedno z lepiej rozpoznawalnych gatunków drzew. Kasztanowiec to jeden z najwcześniej wprowadzonych obcych gatunków drzew. Drewno kasztanowca wykorzystywane jest do produkcji beczek, mebli, elementów dekoracyjnych.

Kawa arabskaKawa arabska

(Coffea arabica)

Kawa arabska, kawowiec arabski, kawowe drzewo (Coffea arabica) to gatunek rośliny z rodziny marzanowatych. To drzewo lub krzew o ogromnym znaczeniu gospodarczym..

Kencja, howea ForsteraKencja, howea Forstera

(Howea forsteriana)

Kencja, howea Forstera (Howea forsteriana) to gatunek palmy, uprawianej także jako roślina ozdobna doniczkowa.

Klon DavidaKlon Davida

(Acer davidii)

Klon Davida (Acer davidii) to gatunek drzewa z rodziny klonowatych. Znane jest także drzewo o nazwie klon Grossera (Acer davidii subsp. grosseri), które jest podgatunkiem klonu Davida. Roślina ta pochodzi z Chin.

Klon ginnalaKlon ginnala

(Acer ginnala)

Klon ginnala (Acer ginnala) to małe drzewo lub krzew z rodziny klonowatych. Czasem gatunek ten jest klasyfikowany jako podgatunek klonu tatarskiego (Acer tataricum).

Klon jaworKlon jawor PL

(Acer pseudoplatanus)

Klon jawor (Acer pseudoplatanus) to rodzime drzewo liściaste z rodziny klonowatych. Drzewo to źle znosi suszę i warunki miejskie. Żyje zwykle około 200 lat. Osiąga wysokość 40 m. Drewno jaworowe nie jest trwałe, ale podlega łatwej obróbce.

Klon jesionolistnyKlon jesionolistny

(Acer negundo)

Klon jesionolistny (Acer negundo) to gatunek drzewa z rodziny klonowatych. To najbardziej tolerancyjny klon. Gatunek ten występuje w naturze w Ameryce Północnej.

Klon palmowyKlon palmowy

(Acer palmatum)

Klon palmowy (Acer palmatum) to drzewo lub krzew z rodziny klonowatych, uprawiany jako drzewo ozdobne z uwagi na ozdobne liście. Liście są dłoniaste, zielone a także czerwonawe, głęboko wycięte, piłkowane.

Klon polnyKlon polny PL

(Acer campestre)

Klon polny, paklon (Acer campestre) to drzewo lub wysoki krzew z rodziny klonowatych, najniższy z rodzimych klonów.

Klon pospolity, klon zwyczajnyKlon pospolity, klon zwyczajny PL

(Acer platanoides)

Klon pospolity, klon zwyczajny (Acer platanoides) to pospolite w naszym kraju drzewo z rodziny klonowatych. Z soku z pnia można pozyskiwać cukier. Liście są złożone z pięciu-siedmiu klap z ząbkowanymi brzegami.

Klon srebrzystyKlon srebrzysty

(Acer saccharinum)

Klon srebrzysty (Acer saccharinum) to drzewo z rodziny klonowatych, uprawiany jako drzewo ozdobne, szybko rosnące, o rozłożystej, odwrotnie stożkowatej koronie. Ojczyzną klonu srebrzystego jest Ameryka Północna.

Klon strzępiastokoryKlon strzępiastokory

(Acer griseum)

Klon strzępiastokory (Acer griseum) to niskie drzewo lub wysoki krzew z rodziny klonowatych, którego charakterystyczną cechą jest pięknie łuszcząca się kora. Drzewo to pochodzi z Chin. W naturze drzewo to jest zagrożone wymarciem.

Klon tatarskiKlon tatarski

(Acer tataricum)

Klon tatarski (Acer tataricum) to gatunek drzewa lub krzewu z rodziny klonowatych o kulistym pokroju. Często klon ginnala klasyfikuje się jako podgatunek klonu tatarskiego.

