NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

PYTAJNIK

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Największy ssak

Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?

Czy nietoperze wampiry wypijają krew?

Nierzadko można usłyszeć o nietoperzach wampirach. Skąd ta nazwa i czy faktycznie zwierzęta te wysysają krew ze swoich ofiar?

Rozwój pająków

Jakie strategie związane z rozwojem młodych występują u pająków? Czy przejawiają instynkt macierzyński? Czy karmią swoje młode?

Czy ryby widzą dobrze w wodzie?

Podczas nurkowania w wodzie z otwartymi oczami obraz wydaje się być mocno zamazany, niewyraźny. Czy ryby też widzą źle w wodzie?

Największy wąż świata

Jaki jest największy wąż na świecie? Czy jest niebezpieczny dla człowieka? Gdzie można go spotkać?

Zderzenie czołowe

Od czego zależą skutki zderzenia czołowego pojazdów? Co zwiększa szanse na przeżycie takiego wypadku?

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Ryś rudyRyś rudy

Lynx rufus

Ryś rudy (Lynx rufus) to gatunek ssaka z rodziny kotowatych. Sierść z wierzchu ruda z ciemnymi cętkami, spód białawy. Na uszach delikatne, małe pędzelki.

Lepilemur płowyLepilemur płowy

Lepilemur edwardsi

Lepilemur płowy (Lepilemur edwardsi) to gatunek ssaka z rodziny lepilemurowatych. Futerko szaro-żółtawe. Oczy duże. Uszy odstające, zaokrąglone.

Nibylis andyjskiNibylis andyjski

Lycalopex culpaeus

Nibylis andyjski (Lycalopex culpaeus) to gatunek ssaka drapieżnego z rodziny psowatych. Przypomina nieco lisa. Sierść szarawa, pomarańczowa, grzbiet ciemniejszy, spód białawy.

Nibylis argentyńskiNibylis argentyński

Lycalopex griseus

Nibylis argentyński (Lycalopex griseus) to gatunek ssaka drapieżnego z rodziny psowatych. Przypomina lisa. Sierść szarawa, płowa, spód jasny. Uszy są dość duże, pysk wąski.

Mrówkojadek jedwabistyMrówkojadek jedwabisty

Cyclopes didactylus

Mrówkojadek jedwabisty (Cyclopes didactylus), dawniej mrówkojad karłowaty, to jedyny przedstawiciel rodziny mrówkojadkowtych. Futro jest gęste, jedwabiste, brązowo-złote, szare od spodu.

Gibboniec żółtolicyGibboniec żółtolicy

Nomascus gabriellae

Gibboniec żółtolicy (Nomascus gabriellae) to gatunek ssaka z rodziny gibbonowatych. Samiec ma czarne futro z żółtymi licami, samice mają futro żółte z czarną czapeczką na głowie.

Mangabka siwolicaMangabka siwolica

Lophocebus albigena

Mangabka siwolica (Lophocebus albigena) to gatunek ssaka z rodziny koczkodanowatych. Sierść ciemna, jaśniejsza na rękach i bokobrodach. Część twarzowa czarna.

Krabojad foczyKrabojad foczy

Lobodon carcinophaga

Krabojad foczy (Lobodon carcinophaga) to gatunek ssaka z rodziny fokowatych. Futro białawe lub szarobrunatne. Na zębach znajdują się guzkowate twory.

Słoń leśnySłoń leśny

Loxodonta cyclotis

Słoń leśny (Loxodonta cyclotis) to gatunek dużego ssaka lądowego, należący do rodziny słoniowatych. Do niedawana słoń ten był uważany za podgatunek słonia afrykańskiego.

Węgiel kamiennyWęgiel kamienny

Węgiel kamienny jest to skała osadowa. Powstaje w procesie sprasowania warstwy roślinnej materii organicznej bez dostępu do tlenu. Materia organiczna przekształca się najpierw w torf.

ŻwirŻwir

Żwir jest to okruchowa skała osadowa. Powstaje w procesie niszczenia skał na lądzie i w wodzie. W tym drugim przypadku żwir zawiera głównie otoczaki.

Węgiel brunatnyWęgiel brunatny

Węgiel brunatny jest to skała osadowa. Powstaje w procesie sprasowania warstwy roślinnej materii organicznej bez dostępu do tlenu. Materia organiczna przekształca się najpierw w torf.

Zając wełnistyZając wełnisty

Lepus oiostolus

Zając wełnisty (Lepus oiostolus) to gatunek ssaka z rodziny zającowatych. Ubarwienie brązowe, spód jasny. Futro, szczególnie z wierzchu wełniste. Oczy mają pomarańczowe tęczówki.

Ocelot argentyńskiOcelot argentyński

Leopardus geoffroyi

Ocelot argentyński (Leopardus geoffroyi) to gatunek ssaka z rodziny kotowatych. Sierść żółtobrązowa z ciemnymi cętkami. Na ogonie ciemne prążki.

Najnowsze Quizy

Quiz

Filmy

Ostatnio dodane filmy.

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.

QR