Funkiowate (Hostaceae)

Funkiowate (Hostaceae) to rodzina roślin wieloletnich, do której zaliczamy powszechnie uprawiane dla ozdobnych liści i ze względu na cieniolubność funkie. Znamy kilkaset gatunków funkii i jeszcze dodatkowo wiele odmian. W różnych źródłach liczba gatunków oraz klasyfikacja systematyczna jest różna.

Funkia to roślina kępkowa o pięknych liściach, licznych, zwykle odziomkowych.

Funkia 'Blue Umbrellas'Funkia 'Blue Umbrellas' G

Hosta hybr.

Funkia 'Blue Umbrellas' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Liście są ciemnozielone z niebieskawym odcieniem, pofałdowane, parasolowate z wyraźnym unerwieniem.

Funkia 'Blue Vision'Funkia 'Blue Vision' G

Hosta hybr.

Funkia 'Blue Vision' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Osiąga wysokość 40-60 cm. Liście są zielonkawoniebieskie, lekko pofałdowane, długoogonkowe, z wyraźnym unerwieniem.

Funkia 'Earth Angel'Funkia 'Earth Angel' G

Hosta hybr.

Funkia 'Earth Angel' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Jest rośliną rosnącą w kępach. Liście są zielonkawoniebieskie z jasnozielonymi, postrzepionymi plamami głownie na obrzeżach liści. Powierzchnia nieco matowa.

Funkia 'Fortunei Hyacinthina'Funkia 'Fortunei Hyacinthina' G

Hosta hybr.

Funkia 'Fortunei Hyacinthina' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Jest rośliną rosnąca w kępach.Kwitnie w lipcu. Osiąga wysokość 100 cm. Liście są zielone, matowe, lekko pofałdowane, z wyraźnym unerwieniem.

Funkia 'Frosted Jade'Funkia 'Frosted Jade' G

Hosta hybr.

Funkia 'Frosted Jade' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii, byliny kępkowej. Kwitnie w okresie od lipca do września. Liście są zielone z białymi obrzeżami. Powierzchnia nieco matowa.

Funkia 'Gloriosa'Funkia 'Gloriosa' G

Hosta hybr.

Funkia 'Gloriosa' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnącą w kępach. Osiąga wysokość 40 cm. Liście są zielone z wyraźną, cienką i białą obwódką.

Funkia 'Gold Regal'Funkia 'Gold Regal' G

Hosta hybr.

Funkia 'Gold Regal' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii, rośliny kępkowej. Kwitnie w okresie od lipca do sierpnia. Liście są żółto-zielone, później złote, lekko pofałdowane, z wyraźnym unerwieniem. Kwiaty jasnofioletowe w gronach.

Funkia 'June'Funkia 'June' G

Hosta hybr.

Funkia 'June' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Liście są wyjątkowo kolorowe, od barwy jasnozielonej poprzez ciemnozieloną do niebieskawej, plamy przypominają pociągnięcia pędzlem. Powierzchnia matowa. Długość liści wynosi do 15 cm.

Funkia 'Jurassic Park'Funkia 'Jurassic Park' G

Hosta hybr.

Funkia 'Jurassic Park' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Kwitnie w lipcu. Liście są jasnozielone, lekko pofałdowane, z wyraźnym unerwieniem. Jest, jak wszystkie funkie, cieniolubna. Lubi gleby dość wilgotne.

Funkia 'Pearl Lake'Funkia 'Pearl Lake' G

Hosta hybr.

Funkia Pearl Lake (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. To roślina kępkowa. Jest uprawiana w wielu krajach świata jako roślina ozdobna ogrodowa. Jest, jak wszystkie funkie, cieniolubna.

Funkia 'Susan'Funkia 'Susan' G

Hosta hybr.

Funkia 'Susan' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Liście są zielone z białym obrzeżem, lekko pofałdowane, z wyraźnym unerwieniem.

Funkia 'Winter Snow'Funkia 'Winter Snow' G

Hosta hybr.

Funkia 'Winter Snow' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Liście są osadzone na długich ogonkach, pofałdowane, jasnozielone z wyraźną białą obwódką.

Funkia powabnaFunkia powabna G

Hosta venusta

Funkia powabna, funkia piękna (Hosta venusta) to gatunek funkii, byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Funkia powabna pochodzi z Korei. Osiąga wysokość 25 cm. Kwiaty fioletowe.

Funkia SieboldaFunkia Siebolda G

Hosta sieboldii

Funkia Siebolda (Hosta sieboldii) to gatunek byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Funkia powabna pochodzi z Japonii. Kwitnie w lipcu i sierpniu. Osiąga wysokość 80 cm.

Nazwa rodziny
Funkiowate (Hostaceae)
Azja
Królestwo: Rośliny (Plantae)
Klasa: Okrytonasienne, okrytozalążkowe (Angiospermae)
Rząd: Liliowce (Liliales)
Rodzina: Funkiowate (Hostaceae)
Długość ciała
Wysokość do 175 cm.

Rośliny te są powszechnie uprawiane niemalże na całym świecie. Pochodzą jednak z Azji (Rosja, Japonia, chiny, Korea).

Funkie mają krótkie kłącza poziome, mięsiste. Blaszki liściowe są eliptyczne, czasem podługowate, jajowate lub wręcz okrągłe. Są skórzaste lub błoniaste. Mają barwę zieloną, żółtą, niebieskawą. Liście funkii mogą być błyszczące, matowe lub mieć woskowy nalot. Pęd kwiatowy jest wzniesiony, wyprostowany, wzrastający ponad liście, nawet do wysokości 175 cm. Kwiaty są zebrane w grona. Są dzwonkowate lub trąbkowate, w różnych odcieniach koloru niebieskiego, fioletu lub są białe.

Przez podział kłączy lub wysiew nasion, odmiany jedynie przez podział.

Funkie to jedne z najważniejszych bylin w ogrodnictwie, stosowane zwykle jako rośliny okrywowe. Na Wschodzie liście niektórych gatunków zjada się jako warzywo.

Zdjęcia i grafiki - galeria