Klon wyrazistyKlon wyrazisty

(Acer ×conspicuum)

Klon wyrazisty (Acer ×conspicuum) to drzewo z rodziny klonowatych o rozłożystym pokroju. Drzewo to jest spotykane jedynie w uprawach.

Kosodrzewina, sosna górska, sosna kosa, kosówkaKosodrzewina, sosna górska, sosna kosa, kosówka PL

(Pinus mugo)

Kosodrzewina, sosna górska (Pinus mugo) to wysoki krzew lub małe drzewo, typowe dla krajobrazu wysokogórskiego, tworząc całe piętro. Piętro kosówki w naszych górach powstało zaledwie kilka tysięcy lat temu.

Kruszyna pospolitaKruszyna pospolita PL

(Frangula alnus)

Kruszyna pospolita (Frangula alnus) to krzew liściasty - jedyny w Polsce przedstawiciel rodziny szakłakowatych. To roślina trująca o leczniczych właściwościach. To także krzew ozdobny. Na drzewie zwykle występują i kwiaty i owoce w różnym stadium dojrzewan

Leszczyna Lamberta, leszczyna południowaLeszczyna Lamberta, leszczyna południowa

(Corylus maxima)

Leszczyna Lamberta, leszczyna południowa (Corylus maxima) to gatunek małego drzewa lub wysokiego krzewu z rodziny leszczynowatych. Owoc to orzeszek w dwa razy dłuższej od niego okrywie.

Leszczyna turecka, leszczyna drzewiastaLeszczyna turecka, leszczyna drzewiasta

(Corylus colurna)

Leszczyna turecka, leszczyna drzewiasta (Corylus colurna) to gatunek drzewa o stożkowatej koronie z rodziny leszczynowatych, uprawiany jako drzewo ozdobne z uwagi na regularny kształt.

Lipa begoniolistnaLipa begoniolistna

(Tilia begoniifolia)

To europejskie drzewo liściaste. Lipa begoniolistna (Tilia begoniifolia) to gatunek drzewa z rodziny lipowatych. W naturze lipa begoniolistna występuje na Kaukazie.

Lipa drobnolistnaLipa drobnolistna PL

(Tilia cordata)

Lipa drobnolistna (Tilia cordata) to drzewo liściaste z rodziny lipowatych o miododajnych kwiatach i leczniczych właściwościach. Z uwagi na miękkie drewno, lipa jest cennym surowcem rzeźbiarskim.

Lipa Henry'egoLipa Henry'ego

(Tilia henryana)

Lipa Henryego (Tilia henryana) to drzewo z rodziny lipowatych o charakterystycznym kształcie liści. W Polsce w warunkach ogrodowych zwykle jest to niskie drzewo z wieloma pniami lub wysoki krzew.

Lipa holenderskaLipa holenderska PL

(Tilia ×europaea)

Lipa holenderska (Tilia ×europaea) to mieszaniec lipy drobnolistnej i lipy szerokolistnej, wysokie drzewo z rodziny lipowatych. Drzewo to występuje dość pospolicie w Europie oraz na zachodzie naszego kraju.

Lipa krymskaLipa krymska

(Tilia ×euchlora)

Lipa krymska (Tilia ×euchlora) to drzewo z rodziny lipowatych. Liście są z wierzchu błyszczące, od spodu jasnozielone, owłosione u nasady, brzegiem ząbkowane.

Lipa MaksimowiczaLipa Maksimowicza

(Tilia maximowicziana)

Lipa Maksimowicza (Tilia maximowicziana) to gatunek drzewa z rodziny lipowatych. Gatunek ten pochodzi z Japonii.

Lipa srebrzysta, lipa węgierskaLipa srebrzysta, lipa węgierska PL

(Tilia tomentosa)

Lipa srebrzysta, lipa węgierska (Tilia tomentosa) to gatunek drzewa z rodziny lipowatych, gęsto ulistniony, o regularnej koronie, często sadzony. Występuje w Azji Mniejszej i Europie południowo-wschodniej. Jest odporna na zanieczyszczenie powietrza.

