Nauka

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Żmija sykliwaŻmija sykliwa

Bitis arietans

Żmija sykliwa (Bitis arietans) to gatunek jadowitego węża z rodziny żmijowatych. Łuski są wręgowane, Ubarwienie zmienne, często szarobrązowe, żółtobrązowe z ciemnymi i jasnymi plamami.

Żararaka urutuŻararaka urutu

Bothrops alternatus

Żararaka urutu (Bothrops alternatus) to gatunek węża z rodziny żmijowatych. ubarwienie miedzianobrązowe z ciemniejszymi plamami w kształcie podków. Plamy te mają jasną obwódkę.

Żółw hiszpańskiŻółw hiszpański

Mauremys leprosa

Żółw hiszpański (Mauremys leprosa) to gatunek żółwia z rodziny batagurowatych. To gatunek rejonu śródziemnomorskiego. Występuje w strumykach górskich. Prowadzi ziemno-wodny tryb życia.

Żółw egipskiŻółw egipski

Testudo kleinmanni

Żółw egipski (Testudo kleinmanni) to gatunek małego żółwia lądowego. Pancerz jest owalny, mocno wysklepiony. Z przodu jest charakterystyczne wcięcie. Ubarwienie żółtooliwkowe. Zasiedla obszar obszar od Libii do Izraela.

Żółw kropkowany, żółw cętkowanyŻółw kropkowany, żółw cętkowany

Clemmys guttata

Żółw kropkowany, żółw cętkowany to gatunek gada z rodziny żółwi błotnych. Pancerz płaski, czarny z żółtymi lub pomarańczowymi cętkami. Plastron ma żółty lub pomarańczowy kolor i ma ciemne plamki.

Żółw oliwkowyŻółw oliwkowy

Lepidochelys olivacea

Żółw oliwkowy (Lepidochelys olivacea) to gatunek żółwia morskiego, najmniejszy przedstawiciel rodziny. Ubarwienie karapasu jest oliwkowe. Spód jest żółtawy.

Wąż pończosznikWąż pończosznik

Thamnophis sirtalis

Wąż pończosznik to gatunek węża z rodziny połozowatych. Głowa jest dobrze wyodrębniona, oczy mają okrągłe źrenice. Wzdłuż całego ciała biegną pasy. Ich kolor, rozmiary są zmienne.

Wąż szuflonosyWąż szuflonosy

Chionactis occipitalis

Wąż szuflonosy (Chionactis occipitalis) to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ciało pokryte poprzecznymi, ciemnymi lub czerwonawymi pręgami. Tło jest żółtobrązowe, jaśniejsze od spodu. Szczęka dolna jest cofnięta.

Xantusia vigilisXantusia vigilis

Xantusia vigilis

Xantusia vigilis to gatunek jaszczurki z rodziny Xantusiidae. Ma brązowoszare ubarwienie ciała. Oczy mają pionowe źrenice. Ogon gruby i długi. Jest aktywna w nocy.

Ślepucha robakowataŚlepucha robakowata

Typhlops vermicularis

Ślepucha robakowata (Typhlops vermicularis) to gad z rodziny Typhlopidae. Wierzch jest jasnobrązowy, spód nieco jasniejszy. Górna szczęka jest wysunięta ku przodowi. Oczy zredukowane do dwóch ciemnych punktów.

Trachylepis atlanticaTrachylepis atlantica

Trachylepis atlantica

Trachylepis atlantica to gatunek jaszczurki z rodziny scynków. Ma ciekawy niebieskawo-czarny wzór na całym ciele. Wokół oczu żółtawa, delikatna otoczka. To endemit wysp oceanicznych Fernando de Noronha.

Waran kolczastoogonowyWaran kolczastoogonowy

Varanus acanthurus

Waran kolczastoogonowy (Varanus acanthurus) to gatunek jaszczurki z rodziny waranów. Głowa jest wydłużona, pysk zaostrzony. Ogon jest w przekroju okrągły, pokryty kolczastymi łuskami. Ubarwienie dość zmienne.

Najnowsze Quizy

Quiz

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.