NAUKA

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

Biologia © blackdiamond67 - stock.adobe.com
Opisy gatunków zwierząt i roślin, atlasy, ciekawostki, quizy i inne.
Matematyka © tostphoto - stock.adobe.com
Kurs matematyki, zadania, quizy, karty pracy i inne.
Fizyka © Ezume Images - stock.adobe.com
Kurs fizyki, narzędzia, kalkulatory i tablice, quizy i inne.
Informatyka © vectorfusionart - stock.adobe.com
Geografia © Alex Stemmers - stock.adobe.com
Geografia Polski i świata wraz z ćwiczeniami.
Geologia © emotionpicture - stock.adobe.com
Atlas minerałów, skał i meteorytów.
Chemia © shaiith - stock.adobe.com
Układ okresowy pierwiastków online.
Inne
Pozostałe materiały z innych dziedzin.

Inne moduły

Co nowego? © Diki - stock.adobe.com
Najnowsze artykuły, wiadomości i filmy w naszym serwisie. Wykaz ostatnio opublikowanych materiałów.
Ciekawostki © Pixel-Shot - stock.adobe.com
Ciekawe fakty ze świata nauki w krótkich pytaniach i odpowiedziach. Poznaj osobliwości otaczającego nas świata.
Quizy © nali - stock.adobe.com
Quizy z różnych dziedzin nauki. Sprawdź swoją wiedzę z danej dziedziny i porównania swoje wyniki z innymi internautami. Dobrej zabawy!
Relaks © Jackie Niam - stock.adobe.com
Czas na relaks. W tym miejscu gromadzimy wszelkie materiały związane ze spędzaniem wolnego czasu.
Kalkulatory © Lakee MNP - stock.adobe.com
Narzędzia i kalkulatory pomocne w nauce matematyki. Są tu kalkulatory i automaty, które krok po kroku rozwiązują matematyczne problemy.
Karty pracy © Jehsomwang - stock.adobe.com
Karty pracy do nauki matematyki i innych przedmiotów w formacie PDF do wydruku.

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.

QR