Lipa szerokolistna, lipa wielkolistnaLipa szerokolistna, lipa wielkolistna PL

(Tilia platyphyllos)

Lipa szerokolistna, lipa wielkolistna (Tilia platyphyllos) to gatunek drzewa liściastego z rodziny lipowatych, ceniony w pszczelarstwie. Ma dużą, szerokostożkową lub kopulastą koronę. To także roślina lecznicza.

Lipka pokojowaLipka pokojowa

(Sparmannia africana)

Lipka pokojowa, lipka afrykańska, sparmania afrykańska (Sparmannia africana) to gatunek rośliny z rodziny ślazowatych. to roślina trująca, drażniąca skórę.

Liwistona okrągłolistnaLiwistona okrągłolistna

(Livistona rotundifolia)

Liwistona okrągłolistna (Livistona rotundifolia) to gatunek palmy. To roślina ozdobna doniczkowa.

Magnolia japońskaMagnolia japońska

(Magnolia kobus)

Magnolia japońska (Magnolia kobus) to roślina z rodziny magnoliowatych, odporna na mróz, często uprawiana jako roślina ozdobna. To krzew lub niskie drzewko. Ma rozłożysty pokrój.

Metasekwoja chińskaMetasekwoja chińska

(Metasequoia glyptostroboides )

Metasekwoja chińska (Metasequoia glyptostroboides ) to skrajnie zagrożony wymarciem drzewo pochodzące z Chin z rodziny cyprysowatych o zwartej koronie i strzelistym pokroju. Gatunek odkryto dopiero w 1941 roku.

Miłorząb dwuklapowy, miłorząb chińskiMiłorząb dwuklapowy, miłorząb chiński

(Ginko biloba)

Miłorząb dwuklapowy, miłorząb chiński (Ginko biloba) to endemit, drzewo wyjątkowe, długowieczne, stanowiące żywą skamielinę. Drzewo to jest ogniwem łączącym paprotniki z drzewami nagonasiennymi. Występowało na naszej planecie już 1250 milionów lat temu.

Mirt zwyczajnyMirt zwyczajny

(Myrtus communis)

Mirt pospolity (Myrtus communis) to krzew lub małe drzewko z rodziny mirtowatych, ozdobna roślina doniczkowa. To także roślina przyprawowa do mięs, ryb i owoców morza.

Modrzew europejski, modrzew pospolityModrzew europejski, modrzew pospolity PL

(Larix decidua)

Modrzew europejski (Larix decidua) to drzewo szpilkowe, które jako jedyne u nas zrzuca igły na zimę. To najbardziej światłolubne rodzime drzewo iglaste. Znane są w Polsce dwa podgatunki: modrzew europejski typowy oraz modrzew europejski polski.

Morela zwyczajnaMorela zwyczajna

(Prunus armeniaca)

Morela zwyczajna, morela pospolita (Prunus armeniaca) to drzewo owocowe z rodziny różowatych o nieregularnie kulistym pokroju i smacznych owocach.

Morwa białaMorwa biała PL

(Morus alba)

Morwa biała (Morus alba L.) to drzewo lub duży krzew z rodziny morwowatych, należący do rzędu pokrzywowców. To podstawowe drzewo służące do hodowli jedwabników. Morwę białą uprawia się także dla jadalnych owoców.

Nolina odgięta, noga słoniaNolina odgięta, noga słonia

(Beaucarnea recurvata)

Nolina odgięta, noga słonia, baukarnea odgięta, stopa słonia, nolina wygięta (Beaucarnea recurvata) to gatunek rośliny z rodziny szparagowatych.

Oliwnik wąskolistnyOliwnik wąskolistny

(Elaeagnus angustifolia)

Oliwnik wąskolistny (Elaeagnus angustifolia) to niskie, cierniste drzewo liściaste lub wysoki krzew bez rozłogów z rodziny oliwnikowatych o luźnej koronie, dość często sadzony jako roślina ozdobna w ogrodach.

