Funkiowate

Funkiowate (Hostaceae) to rodzina roślin wieloletnich, do której zaliczamy powszechnie uprawiane dla ozdobnych liści i ze względu na cieniolubność funkie. Znamy kilkaset gatunków funkii i jeszcze dodatkowo wiele odmian. W różnych źródłach liczba gatunków oraz klasyfikacja systematyczna jest różna.

Funkia to roślina kępkowa o pięknych liściach, licznych, zwykle odziomkowych.

Funkia 'Blue Umbrellas'Funkia 'Blue Umbrellas' PL - ogród

Hosta hybr.

Funkia 'Blue Umbrellas' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Liście są ciemnozielone z niebieskawym odcieniem, pofałdowane, parasolowate z wyraźnym unerwieniem.

Funkia 'Blue Vision'Funkia 'Blue Vision' PL - ogród

Hosta hybr.

Funkia 'Blue Vision' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Osiąga wysokość 40-60 cm. Liście są zielonkawoniebieskie, lekko pofałdowane, długoogonkowe, z wyraźnym unerwieniem.

Funkia 'Earth Angel'Funkia 'Earth Angel' PL - ogród

Hosta hybr.

Funkia 'Earth Angel' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Jest rośliną rosnącą w kępach. Liście są zielonkawoniebieskie z jasnozielonymi, postrzepionymi plamami głownie na obrzeżach liści. Powierzchnia nieco matowa.

Funkia 'Fortunei Hyacinthina'Funkia 'Fortunei Hyacinthina' PL - ogród

Hosta hybr.

Funkia 'Fortunei Hyacinthina' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Jest rośliną rosnąca w kępach.Kwitnie w lipcu. Osiąga wysokość 100 cm. Liście są zielone, matowe, lekko pofałdowane, z wyraźnym unerwieniem.

Funkia 'Frosted Jade'Funkia 'Frosted Jade' PL - ogród

Hosta hybr.

Funkia 'Frosted Jade' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii, byliny kępkowej. Kwitnie w okresie od lipca do września. Liście są zielone z białymi obrzeżami. Powierzchnia nieco matowa.

Funkia 'Gloriosa'Funkia 'Gloriosa' PL - ogród

Hosta hybr.

Funkia 'Gloriosa' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnącą w kępach. Osiąga wysokość 40 cm. Liście są zielone z wyraźną, cienką i białą obwódką.

Funkia 'Gold Regal'Funkia 'Gold Regal' PL - ogród

Hosta hybr.

Funkia 'Gold Regal' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii, rośliny kępkowej. Kwitnie w okresie od lipca do sierpnia. Liście są żółto-zielone, później złote, lekko pofałdowane, z wyraźnym unerwieniem. Kwiaty jasnofioletowe w gronach.

Funkia 'June'Funkia 'June' PL - ogród

Hosta hybr.

Funkia 'June' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Liście są wyjątkowo kolorowe, od barwy jasnozielonej poprzez ciemnozieloną do niebieskawej, plamy przypominają pociągnięcia pędzlem. Powierzchnia matowa. Długość liści wynosi do 15 cm.

Funkia 'Jurassic Park'Funkia 'Jurassic Park' PL - ogród

Hosta hybr.

Funkia 'Jurassic Park' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii. Kwitnie w lipcu. Liście są jasnozielone, lekko pofałdowane, z wyraźnym unerwieniem. Jest, jak wszystkie funkie, cieniolubna. Lubi gleby dość wilgotne.

Funkia 'Pearl Lake'Funkia 'Pearl Lake' PL - ogród

Hosta hybr.

Funkia Pearl Lake (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. To roślina kępkowa. Jest uprawiana w wielu krajach świata jako roślina ozdobna ogrodowa. Jest, jak wszystkie funkie, cieniolubna.

Funkia 'Susan'Funkia 'Susan' PL - ogród

Hosta hybr.

Funkia 'Susan' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Liście są zielone z białym obrzeżem, lekko pofałdowane, z wyraźnym unerwieniem.

Funkia 'Winter Snow'Funkia 'Winter Snow' PL - ogród

Hosta hybr.

Funkia 'Winter Snow' (Hosta hybr.) to forma mieszańcowa funkii - byliny z rodziny funkiowatych. Liście są osadzone na długich ogonkach, pofałdowane, jasnozielone z wyraźną białą obwódką.

Funkia powabnaFunkia powabna PL - ogród

Hosta venusta

Funkia powabna, funkia piękna (Hosta venusta) to gatunek funkii, byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Funkia powabna pochodzi z Korei. Osiąga wysokość 25 cm. Kwiaty fioletowe.

Funkia SieboldaFunkia Siebolda PL - ogród

Hosta sieboldii

Funkia Siebolda (Hosta sieboldii) to gatunek byliny z rodziny funkiowatych. Jest rośliną rosnąca w kępach. Funkia powabna pochodzi z Japonii. Kwitnie w lipcu i sierpniu. Osiąga wysokość 80 cm.

Rośliny te są powszechnie uprawiane niemalże na całym świecie. Pochodzą jednak z Azji (Rosja, Japonia, chiny, Korea).

To rośliny cieniolubne, lubią też wilgoć.

Funkie mają krótkie kłącza poziome, mięsiste. Blaszki liściowe są eliptyczne, czasem podługowate, jajowate lub wręcz okrągłe. Są skórzaste lub błoniaste. Mają barwę zieloną, żółtą, niebieskawą. Liście funkii mogą być błyszczące, matowe lub mieć woskowy nalot. Pęd kwiatowy jest wzniesiony, wyprostowany, wzrastający ponad liście, nawet do wysokości 175 cm. Kwiaty są zebrane w grona. Są dzwonkowate lub trąbkowate, w różnych odcieniach koloru niebieskiego, fioletu lub są białe.

Przez podział kłączy lub wysiew nasion, odmiany jedynie przez podział.

Funkie to jedne z najważniejszych bylin w ogrodnictwie, stosowane zwykle jako rośliny okrywowe. Na Wschodzie liście niektórych gatunków zjada się jako warzywo.

Funkia 'Blue Vision': Kwitnie funkia 'Blue Vision'.
           Funkia 'Earth Angel': Kwitnie funkia 'Earth Angel'.
           Funkia 'Fortunei Hyacinthina': Kwitnie funkia 'Fortunei Hyacinthina'.
         Funkia 'Frosted Jade': Kwitnie funkia 'Frosted Jade'.
          Funkia 'Gloriosa': Kwitnie funkia 'Gloriosa'.
          Funkia 'Gold Regal': Kwitnie funkia 'Gold Regal'.
          Funkia 'June': Kwitnie funkia 'June'.
           Funkia 'Jurassic Park': Kwitnie funkia 'Jurassic Park'.
          Funkia 'Winter Snow': Kwitnie funkia 'Winter Snow'.
           Funkia powabna: Kwitnie funkia powabna (piękna).
          Funkia Siebolda: Kwitnie funkia Siebolda.