Kanianka polna (Cuscuta campestris)

Czy w Polsce można jeszcze odkryć nowe gatunki zwierząt?

Czasem można się spotkać z przekonaniem u ludzi, że w świecie zwierząt w Polsce wszystko już zostało zbadane i powiedziane. Jak bardzo poznaliśmy rodzime gatunki zwierząt? Czy można w Polsce jeszcze coś odkryć?

Oczywiście, że tak! Odpowiedź jest twierdząca nawet w stosunku do pytania o nowe gatunki.

W przypadku ssaków prawdopodobnie nie trafimy na nowe gatunki nieznane w świecie zoologów, jednak można spotkać w Polsce gatunki, które nigdy wcześniej w naszym kraju nie występowały. Takim przykładem jest szakal złocisty, w przypadku którego od 2015 roku pojawiają się doniesienia o obserwacji tego drapieżnika w naszym kraju i to w różnych jego rejonach. Prawdopodobnie mamy do czynienia z ekspansją tego gatunku nasze tereny. Wcześniej gatunek ten notowano w Niemczech i w Czechach.

Podobnie jest w świecie ptaków, płazów i gadów. W przypadku ptaków możliwości obserwacji gatunków, które nie są zaliczane do naszej awifauny jest jeszcze więcej, a to z uwagi na łatwość z jaką ptaki pokonują duże odległości lub przypadki ucieczek z hodowli. Można więc spotkać u nas gęsi tybetańskie, pelikany, ibisy, warzęchy, flamingi, sępniki, a nawet papugi.

W przypadku ryb na przykład dopiero niedawno odkryto, że koza dunajska występuje w dorzeczu Odry. W ogóle opisanie tego gatunku miało miejsce zaledwie w 1969 roku. Przyczyna jest prozaiczna - to gatunek bardzo podobny do kozy pospolitej.

W Bałtyku od czasu do czasu można obserwować nawet wieloryby.

Podobieństwo wielu gatunków daje szanse na odkrycie nowych taksonów. Trzeba jednak mieć w takim przypadku ogromną wiedzę biologiczną, dostęp do badań genetycznych, gdyż odróżnianie od siebie na prawdę podobnych do siebie zwierząt bywa czasem trudne nawet dla specjalistów.

Jest jeszcze jeden aspekt, który daje nadzieję na odkrycie nie tylko występowania nowego gatunku, ale i nowego gatunku w ogóle. To wielość taksonów w świecie owadów i innych bezkręgowców, nie wspominając o niższych organizmach.

Samych owadów mamy w Polsce według wielu szacunków nawet 30 000! Liczba gatunków muchówek szacowana jest na 7000, chrząszczy ponad 6000, błonkówek minimum na 4000, a motyli na 3200! Są to tylko szacunki. Naukowcy spodziewają się znalezienie w naszym kraju jeszcze około 2000 gatunków błonkówek i tyle samo muchówek.

W przypadku bezkręgowców liczbę gatunków w Polsce szacuje się na kilkadziesiąt tysięcy!

Tu jest ogromne pole dla badaczy przyrody i można się spodziewać nowych odkryć w obszarze występowania gatunków nie tylko w Polsce, ale na świecie w ogóle.

Aby zbadać opisane gatunki tylko jednej rodziny polskich błonkówek gąsienicznikowatych, mając do dyspozycji złapane już okazy (powodzenia!) i poświęcając czas na badanie jednego z gatunków przez jeden dzień (również powodzenia!) , jednemu badaczowi zajęło by to 3,5 roku!

Wyżej mówiliśmy tylko o samym opisywaniu nowych gatunków w Polsce. Wchodząc w szczegóły jest jeszcze ciekawiej.

W rzeczywistości w przypadku większości zwierząt rodzimej fauny nie wiemy zbyt wiele albo wręcz nic o ich zwyczajach, rozrodzie, budowie anatomicznej, procesach życiowych.

Idąc tym samym tokiem myślenia, gdybyśmy poświęcili rok badań i obserwacji każdemu z gatunkowi gąsienicznikowatych, to jednemu badaczowi zajęło by to ponad 1300 lat! Nawet, gdyby badać 10 gatunków naraz, to potrzeba aż dwóch pokoleń na zbadanie tej rodziny błonkówek.

Może się tylko wydawać, że wszystko już wiemy o polskiej przyrodzie. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna, a różnorodność, póki co, wspaniała i ogromna. Oby tak zostało.