Olsza czarnaOlsza czarna PL

(Alnus glutinosa)

Olsza czarna, olcha czarna (Alnus glutinosa) to gatunek drzewa z rodziny brzozowatych, często pionierskiego. Wzbogaca glebę w azot dzięki symbiozie z bakteriami brodawkowymi, zdolnymi do wiązania azotu atmosferycznego.

Olsza szaraOlsza szara PL

(Alnus incana)

Olsza szara (Alnus incana) to gatunek drzewa z rodziny brzozowatych o szerokostożkowym pokroju. To gatunek pionierski. Tworzy mieszańce z olszą czarną.

Orzech czarnyOrzech czarny

(Juglans nigra)

Orzech czarny (Juglans nigra) to drzewo z rodziny orzechowatych o szerokiej koronie o kulistym pokroju. W Europie to drzewo ozdobne, lokalnie dziczejące. Orzech czarny pochodzi z Ameryki Północnej.

Orzech włoskiOrzech włoski

(Juglans regia)

Orzech włoski, orzech królewski (Juglans regia L.) to wysokie drzewo z rodziny orzechowatych, sadzone jako drzewo użytkowe dla jadalnych , dużych, popularnych w przemyśle spożywczym orzechów włoskich.

Orzesznik gorzki, orzesznik sercowatyOrzesznik gorzki, orzesznik sercowaty

(Carya cordiformis)

Orzesznik gorzki, orzesznik sercowaty (Carya cordiformis) to gatunek drzewa z rodziny orzechowatych. Owoc ma cienką łupinę, która pęka do połowy. Łupina w górnej części ma 4 żeberka.

Orzesznik pięciolistkowyOrzesznik pięciolistkowy

(Carya ovata)

Orzesznik pięciolistkowy (Carya ovata) to gatunek drzewa z rodziny orzechowatych. Owoc to orzech, którego walory mogą być porównywane z orzechem pekan.

Pachira wodnaPachira wodna

(Pachira aquatica)

Pachira wodna, drzewo butelkowe (Pachira aquatica) to gatunek rośliny z rodziny ślazowatych. To ozdobna roślina doniczkowa.

Palma kokosowa, kokos właściwy, Palma kokosowa, kokos właściwy,

(Cocos nucifera)

Palma kokosowa, kokos właściwy, żywnia, kokosowiec (Cocos nucifera) to roślina z rodziny palm, drzewo, które potrafi zaspokoić wszelkie życiowe potrzeby.

Pandan pachnącyPandan pachnący

(Pandanus tectorius)

Pandan pachnący (Pandanus tectorius) to gatunek jadalnej rośliny z rodziny pandanowatych, rzadko u nas spotykana ozdobna roślina doniczkowa.

Parczelina trójlistkowaParczelina trójlistkowa

(Ptelea trifoliata)

Parczelina trójlistkowa (Ptelea trifoliata) to roślina z rodziny rutowatych, drzewo lub krzew.

Parocja perskaParocja perska

(Parrotia persica)

Parocja perska (Parrotia persica) to gatunek drzewa lub krzewu ozdobnego z rodziny oczarowatych. To roślina rozłożysta, często z wieloma pniami. To endemit północnoirański.

Pigwa pospolitaPigwa pospolita

(Cydonia oblonga)

Pigwa pospolita (Cydonia oblonga) to drzewo owocowe lub krzew z rodziny różowatych, uprawiane także w naszym kraju, mylone z pigwowcem. Posiada lecznicze właściwości. To jedno z najstarszych drzew owocowych.

Platan klonolistnyPlatan klonolistny PL

(Platanus ×acerifolia)

Platan klonolistny (Platanus ×acerifolia) to drzewo z rodziny platanowatych - jedyny przedstawiciel rodziny w naszym kraju. Jest płodnym skrzyżowaniem dwóch innych gatunków. W Polsce to drzewo ozdobne, sadzone w parkach i dużych ogrodach.

