Nauka

To, czy nauczanie jest efektywne, zależy w dużej mierze od tego, czy jest efektowne. Stąd dbamy o to, aby nasze materiały były przejrzyste, napisane prostym językiem. Staramy się je ilustrować przykładami i wzbogacać o treści multimedialne. Nauka online to dobry sposób, aby lepiej przygotować się do matury, czy sesji egzaminacyjnej. Polecamy jeden z największych atlasów zwierząt i roślin w polskim Internecie, a także rozbudowany kurs matematyki i fizyki. Zapraszamy do zgłębiania z nami tajników wiedzy i otaczającego nas świata.

Najnowsze materiały

Przeczytasz tutaj dodanych materiałach edukacyjnych, artykułach, a także ostatnio zmodyfikowanych treściach.

Paracirrhites forsteriParacirrhites forsteri

Paracirrhites forsteri

Paracirrhites forsteri to gatunek ryby z rodziny żagiewkowatych. Ryba ta występuje w kilku odmianach barwnych. Odmiana czarna ma ciemne ubarwienie ciała z jasnozielonymi smugami od połowy ciała do ogona. Głowa pokryta czarnymi cętkami.

Sargocentron spiniferumSargocentron spiniferum

Sargocentron spiniferum

Sargocentron spiniferum to gatunek ryby z rodziny hajdukowatych. Ubarwienie ciała czerwone, płetwy żółtawe. W płetwach występują mocne kolce. Oczy bardzo duże. Ogon rozwidlony.

Synodus spp.Synodus spp.

Synodus spp.

Synodus spp. to rodzaj ryb morskich z rzędu skrzelokształtnych z rodziny ryb jaszczurek.

Embiotoca lateralisEmbiotoca lateralis

Embiotoca lateralis

Embiotoca lateralis to gatunek ryby z rodziny szumieniowatych. Ubarwienie ciemnooliwkowe, pomarańczowe z cienkimi, niebieskimi pasami, biegnącymi wzdłuż ciała.

Gerres oblongusGerres oblongus

Gerres oblongus

Gerres oblongus to gatunek ryby morskiej z rodziny geresowatych. Ubarwienie srebrzysto-niebiesko-zielonkawe. Oczu duże. Płetwa ogonowa wcięta.

RybyRyby

Ryby to zbiorcza nazwa przedstawicieli kilku gromad wodnych kręgowców. Są to śluzice, minogi, ryby chrzęstnoszkieletowe i ryby kostnoszkieletowe. Opisano tu wiele gatunków w wirtualnym atlasie, ze szczególnym naciskiem na gatunki żyjące w Polsce. Ryby to najstarsza i największa grupa kręgowców.

Prapłetwiec abisyńskiPrapłetwiec abisyński

Protopterus aethiopicus

Prapłetwiec abisyński (Protopterus aethiopicus) to gatunek ryby z rodziny Protopteridae. Ma jaskrawe ubarwienie. To ryba dwudyszna.

LatimeriaLatimeria

Latimeria chalumnae

Latimeria (Latimeria chalumnae) to gatunek ryby z rodziny Latimeriidae, do niedawna zaliczanej do rodziny gatunków wymarłych Coelacanthidae. To żywa skamielina. Ubarwienie ciemnoniebieskie z metalicznym połyskiem.

Naczynia połączoneNaczynia połączone

Naczynia połączone są to minimum dwa naczynia, w których ciecz może między nimi swobodnie przepływać.

Miękławka, amiaMiękławka, amia

Amia calva

Miękławka, amia (Amia calva) to gatunek słodkowodnej ryby z rodziny amiowatych. Płetwa grzbietowa jest długa, ogon skrócony. Łuski są typu cykloidalnego. Ubarwienie ciemnobrązowe.

CzworookCzworook

Anableps anableps

Czworook (Anableps anableps) to gatunek ryby z rodziny czworookowatych. Ciało jest wydłużone. Płetwa grzbietowa przesunięta ku tyłowi. Wzdłuż ciała biegnie ciemna smuga. Oczy usadowione na wierzchu głowy, wystają ponad linię grzbietu.

