NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

PYTAJNIK

Otaczający nas świat jest zadziwiający, pełen fascynujących zjawisk, przystosowań, zachowań, stworzeń. Natura ludzka jest taka, że szybko przyzwyczajamy się do otoczenia, szybko się nudzimy i często nie zauważamy prawdziwych cudów wokół siebie. Ograniczenia naszego organizmu nie pozwalają na doznawanie w zupełności tego, jak dziwny jest nasz świat. Aby go próbować zrozumieć, trzeba dużego wysiłku. Pierwszym krokiem do zachwytu nad naturą otaczających nas rzeczy i pustki jest stawianie pytań. Pytajnik to takie nasze miejsce w serwisie, w którym stawiamy pytania i staramy się na nie rzeczowo odpowiadać.

Dlaczego niebo jest niebieskie?
Jak postępować przy zatruciu grzybami?
Co to jest huba? Czy jest jadalna?
Największe jaja na świecie
Jak zbierać grzyby?
Jak powstają perły?
Jaki ptak najszybciej pływa?
Jaki ptak najgłębiej nurkuje?
Które ptaki gniazdują najdalej?

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Głowienka długodziobaGłowienka długodzioba

Aythya valisineria

Głowienka długodzioba, głowienka wielkodzioba (Aythya valisineria) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych o wyraźnym dymorfizmie płciowym. Samiec ma głowę czarno-brązową z rozjaśnioną szyją i bokami głowy. Wierzch białawy.

Podgorzałka zielonogłowaPodgorzałka zielonogłowa

Aythya baeri

Podgorzałka zielonogłowa (Aythya baeri) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec ma ciemnozieloną głowę. Wierzch brązowy, pierś rdzawobrązowa. Boki rdzawo-białe. Spód białawy. Samica ma nieco ciemniejszą głowę, czerwoną nasadę dzioba.

Ogorzałka nowozelandzkaOgorzałka nowozelandzka

Aythya novaeseelandiae

Ogorzałka nowozelandzka (Aythya novaeseelandiae) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych o ciemnym upierzeniu. Głowa ma zielony odcień, zaś reszta brązowy. Samica ma białawą plamę przy dziobie.

AmazonetkaAmazonetka

Amazonetta brasiliensis

Amazonetka (Amazonetta brasiliensis) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Upierzenie szaro-brązowe. Szyja i głowa po bokach mają rozjaśnienia. Pierś pokryta jest ciemnymi plamkami. Lotki ciemne z zielono-niebieskim połyskiem.

Głowienka preriowaGłowienka preriowa

Aythya americana

Głowienka preriowa (Aythya americana) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec ma czerwonawo-kasztanowo-brązową głowę, szary, prążkowany wierzch i czarną pierś. Spód jasny. Dziób szary z czarnym zakończeniem.

Podgorzałka australijskaPodgorzałka australijska

Aythya australis

Podgorzałka australijska (Aythya australis) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Ubarwienie brązowe z jasnym spodem. Głowa ciemniejsza. Dziób ciemny z niebieskawym zakończeniem.

Kazarka rajskaKazarka rajska

Tadorna variegata

Kazarka rajska (Tadorna variegata) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec ma ciemne upierzenie. Widoczne drobne prążkowanie. Kuper rdzawy. Skrzydła z rdzawą, zieloną i białą plamą. Samica ma białą głowę i kasztanowe upierzenie z ciemnym przyprósze

Kazarka szarogłowaKazarka szarogłowa

Tadorna cana

Kazarka szarogłowa (Tadorna cana) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec różni się od samicy. Głowa samca szaro-brązowawa, pierś i kuper kremowe, ogon czarny, reszta brązowa i białą oraz zielonkawą plamą na skrzydłach.

Kazarka obrożnaKazarka obrożna

Tadorna tadornoides

Kazarka obrożna (Tadorna tadornoides) to gatunek ptaka z rodziny kaczkowatych. Samiec ma czarną głowę, dziób i szyję, na której znajduje się w dolnej części biała obrączka. Reszta szyi i pierś pomarańczowo-rdzawa.

ŁabędzieŁabędzie

Łabędzie (Cygnini) to monotypowe plemię dużych, majestatycznych ptaków z rodziny kaczkowatych. do Do łabędzi zaliczamy 6 gatunków, z czego w Polsce można spotkać 3 gatunki.

Najnowsze Quizy

Quiz

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.