Robinia akacjowa, grochodrzewRobinia akacjowa, grochodrzew

(Robinia pseudacacia)

Robinia akacjowa, grochodrzew akacjowy (Robinia pseudacacia) to drzewo z rodziny bobowatych. Dzięki umiejętności wiązania azotu z powietrza jest doskonałą rośliną pionierską. Jest to też cenna roślina miododajna.

Rokitnik zwyczajnyRokitnik zwyczajny PL

(Hippophae rhamnoides)

Rokitnik zwyczajny, rokitnik pospolity (Hippophae rhamnoides) to wysoki krzew liściasty lub niskie drzewko z rodziny oliwnikowatych o nieregularnym pokroju, znana roślina ozdobna ogrodowa, obficie owocująca. Owoce są jadalne.

Sagowiec odwiniętySagowiec odwinięty

(Cycas revoluta)

Sagowiec odwinięty (Cycas revoluta) to gatunek rośliny z rodziny sagowcowatych. to dość duża ozdobna roślina doniczkowa o regularnym pokroju.

Sosna BanksaSosna Banksa

(Pinus banksiana)

Sosna Banksa (Pinus banksiana) to drzewo iglaste z rodziny sosnowatych o rzadkiej koronie, nieforemnej. Sosna Banksa pochodzi z Ameryki Północnej. W Europie to rzadki gatunek, Polsce również rzadko spotykany i to w uprawach.

Sosna czarnaSosna czarna

(Pinus nigra)

Sosna czarna, sosna austriacka (Pinus nigra) to gatunek drzewa z rodziny sosnowatych o szerokiej koronie, często sadzone w ogrodach. Młode osobniki mają szerokostożkowaty pokrój. Znanych jest około 50 odmian na świecie.

Sosna koreańskaSosna koreańska

(Pinus koraiensis)

Sosna koreańska (Pinus koraiensis) to gatunek drzewa szpilkowego z rodziny sosnowatych o szerokostożkowatym pokroju o jadalnych nasionach. Czasem sadzona jako drzewo ozdobne.

Sosna limbaSosna limba PL

(Pinus cembra)

Sosna limba, limba (Pinus cembra) to gatunek szpilkowego drzewa z rodziny sosnowatych, rosnącego w górach.

Sosna rumelijskaSosna rumelijska

(Pinus peuce)

Sosna rumelijska (Pinus peuce) to gatunek drzewa szpilkowego z rodziny sosnowatych, cenne drzewo ozdobne. to endemit Bałkanów.

Sosna smołowaSosna smołowa

(Pinus rigida)

Sosna smołowa (Pinus rigida) to gatunek drzewa z rodziny sosnowatych o nieregularnym, szerokim pokroju i powyginanych gałęziach.

Sosna wejmutkaSosna wejmutka

(Pinus strobus)

Sosna wejmutka (Pinus strobus) to gatunek drzewa szpilkowego z rodziny sosnowatych, dość często sadzonego jako drzewo ozdobne.

Sosna wydmowaSosna wydmowa

(Pinus contorta)

Sosna wydmowa (Pinus contorta) to gatunek drzewa z rodziny sosnowatych o wąskim i strzelistym pokroju. Szyszki są małe z kolcami na łuskach. Osiąga wysokość zwykle 25 m, najwięcej 35 m.

Sosna zwyczajna, sosna pospolitaSosna zwyczajna, sosna pospolita PL

(Pinus sylvestris)

Sosna zwyczajna, sosna pospolita (Pinus sylvestris) to gatunek zimozielonego drzewa szpilkowego z rodziny sosnowatych. To bardzo pospolite drzewo spotykane w lasach. To także drzewo o leczniczych właściwościach.

Sośnica japońskaSośnica japońska

(Sciadopitys verticillata)

Sośnica japońska (Sciadopitys verticillata) to jedyny gatunek drzewa z rodziny sośnicowatych, żywa skamielina. Sośnica japońska rośnie tylko w górach Japonii. Poza tym bywa uprawiana w ogrodach jako drzewo ozdobne.

