NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

PYTAJNIK

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Czy wirusy to istoty żywe?
Jakie zwierzęta są najbardziej wytrzymałe?
Czy można żyć wiecznie?
Biec czy iść w deszczu?
Dlaczego Beduini noszą czarne szaty?
Czym się różni krokodyl od aligatora?
Gdzie żyją krokodyle?
Dlaczego w nocy jest ciemno?

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Prążkopiór okularowyPrążkopiór okularowy

Actinodura ramsayi

Prążkopiór okularowy (Actinodura ramsayi) to gatunek ptaka wróblowego z rodziny pekińczyków, który wcześniej zaliczano do kurtodrozdów. Ubarwienie szaro-żółtawe, na skrzydłach charakterystyczne prążki.

Ormyrus nitidulusOrmyrus nitidulus

Ormyrus nitidulus

Ormyrus nitidulus to gatunek błonkówki z rodziny Ormyridae. Odwłok ostro zakończony, przedplecze wysklepione. To barwna błonkówka z metalicznym połyskiem.

Leucospis affinisLeucospis affinis

Leucospis affinis

Leucospis affinis to gatunek błonkówki z rodziny Leucospidae. Ubarwienie czarno-żółte. Odwłok gruszkowaty.

Hemipepsis ustulataHemipepsis ustulata

Hemipepsis ustulata

Hemipepsis ustulata to gatunek błonkówki z rodziny nastecznikowatych. Skrzydła pomarańczowobrązowe. Ciało ciemne z metalicznym niebieskozielonkawym połyskiem.

Gliniarz naściennyGliniarz naścienny

Sceliphron destillatorium

Sceliphron destillatorium to gatunek błonkówki z rodziny grzebaczy szczerklinowatych. Ma smukłe czarno-żółte ciało.

Klecanka rdzaworożna, klecanka pospolitaKlecanka rdzaworożna, klecanka pospolita

Polistes gallicus

Klecanka rdzaworożna, klecanka pospolita (Polistes gallicus) to gatunek błonkówki z rodziny osowatych. Od trzeciego członu czułki żółtopomarańczowe. To główna cecha rozpoznawcza.

Priocnemis vulgarisPriocnemis vulgaris

Priocnemis vulgaris

Priocnemis vulgaris to gatunek błonkówki z rodziny nastecznikowatych. Ciało smukłe, czarne z czarno-pomarańczowym odwłokiem.

EukariontyEukarionty

Eukarionty, eukarioty, organizmy eukariotyczne, jądrowe, jądrowce (Eukaryota) zespół organizmów żywych z komórek z jądrem komórkowym z chromosomami.

Nęczyn lepiarkowiecNęczyn lepiarkowiec

Sphecodes albilabris

Nęczyn lepiarkowiec (Sphecodes albilabris) to gatunek błonkówki z rodziny pszczołowatych, największy przedstawiciel rodzaju. Ubarwienie głowy i tułowia i ostatniego pierścienia odwłoka jest czarne. Reszta odwłoka czerwona.

Chalcis sispesChalcis sispes

Chalcis sispes

Chalcis sispes to gatunek błonkówki z rodziny bleskotkowatych. Głowa, tułów czarne, punktowane, odwłok również czarny. Biodra wydłużone, uda silnie zgrubiałe, czerwono-pomarańczowo, czarne przy goleniach z żółtą plamką.

Najnowsze Quizy

Quiz

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.