logo

Gryzielowate

Gryzielowate (Atypidae) to rodzina pająków, do której zaliczamy tylko 33 gatunki, z czego 3 można spotkać w Polsce.

Szczękoczułki tych pająków mają imponujące rozmiary. Samice są zazwyczaj brązowe, samce czarne. Nogi masywne. Ciało pokryte włoskami, odwłok dość gęsto.

Gryziel stepowyGryziel stepowy PL

Atypus muralis

Gryziel stepowy (Atypus muralis) to gatunek pająka z rodziny gryzielowatych. Ma masywnie zbudowane ciało, ogromne szczękoczułki, zdolne przebijać silne pancerze chitynowe.

Gryziel zachodni
Gryziel zachodni PL

Atypus affinis

Gryziel zachodni (Atypus affinis) to gatunek pająka z rodziny gryzielowatych. Ma masywnie zbudowane ciało. Uwagę zwracają ogromne szczękoczułki, zdolne przebijać silne pancerze innych bezkręgowców. Jest spokrewniony z ptasznikami.

• tapetnik (Atypus piceus)

W Polsce najczęściej występują na południu kraju. W Górach Pieprzowych są często spotykane.

Pająki te polują z zasadzki w norach, tunelach, zbudowanych z ziemi i przędzy.

Długość ciała od 9 do 30 mm.

Podczas godów samce opuszczają swoje tunele i ruszają na poszukiwanie samic. Samiec pozostaje po kopulacji z samicą. Ta w końcu go zjada. Młode w kokonie zimują. Wiosną odlatują na utkanych niciach, poniesione przez wiatr.

Polują na owady i małe kręgowce.

Wszystkie krajowe gatunki z tej rodziny są zagrożone wyginięciem i znajdują się u nas pod ścisłą ochroną.

Krajowe gryziele żyją nawet 10 lat.

Gryziel zachodni: Okres godowy gryziela zachodniego.

Największe pająki w Polsce

Jakie pająki w Polsce są największe? Czy są groźne? Gdzie można je spotkać i jak często?

Tarantula

Tarantula to nazwa naprawdę dużego i najczęściej niebezpiecznego pająka. Gdzie go można spotkać?

Ile oczu ma pająk?

Czy wszystkie pająki mają tyle samo oczu i ile ich mają? Czy wszystkie ich oczy są takie same? Jak widzi pająk?