NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

PYTAJNIK

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Dlaczego kanapka spada masłem w dół?

Czy to prawda, że kanapka zrzucona ze stołu spada zawsze masłem w dół? Jeżeli tak, to dlaczego? Czy ma tu zastosowanie prawo Mutphy'ego?

Czy Droga Mleczna może zderzyć się z inną galaktyką?

Czy nasza galaktyka, czyli Droga Mleczna może zderzyć się z inną galaktyką, skoro wszystkie obiekty w kosmosie oddalają się od siebie zgodnie z prawem Houbble'a? Czy zderzenie takie byłoby katastrofalne w skutkach?

Jak słyszymy bas z małych głośników?

Coraz częściej można usłyszeć jak to nowe i małe głośniki generują mocne basy i jak fantastycznie brzmią. Czy jest możliwe wygenerowanie świetnych basów z małych głośników?

Dlaczego radio szumi?

Skąd się bierze szum radia? Czy w ten sposób radio odbiera jakieś sygnały? Czy mogą one pochodzić z kosmosu? Czy radio szumi mimo braku anteny?

Czy ryby giną od uderzenia pioruna?

Piorun i woda to dla człowieka pewna śmierć? Czy ryby również są narażone na śmierć podczas burzy? Dlaczego nie widuje się martwych ryb po burzy?

Czy pod prysznicem dźwięk jest lepszy?

Chyba każdemu zdarzyło się śpiewać pod prysznicem? Czyż nie brzmimy wówczas znacznie lepiej? A może nam się tylko tak wydaje?

Dlaczego w boksie używa się rękawic?

Do czego służą rękawice bokserskie? Czy chronią one wystarczająco przed urazami głowy? Czy dochodzi mimo ich używania do wypadków?

Ile jest galaktyk we Wszechświecie?

Skąd wiadomo ile jest galaktyk we Wszechświecie? Czy ktoś to policzył? Jeżeli tak, to w jaki sposób i ile ich jest?

Skąd się biorą białe smugi za samolotem na niebie?

Dlaczego czasem samoloty pozostawiają za sobą białe linie na niebie? Dlaczego ślady te rozszerzają się i zapętlają?

Dlaczego gwiazdy zataczają okręgi wokół Gwiazdy Polarnej?

Jeżeli wykonasz zdjęcie nieba nocnego z długim czasem naświetlania, to okaże się, że wszystkie gwiazdy wydają się krążyć wokół jednej gwiazdy - Gwiazdy Polarnej. Dlaczego tak się dzieje?

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Zanokcica północnaZanokcica północna

Asplenium septentrionale

Zanokcica północna (Asplenium septentrionale) to gatunek wieloletniej paproci z rodziny zanokcicowatych. Porasta skały bezwapiennych na południu kraju. W Polsce występuje rzadko.

Bylica pospolitaBylica pospolita

Artemisia vulgaris

Bylica pospolita (Artemisia vulgaris) to gatunek trującej rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych o leczniczych właściwościach. Roślina ta była niegdyś używana do przyprawiania tłustych potraw.

Szparag cienkolistnySzparag cienkolistny

Asparagus tenuifolius

Szparag cienkolistny (Asparagus tenuifolius) to gatunek rośliny z rodziny szparagowatych. To w Polsce roślina rzadka, zawleczona, pojawiająca się na południowym wschodzie.

Żabienica jaskrowataŻabienica jaskrowata

Baldellia ranunculoides

Żabienica jaskrowata (Baldellia ranunculoides) to gatunek wieloletniej rośliny wodnej z rodziny żabieńcowatych. To także roślina akwarystyczna i uprawiana w stawach ogrodowych.

Kokornak wielkolistnyKokornak wielkolistny

Aristolochia durior

Kokornak wielkolistny (Aristolochia durior) to roślina z rodziny kokornakowatych, pnącze. W Polsce spotykany jedynie w uprawach ogrodowych.

Argemon meksykańskiArgemon meksykański

Argemone mexicana

Argemon meksykański (Argemone mexicana) to jednoroczna roślina z rodziny makowatych. Kwiaty są żółte lub pomarańczowe. Osiąga wysokość 90 cm.

Mącznica lekarskaMącznica lekarska

Arctostaphylos uva-ursi

Mącznica lekarska (Arctostaphylos uva-ursi) to lecznicza roślina, krzewinka z rodziny wrzosowatych o jadalnych owocach. Występuje na torfowiskach, w lasach.

Sałatnica leśnaSałatnica leśna

Aposeris foetida

Sałatnica leśna (Aposeris foetida) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny astrowatych. Roślina ta wydziela cuchnący ziemniakami sok mleczny. Liście są zebrane w różyczkę.

Bagno zwyczajneBagno zwyczajne

Ledum palustre

Bagno zwyczajne (Ledum palustre) to krzew z rodziny wrzosowatych, roślina trująca o leczniczych właściwościach. Roślina ta wydziela charakterystyczny, odurzający zapach. Roślina, a także miód z kwiatów bagna zwyczajnego są trujące.

Anoda kędzierzawaAnoda kędzierzawa

Anoda cristata

Anoda kędzierzawa (Anoda cristata) to gatunek rośliny ozdobnej, jednorocznej z rodziny ślazowatych. Gatunek spotykany u nas w uprawach ogrodowych. Zawleczony do Szczecina.

Trybula leśnaTrybula leśna

Anthriscus sylvestris

Trybula leśna, marchewnik (Anthriscus sylvestris) to gatunek pospolitej rośliny dwuletniej lub byliny z rodziny baldaszkowatych. Rośnie na skrajach lasów i zarośli, na łąkach, przy drogach, w miejscach ruderalnych.

Modrzewnica zwyczajnaModrzewnica zwyczajna

Andromeda polifolia

Modrzewnica zwyczajna (Andromeda polifolia) to gatunek rośliny z rodziny wrzosowatych. To zimozielona krzewinka o trujących właściwościach. W Polsce spotykana lokalnie w całym kraju.

Najnowsze Quizy

Quiz

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.

© Media Nauka 2008-2020 r.