Jedwabnik morwowy

Jedwabnik morwowy, prządka jedwabnik (Bombyx mori) to gatunek motyla z rodziny prządkowatych. Przednia para skrzydeł ma sierpowate wycięcie. Ciało motyla jest biało-kremowe. Motyl jest mocno owłosiony. Narządy gębowe są zredukowane. Samiec ma masywne czułki, samica mniej, jednak u obu płci czułki są podwójnie grzebieniaste. Samica jest większa od samca. Gąsienica jest brunatna na początku swego życia, później żółtawobiała. Ma na końcu swojego ciała róg.

Jedwabnik morwowy (Bombyx mori)

© Eric Isselée -Fotolia.com

Obszar występowania to wschodnia część Azji.

Gąsienica 4 razy linieje. Później z jednej nici budowany jest duży kokon. Kolor kokonu może być żółty, seledynowy lub biały. To zależy od rasy.

Rozpiętość skrzydeł osiąga 4 cm. Gąsienice dorastają do 8 cm długości ciała.

Rośliną żywicielką jest morwa.

Samca składa około 500 jaj. Przepoczwarzenie następuje w kokonie.

Nić, z której zbudowany jest kokon ma długość nawet 300-1500 m. Zdarza się, że nić może mieć wyjątkowo nawet 4 km długości. Z tej nici już 2600 lat p.n.e. Chińczycy pozyskiwali produkt do produkcji jedwabiu. W Chinach wywóz motyla był surowo zakazany. Jednak w V wieku udało się wywieźć jaja tego motyla do Turcji, a potem do Europy (Francja, Hiszpania, Włochy), gdzie również hodowano te motyle dla cennej przędzy.

Prawdopodobnie forma pierwotna tego motyla była ciemniej ubarwiona.

Jak się pozyskuje nić jedwabnika?

Otóż w dość brutalny sposób. Poczwarki, gdy mają już 10 dni zabija się za pomocą gorącego powietrza lub wody. Po zamoczeniu kokonu odwija się z niego nić.

Motyle dzienne Polski — quiz