Mrówkojad wielki

Mrówkojad wielki, mrówkojad trójpalczasty, zwany też jurumi (Myrmecophaga tridactyla) jest ssakiem z rodziny mrówkojadów. Ma charakterystyczny, rurkowaty pysk, gęstą i szorstką sierść o szczególnie długich włosach na ogonie i kończynach. Ubarwienie szarobrunatne z czarną z białymi brzegami pręgą, biegnącą przez pierś i boki aż do okolicy krzyża. Łapy przednie opatrzone są czterema pazurami, z których trzy są potężne, silnie zakrzywione i służą do rozgrzebywania kopców termitów i mrowisk. Łapy tylne zaopatrzone są w pięć mniejszych pazurów. Mrówkojad wielki nie ma zębów. Ma długi, robakowaty język o średnicy 12 mm, pokryty lepką śliną. Mrówkojad wysuwa go na długość kilkunastu centymetrów do wnętrza rozgrzebanych gniazd owadów.

Mrówkojad wielki (Myrmecophaga tridactyla)

Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Ameryka Środkowa i Południowa od Hondurasu po Argentynę. Mrówkojad ten jest przystosowany do różnych środowisk. Można go spotkać na stepach i w dżungli, suchych lasach, generalnie wszędzie tam, gdzie żyją mrówki.

Jest aktywny w dzień. Wędruje samotnie po lasach, sawannie i bagnach. Chroni się w norach. Śpi zwinięty i nakryty ogonem. Porusza się powoli inochodem. Chętnie pływa. Mrówkojad wielki podczas chodu podwija pazury razem z końcowym członem palców.

Mrówkojad potrafi się bronić nawet przed dużymi drapieżnikami.

Larwy i owady dorosłe wygrzebywane z mrowisk i kopców termitów. Z każdego mrowiska zjada około 140 mrówek. W ciągu doby spożywa około 30 tysięcy owadów. Zjada tylko 5 z wielu setek gatunków mrówek. Unika mrówek agresywnych, wytwarzających substancje drażniące, tworzące małe kolonie. Czasem zjada dojrzałe owoce.

Samiec i samica spotykają się tylko na kilka dni. Ciąża trwa 180-190 dni. Samica rodzi wiosną 1 młode o masie przeciętnie 1160 g, które pozostaje z matką uczepione jej grzbietu przez rok, a w ogóle przez dwa lata.

Ochrona i zagrożenia VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

Największy ssak
Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?