Ile waży astronauta?

Czy astronauta w kosmosie nic nie waży? Jaką ma masę na różnych planetach i na Księżycu? Zmienia się jego masa, czy ciężar? A może jedno i drugie?

Masa i ciężar są różnymi wielkościami fizycznymi, choć często w życiu codziennym są używane zamiennie.

Ciężar

Ciężar, czyli siła ciężkości jest to siła zależna od masy, działająca na spoczywające w układzie Ziemi obiekty fizyczne, znajdujące się przy jej powierzchni (w tym przypadku na naszego astronautę). Ciężar ziemski w zasadzie jest wypadkową siły grawitacji z Ziemią i innymi ciałami niebieskimi, znajdującymi się w niedalekiej odległości od naszej planety oraz sił bezwładności związanymi z obrotem Ziemi wokół własnej osi, a także obiegiem Ziemi wokół Słońca. W największym jednak stopniu ciężar jest wynikiem działania siły grawitacji. Ta zaś zależy od masy obiektu, który wytwarza pole grawitacyjne (planety), od masy astronauty i od odległości między nimi. Masa różnych planet jest różna, zatem ciężar naszego astronauty będzie się różnił w zależności od tego, na jakiej planecie lub księżycu się znajdzie.

Jednostką ciężaru w układzie SI jest niuton (N), a nie kilogram (kg), jak się powszechnie mówi. Nieporozumienie wynika z używania starej jednostki nazywanej "kilogram-siłą", która oznaczała siłę, z jaką Ziemia przyciągała masę 1 kilograma. Dziś mówiąc, że coś waży na przykład 5 kg mamy na myśli masę tego ciała. Ciężar ciała o masie 1 kg wynosi około 9,81 N. No i każda waga pokazuje na kilogramy, a nie niutony (czyli masę ciała poprzez pomiar jego ciężaru).

Masa

Masa jest miarą bezwładności. Co to znaczy? Im większą masę posiada ciało, tym trudniej zmienić jego stan ruchu (na przykład przyspieszyć lub spowolnić jego ruch).

Ile waży astronauta?