Nauka

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Chimera amerykańskaChimera amerykańska

Hydrolagus colliei

Chimera amerykańska (Hydrolagus colliei) to ryba chrzęstnoszkieletowa z rodziny chimerowatych. Ciało jest miękkie, brązowawo-pomarańczowe z jasnymi plamkami i jaśniejszym spodem. Głowa duża.

Cantherhines macrocerusCantherhines macrocerus

Cantherhines macrocerus

Cantherhines macrocerus to gatunek ryby z rodziny jednorożkowatych. Ciało jest bocznie spłaszczone o owalnym kształcie. Ubarwienie zmienne, zwykle brązowo-żółte w białe lub żółtawe plamki.

Ateryna atlantyckaAteryna atlantycka

Atherina hepsetus

Ateryna atlantycka (Atherina hepsetus) to gatunek ryby z rodziny aterynowatych. Wierzch ciemniejszy od spodniej części. Przez bok biegnie niebieskawy pasek. Ciało srebrzyste, walcowate.

Calloplesiops altivelisCalloplesiops altivelis

Calloplesiops altivelis

Calloplesiops altivelis to gatunek ryby z rodziny Plesiopidae. Płetwy są zbudowane i ułożone tak, że cała ryba przypomina paletkę. Płetwy piersiowe lekko żółtawe. Ubarwienie bardzo ciemne w jasne plamki.

RybyRyby

Ryby to zbiorcza nazwa przedstawicieli kilku gromad wodnych kręgowców. Są to śluzice, minogi, ryby chrzęstnoszkieletowe i ryby kostnoszkieletowe. Opisano tu wiele gatunków w wirtualnym atlasie, ze szczególnym naciskiem na gatunki żyjące w Polsce. Ryby to najstarsza i największa grupa kręgowców.

ArgusArgus

Scatophagus argus

Argus (Scatophagus argus) to gatunek ryby z rodziny argusowatych. Ciało wysokie, wygrzbiecone, bocznie spłaszczone. Ubarwienie ciała zmienne, najczęściej jednak szarozielone z domieszką fioletu.

AmarelAmarel

Diplodus vulgaris

Amarel (Diplodus vulgaris) to gatunek morskiej ryby z rodziny prażmowatych. Ciało wysokie, bocznie spłaszczone. Ubarwienie srebrzyste z żółtawymi pasami biegnącymi wzdłuż ciała.

Arowana srebrnaArowana srebrna

Osteoglossum bicirrhosum

Arowana srebrna (Osteoglossum bicirrhosum) to gatunek ryby z rodziny kostnojęzycznych. Ciało ma wydłużony kształt. Pysk skierowany w górę.

Żuraw kanadyjskiŻuraw kanadyjski

Grus canadensis

Żuraw kanadyjski (Grus canadensis) to ptak z rodziny żurawi. Ma szare upierzenie. Na czole skóra jest czerwona, pozbawiona piór. Nogi długie, ciemne. Tęczówka oka pomarańczowa.

Żwirowiec stepowyŻwirowiec stepowy

Glareola nordmanni

Żwirowiec stepowy (Glareola nordmanni) to gatunek ptaka z rodziny żwirowcowatych. Ma szarobrązowy wierzch i pierś, spód biały. Na gardle widoczna płowa plama w czarnej obwódce. Ogon ma rozwidlenie. Jest czarny z biała nasadą. Nasada dzioba jest czerwona.

Żołna małaŻołna mała

Merops pusillus

Żołna mała (Merops pusillus) to gatunek ptaka z rodziny żołn, najmniejszy przedstawiciel rodziny. Upierzenie zielone z wierzch, żółtawe od spodu z pomarańczowym nalotem na piersi. Gardło żółte z czarną obrożą.

ŻółtoliczekŻółtoliczek

Auriparus flaviceps

Żółtoliczek (Auriparus flaviceps) to gatunek ptaka z rodziny remizów. Upierzenie szare z wierzchu, białawe od spodu. Na skrzydle ruda plama i ciemniejsze obszary. Najbardziej charakterystyczna jest brudnożółta, przednia część głowy.

Najnowsze Quizy

Quiz

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.