Styrakowiec japoński, styrak japońskiStyrakowiec japoński, styrak japoński

(Styrax japonicus)

Styrakowiec japoński, styrak japoński (Styrax japonicus) to niewielkie drzewo z rodziny styrakowatych. Styrak japoński pochodzi z Azji (Japonia, Chiny, Korea).

Styrakowiec lekarskiStyrakowiec lekarski

(Styrax officinalis)

Styrakowiec lekarski (Styrax officinalis) to drzewo lub krzew z rodziny styrakowatych, uprawiane dla aromatycznej żywicy. Liście są zielone, biało omszone, całobrzegie.

Sumak octowiecSumak octowiec

(Rhus typhina)

Sumak octowiec (Rhus typhina) to niewysokie drzewo liściaste lub krzew z rodziny nanerczowatych, spotykane powszechnie w uprawach jako drzewo ozdobne. Owocostany żeńskie są największą ozdobą rośliny.

Surmia bignoniowa, surmia zwyczajnaSurmia bignoniowa, surmia zwyczajna

(Catalpa bignonioides)

Surmia bignoniowa, surmia zwyczajna (Catalpa bignonioides) to niewysokie drzewo o dużych liściach i egzotycznym wyglądzie. Do Europy drzewo to sprowadził w 1720 roku Mark Catesby. Liście po roztarciu wydają przykry zapach.

Surmia pośredniaSurmia pośrednia

(Catalpa ×erubescens)

Surmia pośrednia (Catalpa ×erubescens) to mieszaniec surmii bigoniowej oraz żółtokwiatowej. To drzewo o szerokim i luźnym pokroju. Drzewo spotykane w uprawach.

Surmia wielokwiatowa, surmia okazałaSurmia wielokwiatowa, surmia okazała

(Catalpa speciosa)

Surmia wielokwiatowa, surmia okazała, katalpa wielkokwiatowa (Catalpa speciosa) to gatunek wysokiego drzewa z rodziny bigoniowatych. Gatunek występuje w naturze w Ameryce Północnej (USA).

Szeflera najwytworniejszaSzeflera najwytworniejsza

(Dizygotheca elegantissima)

Szeflera najwytworniejsza, dizygoteka najwytworniejsza (Dizygotheca elegantissima) to gatunek krzewu lub niskiego drzewka z rodziny araliowatych.

Szydlica japońskaSzydlica japońska

(Cryptomeria japonica)

Szydlica japońska, kryptomeria japońska (Cryptomeria japonica) to roślina z rodziny cyprysowatych (lub jak podają wybrane źródła cypryśnikowatych). To zimozielone i duże drzewo o pokroju stożkowym.

Śliwa domowa, węgierkaŚliwa domowa, węgierka PL

(Prunus domestica)

Śliwa domowa, węgierka (Prunus domestica) to gatunek drzewa owocowego z rodziny różowatych. To mieszaniec tarniny i ałyczy. Znanych jest około 2000 odmian.

Śliwa wiśniowa, ałycza, mirabelkaŚliwa wiśniowa, ałycza, mirabelka

(Prunus cerasifera)

Śliwa wiśniowa, ałycza (Prunus cerasifera) to niewielkie drzewo owocowe z rodziny różowatych. Od tysięcy lat jest uprawiane w Europie dla owoców - mirabelek. U nas spotykana w uprawach, a także w naturze jako gatunek obcy.

Świdośliwa LamarckaŚwidośliwa Lamarcka

(Amelanchier lamarckii)

Świdośliwa Lamarcka (Amelanchier lamarckii) to wysoki krzew albo niskie drzewo z rodziny różowatych, krzew ozdobny i owocowy, przejściowo dziczejący. Ma wąski pokrój. Kiedyś suszone owoce świdośliwy używano jako zamiennik rodzynek.

Świerk białyŚwierk biały

(Picea glauca)

Świerk biały (Picea glauca) to drzewo iglaste z rodziny sosnowatych o gęstej koronie o stożkowatym pokroju w młodości i jasnych, prawie białych pędach. Odmiany tego drzewa są sadzone jako roślina ozdobna w parkach i ogrodach.

