Rosiczka okrągłolistna

Rosiczka okrągłolistna (Drosera rotundiflora) to owadożerna roślina wieloletnia z rodziny rosiczkowatych o leczniczych właściwościach, tworząca rozetę owalnych liści przystosowanych do chwytania małych owadów.

Rosiczka okrągłolistna (Drosera rotundiflora)

© saccobent - Fotolia.com

Rosiczka okrągłolistna występuje w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Rośnie nawet na Islandii i Grenlandii. W Polsce występuje na terenie całego kraju ale na rozproszonych stanowiskach. W górach pojawia się rzadziej. Preferuje umiarkowane światło, gleby ubogie, wilgotne, kwaśne. Występuje na bagnach, torfowiskach, nad brzegami jezior, a także w misach deflacyjnych nadmorskich wydm.

Kwitnie w okresie od czerwca do sierpnia.

Osiąga wysokość 5-25 cm.

Łodyga kwiatowa jest bezlistna, wyrasta ze środka rozety.

Liście są ułożone w rozetę, ogonkowe, ogonki owłosione. Liście mają okrągłą lub poprzecznie eliptyczną blaszkę, która czerwienieje podczas kwitnienia. Z liści wyrastają długie wypustki w kolorze czerwonawym, które są chwytne i zakończone kroplami lepkiej cieczy, do której przyklejają się owady. Wyrostki te wydzielają także kwas mrówkowy oraz enzymy, które trawią ciało schwytanego owada.

Kwiaty są niepozorne, pięciokrotne, białe, otwarte tylko podczas słonecznych dni, wyrastające na szczycie łodygi kwiatowej, zebrane w grona, z pięcioma pręcikami i jednym słupkiem z trzema szyjkami.

Owoc to trzykomorowa torebka.

Nasiona są gładkie, zawarte w torebce.

To gatunek ginący w wyniku zaniku naturalnych środowisk występowania. W Polsce rosiczka okrągłolistna znajduje się pod ścisłą ochroną.

Potoczne nazwy rosiczki okrągłolistnej to: diabli kwiat, słoneczna rosa, rosiczka krwista, czarci kwiat.

Enzymy roślinne rosiczki nie trawią chitynowego pancerza owada.

Jak długo rosiczka trawi owada?

Liść zamyka się bardzo powoli na ciele owada i trawi go zaledwie przez 3 godziny. W ciągu następnej doby liść ponownie się otwiera.

Jakie owady chwyta rosiczka?

Są to bardzo małe owady, mniejsze od kropli jaką wydziela gruczołowaty wyrostek liści (np. mszyca). Mucha, czy biedronka bez problemu wydostaje się z pułapki.

Zbiory i zastosowanie

Ziele rosiczki stosowano jako środek przeciwskurczowy na bóle brzucha, a także na ból zębów, a także jako środek antybakteryjny podczas astmy, kaszlu i zapaleniu górnych dróg oddechowych.

Kwitnie rosiczka okrągłolistna.

Więcej w artykule:
Rośliny chronione w Polsce

Pokrewne gatunki roślin

Zioła

Zobacz atlas ziół, roślin leczniczych i przyprawowych.