logo

NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

PYTAJNIK

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Dlaczego w atmosferze nie ma wodoru?
Dlaczego niebo jest niebieskie?
Jak postępować przy zatruciu grzybami?
Co to jest huba? Czy jest jadalna?
Największe jaja na świecie
Jak zbierać grzyby?
Jak powstają perły?
Jaki ptak najszybciej pływa?
Jaki ptak najgłębiej nurkuje?

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Żołna modrolicaŻołna modrolica

Merops persicus

Żołna modrolica (Merops persicus) to gatunek ptaka z rodziny żołn. Upierzenie zielone, jaśniejsze od spodu z niebieskawym czołem i żółto-rdzawym gardłem. Przez czerwone oko biegnie czarna pręga.

Żołna modrosternaŻołna modrosterna

Merops philippinus

Żołna modrosterna (Merops philippinus) to gatunek ptaka z rodziny żołn. Upierzenie zielone z niebieskimi przebarwieniami, jaśniejsze i bardziej żółtawe od spodu. Przez czerwone oko biegnie czarna pręga z niebieskimi brzegami.

ParowanieParowanie

Parowanie jest termodynamicznym procesem przechodzenia materii ze stanu ciekłego w stan lotny (gazowy).

Żołna wschodniaŻołna wschodnia

Merops orientalis

Upierzenie zielone z turkusowymi przebarwieniami, gardło turkusowe z delikatna, cienką obrożą. Przez oko biegnie czarna pręga. Oczy mają czerwone tęczówki. Wierzch głowy oliwkowo-złoty.

Żołna rdzawobrzuchaŻołna rdzawobrzucha

Merops oreobates

Żołna rdzawobrzucha (Merops oreobates) to ptak z rodziny żołn. Wierzch zielolnkawy, spód rdzawy. Ogon ciemniejszy z białymi zakończeniami. Przez oko biegnie czarna pręga, pod nią żółty obszar i ciemny kołnierz.

Żołna zielonaŻołna zielona

Merops superciliosus

Żołna zielona (Merops superciliosus) to ptak z rodziny żołn. Upierzenie zielonkawe, jaśniejsze od spodu, z rdzawym gardłem, ciemną pręgą biegnącą przez oko w białawo-niebieskawe brzegi. Ogon długi, ostro zakończony.

Żołna widłosternaŻołna widłosterna

Merops hirundineus

Żołna widłosterna (Merops hirundineus) to ptak z rodziny żołn. Upierzenie zielonkawe z żółtym gardłem, niebieskim kołnierzem, białym wąsem i ciemną pręgą biegnącą przez oko. Kuper biały, ogon niebieskawy, brązowawy, rozwidlony.

Żołna białoczelnaŻołna białoczelna

Merops bullockoides

Żołna białoczelna (Merops bullockoides) to gatunek ptaka z rodziny żołn. Głowa w części czoła biaława, biały jest też wąs. Przez oko biegnie czarna pręga. Gardło czerwonawe, pierś i spód pomarańczowożółty, kuper niebieski, ogon ciemny, skrzydła zielone.

Żołna purpurowogłowaŻołna purpurowogłowa

Meropogon forsteni

Żołna purpurowogłowa (Meropogon forsteni) to gatunek ptaka z rodziny żołn. Ubarwienie głowy i piersi fioletowe, na karku rdzawa plama. Skrzydła zielone. Dziób czarny, zakrzywiony w dół.

Żołna obrożnaŻołna obrożna

Merops leschenaulti

Żołna obrożna (Merops leschenaulti) to ptak z rodziny żołn. Upierzenie zielonkawe, jaśniejsze od spodu, jasnoniebieskawe w tylnej części z wierzchu, z żółtym gardłem, ciemną obrożą, rdzawym wierzchem głowy i karku.

Najnowsze Quizy

Quiz

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.