NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

PYTAJNIK

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Gdzie nastąpił Wielki Wybuch?

Czy można dziś wskazać miejsce w przestrzeni, w którym wszystko się zaczęło, w którym powstał nasz Wszechświat? Jeżeli nie, to dlaczego, a jeśli tak, to jak go znaleźć?

Czy mur chiński widać z kosmosu?

Czasem można usłyszeć, że Mur chiński to jedyna budowla na świecie widoczna z kosmosu gołym okiem. Mur wprawdzie jest długi, ale przecież dość wąski. Czy zatem prawdą jest, że budowlę tę można zobaczyć z pokładu wahadłowca z orbity okołoziemskiej?

Czy do Układu Słonecznego mogą trafić obiekty spoza niego?

Nasz układ jest duży, a do najbliżej gwiazdy jest bardzo daleko. Czy mogą się w naszym Układzie pojawić obiekty spoza niego? Czy są metody, które pozwalają w ogóle to stwierdzić?

Dlaczego kanapka spada masłem w dół?

Czy to prawda, że kanapka zrzucona ze stołu spada zawsze masłem w dół? Jeżeli tak, to dlaczego? Czy ma tu zastosowanie prawo Mutphy'ego?

Czy Droga Mleczna może zderzyć się z inną galaktyką?

Czy nasza galaktyka, czyli Droga Mleczna może zderzyć się z inną galaktyką, skoro wszystkie obiekty w kosmosie oddalają się od siebie zgodnie z prawem Houbble'a? Czy zderzenie takie byłoby katastrofalne w skutkach?

Jak słyszymy bas z małych głośników?

Coraz częściej można usłyszeć jak to nowe i małe głośniki generują mocne basy i jak fantastycznie brzmią. Czy jest możliwe wygenerowanie świetnych basów z małych głośników?

Dlaczego radio szumi?

Skąd się bierze szum radia? Czy w ten sposób radio odbiera jakieś sygnały? Czy mogą one pochodzić z kosmosu? Czy radio szumi mimo braku anteny?

Czy ryby giną od uderzenia pioruna?

Piorun i woda to dla człowieka pewna śmierć? Czy ryby również są narażone na śmierć podczas burzy? Dlaczego nie widuje się martwych ryb po burzy?

Czy pod prysznicem dźwięk jest lepszy?

Chyba każdemu zdarzyło się śpiewać pod prysznicem? Czyż nie brzmimy wówczas znacznie lepiej? A może nam się tylko tak wydaje?

Dlaczego w boksie używa się rękawic?

Do czego służą rękawice bokserskie? Czy chronią one wystarczająco przed urazami głowy? Czy dochodzi mimo ich używania do wypadków?

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Wieczornik żałobnyWieczornik żałobny

Hesperis tristis

Wieczornik żałobny (Hesperis tristis) to gatunek rośliny z rodziny kapustowatych. Gatunek niegdyś rzadko uprawiany i dziczejący na Dolnym Śląsku.

Ketmia letniaKetmia letnia

Hibiskus trionum

Ketmia letnia (Hibiskus trionum) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny ślazowatych. Rośnie w miejscach ruderalnych. To w Polsce gatunek obcego pochodzenia.

Barszcz mantegazyjski, barszcz MantegazziegoBarszcz mantegazyjski, barszcz Mantegazziego

Heracleum mantegazzianum

Barszcz mantegazyjski, barszcz Mantegazziego, barszcz kaukaski (Heracleum mantegazzianum) to bylina z rodziny baldaszkowatych, podobna do barszczu Sosnowskiego. Roślina wydziela sok, który w kontakcie ze skórą prowadzi do poważnych poparzeń.

Liliowiec żółtyLiliowiec żółty

Hemerocallis lilioasphodelus

Liliowiec żółty (Hemerocallis lilioasphodelus) to bylina z rodziny liliowatych. Gatunek uprawiany w Polsce dla ozdobnych kwiatów. Pochodzi ze wschodniej części Azji.

Miodokwiat krzyżowyMiodokwiat krzyżowy

Herminium monorchis

Miodokwiat krzyżowy (Herminium monorchis) to gatunek rośliny z rodziny storczykowatych. Rośnie na torfowiskach w Puszczy Augustowskiej.

Ciemiernik czerwonawyCiemiernik czerwonawy

Helleborus purpurascens

Ciemiernik czerwonawy, ciemiernik purpurowy (Helleborus purpurascens) to trująca bylina z rodziny jaskrowatych. W Polsce rośnie w Bieszczadach.

Ciemiernik zielonyCiemiernik zielony

Helleborus viridis

Ciemiernik zielony (Helleborus viridis) to trująca bylina z rodziny jaskrowatych o leczniczych właściwościach. Kwiaty są zielone, o szerokości 3-6 cm, bezwonne.

Ciemiernik gajowyCiemiernik gajowy

Helleborus dumetorum

Ciemiernik gajowy (Helleborus dumetorum) to wieloletnia roślina trująca, kępkowa z rodziny jaskrowatych. W naturze występuje południowej i centralnej Europie.

Heliotrop europejskiHeliotrop europejski

Heliotropium europaeum

Heliotrop europejski (Heliotropium europaeum) to gatunek jednorocznej rośliny z rodziny szorstkolistnych. Dawniej roślina zawlekana do Polski.

Słonecznik wierzbolistnySłonecznik wierzbolistny

Helianthus salicifolius

Słonecznik wierzbolistny (Helianthus salicifolius) to roślina z rodziny astrowatych. To gatunek dość rzadko spotykany w uprawach. Występuje w Ameryce Północnej.

Słonecznik olbrzymiSłonecznik olbrzymi

Helianthus giganteus

Słonecznik olbrzymi (Helianthus giganteus) to roślina z rodziny astrowatych o zdrewniałych , bulwiastych kłączach. Występuje w Ameryce Północnej, gdzie rośnie na bagnach i wilgotnych łąkach.

Heliopsis helianthoidesHeliopsis helianthoides

Heliopsis helianthoides

Heliopsis helianthoides to wieloletnia roślina z rodziny astrowatych. To gatunek dość rzadko spotykany w uprawach ogrodowych i dziczejący.

Najnowsze Quizy

Quiz

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.

© Media Nauka 2008-2020 r.