Nauka

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Nurzyk polarnyNurzyk polarny

Uria lomvia

Nurzyk polarny (Uria lomvia) to gatunek ptaka z rodziny alk, podobny nieco do nurzyka. Ma masywną sylwetkę, krótki dziób, z białym paskiem u nasady. Upierzenie czarne z wierzchu, czarna jest też głowa i białe od spodu.

OgniczekOgniczek

Regulus calendula

Ogniczek to ptak z rodziny mysikrólików. Upierzenie oliwkowe, jaśniejsze od spodu. Skrzydła brązowe z białymi i żółtymi końcami i brzegami piór. Oko otoczone jasną obrączką. Na głowie bardzo charakterystyczny, czerwonopomarańczowy pasek.

OgorzałkaOgorzałka

Aythya marila

Ogorzałka (Aythya marila) to ptak z rodziny kaczkowatych, podobny nieco do czernicy. Ogorzałka nie ma czubka na głowie. W szacie godowej samiec ma ciemnozieloną głowę, metalicznie połyskującą.

Ogorzałka małaOgorzałka mała

Aythya affinis

Ogorzałka mała (Aythya affinis) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych, bardzo podobny do ogorzałki. Od ogorzałki różnią go mniejsze rozmiary ciała, a także kształt głowy, który w zarysie jest kanciasty.

Pelikan dzioborogiPelikan dzioborogi

Pelecanus erythrorhynchos

Pelikan dzioborogi (Pelecanus erythrorhynchos) to ptak z rodziny pelikanów. Upierzenie jest białe poza czarnymi lotkami pierwszorzędowymi. Dziób jest różowawy z charakterystycznym rogiem przy końcu.

Pelikan indyjskiPelikan indyjski

Pelecanus philippensis

Pelikan indyjski (Pelecanus philippensis) to ptak z rodziny pelikanów. Upierzenie jest szarobrązowe. Na głowie widoczny wyraźnie szary czub. Długi dziób jest szaroróżowy, w podobnym, bardziej cielistym kolorze jest worek skórny pod dziobem.

Skowrończyk krótkopalcowySkowrończyk krótkopalcowy

Calandrella brachydactyla

Skowrończyk krótkopalcowy (Calandrella brachydactyla) to ptak z rodziny skowronków, tworzący wiele podgatunków. Lotki trzeciorzędowe są długie. Upierzenie z wierzchu jest szarobrązowe i białe od spodu.

Paskownik zielonyPaskownik zielony

Aegithina viridissima

Paskownik zielony (Aegithina viridissima) to ptak z rodziny paskowników. Upierzenie zielone z żółtawym spodem. Na skrzydłach czarno-białe przepaski. Nad i pod okiem widoczne wyraźnie żółte łuki.

Pardwa mszarnaPardwa mszarna

Lagopus lagopus

Pardwa mszarna to ptak z rodziny głuszcowatych. W szacie zimowej ma białe upierzenie. W upierzeniu wiosennym samce mają głowę, szyję i wierzch brązowy, w letnim upierzenie jest jasnobrązowe, prążkowane poza białym skrzydłem.

Nurnik zwyczajnyNurnik zwyczajny

Cepphus grylle

Nurnik (Cepphus grylle) to ptak z rodziny alk. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. W szacie godowej upierzenie jest czarne poza białą plamą na skrzydle.

Ostrygojad czarnyOstrygojad czarny

Haematopus bachmani

Ostrygojad czarny (Haematopus bachmani) to ptak z rodziny ostrygojadów. Upierzenie czarne, skrzydła ciemnobrązowe. Nogi cieliste. Długi dziób jest czerwony.

Ostrolot ciemnyOstrolot ciemny

Artamus cyanopterus

Ostrolot ciemny (Artamus cyanopterus) to ptak z rodziny ostrolotów. Upierzenie brązowawe, skrzydła i ogon ciemniejsze z białymi pręgami. Dziób mocny, niebieskoszary u nasady, czarny na końcu.

Najnowsze Quizy

Quiz

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.