NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

PYTAJNIK

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Rekord szybkości w rozprzestrzenianiu się

Na obce gatunki należy uważać. Niewiele trzeba, aby sprowadzony do parku, ogrodu, stawu obcy gatunek wydostał się z hodowli i skolonizował ogromne obszary.

Największy ssak

Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?

Czy nietoperze wampiry wypijają krew?

Nierzadko można usłyszeć o nietoperzach wampirach. Skąd ta nazwa i czy faktycznie zwierzęta te wysysają krew ze swoich ofiar?

Rozwój pająków

Jakie strategie związane z rozwojem młodych występują u pająków? Czy przejawiają instynkt macierzyński? Czy karmią swoje młode?

Czy ryby widzą dobrze w wodzie?

Podczas nurkowania w wodzie z otwartymi oczami obraz wydaje się być mocno zamazany, niewyraźny. Czy ryby też widzą źle w wodzie?

Największy wąż świata

Jaki jest największy wąż na świecie? Czy jest niebezpieczny dla człowieka? Gdzie można go spotkać?

Nasze atlasy

Oto nasze najbardziej popularne atlasy.

atlas zwierząt
atlas roslin
atlas grzybów
atlas minerałów

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Tamandua północnaTamandua północna

Tamandua mexicana

Tamandua północna (Tamandua mexicana) to gatunek ssaka z rodziny mrówkojadowatych. Futro białawe z ciemnym płaszczem w części grzbietowej i brzusznej oraz kołnierza u nasady szyi.

Sosnowiórka szaraSosnowiórka szara

Tamiasciurus douglasii

Sosnówka szara (Tamiasciurus douglasii) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Wierzch szarobrązowy, spód żółtawy, czasem czarny. Dawna nazwa tego gatunku to wiewiórka czikari.

Grobownik mauretańskiGrobownik mauretański

Taphozous mauritianus

Grobownik mauretański (Taphozous mauritianus) to gatunek nietoperza z rodziny upiorowatych. Futerko szarobrązowe, spód jasny, białawy. Pyszczek szeroki, spłaszczony, bez narośli.

JajorodnośćJajorodność

Jajorodność jest rodzajem reprodukcji zwierząt tkankowych, która polega na rozwoju zapłodnionej komórki jajowej w organizm poza ciałem samicy.

ŻyworodnośćŻyworodność

Żyworodność jest rodzajem reprodukcji zwierząt tkankowych, która polega na rozwoju zapłodnionej komórki jajowej wewnątrz organizmu samicy.

Jaszczurka żyworodnaJaszczurka żyworodna

Zootoca vivipara

Jaszczurka żyworodna to europejska jaszczurka właściwa, spotykana także w naszym kraju. Ciało jest brązowe z trzema rzędami plam, które czasem zlewają się ze sobą, tworząc wzdłuż ciała jasne linie.

Susłogon bylicowySusłogon bylicowy

Urocitellus armatus

Susłogon bylicowy (Urocitellus armatus) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Futerko z wierzchu brązowo-szare, spód jasny. Policzki srebrzystoszare.

Susłogon rudoczelnySusłogon rudoczelny

Urocitellus columbianus

Susłogon rudoczelny (Urocitellus columbianus) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Futerko z wierzchu szare, spód i pyszczek jest rudo-żółtawy.

Kudu małeKudu małe

Tragelaphus imberbis

Kudu małe (Tragelaphus imberbis) to gatunek ssak a z rodziny wołowatych. To piękna antylopa o żółtawo-szarym ubarwieniu z licznymi pręgami, biegnącymi pionowo na tułowiu.

CelestynCelestyn

Celestyn jest to pospolity minerał zaliczany do siarczanów. Tworzy kryształy o pokroju tabliczkowym, słupkowym, pręcików, włókien, a także piramidalnym.

Kapucynka czubataKapucynka czubata

Cebus apella

Kapucynka czubata, kapucynka rogata, płaksa (Cebus apella) to gatunek ssaka naczelnego z rodziny płaksowatych z charakterystycznymi rogami lub czapeczką, utworzonymi z włosów na głowie. Sierść jest jasno- lub ciemnobrązowa.

Kapturnik morskiKapturnik morski

Cystophora cristata

Kapturnik, foka kapturowa (Cystophora cristata) to gatunek foki. Ubarwienie ciała szare, białawe z ciemniejszymi, brunatnymi plamami. Cechą charakterystyczną jest worek skórny u samców, który przypomina kaptur.

Bawełniak arizońskiBawełniak arizoński

Sigmodon arizonae

Bawełniak arizoński (Sigmodon arizonae) to gatunek ssaka z rodziny chomikowatych.

Wiewiórka frędzlouchaWiewiórka frędzloucha

Sciurus aberti

Wiewiórka frędzloucha (Sciurus aberti) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Wierzch ciemny, szarobrązowy, spód białawy aż po ogon. Uszy frędzelkowate.

Najnowsze Quizy

Quiz

Filmy

Ostatnio dodane filmy.

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.

QR