Nauka » Biologia » Owady

Nogoprządki

Nogoprządki (Embioptera) to rząd owadów, który liczy ponad 200 gatunków. W Polsce przedstawiciele tego rzędu nie występują.

Ciało jest brązowe, miękkie, wydłużone. Głowa nie jest wyposażona w oczy. Skrzydła mają błoniastą budowę.

Atlas

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych, opisujących rodziny z wybranego rzędu. Ciemniejsze kafelki oznaczają ważniejsze, bardziej znane rodziny.

Filtry

Użyj poszczególnych filtrów, aby ustalić odpowiednią kolejność wyświetlania rodzin.

Ukryj obce rodziny
Ukryj polskie rodziny

Nogoprządki żyją jedynie w strefie tropikalnej i subtropikalnej. Owady te spotykane są w wilgotnych lasach.

Lot samców odbywa sie po zmierzchu. Samice chowają się pod korą drzew, pod kamieniami w specjalnych oprzędach, przypominające rurki.

Długość ciała od 1,5 do 20 mm. W pierwszym członie stóp występują gruczoły przędne, z czego wywodzi się nazwa rzędu.

Przeobrażenie jest niezupełne. Samica żyje w oprzędzie razem z larwami.

Odżywiają się tkankami roślin.

Wykresy poniżej przedstawiają strukturę zagrożenia wymarcia gatunków z danego rzędu. Pierwszy diagram uwzględnia gatunki, których nie opisano w naszym serwisie (jeżeli taka sytuacja ma miejsce), drugi diagram uwzględnia wyłącznie gatunki, które opisano w portalu, trzeci diagram uwzględnia tylko gatunki rodzime.

(wszystkie opisane w serwisie gatunki rzędu)

Struktura zagrożenia wymarciem PL
(wszystkie wymienione polskie gatunki rzędu)

Nogoprządki dość często znajdowane są w bursztynie.