Legwan obrożny

Legwan obrożny (Crotaphytus collaris) to gad z rodziny legwanów. Ma długi ogon, charakterystyczną obrożę na szyi złożoną z ciemnych lub kolorowych pasów. spód ciała jest jaśniejszy. Grzbiet szary z jasnymi plamkami.

Legwan obrożny (Crotaphytus collaris)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Zamieszkuje obszary pustynne w Ameryce Północnej.

Prowadzi naziemny tryb życia. Jest bardzo ruchliwy, potrafi biegać na tylnych kończynach. Żyje w grupach złożonych z samca i kilku samic. Samiec walczy o terytorium i swój harem. Jest aktywny w dzień.

Zjada owady i drobne gady i ssaki.

W okresie godowym samiec jest intensywnie ubarwiony. Samica ciężarna ma czerwone plamy na szyi i na bokach ciała. Jaja samica składa zwykle w kwietniu.

terrarium

Rodzaj terrarium i wyposażenie: Terrarium suche o wymiarach 5 × 4 × 4 długości głowy i tułowia. Podłoże powinno być twarde, skaliste, ścianki również skaliste z kryjówkami i elementami do wspinaczki. Polecane regularne naświetlanie ultrafioletem.

Inne warunki chowu: Trzymamy najlepiej parę.

Temperatura: Temperatura powietrza w dzień: 30-35°C, wody 25°C,
Temperatura na wyspie ciepła: do 50°C,
Temperatura w nocy: pokojowa

Wilgotność: Latem wilgotność musi być niska, raz dziennie zraszamy terrarium wodą, jeden kąt ciągle wilgotny. Raz-dwa razy na miesiąc należy symulować złą pogodę poprzez mocne zraszanie terrarium i wyłączając światło.

Pokarm: Pokarm stanowią owady i drobne ssaki i jaszczurki, czasem owoce.

Rozmnażanie: Przed przystąpieniem do rozrodu należy zastosować zimowanie w temperaturze 6-12°C przez okres 6-10 tygodni. Rocznie 3-5 zniesień do wilgotnego podłoża z 2-13 jajami. Rozwój zarodkowy w temperaturze 30°C trwa 44-55 dni.

Ograniczenia prawne: Zwierzę nie jest wymienione w dodatku A i B do rozporządzenia UE 338/97 oraz 750/2013 z dnia 29 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 338/97 w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi.