Jedwabnik morwowy (Bombyx mori)
© Eric Isselée -Fotolia.com

Jedwabnik morwowy

Jedwabnik morwowy, prządka jedwabnik (Bombyx mori) to gatunek motyla z rodziny prządkowatych. Przednia para skrzydeł ma sierpowate wycięcie. Ciało motyla jest biało-kremowe. Motyl jest mocno owłosiony. Narządy gębowe są zredukowane. Samiec ma masywne czułki, samica mniej, jednak u obu płci czułki są podwójnie grzebieniaste. Samica jest większa od samca. Gąsienica jest brunatna na początku swego życia, później żółtawobiała. Ma na końcu swojego ciała róg.

Obszar występowania to wschodnia część Azji.

Gąsienica 4 razy linieje. Później z jednej nici budowany jest duży kokon. Kolor kokonu może być żółty, seledynowy lub biały. To zależy od rasy.

Rozpiętość skrzydeł osiąga 4 cm. Gąsienice dorastają do 8 cm długości ciała.

Rośliną żywicielką jest morwa.

Samca składa około 500 jaj. Przepoczwarzenie następuje w kokonie.

Nić, z której zbudowany jest kokon ma długość nawet 300-1500 m. Zdarza się, że nić może mieć wyjątkowo nawet 4 km długości. Z tej nici już 2600 lat p.n.e. Chińczycy pozyskiwali produkt do produkcji jedwabiu. W Chinach wywóz motyla był surowo zakazany. Jednak w V wieku udało się wywieźć jaja tego motyla do Turcji, a potem do Europy (Francja, Hiszpania, Włochy), gdzie również hodowano te motyle dla cennej przędzy.

Prawdopodobnie forma pierwotna tego motyla była ciemniej ubarwiona.

Jak się pozyskuje nić jedwabnika?

Otóż w dość brutalny sposób. Poczwarki, gdy mają już 10 dni zabija się za pomocą gorącego powietrza lub wody. Po zamoczeniu kokonu odwija się z niego nić.