Eleutheronema tetradactylumEleutheronema tetradactylum

Eleutheronema tetradactylum

Eleutheronema tetradactylum to gatunek ryby z rodziny wiciakowatych. Ciało wydłużone. Otwór gębowy w położeniu dolnym. Występują dwie płetwy grzbietowe. Płetwy piersiowe złożone z dwóch części.

Najnowsze Quizy

Quiz

Czym jest nauka?

Nauka  to rodzaj wiedzy ludzkiej, która opisuje otaczającą nas  rzeczywistość, wykorzystując do twego celu metody i język naukowy. W wyniku badań naukowych powstają prawa i teorie. Te zaś dają możliwość przewidywania i uogólniania. Każdy wynik badania naukowego wymaga potwierdzenia doświadczalnego w postaci obserwacji, eksperymentu, pomiaru.

Nie każda wiedza ludzka może być uznana za wiedzę naukową. To, co odróżnia naukę od wiedzy potocznej, artystycznej, irracjonalnej i spekulatywnej, to:

Pojęcie nauki obejmuje też pewien rodzaj świadomości i siły wytwórczej ludzi.

Istnieją pewne ścisłe kryteria, które pozwalają zakwalifikować dany rodzaj wiedzy do wiedzy naukowej. Są to:

Ponadto naukę powinien charakteryzować możliwie wysoki stopień ogólności, precyzji, logiczna prostota, pewność co do istnienia w obiektywnej rzeczywistości dzięki znajdowaniu uzasadnienia w doświadczeniu oraz empiryczna zawartość informacyjna.

W języku polskim pod pojęciem „nauka” kryje się także proces przyswajania wiedzy samodzielnie lub przekazywania tej wiedzy komuś.

W naszym serwisie staramy się połączyć oba znaczenia w jedną całość.

Klasyfikacja nauki

Istnieją różne klasyfikacje nauk. Najczęściej spotykany podział nauki to podział na nauki teoretyczne i stosowane.

Do nauk stosowanych zalicza się nauki techniczne, inżynieryjne, rolnicze, rolne, leśne, ogrodnicze, ekonomiczne, medyczne, pedagogiczne, rekreacyjne (sport, wypoczynek, rekreacja).

Nauki teoretyczne dzieli się zwykle na nauki matematyczne (matematyka, logika) oraz nauki empiryczne. Nauki empiryczne z kolei dzielimy na przyrodnicze (nauki fizyczne i biologiczne) oraz społeczno-humanistyczne (psychologia, socjologia, historia, nauki o kulturze, nauki polityczne, prawoznawstwo, językoznawstwo).

Istnieją  dziedziny nauki, które funkcjonują na styku powyższych kategorii  (np. chemia fizyczna, biofizyka, biochemia, geofizyka i inne).

Są też rodzaje nauki, które integrują wyżej wymienione obszary. Są to na przykład cybernetyka, teoria chaosu, teoria informacji i inne.

Opisana klasyfikacja została zilustrowana na poniższym schemacie:

Klasyfikacja nauki

Portal edukacyjny Media Nauka

Tworzymy ten serwis od 2008 roku i cały czas intensywnie go rozwijamy. Jesteśmy zafascynowani nauką, szczególnie w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Tu powstaje jeden z największych w polskiej sieci atlasów zwierząt ze wspaniałymi ilustracjami oraz filmami. Pracujemy nad kilkoma projektami, które wkrótce uatrakcyjnią naukę matematyki, fizyki i biologii, a także innych przedmiotów.

Liczymy na Państwa sugestie, dotyczące zawartości portalu. Liczymy na opinie i zachęcamy do kontaktu z nami. Nasz portal edukacyjny cały czas rozwija się i wszelkie wskazówki są dla nas bezcenne. Liczymy, że spotkamy się także na Facebooku. Będziemy tam informować o wszelkich nowościach w naszym serwisie i ciekawych wydarzeniach.