Nauka

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Wiosłogon żmijowatyWiosłogon żmijowaty

Laticauda colubrina

Wiosłogon żmijowaty (Laticauda colubrina) to gatunek jadowitego węża z rodziny zdradnicowatych. Ciało ma walcowaty kształt poza spłaszczonym bocznie ogonem. To wąż morski.

Liolaemus tenuisLiolaemus tenuis

Liolaemus tenuis

Liolaemus tenuis to gatunek jaszczurki z rodziny legwanów lub Liolaemida. Jaszczurka ma piękne ubarwienie. Przód samca jest żółty z ciemnym, marmurkowym wzorem. Dalej barwa ta przechodzi płynnie w zielononiebieski.

AmfisbenyAmfisbeny

Amfisbeny (Amphisbaenia) to podrząd łuskoskórych (Squamata), do których zaliczamy około 143 gatunki w ramach 4 rodzin i 18 rodzajów. W Polsce nie występują gatunki z tego podrzędu.

Kameleon uszastyKameleon uszasty

Chamaeleo dilepis

Kameleon uszasty (Chamaeleo dilepis) to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Ma spłaszczoną górną część głowy. Brak hełmu. Ma dwa owalne płaty skórne z boków głowy, przypominające uszy. Gdy zwierzę jest zdenerwowane, płaty te odstają od głowy.

Kameleon pospolityKameleon pospolity

Chamaeleo chamaeleon

Kameleon pospolity (Chamaeleo chamaeleon) to gatunek jaszczurki z rodziny kameleonów. Ma relatywnie dużą, kanciastą głowę, ze specyficznym rogowym hełmem. To jedyny gatunek kameleona w Europie.

Krokodyl kubańskiKrokodyl kubański

Crocodylus rhombifer

Krokodyl kubański (Crocodylus rhombifer) to gatunek dużego gada z rodziny krokodyli właściwych. Krokodyl ten występuje tylko na Kubie. Występuje w wodach słodkich.

Krokodyl wąskopyskiKrokodyl wąskopyski

Crocodylus cataphractus

Krokodyl wąskopyski, krokodyl pancerny to gatunek gada z rodziny krokodyli właściwych. Głowa jest zakończona dość wąskim pyskiem, skąd wywodzi się nazwa gatunkowa. Na przedzie brzucha występują płytki kostne.

Kinosternon subrubrumKinosternon subrubrum

Kinosternon subrubrum

Kinosternon subrubrum to gatunek żółwia z rodziny żółwi mułowych. Ubarwienie brązowe. Pancerz ma zawiasy, które umożliwiają zamknąć się całkowicie w jego wnętrzu.

Bezuchy waran z BorneoBezuchy waran z Borneo

Lanthanotus borneensis

Bezuchy waran z Borneo (Lanthanotus borneensis) to jedyny przedstawiciel rodziny Lanthanotidae, spokrewniony z helodermą i waranem. Ubarwienie ciemnobrązowe. To endemit Borneo.

Kajsaka, żararaka lancetowataKajsaka, żararaka lancetowata

Bothrops atrox

Kajsaka, żararaka lancetowata (Bothrops atrox) to gatunek jadowitego węża z rodziny żmijowatych. Ubarwienie zmienne - od szarozielonego do czarnego. Strona brzuszna jasna, bez ciemnych plam.

Kajman szerokopyskiKajman szerokopyski

Caiman latirostris

Kajman szerokopyski (Caiman latirostris) to gatunek dużego gada z rodziny aligatorów. Kajman ten ma szeroki pysk, oliwkowe ubarwienie. Występuje w Ameryce Południowej, gdzie zamieszkuje rozlewiska rzek, bagna.

Gekon olbrzymiGekon olbrzymi

Rhacodactylus leachianus

Gekon olbrzymi, gekon wielki (Rhacodactylus leachianus) to jaszczurka z rodziny gekonów - największy żyjący dziś przedstawiciel tej rodziny. Ubarwienie oliwkowo-szare. Oczy mają pionową źrenicę.

Najnowsze Quizy

Quiz

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.