Nauka

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Morzyk krótkodziobyMorzyk krótkodzioby

Brachyramphus brevirostris

Morzyk krótkodzioby (Brachyramphus brevirostris) to ptak z rodziny alk. Ma krępą sylwetkę, głowę o eliptycznym zarysie z krótkim dziobem. Upierzenie ciemnoszaro-białe.

Drozdoń pstryDrozdoń pstry

Zoothera dauma

Drozdoń pstry (Zoothera dauma) to ptak z rodziny drozdowatych. Upierzenie żółtawe z pstrym, ciemnym plamkowaniem. Sporadycznie zalatuje do Europy, także do Polski.

Muchołap czubatyMuchołap czubaty

Myiarchus crinitus

Muchołap czubaty (Myiarchus crinitus) to gatunek ptaka z rodziny tyrankowatych. Upierzenie z wierzchu brunatne, gardło szarawe z niebieskawym odcieniem, spód żółtawy, cytrynowy. Na głowie czubek.

Motylik fioletowouchyMotylik fioletowouchy

Uraeginthus granatina

Motylik fioletowouchy to ptak z rodziny astryldowatych. Upierzenie rdzawopomarańczowe poza brunatno-szarymi skrzydłami, niebieskawym kuprem, ciemnym, dość długim ogonem. Boki głowy fioletowe, czoło niebieskawe.

Madagaskarnik krzywodziobyMadagaskarnik krzywodzioby

Monias benschi

Madagaskarnik krzywodzioby to ptak z rodziny madagaskarników. Upierzenie z wierzchu szarobrązowe, spód jasny z ciemnym plamkowaniem. Nad okiem jasna i cienka brew. Dziób długi, zagięty w dół,.

Miodowodzik szarogłowyMiodowodzik szarogłowy

Prodotiscus zambesiae

Miodowodzik szarogłowy (Prodotiscus zambesiae) to gatunek ptaka z rodziny miodowodów. upierzenie niepozorne, z wierzchu oliwkowo-brązowe, jaśniejsze od spodu.

Monarszyk hiacyntowyMonarszyk hiacyntowy

Hypothymis azurea

Monarszyk hiacyntowy (Hypothymis azurea) to gatunek ptaka z rodziny monarek, który ma wiele podgatunków. Upierzenie samca jest niebieskie, spód białawy. Niebieskawy jest także dziób. Głowa z wierzchu jest czarna.

Modrowronka kalifornijskaModrowronka kalifornijska

Aphelocoma californica

Modrowronka kalifornijska (Aphelocoma californica) to ptak z rodziny krukowatych. Upierzenie niebiesko-szaro-brązowawe. Spód ciała wraz z piersią są szare. Pióra ogona i skrzydeł mają czarne końce.

Mlesniczka czarnogłowaMlesniczka czarnogłowa

Hylophylax naevioides

Mlesniczka czarnogłowa (Hylophylax naevioides) to gatunek ptaka zaliczany do rodziny chronkowatych. Ma ciemną głowę, brunatny wierzch z czarnymi plamami, spód biały, czarno plamkowany.

MimikMimik

Donacobius atricapillus

Mimik to gatunek ptaka z rodziny strzyżyków. Niektóre źródła zaliczają tego ptaka do rodziny mimików (Donacobiidae). Upierzenie głowy i ogona z wierzchu czarne, skrzydeł brązowe. Spód, w tym gardło jasne, piaskowe.

Miodojadek brązowyMiodojadek brązowy

Lichmera indistincta

Miodojadek brązowy (Lichmera indistincta) to ptak z rodziny miodojadów. Upierzenie z wierzchu brązowo-szaro-oliwkowe, spód jasny. Ostry i wygięty dziób jest czarny, czarne są też oczy, nogi ciemnoszare.

Mewa żółtonogaMewa żółtonoga

Larus fuscus

Mewa żółtonoga (Larus fuscus) to ptak z rodziny mewowatych. Wierzch ciała ubarwiony na ciemnoszaro, końcówki skrzydeł czarne. Reszta upierzenia jest biała. Dziób żółty z czerwona plamą na żuchwie. Nogi żółte.

Najnowsze Quizy

Quiz

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.