NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

PYTAJNIK

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Czy można spowolnić fotony?

Fotony są składnikiem światła. Wiemy że poruszają się ze stałą prędkością światła, która jest uniwersalną stałą fizyczną. Czy istnieje możliwość spowolnienia fotonów?

Czy jesteśmy w centrum Wszechświata?

Z prawa Hubble'a wynika, że wszystkie galaktyki oddalają się od nas i to tym szybciej, im dalej się od nas znajdują. Czy to oznacza, że znajdujemy się w centrum Wszechświata?

Ile zaoszczędzimy drogi jadąc po wewnętrznej na zakrętach?

Czy jadąc autostradą pasem wewnętrznym na zakrętach zaoszczędzimy drogi? W teorii powinniśmy przebywać krótszą drogę w tym samym czasie, a więc powinniśmy dotrzeć szybciej do celu. Sprawdźmy to.

Jaką temperaturę ma próżnia?

Jaka jest temperatura próżni, skoro nie ma w niej cząstek? Czy istnieje w naturze zero absolutne? Czy istnieje idealna próżnia?

Jaka siła utrzymuje zamek z piasku?

Suchy piasek jest sypki, piasek w zbiorniku wody również nie nadaje się do budowy jakichkolwiek konstrukcji. Dlaczego więc lekko wilgotny piasek nadaje się do budowy zamków z piasku? Co spaja te czasem wyrafinowane budowle?

Dlaczego komety mają warkocze?

Skoro kometa porusza się w próżni i nie napotyka żadnego oporu, dlaczego więc ciągnie się za sobą obłok pyłu w postaci warkocza? Co hamuje cząsteczki pyłu w kosmosie?

Czy baletnica zawisa w powietrzu podczas tańca?

Gdy obserwuje się baletnicę podczas tańca, to wydaje się, że podczas skoku zdaje się ona zawisać na chwilę w powietrzu lub przebywać w podskoku nienaturalnie długo? Jak to się dzieje?

Winda kosmiczna - czy da się ją zbudować?

Czy z satelity krążącego po orbicie geostacjonarnej dałoby się spuścić linę i transportować nią w kosmos przedmioty czy ludzi? Czy można w ten sposób zbudować windę kosmiczną?

Czy mleko krowy, która zjadła trujące rośliny jest zdrowe?

Na łące można znaleźć wiele trujących roślin. Czy zwierzęta, które je zjadły mogą się zatruć? Czy mleko od krów, które jedzą takie rośliny jest bezpieczne? Okazuje się, że nie zawsze.

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Popeia fucataPopeia fucata

Popeia fucata

Popeia fucata to gatunek węża z rodziny żmijowatych. Ma piękne ubarwienie ciała. Łuski są zielone na szaroniebieskawym tle. Spód zielony oddzielony czerwonym pasem w białe plamy.

Rhampholeon temporalisRhampholeon temporalis

Rhampholeon temporalis

Rhampholeon temporalis to gatunek niewielkiego gada z rodziny kameleonów. To jeden z karłowatych kameleonów o krótkim, niechwytnym ogonie. Ubarwienie zwykle jasnobrązowe.

Pristurus carteriPristurus carteri

Pristurus carteri

Pristurus carteri to gatunek jaszczurki z rodziny gekonów. Ubarwienie szarobrązowe, jasne z czerwonym kreskowaniem. Ogon krótki, zawinięty, pomarańczowy na końcu, z rzędami kolców.

Kajman karłowatyKajman karłowaty

Paleosuchus palpebrosus

Kajman karłowaty (Paleosuchus palpebrosus) to gatunek gada z rodziny aligatorów. Ubarwienie głowy brązowawe. Oko ma brązową tęczówkę z pionową źrenicą.

Morelia carinataMorelia carinata

Morelia carinata

Morelia carinata to gatunek węża z rodziny dusicieli. Ubarwienie ciała brązowe i jasnobrązowe. Oczy mają pionowe źrenice.

Oligodon taeniatusOligodon taeniatus

Oligodon taeniatus

Oligodon taeniatus to gatunek węża z rodziny połozowatych. Ubarwienie jasnobrązowe, spód jasny z wyjątkiem ogona, którego spód jest czerwonawy z czarnymi i białawymi plamami.

Geoemyda spengleriGeoemyda spengleri

Geoemyda spengleri

Geoemyda spengleri to gatunek żółwia z rodziny batagurowatych. Pancerz spłaszczony, jasnobrązowy o grubo ząbkowanych brzegach karapaksu. Ciało brązowawe.

Pyton białowargiPyton białowargi

Leiopython albertisii

Pyton białowargi (Leiopython albertisii) to gatunek węża z rodziny dusicieli. Ubarwienie ciała żółte lub brązowawe, łuski mają brązowe brzegi. Spód biały. Głowa ma czarny kolor z wierzchu, a spód jest również biały.

Lygodactylus williamsiLygodactylus williamsi

Lygodactylus williamsi

Lygodactylus williamsi to gatunek jaszczurki z rodziny gekonów o pięknym, niebieskim ubarwieniu skóry. Na głowie i po bokach ciała widoczne są też czarne elementy.

Wielkie liczbyWielkie liczby

wykaz nazewnictwa wielkich liczb.

Elseya novaeguineaeElseya novaeguineae

Elseya novaeguineae

Elseya novaeguineae to żółw z rodziny żółwi wężoszyjnych. Ubarwienie brązowe z wierzchu, żółtawe od spodu, pancerz brązowawy.

Emydura subglobosaEmydura subglobosa

Emydura subglobosa

Emydura subglobosa to gatunek żółwia z rodziny żółwi wężoszyjnych. Karapaks brązowy z dużymi tarczkami w środkowej jego części i mniejszymi na obrzeżach, plastron jasny z pomarańczowoczerwonymi przebarwieniami.

Najnowsze Quizy

Quiz

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.