Świerk kłujący, świerk srebrnyŚwierk kłujący, świerk srebrny

(Picea pungens)

Świerk kłujący (Picea pungens) to drzewo iglaste o stożkowatym pokroju z rodziny sosnowatych, znane powszechnie jako świerk srebrny, jedno z najczęściej stosowanych drzew na bożonarodzeniowe choinki. Gałęzie stosowane w bukieciarstwie.

Świerk pospolityŚwierk pospolity PL

(Picea abies)

Świerk pospolity (Picea abies) to gatunek zimozielonego drzewa szpilkowego z rodziny sosnowatych o leczniczych właściwościach i zmiennym pokroju. Wykorzystywany jako drzewko bożonarodzeniowe.

Świerk serbskiŚwierk serbski

(Picea omorika)

Świerk serbski (Picea omorika) to szybko rosnące drzewo iglaste o kolumnowym pokroju o łukowato wygiętych gałęziach ku górze. Drzewo to występuje w około 30 odmianach.

Świerk sitkajskiŚwierk sitkajski

(Picea sitchensis)

Świerk sitkajski (Picea sitchensis) to drzewo z rodziny sosnowatych o szerokostożkowatym pokroju. To szybko rosnące drzewo, jeden z najwyższych świerków.

Topola białaTopola biała PL

(Populus alba)

Topola biała, białodrzew (Populus alba) to drzewo liściaste z rodziny wierzbowatych o rozbudowanej koronie w nieregularnym kształcie, pospolita w Polsce. Cechą charakterystyczną gatunku są białe spody liści.

Topola czarnaTopola czarna PL

(Populus nigra)

Topola czarna (Populus nigra) to wysokie drzewo z rodziny wierzbowatych o wzniesionej i wąskiej koronie. Odmiana Italica, czyli topola włoska jest stosowana powszechnie w parkach, na osiedlach, w dużych ogrodach.

Topola mieszańcowaTopola mieszańcowa

(Populus ×wilsocarpa)

Topola mieszańcowa (Populus ×wilsocarpa) to gatunek drzewa z rodziny wierzbowatych.

Topola osikaTopola osika PL

(Populus tremula)

Topola osika (Populus tremula) to gatunek drzewa z rodziny wierzbowatych, jedyny nasz typowo leśny gatunek topoli. To także gatunek pionierski.

Topola WilsonaTopola Wilsona

(Populus wilsonii)

Topola Wilsona (Populus wilsonii) to azjatyckie drzewo z rodziny wierzbowatych.

Waszyngtonia nitkowataWaszyngtonia nitkowata

(Washingtonia filifera)

Waszyngtonia nitkowata (Washingtonia filifera) to gatunek palmy, uprawianej także jako ozdobna roślina doniczkowa. W naturze to wysokie drzewo.

Wiąz polnyWiąz polny PL

(Ulmus minor)

Wiąz polny, wiąz pospolity (Ulmus minor) to drzewo lub krzew z rodziny wiązowatych. Tworzy z wiązem górskim naturalnego mieszańca - wiąz holenderski.

Wiąz szypułkowy, limakWiąz szypułkowy, limak PL

(Ulmus laevis)

Wiąz szypułkowy, limak (Ulmus laevis) to drzewo liściaste z rodziny wiązowatych. Cechą charakterystyczną tego gatunku są długie szypułki kwiatów i owoców. To nasz najbardziej pospolity wiąz.

Wierzba białaWierzba biała PL

(Salix alba)

Wierzba biała (Salix alba) to gatunek drzewa lub krzewu z rodziny wierzbowatych. Posiada lecznicze właściwości. Na skutek przycinania gałęzi tworzy formę głowiastą.

Wierzba iwaWierzba iwa PL

(Salix caprea)

Wierzba iwa (Salix caprea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, których gałązki z kwiatami męskimi (bazie) są wykorzystywane od lat jako palmy wielkanocne. To roślina miododajna.

