Lotokot malajski

Lotokot malajski (Galeopterus variegatus) to jeden z dwóch przedstawicieli rodziny lotokotów z rzędu latawców. Cechą charakterystyczną jest narząd złożony z dwóch warstw owłosionej skóry, która jest rozpięta od szyi po ogon, a przechodząca przez koniuszki palców wszystkich kończyn, a która umożliwia zwierzęciu lot ślizgowy. Głowa jest nieco wydłużona, oczy duże, całe ciało wydłużone.

Lotokot malajski (Galeopterus variegatus, Cynocephalus variegatus)
© pwollinga - Fotolia.com

Południowo-wschodnia część Azji. Zamieszkuje wilgotne lasy tropikalne, plantacje drzew kauczukowych i kokosowych.

Zwierzęta te prowadzą nocny i nadrzewny tryb życia. W dzień odpoczywają w dziuplach i pod gałęziami. Świetnie poruszają się w powietrzu. Są nieporadne na

Przewód pokarmowy ma rozbudowany żołądek, jelito jest bardzo długie.

Zjadają wyłącznie pokarm roślinny, głównie owoce, także liście, pędy, kwiaty palm kokosowych.

Błony lotne, które znajdują się po bokach ciała są jednocześnie schronieniem dla potomstwa. Ciąża trwa 60 dni. Samica rodzi najczęściej 1 młode, które jest niedołężne i cały czas uczepione brzucha.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Prawdopodobnie jednak populacja lotokota malajskiego systematycznie spada.

Gatunek ten jest uważany za szkodnika na plantacjach orzecha kokosowego.

Ich mięso jest cenione przez tubylców.

Lotokot może lecieć lotem ślizgowym nawet 136 m.

Lotokot jest największym ssakiem szybującym.