Manat karaibski

Manat, brzegowiec (Trichechus manatus) to duży ssak wodny o wrzecionowatej budowie ciała o gładkiej, słabo owłosionej skórze. Przednie kończyny są przekształcone w płetwy, tylne zredukowane całkowicie. Manat jest wyposażony w półokrągłą płetwę ogonową. Jest bardzo ociężały i powolny.

Manat karaibski (Trichechus manatus)

© Corel

Ameryka Północna i Południowa. Zamieszkuje płytkie wody u ujścia rzek, laguny, rzeki, nie można go spotkać na pełnym morzu.

Bezradny na lądzie. Manat może przebywać pod wodą nawet 15 minut. Jest towarzyski. Żyje w stadach. Manaty przypominają pasące się bydło na łące, tyle że pod wodą. Manaty są w wodzie bardzo zwinne.

To ssak całkowicie przystosowany do życia w wodzie. Nie posiada tylnych kończyn (są przekształcone w płetwę). Na grubej skórze znajduje się rzadkie owłosienie. Płetwy zawierają 3-4 paznokcie.

Glony i trawa morska oraz rośliny słodkowodne. Dietę roślinną uzupełniają małymi rybami i innymi kręgowcami. Mana je dziennie przez 5 godzin, pochłaniając roślinność o masie do 10% wagi swego ciała.

Ciąża trwa 152-180 dni. Samica rodzi zwykle jedno młode. Jego skóra jest pomarańczowa. Ma około metra długości i ciężar 18-27 kg. Pobierają tuż po urodzeniu pokarm roślinny.

Ochrona i zagrożenia VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Oba podgatunki są zagrożone wymarciem.

Manat dobrze znosi niewolę ale nie udało się założyć hodowli. Przy niewielkim obniżeniu temperatury wody nie przyjmuje pokarmu. Podejmowano próby walki z jego pomocą przy zarastających zbiornikach wodnych.

Dzięki uprzejmości ZOO we Wrocławiu możemy Państwu zaprezentować film i zdjęcia manatów, które można oglądać we wrocławskim Afrykarium. Niżej publikujemy materiał związany z narodzinami we Wrocławskim ZOO manata. Oto film z tego wydarzenia.

Podgatunki:
Manat karaibski - T. m. latirostris (Harlan, 1824)
T. m. manatus Linnaeus, 1758

Wiadomości

We Wrocławiu na świat przyszedł manat!

Manaty to jedne z najrzadszych, zagrożonych wyginięciem zwierząt, których hodowlę zachowawczą prowadzą ogrody zoologiczne. Można je spotkać w zaledwie 19 ogrodach na świecie, w tym w 10 w Europie. Narodziny każdego cielaka to święto, bo to kolejny krok pozwalający zapewnić przetrwanie tego gatunku.

Największy ssak
Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?