Model standardowy

Model standardowy to teoria fizyczna dotycząca cząstek elementarnych, która opisuje trzy spośród czterech podstawowych oddziaływań (poza grawitacją), czyli oddziaływanie silne, słabe i elektromagnetyczne.

W modelu standardowym cząstki elementarne dzieli się na fermiony, które stanowią budulec trwałej materii i bozony - nośniki oddziaływań.

Model ten można zilustrować graficznie.

Model standardowy
© medianauka.pl

Fermiony to cząstki o połówkowym spinie. Do cząstek tych zaliczamy kwarki, elektrony i cząstki elektronopodobne oraz neutrina.

Cząstki te można uszeregować w trzy generacje. W pierwszej generacji znajdują się dwa kwarki (górny u i dolny d), elektron oraz neutrino elektronowe. W generacji drugiej znajdują się cząstki odpowiadające pod względem właściwości cząstkom z pierwszej generacji, różniącej się zasadniczo masą. Są to kwark powabny c i dziwny s oraz mion i neutrino mionowe. Do trzeciej generacji zaliczamy kwark prawdziwy t i piękny b oraz taon i neutrino taonowe.

Cząstki te posiadają swoje antycząstki.

Bozony to cząstki o spinie całkowitym i odpowiadają za oddziaływania. Fermiony wymieniając się odpowiednimi bozonami ulegają oddziaływaniom.

Oto jakie bozony odpowiadają za poszczególne oddziaływania:

Do bozonów zaliczamy też bozon Higgsa - cząstkę, której istnienie potwierdzono dopiero całkiem niedawno (2012 rok) w CERN, a który odpowiada za nadawanie masy cząstkom elementarnym.

Czy model standardowy wyjaśnia wszystko?

Niestety nie. Mimo, że teoria ta bardzo dobrze tłumaczy wiele zjawisk, ma także wiele braków. Fizycy nie ustają w poszukiwaniu rozszerzenia modelu standardowego. Powstają teorie wielkiej unifikacji, jednak do dziś nie ma takiej jednolitej teorii, którą w dodatku dałoby się sprawdzić doświadczalnie.

Czego brakuje w teorii modelu standardowego? Oto tylko wybrane kwestie. Model standardowy:

• nie tłumaczy grawitacji,
  • brak zgodności z masą obserwowanego Wszechświata (zagadka ciemnej materii).

Gdzie w modelu standardowym należy umieścić protony i neutrony?

Protony i neutrony są hadronami, które zbudowane są z kwarków i gluonów.