Wierzba kruchaWierzba krucha PL

(Salix fragilis)

Wierzba krucha (Salix fragilis) to drzewo z rodziny wierzbowatych. Bywa także sadzona jako drzewo ozdobne. Gałęzie u nasady są łamliwe, stąd nazwa drzewa. To charakterystyczne drzewo dla wiejskiego krajobrazu w Polsce.

Wierzba mandżurskaWierzba mandżurska

(Salix Erythroflexuosa)

Wierzba mandżurska (Salix Erythroflexuosa) to odmiana wierzby babilońskiej, mieszaniec Salix ×sepulcralis i Salix babylonica Tortuosa. Nie ma statusu odrębnego gatunku. To najpopularniejsza wierzba o poskręcanych pędach, niskie drzewo o kolumnowej koronie,

Wierzba pięciopręcikowa, wierzba laurowaWierzba pięciopręcikowa, wierzba laurowa PL

(Salix pentandra)

Wierzba pięciopręcikowa, wierzba laurowa (Salix pentandra) to gatunek krzewu lub niskiego drzewa z rodziny wierzbowatych. Gatunek występuje w Europie i w Azji. Rośnie na łozowiskach i w olszynach, nad rzekami, w górach.

Wierzba purpurowaWierzba purpurowa PL

(Salix purpurea)

Wierzba purpurowa (Salix purpurea) to krzew lub niskie drzewo z rodziny wierzbowatych, o czerwonych pędach, uprawiana na wiklinę. Przy suszeniu liście czernieją. To roślina o leczniczych właściwościach. Surowcem zielarskim jest kora.

Wierzba wawrzynkowaWierzba wawrzynkowa PL

(Salix daphnoides)

Wierzba wawrzynkowa (Salix daphnoides) to krzew lub niewielkie drzewo z rodziny wierzbowatych, rzadko uprawiana. Gatunek występuje w środkowej części Europy oraz w zachodniej części Azji.

Wierzba WimmeraWierzba Wimmera

(Salix ×wimmeriana)

Wierzba Wimmera (Salix ×wimmeriana) to gatunek drzewa z rodziny wierzbowatych.

Wiśnia japońska, wiśnia piłkowanaWiśnia japońska, wiśnia piłkowana

(Prunus serrulata)

Wiśnia piłkowana (Prunus serrulata) to niewielkie drzewo liściaste o gęstej koronie z rodziny różowatych. To najbardziej typowa wiśnia japońska. Znanych jest wiele odmian ozdobnych tego drzewa, sadzonych w parkach i ogrodach, na klombach.

Wiśnia wczesnaWiśnia wczesna

(Prunus incisa)

Wiśnia wczesna (Prunus incisa) to krzew lub drzewo z rodziny różowatych. Tutaj omawiana jest odmiana japońska Kojou-no-mai, ozdobny, karłowy krzew lub małe drzewko, pięknie kwitnące.

Wiśnia wonna, antypkaWiśnia wonna, antypka PL

(Prunus mahaleb)

Wiśnia wonna, antypka (Prunus mahaleb) to gatunek drzewa lub krzewu z rodziny rózowatych, często stosowanego jako podkładka pod wiśnie i czereśnie.

Złotokap zwyczajny, złotokap pospolityZłotokap zwyczajny, złotokap pospolity

(Laburnum anagyroides)

Złotokap zwyczajny, złotokap pospolity (Laburnum anagyroides) to gatunek drzewa lub wysokiego krzewu z rodziny bobowatych. Pokrój drzwa jest nieregularny, płaczący. Owoce to strąki o długości nawet 8 cm.

Żywotnik zachodniŻywotnik zachodni

(Thuja occidentalis)

Żywotnik zachodni (Thuja occidentalis) to najczęściej uprawiany żywotnik na świecie. Żywotnik zachodni ma kolumnowy lub stożkowaty pokrój. To bardzo dobry gatunek na żywopłoty oraz figury formowane. Osiąga wysokość 20 m.

Liczba odnalezionych kart atlasu roślin (gatunków) według zadanych kryteriów: 182