Mrówkojady

Mrówkojady (Myrmecophagidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 4 gatunki w 3 rodzajach.

Wygląd

Są przystosowane do odżywiania się mrówkami i termitami. Mają wydłużoną głowę, bardzo duże pazury, służące do rozkopywania gniazd. Pazury są zawijane do wewnątrz podczas przemieszczania się. Mają długie futro. Owady są rozcierane dopiero w żołądku. Mają bardzo długi, lepki język, który ułatwia chwytanie owadów w wąskich szczelinach. Tamanduły mają delikatniejsze futro. Ich ogon jest chwytny i pozbawiony owłosienia.

Mrówkojad wielki, mrówkojad trójpalczastyMrówkojad wielki, mrówkojad trójpalczasty

Myrmecophaga tridactyla

Mrówkojad wielki, nazywany też mrówkojadem trójpalczastym, jest ssakiem z rodziny mrówkojadów. Ma charakterystyczny, rurkowaty pysk, gęstą i szorstką sierść o szczególnie długich włosach na ogonie i kończynach.

Tamandua, mrówkojad czteropalczastyTamandua, mrówkojad czteropalczasty

Tamandua tetradactyla

Tamandua, zwana też mrówkojadem czteropalczastym, to amerykański ssak z rodziny mrówkojadów, prowadzący nadrzewny tryb życia. Prowadzi nadrzewny i nocny tryb życia.

• Mrówkojadek, mrówkojad karłowaty (Cyclopes didactylus)
  • Tamandua meksykańska (Tamandua mexicana)

Żyją w Ameryce Południowej i Ameryce Środkowej. Przebywają na terenach otwartych (mrówkojad wielki) i w środowisakach leśnych (pozostałe gatunki).

Mrówkojady poruszają się dość powoli. Mrówkojad wielki prowadzi naziemny i dzienny tryb życia, pozostałe gatunki prowadzą nadrzewny tryb życia. Tamanduły są aktywne w nocy, w dzień odpoczywają w ukryciu.

Mają dość niską i zmienną temperaturę ciała. Nie występuje uzębienie. Bardzo dobrze rozwinięty jest węch.

Samica rodzi jedno młode i nosi je na grzbiecie lub ogonie. U tamanduł ciąża trwa 140 dni.

Są owadożerne. Zjadają mrówki i termity. Mrówkojadek preferuje mrówki.