NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

PYTAJNIK

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Ile jest galaktyk we Wszechświecie?

Skąd wiadomo ile jest galaktyk we Wszechświecie? Czy ktoś to policzył? Jeżeli tak, to w jaki sposób i ile ich jest?

Skąd się biorą białe smugi za samolotem na niebie?

Dlaczego czasem samoloty pozostawiają za sobą białe linie na niebie? Dlaczego ślady te rozszerzają się i zapętlają?

Dlaczego gwiazdy zataczają okręgi wokół Gwiazdy Polarnej?

Jeżeli wykonasz zdjęcie nieba nocnego z długim czasem naświetlania, to okaże się, że wszystkie gwiazdy wydają się krążyć wokół jednej gwiazdy - Gwiazdy Polarnej. Dlaczego tak się dzieje?

Czy można spowolnić fotony?

Fotony są składnikiem światła. Wiemy że poruszają się ze stałą prędkością światła, która jest uniwersalną stałą fizyczną. Czy istnieje możliwość spowolnienia fotonów?

Czy jesteśmy w centrum Wszechświata?

Z prawa Hubble'a wynika, że wszystkie galaktyki oddalają się od nas i to tym szybciej, im dalej się od nas znajdują. Czy to oznacza, że znajdujemy się w centrum Wszechświata?

Ile zaoszczędzimy drogi jadąc po wewnętrznej na zakrętach?

Czy jadąc autostradą pasem wewnętrznym na zakrętach zaoszczędzimy drogi? W teorii powinniśmy przebywać krótszą drogę w tym samym czasie, a więc powinniśmy dotrzeć szybciej do celu. Sprawdźmy to.

Jaką temperaturę ma próżnia?

Jaka jest temperatura próżni, skoro nie ma w niej cząstek? Czy istnieje w naturze zero absolutne? Czy istnieje idealna próżnia?

Jaka siła utrzymuje zamek z piasku?

Suchy piasek jest sypki, piasek w zbiorniku wody również nie nadaje się do budowy jakichkolwiek konstrukcji. Dlaczego więc lekko wilgotny piasek nadaje się do budowy zamków z piasku? Co spaja te czasem wyrafinowane budowle?

Dlaczego komety mają warkocze?

Skoro kometa porusza się w próżni i nie napotyka żadnego oporu, dlaczego więc ciągnie się za sobą obłok pyłu w postaci warkocza? Co hamuje cząsteczki pyłu w kosmosie?

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Kusaczka rdzawaKusaczka rdzawa

Grallaria rufula

Kusaczka rdzawa (Grallaria rufula) to ptak z rodziny kusaczek, wcześniej zaliczany do rodziny mrówkowodów. Ma niewielkie rozmiary, krępą sylwetkę, cienkie nogi. Ubarwienie rdzawe.

Kusaczynka złotogłowaKusaczynka złotogłowa

Tesia olivea

Kusaczynka złotogłowa (Tesia olivea) to gatunek ptaka z rodziny pokrzewkowatych. To mały ptak o krępej sylwetce. Osobniki dorosłe mają zielony wierzch i szaroniebieskawy spód. Wierzch głowy ze złotym odcieniem.

Ruch harmonicznyRuch harmoniczny

Drgania opisane równaniem x=Acos(ωt+φ) zależności położenia punktu materialnego x od czasu t nazywamy draniami harmonicznymi.

Kurtaczek sinopierśnyKurtaczek sinopierśny

Pitta steerii

Kurtaczek sinopierśny (Pitta steerii) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków. Upierzenie sinoniebieskie z zielonym wierzchem skrzydeł, czarną głową, białym gardłem. Kuper czerwony.

Kurtaczek niebieskiKurtaczek niebieski

Hydrornis cyaneus

Kurtaczek niebieski (Hydrornis cyaneus) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków o krępej budowie ciała z krótkim ogonem. Upierzenie ciała w większości niebieskie. Głowa żółtawa z pomarańczowo-czerwoną czapeczką.

Kurtaczek ozdobnyKurtaczek ozdobny

Pitta elegans

Kurtaczek ozdobny (Pitta elegans) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków o krępej budowie ciała z krótkim ogonem. Ptak ma zielone pokrywy skrzydłowe, na barkach jaskrawa, niebieskawa smuga, wierzch niebieskawy.

Krasnosójkowiec krasnosternyKrasnosójkowiec krasnosterny

Garrulax milnei

Krasnosójkowiec krasnosterny (Garrulax milnei) to gatunek ptaka z rodziny kurtodrozdów. Upierzenie szare. Głowa z wierzchu pomarańczowa, z boku biaława. Pokrywy skrzydłowe czerwone, część lotek czarna.

Kurtaczek bladyKurtaczek blady

Pitta nympha

Kurtaczek blady (Pitta nympha) to gatunek ptaka z rodziny kurtaczków o krępej budowie ciała z krótkim ogonem. Jest pięknie ubarwiony. Wierzch zielony, na skrzydle jaskrawa, niebieska smuga.

Kruk grubodziobyKruk grubodzioby

Corvus crassirostris

Kruk grubodzioby (Corvus crassirostris) to ptak z rodziny krukowatych. Upierzenie czarne z białą czapeczką. Dziób jest mocno zgrubiały, czarny, z białawym zakończeniem.

Kormoran czerwonoczelnyKormoran czerwonoczelny

Phalacrocorax urile

Kormoran czerwonoczelny (Phalacrocorax urile) to gatunek ptaka z rodziny kormoranów. Upierzenie w szacie letniej czarne. Na głowie dwa czubki - jeden na czole, drugi na potylicy.

Kormoran nakrapianyKormoran nakrapiany

Phalacrocorax punctatus

Kormoran nakrapiany (Phalacrocorax punctatus) to gatunek ptaka z rodziny kormoranów. Upierzenie z wierzchu brązowe. Widoczne liczne czarne kropki, układające się jakby w siatkę.

KapturnikKapturnik

Lophodytes cucullatus

Kapturnik (Lophodytes cucullatus) to ptak z rodziny kaczkowatych. Samiec i samica mocno różnią się od siebie. Samiec ma na głowie okazały i charakterystyczny kaptur, biały z czarną obwódką.

Najnowsze Quizy

Quiz

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.